Brizo Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Alle kan ha en dårlig dag! Vil nok helst tro det ja! Sitér dette innlegget Link to post
Sogn Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Eg har tidlegare hatt både raude, kvite, blå og svarte båtmotorar. I 2007 monterte eg 2 stk VP D6-350/DPH. Desse har no gått fleire tusen timar. Nye type Bosch injektorar vart sett inn 2009, då dei gamle rauk(sjølvsagt garantisak9, ellers har alt fungert problemfritt. Eg har no bestilt ny VP D6 370/ DPH i ein annan båt, og reknar med at også denne vil fungere problemfritt. Derfor er eg noko overraska over art og innhald på fleire av innlegga som omhandlar VP D6 på forumet her. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Dersom VP ikke godkjenner garanti/reklamasjon ved et injektor havari gleder jeg meg til første rettssak. Jeg vet om en advokat som også gjøre det. Det er akkurat dette som skal til for at man kan drive en juridisk prosess mot VP. Riktig det, men på den andre side er det ikke nødvendigvis riktig for EN D-eier å gjøre seg til "martyr" for "saken". D-serie eieren som blir den første til å få "nei" fra VP kan jo være tjent med andre løsninger enn å springe etter VP i retten både her og i Sverige. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Hvilke andre løsninger skulle det være dersom VP tvert sier nei? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Volvo Penta nettbutikk i Norge http://www.volvopentashop.com/HavSlippen Sprengskisser på det meste, f.eks. vises det fra hvilke serienummer som har siste type injektorer og rail. D4 motorer (ikke 300) har siste type injektorer fra SN 2004002090 og ny rail fra SN 2004002079 og SN 2004008447. http://www.volvopentashop.com/HavSlippen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746200_022?path=MarineDieselEngines%2F7746200%2F7746200_23%2F7746200_022 Ny varmeveksler fra SN 2004002831-2004017350 og enda en ny fra SN 2004017351. http://www.volvopentashop.com/HavSlippen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746200_26?path=MarineDieselEngines%2F7746200%2F7746200_26 D6 motorer har nye injektorer fra SN 2006003697 og ny rail fra SN 2006003697 og SN 2006010978. http://www.volvopentashop.com/HavSlippen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746210_023?path=MarineDieselEngines%2F7746210%2F7746210_23%2F7746210_023 Har heldigvis alle dei siste versjonene i min 2008 mod D4-225A-C Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 D6 motorer har nye injektorer fra SN 2006003697 og ny rail fra SN 2006003697 og SN 2006010978.http://www.volvopent...3%2F7746210_023 Jaha! Ikke for å strø salt i såret, men da skulle kanskje ikke min SN 2006013606 ha havarert i 2007, eller kan man sette denne i båsen "tingenes iboende fanskap"? I denne båsen havner nok alle motorer, også de som ikke er grønne! Ny versjon eller ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) ut i fra det jeg har hørt fra VP er det D6 435 og D4 300 som var første modeller med nye injektorer. OG VP's motorunmmer er visstnok ikke relatert til dato - dvs starter de med 2006 betyr ikke det at motoren er fra 2006. Har jeg også hørt ett eller annet sted. Redigert 22.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) ut i fra det jeg har hørt fra VP er det D6 435 og D4 300 som var første modeller med nye injektorer. OG VP's motorunmmer er visstnok ikke relatert til dato - dvs starter de med 2006 betyr ikke det at motoren er fra 2006. Har jeg også hørt ett eller annet sted. D4-300 har partnr. 3801148 på injektorene, lurer på om dei kan brukes på mindre D4 motorer? Den siste versjonen til resten av D4 familien har partnr. 3801295. Det er rart om dei for D4 300 er nyere når dei har et lavere partnr. Hadde vært interessant å fått greie på partnr. på dei injektorene som er blitt byttet på garanti i D4 og D6 motorer. Det med VP serienr. på motorer stemmer nok, min 2008 mod D4 har serie nr. som starter med 2004029... Redigert 22.Juni.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Begynnelse på S/N 2004=D4 2006=D6 Det er kommet nye injektorer hele tiden. Hvilke motorer som har hva er nesten umulig og si og i fra hvilken type man ser kraftig forbedring i forhold til injektorfeil og eventuelle havarier (kun VP vet). Dog om noen vet om havarier på D6-435 eller D4-300 så er det fint om dere gir beskjed. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Dei som er brukt til D4-300 koster 7.156,25 per stk. Dei til eldre D4-225 koster 6.883,25 og dei til nyere D4-225A-C og D koster 3.871,25 Redigert 22.Juni.