Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hvor omfattende var havariet på din motor? På min forrige motor var det feil på 4 injektorer, da byttet de alle 6. Dersom motoren din er under 2 år gammel vil garanti saken gå mye raskere, ved en reklamasjon tok det 5-6 uker å få svar. Jeg vil anbefale deg å presse på litt selv til han som har med garanti og reklamsjonsaker hos Bjordal og Madsen.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor relevant dette er men skriver det i alle tilfeller,har en d5 i en 07 v70 ,har vært en del ras på disse ifølge verksmester som vi bruker,årsak er ofte ifølge ham at volvo spesifiserer 30000km før oljeskift noe som vistnok kan resultere i tett sil i bunnpanne,anbefaler max 15000km før skift samt at det er meget nøye med korrekt mengde å type. nå vet ikke jeg hvor mange driftstimer det regnes på d maskinene før skift .

Link to post
Share on other sites

Nå må vi skille mellom D5 i bil og D4/D6 i båt. D5 motoren er den samme som D3 i båt (nå har forøvrig også Volvo bil startet å kalle en motor for D3 i nye S60)

 

Oljeskfift er hver 100 time eller 1 gang hver sesong.

 

Det har vært noen havarier pga for mye olje på D motorene. Det er viktig at oljenivået ikke er over max. Jeg har oljenivået på mine mellom min og medium på peilepinnen. Det står at oljenivået er 20 liter i instruksjonsboka. Jeg vet om VP verksted som fyller på 19,6 liter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har ikke lest igjennom alle innleggene, men foreligger det erfaringer eller fakta vedr. havari på nyere D maskiner? Ca. årsmodell da de nye injektorene nådde verftene? Er det f.eks. forandringer på D6-330 kontra D6-310, D6-370 kontra D6-350, eller kan gamle injektorer også sitte i 330 og 370 versjonene?

Link to post
Share on other sites

Oljeskfift er hver 100 time eller 1 gang hver sesong.

I min instruksjonsbok for D-4 260 står det oljeskiftintervall mellom 100-200 timer, dette avhenger om svovelinnholdet i brennstoffet er over eller under 500 ppm.

 

Ettersom drivstoffet vi normalt fyller er under 500 ppm svovelinnhold er vel korrekt oljeskiftintervall 200 timer, eller 1 gang per sesong som nevnt. Personlig har jeg brukt å ha service ved ca 150 timer, dette er egentlig litt ugunstig da jeg har ca 200 driftstimer i året, så vurderer nå å vente til opplag. Prisene for servicemateriell er jo sykt høye, f.eks over 1000,- spenn for ett lite veivromsfilter :confused: Av denne grunn ser jeg ikke akkurat behovet for å foreta servicene oftere en nødvendig anbefalt.

 

Min motor er en 2006 modell som ble tatt i bruk januar 2009, etter ca 250 timer begynnte en injector å trøbble seg, denne fikk jeg skiftet på reklamasjon, 20-30 timer senere opplevde jeg samme symtomer igjen, men da jeg leverte inn båten på verkstedet, fant de ikke noe galt. Ettersom jeg selv er motorkyndig og visste hva som var på gang valgte jeg selv å koste de 3 siste injektorer ettersom vi også like etter skulle på langtur. Prisen for dette var ca 14000,- Sure penger å ta av feriebudskjettet når det er innlysende at dette er noe Volvopenta burde stå innefor og ta større ansvar for. Greit nok, du får ny motor om den "gamle" raser, men er det egentlig verdt å gamble på midt i sesongen når en skal ha ferie, på langtur, og kanskje i tillegg utsette seg for fare om motor havarer, ikke alltid lett avgjørelse å ta det der.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisene for servicemateriell er jo sykt høye, f.eks over 1000,- spenn for ett lite veivromsfilter :confused:

 

Selv om det står at veivhus og luftfiter skal byttes etter 200 tim, er det bare tull at dei byttes så lenge dei er rene. Det er noe annet med olje og diesel filterene. Volvo forlanger olje og oljefilter bytte årlig.

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg jo skjønt enig i, men er det listet opp under serviceintervall så er de og det. Så lenge motoren er under garanti eller reklamsjonsbestemmelsene våger ikke jeg å gamble på å ikke skifte ting å tang fordi de ser bra ut i frykt for at den dagen det skulle oppstå noe med motor og volvo penta kan bruke det mot deg som "årsak" for at en ikke har fulgt anbefalte serviceintervaller. Da kan det bli en urimelig dyr lærepenge for meg som forbruker, og det er det tross alt ikke verdt. Grunnregel 1; skal du kunne nyte godt av garantier og reklamasjoner er det en forutsettning at en forholder seg til anbefalte serviceintervaller, isærs dersom defekten kan realiteres tilbake til misslighold av denne, og de greier de nok stort sett å finne ett svar på at det er.

