Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

I min rene naivitet har jeg faktisk ikke tenkt at folk er så vågale at de chipper eller setter på en trimboks på en marinemotor - så jeg slo meg sjøl til hodet og ristet på hodet over meg selv da jeg leste dette. Jeg vet ikke om trykket i commom railen øker med chipping - men at programmene gjør noe med diselmengde og luft er selvsagt ettersom effekten øker.

 

Jeg forstår godt at VP vil sjekke motorene. Problemet til VP er nok at det tar litt tid å få gjort det - samt at det ofte skjer i tiden da ansatte har sommerferie. Jeg vet bare om tre VP relaterte virksomheter som har forstått at det er i ferien folk bruker båten. Det er Ringens Varv i Marstrand og NordWest. Framnes Maritime i Sandefjord har også bra oppfølging i ferietiden. Mange andre har liten kapasitet i sommersesongen - til stor sorg for de som trenger hjelp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke erfaring med D3 selv, heldigvis må jeg nesten si, men jeg anbefaler deg å lese dette:

 

Disse tidligere problemene på D3 kan jeg ikke si noe om, men når det gjelder D3 levert i Juni 2010 kan jeg komme med et inspill. Dette er en helt ny motor men på samme blokk(i følge VP).

Her har de fått en serie temperatursensorer(olje) av en underlevrandør, disse sensorene er det feil på og de gir feilmelding med alarm og lampe.

Jeg har en bekjent som fikk denne feilen konstatert på 50-timers service og da fikk han tillatelse av VP til å benytte motoren i ferien, men nå skal den ut og sensoren skal byttes.

Dette er en D3-160 levert i en Agder 840. Motoren må ut for at sensor skal kunne skiftes.

 

Som standard når det kommer til spørsmål om Volvo Penta D3, velger jeg å poste innlegget nedenfor fra meg som igjen er klippet og kopiert fra andre innlegg av meg. Det kom i 2009 en helt ny D3. Her står det en del om problemene med den gamle D3, og oppgraderinger, utbedringer og service av den gamle D3, samt lanseringen av den nye D3. Jeg håper dette kan være til hjelp:

 

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbar enn den forrige versjonen.

 

Det er mulig jeg er kritisk i mine vurderinger hva angår diftssikkerhet og kvalitet på båtmotorer levert fra Volvo Penta, men at Volvo Penta igjen presterer å lansere en en helt ny D3 med slike problemer som VannTro nevner her, etter alle feilene og problemene som den gamle D3 var beheftet med, overrasker meg likevel litt, om enn ikke så mye. Blir ikke båtmotorer fra Volvo Penta testet tilstrekkelig fra fabrikk før de slippes på markedet? Nei, velger jeg selv å svare på det.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, er litt usikker på dette med D3 160hk.

slik jeg har blitt forklart, og kan lese meg frem til er den nye motoren 110 til 150 hk som går på 3000rpm

mens D3 170 og oppover er samme blokk, men har en annen topp og har opp til 4000rpm, I samtale med Volvo ble jeg forsikret om at den nye D3 150 hk var det ikke kommet inn noen klager på pr sept 10. Ikke enkelt å sette seg inn i dette.

 

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/C_DIESEL_INBOARD/Pages/p_diesel_inboard.aspx

Link to post
Share on other sites

søren, ta en IM til medlemmet "Torkild", det er han som var eier av denne Agder 840 med D3 motor. Han kan sikkert svare deg på spørsmål vedrørende dette.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

<> I samtale med Volvo ble jeg forsikret om at den nye D3 150 hk var det ikke kommet inn noen klager på pr sept 10. Ikke enkelt å sette seg inn i dette.<>

Det utsagnet hadde tillagt like stor vekt som når 5-åringen kommer ut fra dassen og lover dyrt og hellig at han "har vasket hendene"... Har selv stilt samme spørsmål, både til bil og båtforhandlere. Uten unntak har jeg fått samme svar som deg, frem til jeg har hatt dokumentasjon på det motsatte.
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder injektor havarier sier VP selv at de har byttet alle motorer. Hva de vil gjøre i fremtiden vet ikke jeg. Heldigvis jobber jeg ikke i VP.

 

Hva de sier de har gjort og hva de fakltisk har gjort har jeg en viss formening om :lipseal: Det samme med VP's tall på havarerte motorer som har vært "ca. 30" så lenge jeg kan huske.

 

Hører fra alle kanter at kranen for reklamasjoner skrus mer og mer igjen og at de setter seg på bakbena med alt.

DPH propeller med kavitasjonsskader etter 1 eller 2 seeonger ble byttet uten et mukk før. Nå er det værre.

Styreslangene på DPH drevene som morkner ble også byttet tvert. Nå sitter det langt mer inne og krever en god possjon "pågangsmot" fra eier. Kjenner en som kjemper denne kampen nå og han har holdt på i 1 år uten resultat så langt. 2007 modell.

 

Hva med Akult her på forumet med 2 år gammel D2 hvor han så langt har måttet betale for ny motor selv? Tror ikke VP eller Lunde jobber livet av seg nå som en ny motor er kjøpt og betalt.

 

Var det ikke også en stakkar fra Østfold det stod om i Båtmagasinet med importert Bavaria 35 eller 37 som i løpet av en sesong havarerte begge sine D4 260, den første noen uker etter 2 år?

Om jeg husker rett nektet VP plent da garantien var utløpt, og ingen kjøpslov da båten var importert av eier eller formidlet av 3. mann.

