Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Er der nogen der kender til om der overhovedet har været havarier i denne sæson og i givet fald hvor mange?

 

 

Andy

Jeg kjenner til et havari. En i samme båthavna som meg har byttet motor på sin flett nye Aquador 23DC. Stod på land i 4 uker i sommer, jeg trodde han var på langtur! Totalt motorhavari. Båten kom på vannet første gang i påsken i år. Dette er en D3, den nye utgaven. Kjenner han ikke så godt, har vekslet noen ord i havna av og til.

Link to post
Share on other sites

Ja dette er ikke lett å bli klok på..

Har du høyere serienummer enn SN-2004008446 skal du ha siste type rail og injektorer.

Spørsmålet er om det nå monteres siste type injektorer eller om du allerede hadde det?

Hadde vært fint om du fikk fatt i part nummer på den dei byttet og på den du fikk nå.

Lurer også på når siste typen injektorer ble levert i nye motorer, fra SN-????????

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med bestillig av rutinemessig service ble det stil spørsmål til verkstedets representant som svarte på telefonen om det burden gjøres noe, kontrolleres noe ekstra på motoren ifb motorhavariene på D6-motorene, som kan forebygge eventuelt havari på vår motor. Svaret var at man kunne kontrollere dysene, oppfattet det som at det var kontroll av spredningen. Det var en kort samtale, men jeg skal finne ut litt mere om hva han mente med det. Men er det noen som har vært borti en slik føre-var kontroll forbindelse med ordinær service?

-ta dette med en klype salt i første omgang, så skal jeg komme grundigere tilbake.

 

I et tidligere innelgg her, ble det hevdet at siste utgave av injektorer, som ble motert etter havari, både gav motoren mere kraft og betydelig redusert forbruk? sågar høyre fart, om jeg ikke husker feil. Er det noen som har noen kommentarer til dette?

Link to post
Share on other sites

Med fare for feilinfo: Det snakkes om et "jur" som koples på dysene for å måle om levert mengde er jevn og lik fra alle dyser. Dette ble gjort på min ifm. mistanke om problemer (men det egentlige problemet var skitten diesel/tette filtre etter fylling på en plass der jeg - og andre - har sluttet å fylle..)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er dag 1 av årets verkstedservice over. Fortsettelse i morgen.

I og med at dette er en tråd som har levd lenge og mange har fulgt med på, samt at den har tatt opp mange ulike problemer,så tenkte jeg at jeg skulle smelle inn litt nytt her. Utganspunktet er at jeg har en D6 310 fra 2006, men tatt ut fra importørens lager i fjor. Ergo, 2 års VP garanti er ikke over enda.

 

For det første så vil jeg si at det å være til stede under service er svært interessant og lærerikt for en som ikke er mekaniker, men higer etter å forstå hvordan ting funker og er skrudd sammen. Med en god porsjon ydmykhet sa jeg til mekanikeren at det hadde vært veldig givende å få være til stede, sa jeg ikke skulle henge over skuldra hans :) Det var helt i orden og jeg fikke sett, lært og spurt om ting det tar tid å lære seg på egenhånd. Samtidig fikk jeg forklart skikkelig et par ting jeg opplevde som "feil" og problemer.

 

Det har tidligere vært snakket her på BP om en ulyd fra gearaktuator, som i enkelte tilfeller har ført til null respons på gear.. Jeg har en slik ulyd, men har ikke fått et svar tidligere som jeg har slått meg til ro med. "lyd skal det være i aktuatoren" fikk jeg til svar sist. Når mekaikeren i dag fikk hørt hva jeg mente, resluterte det i nye aktuator og gearwire som monters i morgen. På garanti.

Siden motor må heises litt frem for å få gearwire bak til drevet, så måtte båten på land. Når båten ble satt på land, sa han med en gang "du skal få nye slanger til styringa". Litt "artig" å se hva dere har snakket om her vedrørende oppsvulmet styrelange. Minst 2 slanger hadde buler/ blærete. Disse var fra 2009 da drevet ble byttet. Det skal nå ha kommet ny type slanger som de håpte skulle holde lengre. Garanti...

 

Forrige uke registrerte jeg at spenninga gikk som en jojo på instrumentpanelet. Så begynte oljetrykket å vandre mellom 440 til 510 kpa. Siden jeg var til stede fikk jeg forklart skikkelig hvordan det artet seg. Frem med PC og test av givere.. Pc'n viste oljetemperatur på MINUS 15.9 grader Celsius. hmm noe var galt.. så da blir det bytte av givere. -på garanti.

 

Ellers fikk jeg muligheten til å selv være med på å vurdere om luftfilter og impeller måtte byttes. Lufilteret var rent og pent og impeller var bra. Byttet oring på pumpehuset. Penger spart på filterbyttet og en impeller som jeg kunne ha i bakhånd om krise på sjøen.

 

Anodene på drevet var fortsatt langt over 50%, etter to sesonger, så da ble dette spart på. Anoder på sjøvannssystemet ble byttet.

 

Olje på drevet var ren og klar, sett med selvsyn. Dersom oljen er grå, har det kommet vann inn, dersom den er mørk/ svart så er det et tegn på slitte deler.

 

Det kan hende at min tilstedeværelse gjorde at det tok litt ekstra tid, men det er jeg villig til å betale for, for jeg lærte sykt mye, fikk undersøkt ting som kanskje ikke vile vært sjekka, hvilket resulterte i nye komponenter på garanti. Er jeg heldig så ser jeg for meg at kraning av båt, som koster 1700, går på regninga til VP siden den må på land for å utbedre garantisak. -men da har jeg kanskje litt flaks..

