Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Nå er denne saken litt spesiell i den forstand at flere bekker små gjør en stor å. Det er jo også derfor løsningen på problemet har tatt litt tid for man må først finne ut i grove trekk hva som skjer, og så må man finne ut hva som forårsaker dette.

 

Husk at i motsetning til en motor i en bil så er motoren i en båt i større grad ute av motorprodusentens kontroll, det vil si at det er flere utenforliggende faktorer som kan være en medvirkende årsak, og en ”reversed engineringsprosess” blir omfattende og komplisert.

 

Jeg føler jo med de som er frustrert over at VP ikke kommer med en offisiell statement, men slik er det når ting tar tid. Problemet er jo som alltid at de tiltakene produsentene gjør uansett vil være prøvetiltak i en slik sak, og når man da som produsent vet at dette med tilsetning etc. vil bli oppfattet som vrøvl til slutt så holder produsenten heller munn. I motsetning til et forum hvor vrøvl blir verdsatt så kan ikke produsentene tillate seg å bli oppfattet som inkompetente under veis i prosessen.

 

Det har i ganske lang tid vært snakket om hvorfor noen båtprodusenter har vært mer eksponert enn andre, hvilken betydning geografiske forhold har, hvorfor det i hovedsak er vi i Norge som har flest tilfeller osv.

 

Da kan jeg gi dere et tips. Sjekk litt i båtene og sammenlign hvordan påfylling og utlufting av tank er arrangert, se på hva forskriftene sier om dette, sjekk hvilke filtersystemer og drivstoffalarmer som anbefales på CR motorer generelt, se på hvilke forhold båtene med havari har blitt brukt under, se på hvilken dieselkvalitet vi har i Norge osv.

Så kan dere diskutere årsaken så lenge dere vil for meg, men les gjerne hva jeg skrev for et år siden om hva som skjer i selve dysene.

 

Endringene som er gjort i dysene er av metallurgisk og mekanisk karakter, men det er fortsatt en fordel å tilføre motoren ordentlig diesel.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med D6 motor i dag, men jeg hadde definitivt montert et ordentlig filter og varslingssystem.

En kamerat ettermonterte et slikt anlegg når båten var ny, og dette anlegget ble vist i Båtmagasinet. Dette anlegget avslørte første året en feil. Årsaken var feilmontert utlufting slik at det kom inn vann i drivstofftanken under helt spesielle værforhold og bølgene traff båten på styrbord side.

Link to post
Share on other sites

Tenk om disse er noe bedre enn de som ble bytta ut, men så ryker de om 3 år. Stakkars båteier. Hvor mye koster det å bytte ut to sånne?

 

Det er skrekkscenarioet. Om de totalhaverer og VP ikke stiller opp, koster det den heldige eier ca. 1 mill + arbeid :lipseal:

Det hadde blitt en god båtsommer tenker jeg :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om en Targa 35 som har byttet 3 D6 310 (dobbelinnstallasjon).

Mulig noen motorer har rast som følge av tuning,men det er nok ikke problemet her. Flere motorhavarier har jo skjedd i de første gangtimer.

Jeg har mest tro på teorien om en for effektiv ladeluftkjøler,som bygger opp vann som kan bli sugd inn i motoren. Det forklarer de kreftene som skal til for å bøye veivstaker.

Byttet ikke Volvo lokkene på disse uten forklaringer?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Får alltid alarm på lavt kjølevannsnivå etter at min D4-225 er startet. Forsvinner når den kvitteres ut.

Er motoren skikkelig kald, kommer alarmen igjen to, tre ganger til kjølevannstemperatur er over ca 20 grader.

Når kjølevannet er ca 2 grader står nivået helt opp til påfyllingen på ekspansjonstanken.

Får også alarmen av og til etter å ha brukt båten når motoren er varm og går på tomgang i båtplassen.

Andre som har opplevd dette?

Link to post
Share on other sites

Trekanten er ikke ubrukelig, dersom den kommer frem som den gjør ved de fleste alarmer, må du videre lese av "flashkodene" som du kan lese av i lampen ved "D" knappen, holdes nede i 5 sekunder, for å få analysemodus, videre teller du antall blink, setter tallet på papir, og fortsetter til du har fått skrevet ned alle aktuelle feilkoder som ligger i systemet. Dette står greit forklart i instruksjonsboken, som selvsagt alltid er med ombord. Om du har evc display kan vel feilmeldingen leses direkte ut via tekst eller tallkode direkte?

