Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Nei, fra spøk til revolver, dette er jo faktisk uansett revolver :wink: Targa 23.1 bekrefter jo selv her at han fikk skiftet sin styreslange nylig på reklamasjon, men bare den defekte vel å merke.

Den litt blerede slangen ville de ikke skifte, de skiftet ikke slangene nå før de sprang lekk, og det ordner seg vel med tiden :nonod:

Min slange var ikke lekk, hadde ei blære øverst. Ble byttet uten diskusjon.

Link to post

Jeg vil opfordre alle ejere af D-motorer til at lægge mærke til om der ligger vand under motorerne. Det viser sig, at der kan være problemer med tæring i eksosbends. Symptomer er som sagt vand i bunden af båden og hvide saltstriber ned ad gummislangen, der forbinder riserne med gummislangen.

 

Andy

 

Ang eksosbend så er mitt bend totalt tæret opp motor er 4 år gammel og gått 500t D6-350 Volvo er ikke villig til å ta noe garantiansvar på dette

de sier dette er en slitedel som ikke går inn under garanti (men de hadde den ikke på lager måtte bestilles fra Sverige !)

Alle servicer er tatt hos volvo opp til nå og det har aldri vært løst slangen på eksosbend som er et kontrollpunkt på service

hva mener Dere om dette. Er dette akseptabelt? i mitt tilfelle må drev avmonteres og motor løfte opp 10 cm og flyttes frem 10 cm for å komme til bendet så det blir en kostbar sak med de timepriser som er i dag + at bendet koste 6000 til 7000 kr er det slik at jeg skal akseptere dette hver 3 til 4 år ?

Link to post

Her er hvad jeg fik at vide:

 

Ja, eksosbend er en sliddel, der normalt skal holde 7-10 år. Men - ældre versioner af D-serien havde en type eksosbend, der tærede (for) let. Jeg mener, at versioner før 2007 havde denne type bend. De er nu erstattet med en ny type, der burde holde længere.

 

Jeg kender ikke norsk forbugerlov godt nok, men kommer det til en retssag vil det nok være nemt at finde VP-eksperter, der kan vidne på at dette er en materialefejl, der nu er rettet af Volvo og at det derfor burde gå under garantien. Jeg anbefaler en opringning til importør og (hvis det ikke hjælper) en opringning til en advokat, der kan forfatte et brev til importør/Volvo..

 

Men andre er nok bedre til at råde her...

 

 

Andy

Link to post

Svaret fra VP overrasker ikke.. Men jeg hadde ikke godtatt svaret fra vp da et eksos bend etter kjøpsloven burde forventes og holde i minst 5 år.. At Vp fortsatt etter over 20 år med denne duste patenten ikke har kommet med noe som holder er ja bare imponerende..

 

Til VP KAD serie fåes det kjøpt en gummistøvel som presses over det tærede bendet og limes fast.. Etter dette tæres det ikke lengre.. hvorfor har da ikke VP kommet med dette orginalt er meg uforstålig..

 

Lykke til med reklamsjonen håper det ordner seg for deg,

.

 

God Sommer :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Dette viser vel Volvos nye side. Tror de kommer til å tjene godt med penger framover,istedet for å godta reklamasjon...Syntes medlemmene på båtplassen som har D Volvo burde samles i et felles krav til Volvo om oppklaring av diverse gjengangerfeil,og utvidet garanti på dette. Hvorfor skal kundene betale for elendig kvalitet fra Volvo?

Link to post

Blue Dragon: Her er tale om to sager:

 

Mine eksosbends sidder ganske rigtig i en svensk båd med dansk ejer. Båden er ganske vist brugt men kun to måneder gammel. Så her tror jeg, at sælger (værftet) påtager sig at rydde op. Ellers bliver der nok en sag her...

 

Den anden sag gælder en norsk båd med norsk ejer. Så her bør vel den (sindsygt) forbrugervenlige norske femårsregel gælde?

 

Andy

Link to post
Noen med egne erfaringer her som dere kan medele oss andre? Er det Volvo Penta som er i ferd med å dumme seg ut eller kanskje Båtmagasinet :discuss:

Enda ein D6 370 AB som har Havari frostpluggene føk ut vannet gjekk rett i oljen..produsert i 2008 gått vel 100 timer.

 

eg ringte til VP Norge, dei hadde ein mann på avdelingen, men han ville ikkje snakke med meg, bare henviste meg til nermeste verksted, Mitt nermeste verksted hadde time tidligst om 4 uker sa dei når dei hørte att det var snakk om reklamasjonsarbeid og havari..dette er for dårleg. Eg sendte mail til vp, og prøvde og få dei til å purre på og få litt fortgang i saken, har nett gått på ferie og skal selfølgelig på tur med båten.. men dei ga det glatte lag......................

Link to post
:headbang: Føler med deg. Endel av de som forsvarer disse motorene og VP argumenterer nettopp med at havariene ikke er noe problem, siden VP faktisk oppfyller garantien og erstatter motoren. Dette er jo et klassisk eksempel på at det hjelper lite når ferie og båtsesong blir spolert, desverre. Håper det blir fortgang og orden på sakene.
Link to post

Volvo har det siste året bestemt seg for å gi blanke i kundene sine. Dette gjelder motoreiere, forhandlere og båt byggere. Det er opprør hos mange at disse. Problemet er ledelsen i VP sies det. Øverste vet ikke hva kunder er. Hadde bare konkurrentene hatt sterkere organisasjoner hadde de tatt mer markeds andeler.

Link to post

eg ringte til VP Norge, dei hadde ein mann på avdelingen, men han ville ikkje snakke med meg,

 

Veldig lei start på ferien dette :nonod: og veldelig beklagelig respons fra VP. Det at de faktisk ordner opp og det raskt har liksom vært det eneste positive opp i det hele.

 

Volvo har det siste året bestemt seg for å gi blanke i kundene sine.

 

Hva legger du i dette Bitteliten, har du hørt noe offisielt fra VP eller kjenner du flere saker der de ikke har ordnet opp i egen feil og mangler?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

 

Hva legger du i dette Bitteliten, har du hørt noe offisielt fra VP eller kjenner du flere saker der de ikke har ordnet opp i egen feil og mangler?

Jeg legger sammen det jeg leser her og det jeg hører fra ulike jeg prater med. Tonen er den samme fra alle - VP strammer inn på en måte som mange reagerer på. Mitt inntrykk er at VP rett og slett driter i kundene sine.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg tror ikke dette handler om økonomi. For streng praksis på reklamasjoner slår tilbake på tapt salg, og selv svenske ingeniører forstår at det på lang sikt er dumt. Jeg tror det er et ledelsesproblem som organisasjonen ikke lenger klarer å skjule, og nå begynner det å bli synlig for markedet. La oss håpe at styreformannen har baller nok til å ta tak.

Link to post

Endelig har eg skrudd ut D6.Havariet mitt, måtte gjøre det sjølv for å fortgang i det,, da vart verkstedet kjempe behjelpelig, håper att den kommer inn igjenn før ferien er over...men da er det vel ein ny injektor som lager havari,,, VP sjifter kun ut ein om det viser seg att det kun er ein som har problem no.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...