Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

og faktisk synes jeg Thorlyn sitt innlegg der han poster dette i en tråd som handler om konstruksjonsfeil på VP motorer er lite reflektert om man vet hvilke ting som har vært problematisk på D3 motorene.

Og jeg som bare prøvde og fyre oppunder litt da gitt ;) ... men D serie eiere er nok blitt mer hardhudet enn visse andre eiere her inne :)

 

Selv jeg med min uviten skjønner at inlegget ikke var særlig konstruktivt :)

 

Er nok litt mettet på tall om dagen selv skal dere se.. og da er det jo artig og fyre litt..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er det slik det blir for eiere som ikke har havari forsikring eller ingen reklamasjons rett lenger??

 

bare og selge for og dekke noe av tapet...

Dette kommer vi nok å se mer av fremover ja.

Båter med havarerte VP D serie motorer som er gitt opp pga. store kostnader til nye engangs motorer.

VP har vel ikke kommet opp med noen konlusjon ennå etter flere år.

Noe mer er vel ikke å forvente fra VP. Bare se hvor mange år de trengte for å komme med en mod på

noe så enkelt som ett lokk til sjøvannfilteret. :giggle:

Direkte flaut.

 

 

Link to post
Share on other sites

Og jeg som bare prøvde og fyre oppunder litt da gitt ;)

Da må du nok ha litt mer tørt på føttene i forhold til caset ditt :lol:

 

Mix - jepp - jeg ser for meg minst 1 mill i tap om et par år når motorene mine havarerer. Jeg samler nå flasker på alle MFK's hjemmekamper for å legge meg opp litt reserver for å tåle det tapet.

 

VP har til nå tatt ansvar for alle motorer som har havarert. Vi har ingen signaler fra VP at de endrer sin praksis.

Link to post
Share on other sites

Dette kommer vi nok å se mer av fremover ja.

Båter med havarerte VP D serie motorer som er gitt opp pga. store kostnader til nye engangs motorer.

VP har vel ikke kommet opp med noen konlusjon ennå etter flere år.

Noe mer er vel ikke å forvente fra VP. Bare se hvor mange år de trengte for å komme med en mod på

noe så enkelt som ett lokk til sjøvannfilteret. :giggle:

Direkte flaut.

 

Og så blander vi sammen litt oppgulp, spekulasjon, halvsannheter og spydigheter, og får som vanlig en temmelig uinteressant mix.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

VP har til nå tatt ansvar for alle motorer som har havarert. Vi har ingen signaler fra VP at de endrer sin praksis.

Da synes jeg Bitteliten skal ramse opp alle VP har byttet ut som er over garanti og reklamasjonsrett.

Jeg tipper det blir og kommer til å bli nøyaktig NULL.

Kommentar fra moderator: Utidig personangrep fjernet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da synes jeg Bitteliten skal ramse opp alle VP har byttet ut som er over garanti og reklamasjonsrett.

Jeg tipper det blir og kommer til å bli nøyaktig NULL.

Jeg vet faktisk ikke. Jeg er dårlig til å spå om fremtiden -særlig hva VP vil gjøre fremover. Det avhenger nok bl.a. av hvem som overtar etter dagens VD.

Link to post
Share on other sites

At BEG og Bitteleiten ikke forstår et faktabasert innlegg (for fakta i innlegget vil du nok slite litt med å finne feil i) som er skrevet en anelse syrlig og ironisk er helt greit. At du ikke liker det jeg skriver er jo ditt problem. Og ikke har jeg tenkt å høre på deg når det gjelder hva jeg skriver heller. Beklager om det var slikt du forventet. Om du ønsker å bedrive aktiv sensur av meninger eller uttrykksformer kan det være de trenger moderator på OT forumet :wink:

 

Du kan - om du ser en dobbel bunn i det som skrives - Men jeg forsår at du ikke tok den ja :smiley:

 

Vi kan ikke ha det slik at ingen tør å skrive noe om Volvo Penta fordi man er redd for "nok en" VolvoPenta diskusjon. Det er etter min mening mye mer alvorlig enn dine forsøk på meningssensur. For om det er en generell holdning at Volvo Penta ikke kan diskuteres da har forumet et langt større problem enn at noen ikke forstår alt som skrives.

Jeg har blitt både kjølhalt og det som bedre er her så mange ganger at jeg har sluttet å la meg påvirke av det. Om noen skulle lure - liksom :rolleyes: Om noen mener at jeg bryter reglene for forumet så klag til moderator eller skipsraadet - så kan de avgjøre.

 

Så skal de ikke stikkes under en stol at noen Volvo Penta eiere er så opptatt av å fortelle at de har valgt verdens beste motor og alle andre er stupide som ikke forstår at en zerieprodusiert swedishe motor er das beste im welt. Da blir de jo både enkle og lette å erte. Jeg har selv en slik en i omgangskretsen - til stor glede etter et par glass rødvin en sen aften. Det slår aldri feil liksom. :flag_bp:

 

 

Link to post
Share on other sites

VP har til nå tatt ansvar for alle motorer som har havarert. Vi har ingen signaler fra VP at de endrer sin praksis.

 

Her snakker du vel litt mot deg selv om vi sjeler til den tråden jeg startet i dag morges. Du sier selv at det til og med har gått rykter om at sjefene i VP får bonus om de klarer å få ned reklamasjons omkostningene i Norge. Signalene går da på at VP vil dytte ansvaret over på båt importørene, de vil til og med at gi det tilbakevirkende kraft !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei - da blander du sammen flere ting.