Link to post
Share on other sites

Volvo forlanger olje og oljefilter bytte årlig.

Forsovet rett, for de fleste av oss holder dette ja, grunnet er at de fleste iløpet av sesongen ikke når i maks antall gangtimer serviceintervallene er, gjør du derimot det er det det som kommer først, og da må en gjerne ha flere servicer iløpet av en sesong eller 1 år, syntes det er viktig å få frem.

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg jo skjønt enig i, men er det listet opp under serviceintervall så er de og det.

Tar selvfølgelig ikke denne avgjørelsen selv, men det finnest heldigvis VP verksteder som bruker sunn fornuft når dei utfører service på Volvo motorer :wink: Ser veivhusvent filteret ut som nytt, tviler eg på det vil forårsake havari

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tar servicene selv, kun orginalt innkjøp fra forhandler som bevitner at servicene etter all sannsynligvis blir utført. I tillegg fører jeg selvsagt logg/serviceheftet over det. Ser for meg at det kan bli vanskelig for meg å forklare at; jammen jammen det såg ut som nytt da det skulle skiftes på 200 timers servicen når motoren tok skade når delen var brukt i 395 timer. Men whatever jeg skifter heller ikke ett luft eller veivromsfilter som ser gullende rent ut, men passer alikavel på å ha kjøpt inn delene til de riktige intervallene for dokumentasjonen sin del. Deretter har jeg det i spare og bytter det gjerne på 250 eller 300 timer alt ettersom istedet, etter periodisk kontroll. På denne måten vet jeg iallefall at alt er på skikk til enhver tid om det skulle hende noe, slik at båten ikke blir leveret inn på verksted med tydelige overdue servicedeler. Det gir ikke ett bra inntrykk, og kan i værste fall ødelegge i garanti/reklamasjonssaker.

 

Siden du bruker merkeverksted til alle servicene, kan du kanskje svare meg på om du vanligvis får en faktura der det er beskrevet at en f.eks ikke har skiftet veivromsfilter eller luftfilter, og således ikke fakturert for deler til dette? Bruker virkelig merkeverkstedene kjønn når de utfører servicene, og utelukker å skiftet deler som står under servicepunktene fordi de visuellt ser bra ut? Er det praksisen? Men på en annen side kan jo dette godt tenkes om du er av de som har f.eks 50 driftstimer i sesongen, da skiftes jo ikke nødvendigvis disse delene, jeg snakker utfra timetallet på servicene ikke vedrørende den årlige servicen iforbindelse med opplag som er uavhengig om motor har gått 20 eller 200 timer.

Link to post
Share on other sites

Ber om fast pris på service i forkant. Er det noe av det dei ikke utfører, trekkes det fra sluttbeløpet. Er usikker på hvor detaljert fakturaen er, mener den er ganskje generell. Det som er viktig for meg, er at det er krysset ut i serviceheftet i alle påkrevde felt og at verkstedet har stemplet serviceheftet.

Link to post
Share on other sites

D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. t.o.m. SN-2004002079 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. t.o.m. 2006003696 bruker injektorer med part# 3801294 pris kr 6 883,75/stk

 

D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. f.o.m. SN-2004002080 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. f.o.m. 2006003697 bruker injektorer med part# 3801295 pris kr 3 871,25/stk

 

D4-300 og D6-435 bruker bruker injektorer med part# 3801148 pris kr 7 156,25/stk

 

Stor prisforskjell på dei nyeste injektorene til D4 og D6, ca kr 3 000,- billigere/stk

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. t.o.m. SN-2004002079 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. t.o.m. 2006003696 bruker injektorer med part# 3801294 pris kr 6 883,75/stk

 

D4 motorer mindre enn D4-300 med serienr. f.o.m. SN-2004002080 og D6 motorer (mindre enn D6-435) med serienr. f.o.m. 2006003697 bruker injektorer med part# 3801295 pris kr 3 871,25/stk

 

D4-300 og D6-435 bruker bruker injektorer med part# 3801148 pris kr 7 156,25/stk

 

Stor prisforskjell på dei nyeste injektorene til D4 og D6, ca kr 3 000,- billigere/stk

Hmm. Er det første nummeret årstall ? 2006 - > 2006 modell? Jeg har serienummer som faller innunder kategorien nye injektorer (part# 3801295), men motor er fra 2006 og trodde de nye injektorene kom mye seinere.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det står om styreslangene i siste Vi Båtägare. Her sier VP at de nå bytter alle slanger.Klag til verkstedet!

Gladmelding :smiley: Fikk i dag telefon fra det lokale VP verkstedet som byttet kun den ene styreslangen. Slangene selges kun i "kit" og alle slangene skal byttes. Får derfor også byttet dei 3 andre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...