SeaRaymond Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 (redigert) Hvordan oppdaget dere at slangene begynte å lekke? Jeg har tidvis oppdaget små oljeflekker som stiger opp ved hekken etter en tur med båten, antar dette er fra styringen (og ikke drevet ) Båten skal på verksted på torsdag. (oljeforurensningen opphører med engang motor stoppes) Redigert 23.August.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Får derfor også byttet dei 3 andre Byttet alle mine på reklamasjon i august i fjor, nå ser det ut som det er påan igjen, båten skal på verksted torsdag. Noen som vet om det nå er kommet holdbare slanger? Kan da ikke være meningen å skifte disse 1-2 ganger i året?? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Kan da ikke være meningen å skifte disse 1-2 ganger i året?? Joda, skal sikkerheten ivaretas og for å unngå utslipp av olje til sjø, må de byttes 1-2 ganger i året. Husk at det er en Volvo Penta installasjon du har med tilhørende kvalitet! Unnskyld, jeg kunne bare ikke dy meg. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Jeg behøvde ikke å skifte mine før etter 4 år. Når det pipler opp olje, slik du beskriver det, kan det også være styresylinderne. Også en svakhet på modeller fra 2003 til 2008. Tas normalt på reklamasjon uten diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Har ikke hatt oljelekkasje, men utposing (indre lekkasje) på slangene. Det nye settet med slanger ser ut for meg til å være av bedre kvalitet enn dei originale. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 23.August.2010 Del på Facebook Svart 23.August.2010 Har byttet to ganger på to år, ser ut som jeg fikk en ny type. På di gammle var det mere gummiaktig utseende, mens de nye er blanke (silikon) . Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Samme her Fikk du byttet alle 4? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Ja,hvis slangene ikke holder nå,så mister jeg den siste respekt for Volvo Penta! Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Framnes Maritime har ansvaret for vår båt om vinteren. Ved opptak i fjor ble styreslangene umiddelbart inspisert av en mekaniker før jeg fikk reist fra stedet. Utposinger ble konstatert og alle slangene ble byttet uten noe som helst bidrag fra min side. Båten er fra 2008. Om slangene er defekt ved årets opptak vil disse bli byttet uniddelbart en gang til. Ingen problemer for oss som benytter Volvo Penta verksted til vinteropplag og service, men for alle de som sysler med opplag og service selv, så faller man fort utenfor programmene som verkstedene har blitt pålagt av VP. Da vil det sansynligvis gå til det havarerer, og det er ille. Har selv tauet en til land med defekte styreslanger. Han hadde ingen annen mulighet enn å kaste ankeret, og takk for at det var passende dybde og stille vær. Dette kan ende med en tragedie en dag. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Los Endos Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Dessverre kan du ikke føle deg trygg selv om du benytter autoriserte VP verksteder. Mulig Framnes Maritime er et hederlig unntak. Jeg har de siste to sesongene brukt Røed Motorservice på Tjøme og Vallø Motor. Ikke godkjent noen av stedene. F.eks oppdaget ikke Vallø Motor at jeg hadde defekte styreslanger. Og servicen var ikke spesielt billig.Tror faktisk det hadde vært lurere å få en bekjent som er bilmekaniker til å gjøre jobben. Men da kommer dette med reklamasjonsretten inn i bildet da. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 (redigert) Det eneste som må gjøres av autorisert merkeverksted for å inneha reklamasjonrett er at førstegangskontroll ved overtagelse og førstegangs service (20-30 timer for D-4 motoren) Blir utført av nettopp merkeverkstedet. Utover dette har du full mulighet å gjøre servicene selv som olje og diverse filter skift ihht brukerhåndboken. Det eneste som vil kreves om du havner opp i en reklamasjon som kan slå tilbake grunnet evt. manglende service. Er at du kan dokumenter at service er utført. Dette vil normalt være tilstrekkelig ved å kunne fremvise kvitteringer av faktisk forbruksmateriell i forbindelse med servicer. Som om en er lur handler inn orginalt hos merkeverkstedet en bruker, disse vil også normalt (I hvertfall i større veletablerte firmaene) ha mulighet til å opprette en kundeprofil i sitt datasystem, der alle kjøp registres. I tillegg tar du selvsagt vare på alle kvitteringer med dato, der du ser til at innkjøpene blir foretatt innenfor intervallet for neste service på motor blir gjeldende. red. grunnet knotete skrevet. Redigert 24.August.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Samme her Fikk du byttet alle 4? Ja, alle 4 (3 var gåen). Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Kan da ikke være meningen å skifte disse 1-2 ganger i året?? Snakk med Tess og få slanger som er av typen "Rockmaster N2", dette er den beste slangekvaliteten som er på markedet for hydraulikkslanger. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Er det noen som har fått nye propeller til DPH drev grunnet tæring? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Jepp. Fikk nye propeller etter første sesong da det var _bittelitt_ "pittings" på de. Alt ordnet av mekaniker som tok service. Tipset en annen kamerat som hadde propeller med mye mer pittings enn mine, men da var tydeligvis toget gått og VP har trenert dette "ever since"... Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Betyr det at kameraten din ikke har fått nye? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Det stemmer. Det var sesongen etterpå, og VP hadde tydeligvis begynt å snøre igjen sekken. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Jeg mener en må prøve hardere, pittings på propeller er ikke normal slitasje dersom ting er riktige, dvs om drev er montert i riktig høyde og det ikke er montert "dill" i umiddelbar nærhet som skaper kavitasjon, er det ikke annet å skylde på en dårlig eller uegnet legering i propeller. En propell er da ment å vitterlig vare lenger en 2 år, og da er det 5 års reklamasjon som gjelder. Jeg fikk byttet forre propell grunnet en 3cm sprekk i bladet, nå ser jeg det er tegn til pittings i aktre propell, men de mente det var for lite til å invilge ny... Jaja, men det kommer mer svarte jeg da, og de nikket enige. Så om ett år eller to til regner jeg med å få den byttet. Dessverre er det slik at volvo stadig forandrer på sine egne regler for når de mener reklamsjon er gjeldende eller ikke, håpløst for oss som kunde. Men til syvende og sist er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, så oppfordrer derfor om en har tid å energi til å presse mer på i slike saker. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 (redigert) Har forsøkt å få svar på hvilke D4 motorer som er levert med det siste modifiserte fuel systemet. Fikk til slutt opplyst at det er "Railen" på D4-motorer som er blitt modifisert og Injektorene er blitt tilpasset railen etterhvert. F.eks. D4-motorer opp til SN-2004002079 har Rail med part# 3584370 og tilhørende Injector med part# 3801294. SN-2004002080 til SN-2004008446 har Rail med part# 3588739 og tilhørende Injector med part# 3801295. SN-2004008447 og nyere har siste type Rail med part# 3886062. Bruker også Injector med part# 3801295. Denne Railen brukes også på D4-300, men der brukes Injector med part# 3801148. D6-motorene er også blitt levert med 3 forskjellige typer Railer alt etter når motorene er blitt produsert. D4 og D6-motorer bruker injektorer med samme part# Redigert 8.September.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Bra research Targa. Stusser fortsatt over serienummerne du listet på D6 i innlegg 3067, kunne du verifisere disse nummerne? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 En lite sidespørsmål: Har akkurat kjøpt meg en ny Volvo V70 med 2,4 liter, 5 syl.diesel som er samme utgangspunkt som Volvo Penta D3, som jo også har hatt noen havarier. Jeg har aldri hørt om tilsvarende problemer med bilversjonen. Vet noen om hva som utgjør de største forskjellene? Er det annen type common-rail/ dyser, eller er det dieselkvaliteten man legger til grunn for at bilversjonen ikke har tilsvarende problematikk? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Hei, Har en kamerat som har en Toyota Landcruiser med common rail motor. Her blir det også hevdet at norsk diesel har så dårlig kvalitet at man anbefaler 2 dl totaktsolje på en 90 liters tank. Og dette har jeg ingen belegg for og dokumentere Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Bra research Targa. Stusser fortsatt over serienummerne du listet på D6 i innlegg 3067, kunne du verifisere disse nummerne? Dei stemmer ihht VP Web Shop http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746210_022?path=MarineDieselEngines%2F7746210%2F7746210_23%2F7746210_022 D6-motorer t.o.m. SN-2006003696 har Rail med part# 3584371 og injector med part# 3801294 F.o.m. SN-2006003697 har Rail med part# 3588740 og injector part# 3801295 F.o.m. SN-2006010978 har Rail med part# 3885742 og injector part# 3801295 D6-435 har Rail med part# 3885742 og injector med part# 3801148 Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Dårlig diesel i Norge? Dette har vel til og med VP slutta å hevde? Nå er jo denne tråden blitt så lang at jeg ikke orker å pløye igjennom, men har VP nå kommet med noen årsak til disse injektorproblemene? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Er der nogen der kender til om der overhovedet har været havarier i denne sæson og i givet fald hvor mange? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.