Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Nå er alarmen borte når eg starter motoren :thumbsup:

Fylte på nesten en 1/2 liter til, slik at nivået er likt med dei to øverste plastleppene :smiley:

Nå gjenstår det å se om den blåser ut noe av kjølevæsken når den blir 85 grader, slik at nivået igjen blir for lavt når motoren er kald..

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tekst hentet fra annonse på Finn:

 

Støtt opp om alle norske Volvo Penta Marine Centre.

Få tilbud som matcher alle tilbudspriser som gies av "ikke autoriserte selgere utenfor den Norske Volvo Penta organisasjonen".

Du har som bruker og kjøper i Norge sikkerheter utenfor std. garanti-tid som andre kan love men ikke stå for.

Slike rettigheter får man når produktet blir kjøpt av en norsk autorisert Volvo Penta forhandler.

Støtt derfor din lokale forhandler og få ett tilbud som faktisk er BEDRE enn det du finner på finn.no idag.

Hilsen en samlet organisasjon i Norge som tar vare på deg som kunde i flere år etter at du har handlet ny motor, velkommen med forespørsler.

Nytt fra høsten 2010 EVC-D

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

:sailing: hei har siden i høst vert en lykkelig eier av en saga 315 med volvo d4 260hk

dyser\injektor var byttet på ca 80 timer på garanti en var defekt alla ble byttet uten problem

motor har nå gått 410timer uten problem

finnes der andre med denne motor type som ikke har hatt problemer etter dyse bytte

det som jeg synes er rart at det bare er i Norge problemt er for meg viker det som det er feil på selve

dysen er det noen som har hatt problemer i senere tid

har ingen tro på dieselkvalitet er årsak

har jobbet som Motormekaniker 40 år :fishing:

Link to post
Share on other sites

- Min Saga 315 med D4 260 måtte bytte en injektor på garanti etter 180 timer. Motoren runder nå 600 timer uten flere injektorproblemer (bank i bordet). Nå må jeg bytte endedeksel på oljekjøleren p.g.a. saltvannslekkasje derfra, men det lar seg jo fikse.

- Uten å være fagmann vil jeg etter alt jeg har lest holde for mest sannsynlig at totalhavariene på disse motorene skyldes en svak konstruksjon ved injektorhylsene og innfestningen av injektorene i disse. Når motoren får ekstra belastninger løsner innfestningen av injektoren og hylsen sprekker. Dermed er havariet er et faktum. Mulge ekstra belastninger som det her kan være tale om, vil jeg anta typisk er lekk injektor, men muligens også for høyt motorturtall over tid, for mye motorolje eller kondens fra ladeluftkjøler. Her kan tenkes flere muligheter, alene eller i kombinasjon for det jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde til og med VP hadde gått bort fra dette med diesel-kvaliteten som årsak?

 

Men til diskusjonen om at VP (og evt andre) vil ha det til at problemene stort sett bare er i Norge. Jeg synes jeg har hørt det "trikset" endel ganger før. F eks at du går inn i en butikk og klager på en vare som har gått så altfor fort i stykker også får du til svar at

 

"du er den første som klager på denne" "Jeg har aldri opplevd at en sånn har gått i stykker før" :discuss:

Link to post
Share on other sites

En ting skal man jo vite at uansett hvilken motor man velger, grå,sort eller grønn så har de alle sine feil.... Etter flere år som båtmekanikker (har sluttet nå) :):) har jeg sett gjentagnde feil på dem alle. Volvo har hatt noen få havarier grunnet dyser, Mercruiser 4,2L har Veiv om knekkker der hvor svingningsdemperen sitter, Yanmar har hatt Mange mange Turbohavarier som medfølger totalhavari på sin 290hk, 340hk har hatt mange sykdommer.... Så det man kan si er at uansett hvilken motor man velger har så har de sine problemer. Tror ikke noe er bedre enn det andre men hivs jeg måtte velge motor med 250+ hk hadde jeg valgt Volvo eller Mercruiser fremfor Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...