båtn2 Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Hvor omfattende var havariet på din motor? På min forrige motor var det feil på 4 injektorer, da byttet de alle 6. Dersom motoren din er under 2 år gammel vil garanti saken gå mye raskere, ved en reklamasjon tok det 5-6 uker å få svar. Jeg vil anbefale deg å presse på litt selv til han som har med garanti og reklamsjonsaker hos Bjordal og Madsen. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
fenri_s Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Vet ikke hvor relevant dette er men skriver det i alle tilfeller,har en d5 i en 07 v70 ,har vært en del ras på disse ifølge verksmester som vi bruker,årsak er ofte ifølge ham at volvo spesifiserer 30000km før oljeskift noe som vistnok kan resultere i tett sil i bunnpanne,anbefaler max 15000km før skift samt at det er meget nøye med korrekt mengde å type. nå vet ikke jeg hvor mange driftstimer det regnes på d maskinene før skift . Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 (redigert) Nå må vi skille mellom D5 i bil og D4/D6 i båt. D5 motoren er den samme som D3 i båt (nå har forøvrig også Volvo bil startet å kalle en motor for D3 i nye S60) Oljeskfift er hver 100 time eller 1 gang hver sesong. Det har vært noen havarier pga for mye olje på D motorene. Det er viktig at oljenivået ikke er over max. Jeg har oljenivået på mine mellom min og medium på peilepinnen. Det står at oljenivået er 20 liter i instruksjonsboka. Jeg vet om VP verksted som fyller på 19,6 liter Redigert 19.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Er det noen som har hatt havari som kan legge ut bilder av synlige skader? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Har ikke lest igjennom alle innleggene, men foreligger det erfaringer eller fakta vedr. havari på nyere D maskiner? Ca. årsmodell da de nye injektorene nådde verftene? Er det f.eks. forandringer på D6-330 kontra D6-310, D6-370 kontra D6-350, eller kan gamle injektorer også sitte i 330 og 370 versjonene? Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 De "gamle" injektorene sitter også i 2008 mod D6-370, forbedrede injektorer ble montert i motorer produsert sommer/høst 2008. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 Så vidt jeg har forstått har d4 300 og d6435 de nye injektorene fra begynnelsen av. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 D4-225 produsert i 2009 har ikke samme injektor part # som D4-300. Tror heller ikke at mindre D6 motorer har samme som D6-435. Da er det vel heller ikke samme type injektorer i motorene? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 (redigert) Oljeskfift er hver 100 time eller 1 gang hver sesong. I min instruksjonsbok for D-4 260 står det oljeskiftintervall mellom 100-200 timer, dette avhenger om svovelinnholdet i brennstoffet er over eller under 500 ppm. Ettersom drivstoffet vi normalt fyller er under 500 ppm svovelinnhold er vel korrekt oljeskiftintervall 200 timer, eller 1 gang per sesong som nevnt. Personlig har jeg brukt å ha service ved ca 150 timer, dette er egentlig litt ugunstig da jeg har ca 200 driftstimer i året, så vurderer nå å vente til opplag. Prisene for servicemateriell er jo sykt høye, f.eks over 1000,- spenn for ett lite veivromsfilter Av denne grunn ser jeg ikke akkurat behovet for å foreta servicene oftere en nødvendig anbefalt. Min motor er en 2006 modell som ble tatt i bruk januar 2009, etter ca 250 timer begynnte en injector å trøbble seg, denne fikk jeg skiftet på reklamasjon, 20-30 timer senere opplevde jeg samme symtomer igjen, men da jeg leverte inn båten på verkstedet, fant de ikke noe galt. Ettersom jeg selv er motorkyndig og visste hva som var på gang valgte jeg selv å koste de 3 siste injektorer ettersom vi også like etter skulle på langtur. Prisen for dette var ca 14000,- Sure penger å ta av feriebudskjettet når det er innlysende at dette er noe Volvopenta burde stå innefor og ta større ansvar for. Greit nok, du får ny motor om den "gamle" raser, men er det egentlig verdt å gamble på midt i sesongen når en skal ha ferie, på langtur, og kanskje i tillegg utsette seg for fare om motor havarer, ikke alltid lett avgjørelse å ta det der. Redigert 8.August.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Prisene for servicemateriell er jo sykt høye, f.eks over 1000,- spenn for ett lite veivromsfilter Selv om det står at veivhus og luftfiter skal byttes etter 200 tim, er det bare tull at dei byttes så lenge dei er rene. Det er noe annet med olje og diesel filterene. Volvo forlanger olje og oljefilter bytte årlig. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Dette er jeg jo skjønt enig i, men er det listet opp under serviceintervall så er de og det. Så lenge motoren er under garanti eller reklamsjonsbestemmelsene våger ikke jeg å gamble på å ikke skifte ting å tang fordi de ser bra ut i frykt for at den dagen det skulle oppstå noe med motor og volvo penta kan bruke det mot deg som "årsak" for at en ikke har fulgt anbefalte serviceintervaller. Da kan det bli en urimelig dyr lærepenge for meg som forbruker, og det er det tross alt ikke verdt. Grunnregel 1; skal du kunne nyte godt av garantier og reklamasjoner er det en forutsettning at en forholder seg til anbefalte serviceintervaller, isærs dersom defekten kan realiteres tilbake til misslighold av denne, og de greier de nok stort sett å finne ett svar på at det er. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Volvo forlanger olje og oljefilter bytte årlig. Forsovet rett, for de fleste av oss holder dette ja, grunnet er at de fleste iløpet av sesongen ikke når i maks antall gangtimer serviceintervallene er, gjør du derimot det er det det som kommer først, og da må en gjerne ha flere servicer iløpet av en sesong eller 1 år, syntes det er viktig å få frem. