Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ja, det er en ny type injector med nytt partnummer og denne er mer robust. Den kom i hyllene i fjor vår. For min del er jeg overbevist. Etter ca 20 injectorbytter iløpet av 2 x 1500 timer med den gamle type injector, har den nye typen ikke feilet etter 2x 700 timer.

 

Dette høres jo virkelig lovende ut. Men det er fortsatt eiere av D4/D6 som har byttet injektorer flere ganger, og de har da hver gang fått beskjed om at det er en ny og fobedret type injektorer. Kanskje det endelig er dukket opp injektorer som varer? Får alle med D4/D6 oppgradert til disse nye injektorene? Det gjenstår vel også fortsatt å se om det er injektorene som fører til havariene hvor frostpluggene spretter ut og kjølevannet havner under motoren.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden problemet ble løst mener jeg, og jeg mener også å ha skrevet forsiktig om dette i denne tråden. (problemer med produksjonsfeil i noen skims i noen dyser som igjen fører til kavitering).

 

Jeg tror ikke dyser skal skiftes uten at det oppstår problemer, for dette er en type feil som oppstår relativt fort og derfor blir feilen faset ut av seg selv. Feil med drivstoffet var jo en naturlig tanke å ha, for vann i drivstoffet ble mistenkt som en medvirkende årsak til denne kaviteringen.

 

Jeg kan ikke gå 100 % god for det jeg skriver her, men jeg tror dette er mer riktig enn mye av det andre som skrives i tråden.

Link to post
Share on other sites

IKKE BARE PROBLEMER,

Jeg kan opplyse om av vi nå har passeet 1000 timer med vår D4-225 i Saga-315.

Vi har ikke hatt problemer av noe slag. Har heller ikke problemer med at eksos blir dratt inn,

og gir svart akterende. Har aldri sett røyk fra denne motoren. Dette bare som litt motvekt til de som

bare tror det er problemer.

 

Mvh.

Mannskapet på Vrengen

Link to post
Share on other sites

Jeg kan opplyse om av vi nå har passeet 1000 timer med vår D4-225 i Saga-315.

Vi har ikke hatt problemer av noe slag. Har heller ikke problemer med at eksos blir dratt inn,

og gir svart akterende.

 

Det er jo slik det bør og skal være med en ny motor. Det bør ikke være en sensasjon at en motor passerer 1000 timer uten problemer!

 

Dette bare som litt motvekt til de som bare tror det er problemer.

 

Det er vel ingen som bare tror det er problemer, men derimot er det mange som vet at Volvo Penta har hatt og fortsatt har mange problemer med D3, D4 og D6.

Link to post
Share on other sites

Vi har vel tre grupperinger, de som er berørt, de som er eksponert og de som helst skulle se at volvo ikke fikk løst problemene.

 

Den minste grupperingen er vel de som er berørt og som forsøker å berolige de som er eksponert, -som motvekt til den siste gruppen som gjør sitt for at flest mulig vet.

Link to post
Share on other sites

Vi har vel tre grupperinger, de som er berørt, de som er eksponert og de som helst skulle se at volvo ikke fikk løst problemene.

 

Du glemte vel en annen gruppe som du til tider har representert, nemlig den som har prøvd å bagatellisere problemene. :wink:

Det er ikke særlig konstruktivt for å legge eventuelt press på Volvo Penta for å komme frem til en løsning samt å kommunisere denne ut slik at både gamle og nye kunder kan få en mest mulig problemfri motor.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal det legges press på produsentene når feil oppstår.

At noen opplever ubehag når en produsent utvikler nye ting for fremtiden er dessverre ikke noe nytt. Det gledelige er vel tross alt at Volvo har hatt økonomisk ryggrad til å ordne opp kjapt og greit.

Det er vel kanskje på tide å tenke i de baner at her har vi en underleverandør som også er medskyldig men som får gleden av å ikke bli diskutert.

Link to post
Share on other sites

Advarsel!!!

 

Pratet med reklamersjons sjefen for Volvo Penta på Vallø Motor i går. Og det var meget bekymrende det han sa. Volvo Penta har satt seg på bakbeina.

Vi som har garanti på motorene våres, kan regne med STORE problemer når/viss det skal oppstå en reklamersjon.

Det vil si at vi som kunder må legge ut for kostnadene selv og håpe at VP tar til fornuft og godkjenner en eventult reklamersjon. Noe som ikke er så j.... sikkert lengre.

Dette kan bli svindyrt for oss eiere. F.eks. så koster vel det jeg har hørt EVCèn sånn ca. 30000 og injektor bytte ca. 5-60000 kr etter det jeg har sett. Værste fall totalhavari.......

 

Han anbefaler advokat ved reklamersjon eller at båt produsenten tar regninga. Det er vel ikke så mange som kan spytte opp 30000 store lapper rett før en ferie? Nå er vel ikke advokat heller ikke direkte billig! Og sommer`n er kort!