 

Vi må skille mellom injektorhavarier og andre reklamasjoner. For denne tråden handler først og fremst om injektorhavarier (om vi går tilbake til utgangspunktet)

 

Når det gjelder injektor havarier sier VP selv at de har byttet alle motorer. Hva de vil gjøre i fremtiden vet ikke jeg. Heldigvis jobber jeg ikke i VP.

 

Andre reklamasjoner er det annerledes med. MEN VP har selv tilbakevist ryktene om at en slik bonusordning stemmer. Og VP sier at de har satt en egen mann på å lære seg hvordan Norge skal håndteres - nettopp fordi vi har en egen reklamasjonsrett som avviker fra Europa.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei - da blander du sammen flere ting.

Vi må skille mellom injektorhavarier og andre reklamasjoner.

 

Jeg tviler sterkt på at VP vil unnta injektor-havarier når de uttaler at de selv ikke vil gi mer enn 1-2 års garanti på motorer montert i utlandet og importert av båt importør.

Dette gjelder nok hele motoren, og med tilbakevirkende kraft. Håper båtimportørene har god økonomisk ryggrad ellers kan det bli kunden som sitter igjen med regninga. Du skal ikke se bort fra at selskaper med dårlig økonomi til og med vil legge ned selskapet og starte et nytt for å unngå dette med ansvar for motorer i båter som alt er solgt av det nåværende selskapet. Jeg hadde i hvert fall tenkt i slike baner om jeg hadde vært i en slik situasjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sitter her å leser alt som blir skrevet i denne tråden, angrer nesten på at jeg har kjøpt meg en flott båt med VP D6 i. Motoren min er en 2007 modell og tidligere eier har fulgt opp alt av servicer etc. Skal jeg lissom selge motorene nå da og kjøpe Yanmar. Men en anne ting er vel også kanskje % i reklamasjoner, VP har vel definitivt vanvittige store markedsandeler, da er det jo også sånn at antall reklamasjoner er store i forhold til solgte motorer.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Sitter her å leser alt som blir skrevet i denne tråden, angrer nesten på at jeg har kjøpt meg en flott båt med VP D6 i. Motoren min er en 2007 modell og tidligere eier har fulgt opp alt av servicer etc. Skal jeg lissom selge motorene nå da og kjøpe Yanmar.

 

Du har jo Marex å forholde deg til Torkild og de har gjort det relativt bra siste år, så du trenger neppe å bekymre deg. Kjenner jeg deg rett så har du byttet båt igjen før reklamasjons tiden din er over.

Da har du nok en Marex 37 med en Cummins motor........

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis en seter seg ned og leser hele denne tråden, pluss alle trådene med problemer med "Yanmar som går varm" Ynamar som ...." "Mercruiser som lekker ..." osv. osv så ender du opp med bobil. :smiley:

De som kjøper Norskproduserte båter med VP-motor er vel uansett de som kan slappe best av. Marex er i allefall av de beste på å behandle reklamasjoner.

Link to post
Share on other sites

Hvis en seter seg ned og leser hele denne tråden, pluss alle trådene med problemer med "Yanmar som går varm" Ynamar som ...." "Mercruiser som lekker ..." osv. osv så ender du opp med bobil. :smiley:

De som kjøper Norskproduserte båter med VP-motor er vel uansett de som kan slappe best av. Marex er i allefall av de beste på å behandle reklamasjoner.

:cheers_wine: og bobil vil jeg jo ikke ha :lol: Det årner seg stort sett...Glad jeg har Marex da

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Injektorhavarier??? Har Volvo endelig sagt at det er injektorene som havarerer motorene??

Sjerping nå,feil på injektorer er en helt annen sak. Volvo har som kjent IKKE kommet med en forklaring på hva som skjer. At injektorene er blåst ut kan komme av helt andre årsaker i forbindelse med havari.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder injektor havarier sier VP selv at de har byttet alle motorer. Hva de vil gjøre i fremtiden vet ikke jeg. Heldigvis jobber jeg ikke i VP.

He he, godt forsøk. Men diverse båtblader har hatt flere saker de to siste årene der VP har nølt i flere månder før de har tatt sitt ansvar, samt at de har blitt sitert på at oppretting vil ta litt mere tid siden motoren må til Sverige for sjekk osv. Så hva VP "sier selv" står vel ikke helt til troende, for en som ikke er fryktelig naiv, halvsvensk eller har andre skavanker.

 

Har mer sans for det du skriver om at du er glad du er kunde av Nordwest (og at du ikke jobber i VP :thumbsup: ).

Link to post
Share on other sites

Jo men jeg sier bare det VP sier selv - at de har holdt alle eiere av havarerte D motorer som har havarert skadesløse. Hva er feil med det? Hva er verdien i kroner av at båten ligger stille - så sant dette ikke er yrkesbåt?

 

får inntrykk av at du tror jeg forsøker å forsvare VP - jeg gjør ikke det. Jeg er meget kritisk til måten VP har håndtert denne saken - og det er godt kjent i både Volvo AB og Volvo Penta AB.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mnjaneikanskjemuligens. Det er en del forlydender og mulige andre årsaksfaktorer utenfor injektorproblematikken, overfylling av olje er en av dem; verst er VP sin bestridelse av fakta i den forstand at det ser ut til at de benekter at injektorer har noe med det å gjøre når motorene blir gamle.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja de som har brukt powerboks.

 

I common rail systemet til Bosch så er max trykk satt til ca 18000 psi.

Uklare injectorhavari kan forklares

med injector trykk over 18000 psi, som er faktisk grunn til at common rail motorer for høyere effekt etter og ha montert powerboks.

 

Jeg sier ikke at dette er tilfelle i alle injector ras, men ser at dette er tilfelle ganske ofte.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...