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Eg har to D6er 370, bytta nyleg ut orginal injectorene med 435 typen, med svært oppsiktsvekkende resulatat, for det første ei formidabel effektøkning, ikkje samenlingbart med dei gamle. for det andre diselforbruket stupte, på 3400rpm som var topp,hadde dei eit forbruk på 156l/t (på begge motorane), med dei nye på same rpm 116 l/t på 3000rpm før 109l/t etter 92l/t, også på andre rpm vart det betydelige reduksjoner i forbruk men det var desse eg noterte ned Og så lyd, på 3000 rpm, som er min marsjfart er det betydelig forskjel, maler som noken pusekatter i forhold til det brølet som var før, også på høgre turtal er det en god forandring Brøle kommer ikkje før på 3500 rpm, da først er lyd nivaet som på 3000 med gamle dysene, og forøvrig så turde eg ikkje og vente til motorane toppa seg i turtal, eg pingla ut da dei passerte 3690 rpm på digitalen!!! og ei farts økning på rundt 5 kn Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Endring i dieselforbruk høres rart ut - i hvertfall så stor endring. Våre 435'er drar ca. 80 liter/time per motor på maks. Dine bør vel dra ca 65-70 liter/time på maks (regnestykker er 80/435x370) Jeg har ikke hørt om havarier på 300/435 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Hvis de gamle har stått og lekket, kan det vel stemme.Effektøkning og lydforandring kan vel tyde på at de ikke har fungert optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 ja - men det høres rart ut at forbruksmåleren skal fange opp det - med mindre den faktisk måler differansen mellom diesel til motor og retur da. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 mine ijectorer vart skiftet pga utsagn fra to andre som har gjordt det same med med sine motorer, eine sparte ca 19 liter pr time pr motor, den andre sparte ca 22 liter pr time. pr motor Eg var sjølsagt svært skeptisk til slike tal men til min store overraskelse stemte det på mine motorer også. Det er ei investering som vil betale seg sjøv relativt fort Det maksimale forbruket med med nye dysene er kun en liter over det gamle fra 156l/t til 157l/t Eg har hatt mine motorer fra dei var nye, og der har ikkje våre noko avvik i forbruket fra dei var nye til no (ca 650 timar)så trur ikkje der har våre noken defekter på dei gamle injectorane helder. Frobruksmålern her heilt rett, det har eg kontrolert fleire ganger Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 hva betalte du for injektor byttet? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 trur eg fekk dei meget billig 1200+ mva pr stk dei er seks månader gamle å brukt ca 300 timer Eg kan skaffe eit sett til vist noen er interisert for ca 3000 pr stk Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Fikk byttet alle 4 styreslangene på mitt DPH drev i fjor høst. Nå oppdaget eg at det var indre lekkasje (utposing) på den ene igjen. Fikk byttet kun den på garanti. Det positive er at dei nye slangene som monteres skal være og ser ut til å være en bedre kvalitet enn dei originale. Dei har andre delenr og selges kun i sett med 4 stk. Monteringsanvisningen var fra 05/10 Satser på at dei andre 3 får kuler i løpet av dei neste 3,5 år som er igjen av reklamasjonstiden min Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Jeg leverte inn min D-4 260 får noen måneder siden og fikk da skiftet 1 defekt injektor på reklamasjon. 40 driftstimer senere kom de samme symtomer igjen. Verkstedet fant imidlertid ikke noe feil, så jeg bestemte meg selv for å skifte de siste 3 til nye injektorer, kostnad 14.000,- I fjor høst skiftet verkstedet styreslangene på reklamasjon. Nå var den ene begynt å blære seg litt igjen, men nå var låten en annen!!! Volvo skiftet kun slanger på reklamasjon når det var begynt å lekke!! Syntes det er rart priser skal variere så mye, mine injektorer som skal være av problemfri ny type kostet 3800,- per stk + ett par timers arbeid for hele røysen. Håper det blir en stund til nytt verkstedsopphold nå Ser av innlegget over at verkstedene har forskjellig oppfattning eller beskjeder fra volvo for hvor og når en slange skal skiftes!! Frustrerende Redigert 2.Juli.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Det står om styreslangene i siste Vi Båtägare. Her sier VP at de nå bytter alle slanger.Klag til verkstedet! