Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hvordan oppdaget dere at slangene begynte å lekke? Jeg har tidvis oppdaget små oljeflekker som stiger opp ved hekken etter en tur med båten, antar dette er fra styringen (og ikke drevet :sweat: ) Båten skal på verksted på torsdag. (oljeforurensningen opphører med engang motor stoppes)

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan da ikke være meningen å skifte disse 1-2 ganger i året?? :confused:

 

Joda, skal sikkerheten ivaretas og for å unngå utslipp av olje til sjø, må de byttes 1-2 ganger i året. Husk at det er en Volvo Penta installasjon du har med tilhørende kvalitet! Unnskyld, jeg kunne bare ikke dy meg. :giggle::lipseal:

Link to post
Share on other sites

Framnes Maritime har ansvaret for vår båt om vinteren. Ved opptak i fjor ble styreslangene umiddelbart inspisert av en mekaniker før jeg fikk reist fra stedet. Utposinger ble konstatert og alle slangene ble byttet uten noe som helst bidrag fra min side. Båten er fra 2008.

Om slangene er defekt ved årets opptak vil disse bli byttet uniddelbart en gang til.

Ingen problemer for oss som benytter Volvo Penta verksted til vinteropplag og service, men for alle de som sysler med opplag og service selv, så faller man fort utenfor programmene som verkstedene har blitt pålagt av VP. Da vil det sansynligvis gå til det havarerer, og det er ille. Har selv tauet en til land med defekte styreslanger. Han hadde ingen annen mulighet enn å kaste ankeret, og takk for at det var passende dybde og stille vær. Dette kan ende med en tragedie en dag.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Dessverre kan du ikke føle deg trygg selv om du benytter autoriserte VP verksteder.

 

Mulig Framnes Maritime er et hederlig unntak.

 

Jeg har de siste to sesongene brukt Røed Motorservice på Tjøme og Vallø Motor. Ikke godkjent noen av stedene. F.eks oppdaget ikke Vallø Motor at jeg hadde defekte styreslanger. Og servicen var ikke spesielt billig.Tror faktisk det hadde vært lurere å få en bekjent som er bilmekaniker til å gjøre jobben. Men da kommer dette med reklamasjonsretten inn i bildet da.

Link to post
Share on other sites

Det eneste som må gjøres av autorisert merkeverksted for å inneha reklamasjonrett er at førstegangskontroll ved overtagelse og førstegangs service (20-30 timer for D-4 motoren) Blir utført av nettopp merkeverkstedet. Utover dette har du full mulighet å gjøre servicene selv som olje og diverse filter skift ihht brukerhåndboken. Det eneste som vil kreves om du havner opp i en reklamasjon som kan slå tilbake grunnet evt. manglende service. Er at du kan dokumenter at service er utført. Dette vil normalt være tilstrekkelig ved å kunne fremvise kvitteringer av faktisk forbruksmateriell i forbindelse med servicer. Som om en er lur handler inn orginalt hos merkeverkstedet en bruker, disse vil også normalt (I hvertfall i større veletablerte firmaene) ha mulighet til å opprette en kundeprofil i sitt datasystem, der alle kjøp registres. I tillegg tar du selvsagt vare på alle kvitteringer med dato, der du ser til at innkjøpene blir foretatt innenfor intervallet for neste service på motor blir gjeldende.

 

red. grunnet knotete skrevet.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener en må prøve hardere, pittings på propeller er ikke normal slitasje dersom ting er riktige, dvs om drev er montert i riktig høyde og det ikke er montert "dill" i umiddelbar nærhet som skaper kavitasjon, er det ikke annet å skylde på en dårlig eller uegnet legering i propeller. En propell er da ment å vitterlig vare lenger en 2 år, og da er det 5 års reklamasjon som gjelder.

 

Jeg fikk byttet forre propell grunnet en 3cm sprekk i bladet, nå ser jeg det er tegn til pittings i aktre propell, men de mente det var for lite til å invilge ny... Jaja, men det kommer mer svarte jeg da, og de nikket enige. Så om ett år eller to til regner jeg med å få den byttet. Dessverre er det slik at volvo stadig forandrer på sine egne regler for når de mener reklamsjon er gjeldende eller ikke, håpløst for oss som kunde. Men til syvende og sist er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, så oppfordrer derfor om en har tid å energi til å presse mer på i slike saker.

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å få svar på hvilke D4 motorer som er levert med det siste modifiserte fuel systemet.

Fikk til slutt opplyst at det er "Railen" på D4-motorer som er blitt modifisert og Injektorene er blitt tilpasset railen etterhvert.

 

F.eks. D4-motorer opp til SN-2004002079 har Rail med part# 3584370 og tilhørende Injector med part# 3801294.

 

SN-2004002080 til SN-2004008446 har Rail med part# 3588739 og tilhørende Injector med part# 3801295.

 

SN-2004008447 og nyere har siste type Rail med part# 3886062. Bruker også Injector med part# 3801295.

Denne Railen brukes også på D4-300, men der brukes Injector med part# 3801148.

 

D6-motorene er også blitt levert med 3 forskjellige typer Railer alt etter når motorene er blitt produsert.

D4 og D6-motorer bruker injektorer med samme part#

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En lite sidespørsmål:

Har akkurat kjøpt meg en ny Volvo V70 med 2,4 liter, 5 syl.diesel som er samme utgangspunkt som Volvo Penta D3, som jo også har hatt noen havarier.

Jeg har aldri hørt om tilsvarende problemer med bilversjonen.

Vet noen om hva som utgjør de største forskjellene?

Er det annen type common-rail/ dyser,

eller er det dieselkvaliteten man legger til grunn for at bilversjonen ikke har tilsvarende problematikk?

Link to post
Share on other sites

Bra research Targa. Stusser fortsatt over serienummerne du listet på D6 i innlegg 3067, kunne du verifisere disse nummerne?

Dei stemmer ihht VP Web Shop

http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746210_022?path=MarineDieselEngines%2F7746210%2F7746210_23%2F7746210_022

 

D6-motorer t.o.m. SN-2006003696 har Rail med part# 3584371 og injector med part# 3801294

F.o.m. SN-2006003697 har Rail med part# 3588740 og injector part# 3801295

F.o.m. SN-2006010978 har Rail med part# 3885742 og injector part# 3801295

 

D6-435 har Rail med part# 3885742 og injector med part# 3801148

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...