Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

:giggle::giggle:

Måtte flire av kompisen min.. han var ifjor sommer på tur med sin motorbåt men gikk sammen med en seilebåt.

 

De hadde jo en så flott tur fikke en høre etter ferien.. Var det ikke litt kjedelig og ligge på tomgang i stor sjø da sa jeg?? neida gikk fint det sa han.

 

her om dagen kom sanneheten fram.. kone og barn hadde liggi rett ut og :puke::puke: der de rulla rundt med motorbåten.. de i seilbåten lå også rett ut.. det endte med at han kjørte fra seilbåten for og ikke få retur melding av kona.. Aldrig igjen var tonen nå.. gikk for sakte og hele ferien gikk bort i og ligge og putre på tomgang for 1 motor.. mens unga masa om de ikke var framme snart såp de kunne leke på stranda med de andre..

 

kanskje ikke så rart når familien er oppvokst i motorbåt..

I forkant pratet de om og bytte til seil.. det er lagt på hylla nå.. :lol:

All ære til de som drar på tur med spedbarn og seilbåt.. tolmodig kone må de ha.. så tolmodig er ikke min :lol:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Blinkskudd.... . :giggle:

 

...., men så er det billig da. Bruker jo lite penger på drivstoff. Må legge seg tidlig på kvelden og tidlig opp til neste etappe for å nå frem til neste dags bestemmelsessted. Ikke mye tid til kos sammen med andre i havn/uthavn, men sparer penger på det også vettu.... . :giggle:

IQ`n er imidlertid langt høyere hevdes det. :saint:

 

Litt mobbing tåler de kanskje..... vi får se.... :wink:

Link to post
Share on other sites

"Volvo d4" Jeg ser du har Saga 315.. har det blitt byttet noen hjerner på din motor/styring som følge av feil?

 

Her er forøvrig et lite utvalg av tråder på boatdiesel.com ang D6 motorer..

 

Legg merke til flere tråder som handler om ujevn gange på disse.. noe som ofte er synonymt med injector prob.. Ja det er mye problemer også UTENFOR Norge..

 

 

 

Volvo:D6 Series EVC system display issues VIEW/REPLY 0 Mon Aug 9 10 2:12 PM

Aug 9 2010

02:12 PM Scott I am trying to get some troubleshooting information on the Volvo EVC display system. We have an 11.8 metre tender with 2 x D6 370 hp Volvo, serial numbers 2006036746, 2006036747 and when i turn the.....

 

NO Responses....

 

Volvo:D6 Series Shift Problem VIEW/REPLY 2 Sun Aug 8 10 12:24 PM

Aug 5 2010

11:53 PM Diva I have twin D6/310´s on my boat and two weeks ago the starboard engine while at cruise of 3000 rpm went into safety mode and disconnected the gear and the engine slowed down to idle speed. While no al.....

 

2 Responses.... View ALL

 

 

Volvo:D6 Series Rough idle after running VIEW/REPLY 0 Tue Jun 8 10 8:47 AM

Jun 8 2010

08:47 AM Guch_fish I have a 2005, D6 310 that I charter with in Alaska it has 2800 hrs on it. The engine is running fine every day but it idles with a dieseling sound after running up to temp. Should I be concerned w.....

 

NO Responses....

 

Volvo:D6 Series D6-370 Running Rough 1500 to 2000 RPM VIEW/REPLY 3 Sun May 16 10 4:12 PM

May 10 2010

01:48 AM Shoprat Have twin D6-370´s in my 2005 Carver 41. On returning from a long 4 day trip my port engine started running rough when going thru the 1500 to 2000 rpm range. Smooth on all other settings. Any idea whe.....

 

I have twin volvo d-6's with the DPH outdrives and have may problems. In 2200 hrs I have replaced the following items.

1. EVC computer $2000

4 out drives $22000

1 alternator $600

2 shift actuators $1600

1 high pressure fuel pump $800

1 fresh water pump $800

 

-I had a breakdown of a 2004 Volvo-Penta D6 310a where the crown of one of the pistons melted. There is no evidence of seawater leakage into the engine. Have you heard of this happening before?