Link to post
Share on other sites

Trekanten er ikke ubrukelig, dersom den kommer frem som den gjør ved de fleste alarmer, må du videre lese av "flashkodene" ...

Har slik display i turteller som Targa 23.1 nevner under, men fastholder at trekanten er ubrukelig. Den betyr fritt etter hukommelsen "General Engine Failure" eller noe sånt (husker ikke akkurat ordlyden). Iht. instruksjonsboka skal jeg da restarte for å se om lyset forsvinner. Hvis det forsvinner kan jeg fortsette (med en _utrolig_ god magefølelse), er det gult kan jeg visst fortsette til nærmeste verksted (hvis jeg husker riktig, fremdeles med den gode magefølelsen) og er det rødt er det visst game over og "contact nearest dealer". Og fremdeles er jeg like dum - og vet nix og null om hva årsaken til feilmeldingen kan være. Er jeg så "heldig" at meldingen bare var gul så finner heller ikke mannen med VODIA-tool og timepris = 1 båtpeng ut noe mer enn meg, for feilmeldingen blir nemlig slettet ved stopp/start. Eller mener VP at jeg skal fortøye, ringe VP og la motoren gå på tomgang en 3-10 dager til de dukker opp? Ergo hjelper den trekanten meg utrooolig lite :-)

 

Ja jeg vet at jeg kan lese ut noen koder og muligens google disse for å bli litt klokere, men det er liksom ikke veldig relevant når en ligger og driver et eller annet sted..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står nok i den store blå klokeboken som du fikk med motoren hva feilkoden betyr. Og som med så mye ellers er det både lærerikt og fornuftig å sette seg inn i hvordan avlese feilmeldingen og slå opp i boken. -ikke det at jeg har vært en så flittig maur at jeg har pugga dette utennatt, men jeg har bladd igjennom det så det ikke er helt fremmed dersom det skulle komme både gul og rød varseltrekant.

 

Appropo kjølevæske... Ved service i år spurte jeg mekanikeren om når vi burde skifte kjølevæsken, siden motoren er fra 2006. Svaret var " nei, den pleier vi ikke skifte, og det er ikke nødvendig heller".

Link to post
Share on other sites

Det står nok i den store blå klokeboken som du fikk med motoren hva feilkoden betyr. <>

Det står dessverre ikke noe mer i klokeboken enn det jeg refererte. Har nemlig ligget og drevet i Bømlafjorden med god tid til å studere denne boka..

 

Den gangen fikk jeg gul trekant. Forsvant ved restart. 15 min senere raste drevet med såpass lyd at jeg ikke trengte varsellys for å forstå at det var "kveld".

Link to post
Share on other sites

Vel, ved min 2006 modell, kan feilkoder leses ut, og beskrivelsen på koden finnes i den blå instruksjonsboken. Kjølevannet skal være mellom merker ved kald motor ja. I følge instruksjonsboken skal kjølevæsken byttes annet hvert år. At drevet raste etter denne feilmeldingen ser jeg ingen sammenheng med, meg beskjent finnes det ikke 1 alarm som er knytt opp mot dette med tanke på oljenivå/tilstand eller varme?? Dette må vel ha vært en tilfeldighet, eller at drevets tilstand har påvirket motoren på andre måter slik at dette videre har gidd alarmer på andre områder.

Link to post
Share on other sites

Har aldri funnet ut hvilken alarm som "gikk av" i forkant av drevraset - den var jo gul og er mao. gone etter restart.. Er usikker på hva slags sensorer som står rundt omkring - kan det være et eller annet som senser unormal vibrasjon? Raset var visstnok fullstendig knusning av første tannhjul utenfor "knutene" - hørtes ut som et skikkelig pukkverk. Jeg var bombesikker på at jeg hadde trukket "injektor-loddet", men dengang ei :smiley:

 

Har også lest ut "blinkekoder" på tidligere modeller i kameratbåt, og sier ikke at det ikke finnes noen feilkoder i manualen. Problemet er bare at de få gangene jeg har vært borti det så ender vi opp i "kontakt nærmeste forhandler", og det hjelper liksom så lite der og da..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...