Denne karen er/ var Volvo fan helt til nå. Han sier at Vallø Motor sitter med flere hundre tusen kroner utestånde som de ikke får dekt av Volvo. Noe som kan betyr kroken på døra for dem.

Viss dette ikke løser seg.

 

Vallø Motor er meget seriøse aktør, de tenker med gru på kunder som vil få store problemer. De er rådville på hva de skal foreta seg!

Link to post
Share on other sites

For meg har det vært kjent i mer enn 1 år at VP har strammet inn på reklamasjoner. Det hørte jeg fra et verksted i Sverige for ett år siden. Det som ble sagt da var at VP strammet inn fordi tidligere praksis var ukontrollert og at man ikke kunne ha det slik at hvert verksted godkjente hva som var reklamasjon uten å kontakte VP

 

Jeg hadde en reklamasjon på båten min i våres. Tok 1/2 time å få godkjent den fra VP. Men det var ikke injektor relatert - det var to eksos slanger.

 

Dersom VP ikke godkjenner garanti/reklamasjon ved et injektor havari gleder jeg meg til første rettssak. Jeg vet om en advokat som også gjøre det. Det er akkurat dette som skal til for at man kan drive en juridisk prosess mot VP.

 

Jeg trodde Vallø Motor var eid av Johs Lunde gruppen - har Johs fått dårlig råd nå eller?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skrev at Vallø Motor hadde flere hundre tusen utestående som de ikke viste om de fikk dekt av VP. Og at det kunne bety kroken på døra. Det var feil formulert av meg. Vallø Motor har god økonomi.

Det jeg mente er at de ikke kunne fortsette sånn de har gjort før. Det å ta reklamersjoner og så faktuere VP, da det er meget usikkert om de får dekt dette av VP. Det betyr at den enkelte kunde måtte legge ut for kostnadene, som i værste utfall kan bety flere hundre tusen for en ny motor.

Dette fenomenet gjelder nok for alle VP verkstedene.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at reklamasjonsansvaret ligger hos båtprodusenten, ikke hos VP "sentralt". Kjøpsavtalen er gjort mellom eksempelvis Vallø Marina og kunde, det er Vallø (i dette tenkte eksempel) som må bære kostnaden. Hvorvidt de får noe refundert fra VP, er for kunden av mindre interesse, og skal heller ikke forlenge prosessen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

I Norge har vi som kjent 5 års reklamasjonsrett på forbrukerkjøp. Som BEG ovenfor så tydelig skriver så skal kunden reklamere hos den man har kjøpt varen hos.

 

For eksempel så kjøpte jeg en Volvo (bil) som var 2 1/2 år gammel. Jeg hadde da 1/2 år igjen på garantien. Garantien gjelder over alt i Norge. (Volvos fabrikkgaranti er kun 2 år.) Nå er bilen over 3 år. Garantitiden er derfor gått ut, men jeg kan fremdeles reklamere. Men reklamere må gjøres i den lokale Volvo-butikken den ble kjøpt i som ny.

 

Hvor lang garanti er det på disse Volvo-motorene? Jeg vet ikke, men det er uansett 5 års reklamasjon.

 

Hvorfor denne innledningen. Dette kan vel alle? Joda, det kan nok de fleste, men der virker som mange ikke klarer å skille mellom garanti og reklamasjon. Det som nok også er saken er at mange forhandlere heller ikke klarer dette skillet. Alternativt så vil de ikke forholde seg til dette. Det som også svært så ofte er tilfelle er jo at de sier at dette ikke går under reklamasjon. De sier kanskje på Volvo at et hjullager ikke dekkes av 5 års reklamasjon. Dette kan godt stemme, særlig hvis biler f. eks er kjørt 200 000 km. Er bilen derimot kun gått 60 000 km så dekkes det selvsagt under 5 års reklamasjon. Derfor dekkes det også omtrent alltid når det gjelder en fritidsbåt. De er jo aldri gått mange timene....

Link to post
Share on other sites

:confused::confused:

pratet med vallø motor i forige uke da jeg var innom :confused:

og tenkte å prøve å få litt innfo om D serie oppgraderinger eller generel innfo om problemene.

men de hadde aldrig hatt noe som helst problem med den motoren eller hørt om det her på østlandet :confused: det var bare ett par tilfeller på vestlandet for noen år siden :confused:

dårlig service syntes jeg. er jo kjente problemer med motoren, og ikke ville innrømme noe feil med motorene ble jeg enda mere skeptisk til dem :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Cathrine, hvem er det du har prata med der?? Jeg har hatt mang en samtale med gutta på Vallø Motor og de er fullstendige åpne om VP problemer og legger ikke skjul på det.

Skal jeg gi terningkast til Vallø Motor, må det bli 6. Jeg får enestående service hos dem. Tror ikke det er mange i båtbransjen her i Oslofjorden som gir like god service.

Mulig de finnes? Kanskje Framnes, men de har jeg ikke vært borte i .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...