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Vel, alle slangene? Fordi de har en bedre kvalitet nå da eller? Volvo skifter vel kun defekte deler, ikke deler de besvisst vites dårlig kvalitet ved som f.eks de eldre injektorene. Se her ja, du har den gamle type injektorer, den ene er defekt den skifter vi, de andre får du fortsette å kjøre med så får vi se om den hender mer innen reklamasjonstiden eller ikke, vi håper ikke Nei, fra spøk til revolver, dette er jo faktisk uansett revolver Targa 23.1 bekrefter jo selv her at han fikk skiftet sin styreslange nylig på reklamasjon, men bare den defekte vel å merke. Samme i min sak med injektorene, jeg vet det var noe på gang igjen, men verkstedet fant ikke noe problemer, jeg gav opp og bestemte meg for å koste de siste 3 stk selv, håper den saken nå er utav verden, det forventer jeg. Den litt blerede slangen ville de ikke skifte, de skiftet ikke slangene nå før de sprang lekk, og det ordner seg vel med tiden Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Jeg vil opfordre alle ejere af D-motorer til at lægge mærke til om der ligger vand under motorerne. Det viser sig, at der kan være problemer med tæring i eksosbends. Symptomer er som sagt vand i bunden af båden og hvide saltstriber ned ad gummislangen, der forbinder riserne med gummislangen. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Jeg leverte inn min D-4 260 får noen måneder siden og fikk da skiftet 1 defekt injektor på reklamasjon. 40 driftstimer senere kom de samme symtomer igjen. Verkstedet fant imidlertid ikke noe feil, så jeg bestemte meg selv for å skifte de siste 3 til nye injektorer, kostnad 14.000,- I fjor høst skiftet verkstedet styreslangene på reklamasjon. Nå var den ene begynt å blære seg litt igjen, men nå var låten en annen!!! Volvo skiftet kun slanger på reklamasjon når det var begynt å lekke!! Ser av innlegget over at verkstedene har forskjellig oppfattning eller beskjeder fra volvo for hvor og når en slange skal skiftes!! Volvo skifter vel kun defekte deler, ikke deler de besvisst vites dårlig kvalitet ved som f.eks de eldre injektorene. Se her ja, du har den gamle type injektorer, den ene er defekt den skifter vi, de andre får du fortsette å kjøre med så får vi se om den hender mer innen reklamasjonstiden eller ikke, vi håper ikke Targa 23.1 bekrefter jo selv her at han fikk skiftet sin styreslange nylig på reklamasjon, men bare den defekte vel å merke. Samme i min sak med injektorene, jeg vet det var noe på gang igjen, men verkstedet fant ikke noe problemer, jeg gav opp og bestemte meg for å koste de siste 3 stk selv, håper den saken nå er utav verden, det forventer jeg. Den litt blerede slangen ville de ikke skifte, de skiftet ikke slangene nå før de sprang lekk, og det ordner seg vel med tiden Jeg håper du nå etterhvert skjønner hvorfor jeg har vært såpass kritisk i mange av mine innlegg overfor Volvo Penta, men også overfor enkelte eiere som bagatelliserer eller endatil avfeier kjente feil. I tillegg til at motorstyring/elektronisk "hjerne" har måttet bli skiftet på flere Volvo Penta D4 og D6, samt problemene MajorAndy nevner angående eksos-/vannlekkasje fra eksosbend, bør det med jevne mellomrom sjekkes at: - sjøvannsfilteret ikke lekker og/eller at det blir byttet slik at en lekkasje ikke tar knekken på dynamo og starter samt fører til korrosjon på motoren og andre komponenter, eller i verste fall at båten synker. - endelokk på ladeluftkjøler blir byttet. - tært propell(-er) og hydraulikkslanger på utgaver med drev kontrolleres/byttes, gjerne opptil flere ganger i året da nye hydraulikkslanger kan ha de samme feilene som de gamle. Tap av hydraulikkolje på styreslanger kan føre til styringssvikt og en potensiell alvorlig ulykke i trangt og/eller trafikkert farvann med grunnstøting eller kollisjon. - giraktuator smøres og/eller byttes da den har en svakhet og kan få en ulyd samt gjøre det vanskelig å få motor i gir. - injektorer byttes når motoren ikke går skikkelig, ryker og rister når symptomene for feil på injektorer dukker opp. - motoroljenivå ikke ligger på maksimalt nivå, men under dette for å hindre eventuell overrusing. - det ikke lekker olje fra bunnpanne da noen motorer har hatt problemer med utett bunnpannepakning. - ikke kjølevæsken, motoroljen og/eller frostplugger ligger under motoren(-e)som følge av den ikke ukjente injektor- og havariproblematikken. Og disse feilene jeg nevner, er kjente feil. Redigert 2.Juli.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) ta med at jeg måtte bytte eksosslanger på mine IPS 600. Og hvor mange motorer er solgt i perioden og hvor mange har disse feilene? Og hvilke feil er det VP ikke har rettet opp uten omkostning for eier? Redigert 2.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Det er jo flott det blir reparert, men det skulle bare mangle når det er nytt? Noe av det har vel skapt endel ball for de det har rammet, og endel feriedøgn har vel også godt tapt. Synes vel rekken av kjente feil er vel omfattende jeg da, og kan vel ikke se at stort salgsvolum er er noe formildende i så måte.Får bare håpe færrest mulig får oppleve noe av disse problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.