 

Er man god nybåtkunde hos et stort og seriøst værft/ forhandler og har båten relativt kort, har man ingenting og frykte da værftet antagelig ville presset VP for deg noe utover de 2 årene. Men jeg frykter mange andre båteiere vil sitte igjen med svarteper etterhvert, dessvere.

 

Ikke bare og overhale disse heller. 2 X D6 DPH kommer fort på oppunder millionen. Et par hundrelapper mindre for 2 stk. D4.

Jeg vet hvertfall at det ikke er en sjans i he**** for at jeg vil sitte med en eller to slike motorer uten garanti :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Legger også merke til at en del som skal selge bruktbåt med D-motor, ikke oppgir i annonsen at det er D-motor. Har det kommet så langt at båter med D-motor lett blir bladd forbi av potensielle kjøpere når man ser i annonser??

Personlig er jeg veldig skeptisk til D-serie (D3,D4 og D6), jeg ville heller valgt en VP av eldre type.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vel skrevet mere enn en gang her at jeg aldri tør ta sjansen på en D-motor i båten.

 

Det jeg lurer på er hvorfor nesten alle nye båter kommer med disse? Båtprodusentene må jo få dem billigere da eller?

 

Jeg snakka nylig med en som bytta motor i båten sin. (Gjorde joben selv.) Han valgte Yanmar 290 HK i steden for en D6. Det var først og fremst fordi han fikk denne billigere enn VP D6. Men hvorfor er det da ikke flere båter som kommer med Yanmar???

 

Jeg kan ikke finne særlig mange andre grunner enn at VP leverer billigere enn andre da :flag_sw:

 

Denne Akult som det referes til ovenfor måtte jo betale 170 000,- for en D2-75 HK. Det var sikkert inkludert montering, men for en vill pris for en 75 HK. For å si det forsiktig så tror jeg nok Bavaria/Lunde Båt må ha tatt seg en god fortjeneste der, i steden for å faktisk innrømme kunden reklamasjon. For det var jo åpenbart det de skulle gjort.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel skrevet mere enn en gang her at jeg aldri tør ta sjansen på en D-motor i båten.

 

Det jeg lurer på er hvorfor nesten alle nye båter kommer med disse? Båtprodusentene må jo få dem billigere da eller?

 

 

Om alle var som deg hadde nok ikke da båtprodusentene fått solgt noen som helst båter. Det er jo rart dette her - at de aller fleste båtprodusenter i Europa fortsetter å sette inn VP motorer på tross av denne tråden. Også de norske småguttene som Windy, Marex, Nidelv og Viksund.

 

Kan det være fordi de ikke har lest sannheten her på Baatlassen - eller kanskje det er en annen forklaring som vi ikke ser?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ikke så mye ironi i innlegget mitt. For om vi sier at markedet har alltid rett (og markedsteoretisk er jo dagens informasjonsflyt med internett en million ganger bedre enn for bare ti år siden) så beviser jo salgsutviklingen til Volvo og båtprodusentene at markedet trekker på skuldrene av D problemene i Norge.

 

Dersom de problemene som har ledet til "moren til alle tråder" her på Baatplassen hadde vært oppfattet som store for VP så hadde ikke båtprodusentene satt inn VP motorer i båtene sine - for kundene ville rett og slett ikke kjøpt båter med disse motorene.

 

Det er nettopp det som er paradokset i saken. For de enkelte som opplever havarier er det en katastrofe - men for markedet totalt sett er dette knapt som en liten krusning på vannet.

 

Forøvrig vil jeg være litt forsiktig med å si at alle D seriene til VP er prolematiske. Alle motorserier - samme om det er Mercedes, Volvo, Reneault eller Toyota har sine problemer. Volvo har kanskje gjort den markedsfeilen å kalle alle sine motorer for D# ett eller annet.

 

D1 og D2 har ingentign med D3 å gjøre. og D3 har ingenting med D4 og D6 å gjøre. Den eneste motoren som VP har innrømmet ikke har vært god nok er D3 - og her hadde de problemer i alle markeder. På D4 og D6 er det i hvertfall kjent at det først og fremst er Norge som har problemer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og det er bare artig, men hva kan denne forklaringen være da?

Jeg har aldri sett noen som skriver nybåtprodusent eller gammelbåtprodusent, så de lages nok på de samme fabrikkene.

Dette er jo forklaringen på at alle sier de har kjøpt ny båt selv om de egentlig har kjøpt en gammel båt.

 

Så svaret er nok at inntrykkene man får på båtplassen ikke alltid stemmer i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Men det skulle jo forøvrig bare mangle om ikke de fleste av disse motorene går helt fint.

 

Så for all del, det er ikke sikkert at båtplassen.no stemmer helt med virkeligheten.

 

Så kan man si at salgstallene viser at de fleste ikke ikke er redd for D-motor. De kjøper jo disse båtene. Jo, jeg ser det argumentet, men man kan også snu på det å spørre: Hvilken ny båt skal jeg kjøpe dersom jeg ikke vil ha D-motor? Hvilke alternativer har jeg dersom jeg vil ha Yanmar? Hva hvis jeg ikke vil ha Scand Baltic eller Viknes? Jeg kan jo ikke kjøpe det som ikke er å få kjøpt.

 

I pølsebua spør de ofte: Grill eller wiener? Hva om Bavariaforhandleren hadde spurt: Volvo eller Yanmar?

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...