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 (redigert) Dette er jeg jo skjønt enig i, men er det listet opp under serviceintervall så er de og det. Tar selvfølgelig ikke denne avgjørelsen selv, men det finnest heldigvis VP verksteder som bruker sunn fornuft når dei utfører service på Volvo motorer Ser veivhusvent filteret ut som nytt, tviler eg på det vil forårsake havari Redigert 8.August.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Jeg tar servicene selv, kun orginalt innkjøp fra forhandler som bevitner at servicene etter all sannsynligvis blir utført. I tillegg fører jeg selvsagt logg/serviceheftet over det. Ser for meg at det kan bli vanskelig for meg å forklare at; jammen jammen det såg ut som nytt da det skulle skiftes på 200 timers servicen når motoren tok skade når delen var brukt i 395 timer. Men whatever jeg skifter heller ikke ett luft eller veivromsfilter som ser gullende rent ut, men passer alikavel på å ha kjøpt inn delene til de riktige intervallene for dokumentasjonen sin del. Deretter har jeg det i spare og bytter det gjerne på 250 eller 300 timer alt ettersom istedet, etter periodisk kontroll. På denne måten vet jeg iallefall at alt er på skikk til enhver tid om det skulle hende noe, slik at båten ikke blir leveret inn på verksted med tydelige overdue servicedeler. Det gir ikke ett bra inntrykk, og kan i værste fall ødelegge i garanti/reklamasjonssaker. Siden du bruker merkeverksted til alle servicene, kan du kanskje svare meg på om du vanligvis får en faktura der det er beskrevet at en f.eks ikke har skiftet veivromsfilter eller luftfilter, og således ikke fakturert for deler til dette? Bruker virkelig merkeverkstedene kjønn når de utfører servicene, og utelukker å skiftet deler som står under servicepunktene fordi de visuellt ser bra ut? Er det praksisen? Men på en annen side kan jo dette godt tenkes om du er av de som har f.eks 50 driftstimer i sesongen, da skiftes jo ikke nødvendigvis disse delene, jeg snakker utfra timetallet på servicene ikke vedrørende den årlige servicen iforbindelse med opplag som er uavhengig om motor har gått 20 eller 200 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Ber om fast pris på service i forkant. Er det noe av det dei ikke utfører, trekkes det fra sluttbeløpet. Er usikker på hvor detaljert fakturaen er, mener den er ganskje generell. Det som er viktig for meg, er at det er krysset ut i serviceheftet i alle påkrevde felt og at verkstedet har stemplet serviceheftet. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 (redigert) D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. t.o.m. SN-2004002079 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. t.o.m. 2006003696 bruker injektorer med part# 3801294 pris kr 6 883,75/stk D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. f.o.m. SN-2004002080 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. f.o.m. 2006003697 bruker injektorer med part# 3801295 pris kr 3 871,25/stk D4-300 og D6-435 bruker bruker injektorer med part# 3801148 pris kr 7 156,25/stk Stor prisforskjell på dei nyeste injektorene til D4 og D6, ca kr 3 000,- billigere/stk Redigert 9.August.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Det var merkelig at det var så mye billigere. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Prisen rundt 7000,- er ikke det for komplett injektor da, og prisen på 3800,- (som jeg betalte)) for selve dysespissen da? Det er vel den som har vært problemet utfra hva jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 I nettbutikken står det Description: Injector, Exch for alle 3 part#. Det må vel bety at prisen er for det samme? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Hmmm mulig, godt jeg har av den billige typen da Har nettopp skiftet alle til nye (3 av 4 på egen regning), jeg ville egentlig ha de gamle, men da ville prisen bli en annen ble jeg fortalt ettersom volvo visst skulle ha dem? Hørt om dette før? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Kanskje Exch betyr innbytte? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. t.o.m. SN-2004002079 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. t.o.m. 2006003696 bruker injektorer med part# 3801294 pris kr 6 883,75/stk D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. f.o.m. SN-2004002080 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. f.o.m. 2006003697 bruker injektorer med part# 3801295 pris kr 3 871,25/stk D4-300 og D6-435 bruker bruker injektorer med part# 3801148 pris kr 7 156,25/stk Stor prisforskjell på dei nyeste injektorene til D4 og D6, ca kr 3 000,- billigere/stk Hmm. Er det første nummeret årstall ? 2006 - > 2006 modell? Jeg har serienummer som faller innunder kategorien nye injektorer (part# 3801295), men motor er fra 2006 og trodde de nye injektorene kom mye seinere..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Der er ikke årstall i motor nummer fra vp Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Uansett sorterer mitt motornummer innunder "nye" ihht beskrivelse ovenfor, og det er nok ikke rett. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Det står om styreslangene i siste Vi Båtägare. Her sier VP at de nå bytter alle slanger.Klag til verkstedet! Gladmelding Fikk i dag telefon fra det lokale VP verkstedet som byttet kun den ene styreslangen. Slangene selges kun i "kit" og alle slangene skal byttes. Får derfor også byttet dei 3 andre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.