 

Ergo,en fin dag i båten, takket være en ung, serviceinstilt mekaniker som atpåtil syntes det var i orden at jeg var til stede.

Link to post
Share on other sites

Utganspunktet er at jeg har en D6 310 fra 2006, men tatt ut fra importørens lager i fjor. Ergo, 2 års VP garanti er ikke over enda.

 

Pussig det der, jeg tok selv ut en 2006 modell, ubrukt D-4 260 DPH i Januar 2009, motoren stod montert i ditto båt.

 

Fikk vite via Volvoforhandler at etter rådspøring hos Volvopenta ble det fortalt at det aldri ytte lengre en 3 års garanti på motor fra den forlot fabrikk. Motoren i mitt tilfelle var produsert april 2006, jeg registrerte den som sagt januar 2009, det vil si jeg hadde 2 mnd garanti igjen.

 

Videre ble det fortalt at de alikavel forholdt seg til norsk kjøpslov med 5 års reklamsjonsrett fra kjøpsdato, med andre ord rett til å reklamere innntil januar 2014. Men garanti, ja den var utgått nesten allerede da jeg tok motor i bruk.

 

Når dette er sagt har jeg også kommet i mål med mine reklamasjoner;

 

Motorstyring, styreslanger, forre propell (sprekk i blad uten fysisk tegn til skade) styreslanger igjen, og injector nummer 1. Ved annen gang reklamsjon på injectortrøbbel, nådde jeg imiddlertid ikke frem, da de ikke kunne finne feil på noen, enden på visen der var at jeg selv betalte for skifte av de 3 siste injectorer, slik at jeg med bevisshet visste alle 4 var av "nye" typen, sure penger, men heller det en spolert ferie, kanskje båt og liv.

 

Alt dette siden August i fjor ved 170 drifttimer, da problemene begynnte og frem til dags dato med ca 400 timer. Håper det gir seg nå, kan ikke ha råd til denne "festen" når en selv skal begynne å betale, noe jeg jo tydleigvis alt har begynt å gjøre :discuss:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er igrunn litt pussig at det er ulik praksis vedrørende garantitid/ produksjonsår/ salgsdato. De gangene vi har henvendt oss til VP-verksted, så er det salgsdato, utført fra forhandler/ importør, som de ønsker, ikke produksjonsår.

 

Dere som har fått byttet slanger til styringa, starter det ny 2 års garati hver gang man bytter disse? Og tar VP regninga på kraning, eller har dere fått denne selv? Det er jo bare to muligheter å finne ut tilstanden på slangene: 1 dykke ned selv, konstatere blærer og så fremme krav om skifte på garanti, eller krane båten i forbindelse med annet arbeid, for så å konstatere blærer og fremme garantisak. Alternativ 1 vil jo åpenbart lettere dekke mere av kostnadene enn alternativ to, ser jeg for meg. Men det hadde vært kjekt å vite litt om praksisen her.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Legg merke til bildet av motoren, den er montert med turboen så nær innerlineren at denne er helt brunsvidd av varmen.

 

Redigert: Sorry, øynene mine spilte meg et puss, det er møkk på dørken :sweat:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Legg merke til bildet av motoren, den er montert med turboen så nær innerlineren at denne er helt brunsvidd av varmen.

Og som vanlig er alt helt sikkert VP sin feil - både at motoren er montert slik - og at den er ødelagt. For hverken eiers vedlikehold, bruk eller verftets montering er alt VP's ansvar.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke stup ned i "skyttergrava" nå da Bitteliten, jeg har verken vært veldig aktiv i denne tråden eller ytret noe om at dette er Volvo sin feil.

Jeg var faktisk mer i tankebanen om "gale Franskmenn" her. Deretter ser jeg at det er øynene mine som er "feilmontert" :rolleyes:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

så du det siste jeg skrev i innlegget mitt. Det står et :wink: - dvs wink - dvs IRONI. :thumbsup:

 

 

og faktisk synes jeg Thorlyn sitt innlegg der han poster dette i en tråd som handler om konstruksjonsfeil på VP motorer er lite reflektert om man vet hvilke ting som har vært problematisk på D3 motorene. Mens innlegget ditt var godt det - det påpekte en ting jeg totalt hadde oversett. Og som sjokkerte meg. Men det kan jo være at verftet har montert motoren rett - men at eieren har kjørt så hard og med så dårlig smøring/kjøling at motorhavari var det beste som kunne skjedd - det ser jo ut som om han var ganske nære en brann også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg overså fullstendig "blunkingen", den sto for langt ned i innlegget.

 

Så var det også dette med øynene mine da, det ser faktisk ut som det er en liten olje-flekk på dørken og ikke varme.

 

Har sittet med budsjett og presentasjon av dette hele uka, så nå ser det ut som jeg bør ta en pause. Legger også merke til at jeg blir mer og mer ukonsentrert og skriver fler innlegg på BP enn i presentasjonen. På tide med en time-out :sailing:

 

Sorry for avsporingen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg overså fullstendig "blunkingen", den sto for langt ned i innlegget.

 

 

Jeg er ikke spesielt glad i den wink smilyen etter at den ble "animert" - den gamle var bedre. Her må du se på den i 2 sekunder for å fatte pointet.

 

Lykke til med budsjett - de kommer hvert år - akkurat som at det snart er jul

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...