 

 

ChilcootSAM Join Date: Jun 2008

Posts: 1

 

RE: Piston Problem Volvo Penta D6 310a

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Writing this from a Canadian Navy diesel shop. We are have a similar sounding problem with one of our D-6 310 hp units. pistons 1 and 6 melted crowns, gouged/scored cylinder, melting valve guides, 6000 hrs on this unit, have not tested the injectors yet and we have to find out if we have the required gear for this testing.

We had a severe blow-by problem because of the piston melting down, you should have seen the smoke!!! The high base pressures must have been pushing oil back up into the "air sep" unit and the air box and inlet manifold was full of oil and the turbo aswell of course.

 

Any one having similar grief?

 

 

ChilcootSAM

View Public Profile

Send a private message to ChilcootSAM

Find all posts by ChilcootSAM

 

#7 08-27-2008, 01:27 PM

max2000 Join Date: Aug 2008

Posts: 1

 

RE: Piston Problem Volvo Penta D6 310a

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hi,

I have the same problem in Italy with one of the two D6 310 of my boat

They have less than 200 hours(!!) : I bought in july 2005.

We just tested the jniectors by an official Bosh technician and now we are sure that they are running good.

Therefore we must find an other cause

We are still investigating.....

Pls let me know if you have some...idea.

Thanks a lot in advance !!

max

 

 

Hi Max&Chilcootsam,

 

I saw your topic and text you write. I thinks It was long time before.

I have same problem now with D6-370. It is about 300 hours. Especially 1&6 pistons are melting. Did you investigate anything about this problem?

 

Thanks a lot.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Last edited by bektasoglu; 08-26-2010 at 03:18 AM.

 

 

bektasoglu

View Public Profile

Send a private message to bektasoglu

Find all posts by bektasoglu

 

#10 09-13-2010, 01:18 AM

pngchanh

Junior Member Join Date: Sep 2010

Posts: 1

 

D6 370 piston metled

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hi All,

we have same case of D6 problem of 2 pistons are melted at it dome and combustion. I supposing to injector bad quality or oil press but at the time engine broken down, Oil press reading in range without any waring alarm come out! Injector , I have not tested yet!

Any body have same problem or advise to me. Thanks

 

PNCHANE

 

 

 

Som man ser er dette IKKE ET NORSKT FENOMEN..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

:sailing: det er ikke byttet styring\hjerne som jeg kjenner til

 

Ok har du hatt den lenge??

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en kolega på jobben med en 08 mod som har byttet 3 stk "hjerner" til nå..

Alle skapte trøbbel som at throtthle ikke lystret og båten gikk i brygga med et smell eller snodige feil koder med nødmodus som resultat. VP har hittil byttet alle på sin regning men han har fått signaler om at det VIL bli vannskligere siden han har kjørt så mange timer(nærmere 600T) akuratt som det er mange :crazy: og at VP har strammet inn vesentlig..

 

Pga dette grunnlag så vil båten kun bli beholdt dette året og selges.. for og bytte til ny Saga med annet motormerke. Som han sier.. motoren går kjempe fint den.. hadde det ikke hvert for at den totalt har brukt 3 stk "hjerner" til en stk pris ifølge VP på 70 000.- :crazy: Han er selv elektromann og har fått tittet inni en slik boks.. de er ikke vann eller engang fukttette som medfører irr og drit.. Hadde de bare fyllt dem med GEL som han sa.. Selv så våger han ikke gjøre dette da all garranti fra VP bortfaller..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

og snakket med endel andre Saga eiere som ikke har hatt problemer med Volvo i det hele tatt

jeg har en 2006 mod :tongue:

 

Ifølge saga forumet så er det mange som har slitt litt med disse sist jeg leste. Jeg håper for eierne sin del at det ikke er så meget med feil.. og stikke hodet i sanden hjelper i alle fall ikke.

 

 

Hvilken styreenhet er det snakk om her??

 

HCU. PCU. eller motorstyreenhet.

 

MVH K.K

 

 

 

Jeg er usikker på hvilken styrenhet det er snakk om.. jeg vet at den er montert ute i skottet til høyre for styrepos i cockpit.. det som slo meg når han fortalte dette var at Saga muligens kan ha et kondens prob ute i skottet der.. men dog de boksene burde tåle fukt og være ip klasset når de står i en BÅT.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er overasket over at VP ikke fyller kontrollboksene med gel. I en båt med varierende temperatur, vil selv en hermetisk lukket boks trekke fuktighet igjennom kabel gjennomføringer og konnektor støper. Det blir også problemer med temperatur økning i komponenter som står i stille stående luft. Gel gir bedre varmeledning og dermed kjøling. Den mekaniske stabiliteten blir også dårlig i et kort uten gel eller mer fast innstøpning. Samlet sett så er det ikke rart disse styreboksene ryker for ofte.

Link to post
Share on other sites

De er fyllt med en slags gummimasse eller gel om du vil, så kortet ligger ikke i friluft inne i boksen.

At de har hatt problemer med hcu er det ingen tvil om, med det har ikke med fuktighet og gjøre.

 

mvh k.k

 

Du vet tydeligvis mer om dette enn mange andre.. kan du utdype "problemene"? siden det ikke har med fuktighet og gjøre.. forøvrig bare en antagelse fra mitt hold og som jeg diskuterte med kolegaen min.. Han sa også at han ikke hadde merket synlig fuktighet i skottet så da er nok ikke dette problemet som du sier K.K.

 

Stemmer nok bra at det er HCU det er snakk om da han har slitt med at uvendig pos ikke virker.. gear slår ikke inn..

Båten har ikke fridd ut og gått i brygga.. ikke fått gitt throtthle..ikke fått start.. ja alt som her med dette og gjøre.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

:sailing: når jeg leser alle innleggene verd problemer med Volvo og alle de motor som er solgt er mitt inntrykk at dette er det et mindre tall som har hatt problemer

men det er klart Et stort problem for de det gjelder

mitt forslag er at de tar det opp med Volvo direkte

så kan de komme med tilbake melding i dette Forum

så får vi synese vidre :discuss:

Link to post
Share on other sites

Synse er vi gode til :thumbsup:

 

Jeg håper at de fleste skriver her i god mening.. (selv om enkelte kanskje har et snev av skadefryd)

 

Jeg håper også at vi alle kan nyte havet UTEN og måtte bekymre seg for problemer i kjelleren.. for det burde være totalt unødvendig i nye båter.

 

Problemene er nok ikke store i forhold til ant solgte motorer.. Men at VP har strammet inn på reklamasjonen får store konsekvenser for folks økonomi hvis en skal dekke slike summer av egen lomme.. derfor er det viktig at vi som forbrukere er informert utenfor VP siden de åpenbart gjør det de kan for og dysse ned problemene. Det skal sies at vp langt ifra er unike når det gjelder nedyssing osv.. hele bransjen er gjennomsyret av det..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dersom VP har enkle eller doble potensiometre i gass og gear manøversspaker, kan det gi problemer med utilsiktede spenninger og støypulser. Vi som driver med design av elektronikk og data sytemer for sikker overføring av data, foretrekker alltid impulsgivere. Da får man alt digitalt og ingen støy og kontakt problemer. Min erfaring fra yrkesbåter med potensiomtre i manøverspakene, har vist at de gir for ofte problemer.

 

Videre så har kanskje ikke ECU systemet robust nok program for å hindre at motoren tar helt dersom ECU får hick up eller andre tilstander som ikke er ønskelig. Har selv opplevd at elektronikk systemer stopper helt opp bare pga en båt passerer 100 meter vekke med radaren på. Noen som har el. skjema på motorene eller kanskje det er i arkivet? (Er ny på forumet.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...