Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Thorlyn blir for generell i sin beskrivelse av motorforsikringene. Der må hver enkelt selvføgelig sjekke vilkårene.

Jeg er også klar over forskjellen på en ny båt og en fra 2006. Men når båten er 5 år, ja så er den 5 år enten den er importert fra England eller andre land, og da er en motorforsikring et godt alternativ til å evt. være "selvassurandør".

 

En motorforsikring kan synes dyr, men har du ikke råd til denne, da har du kanskje kjøpt for dyr båt?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er svært viktig med motorforsikring på nesten nye motorer..... Ofte anbefalt av de samme som hvder D-serien god som gull... :worry:

Kan det være at det hefter litt usikkerhet med disse maskinene allikevel? :tongue:

 

For min del ville det verste være litt ruskevær over utsatt havstrekk, D-serie i kjelleren, familien ombord.. Nei, tror ikke det.

 

Ikke før VP har slått fast hva som er feil og korrigert feilen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er svært viktig med motorforsikring på nesten nye motorer.....

 

Du tar dette ut av sammenhengen nå. Den båten det var snakk om er 5 år. Jeg ville valgt motorforsikring uansett type motorer - inkludert Yanmar - når kostnadene er så store med et havari.

 

Jeg refererte også til hva garantireglene er med egenimport - VP gir 1 år. Da trenger du ikke være rakettforsker for å skjønne at en motorforsikring er greit å ha.

Link to post
Share on other sites

Dette med motorhavariforsikring blir jo en ganske latterlig sak. Det skal liksom ikke være noe problem med D-serie motor, fordi man kan jo bare tegne motorhavariforsikring :confused:

 

Hva gjør du når motoren blir for gammel til å ha motorhavariforsikring? Jeg har lest at denne forsikringen ikke kan tegnes etter at motoren er 8 år.

 

Selv har jeg en gammel Ford som er 27 år gammel. Denne er jeg ikke redd for skal havarere. Det mest absurde med dette er jo at denne kanskje er mer driftsikker enn en 7 år gammel D6 :flag_sw: Skulle denne havarere er den også billigere å overhale/reparere. Ja, det blir absurd. Kjipt at nesten alle nye båter har disse.....

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har lest av vilkår ang motorskade forsikring så har vel de fleste hvis ikke alle (har kun gått igjennom 7 selskaper) en maks grense på netopp 8 år. Når en da kikker på en båt som allerede er 5 år så er ikke akuratt tiden på ens side.. Da kan man jo begynne og spare da de resterende årene (3år).. :rolleyes:

 

Når man i tilegg vet at kanskje båten IKKE har byttet hverken injectorer el lign til en stk pris av.. ja hva var det?? 7000 pr stk?? og man trenger 8 stk i beste fall hvis ikke annet har ryki..+ arbeid. For den prisen kan man totaloverhale en kAD eller lign og ha ny motor + arbeid selvsagt.. så har man det andre aspektet med at forsikringen ikke dekker normal slitasje/havari som følge av VANN i diesel etc etc.. muligehten for at man får en liten diskusjon med forsikringsselkapet er kanskje tilstede.. Lykke til :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor mange motorer som har hatt disse injektorhavariene og hvor mange motorer det er totalt i Norge av D4- D6.

I norge så har det vel ryki ca 80 motorer med TOTAL havari.. det vil si at ny motor må settes inn da de ikke kan overhales. Men hvor mange som har fått byttet INJECTORER på garanti/reklamasjon, egenkost etc finnes de ingen tall på.. men etter hva mine kontakter tilsier så er antallet BETYDELIG og jeg har fått inntrykk av at de fleste av tidlige modeller har måtte bytte både en og 2 ganger.. med tanke på pris og en da kanskje kjøper en båt som er utenfor reklamasjon og i tilegg har lavt timeantall så må man forvente at bytte er nært forstående.

 

Hvis man legger inn den andre faktoren med at disse overhodet ikke tåler diesel med vanninnhold så er sjangsen stor for at det vil komme et injector bytte.

 

Folk som har D motor her inne kan jo rekke opp handa og fortelle om det har hvert byttet injectorer på deres motorer??

Moralen etter MITT syn må være at så lenge VP IKKE har kommet med utalt løsning på problemet og man vurderer en båt som har da "eldre"D serie ombord utenfor reklamasjon.. styr langt unna hvis man ikke har lommebok lik en trakt..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Enig med brs at det kunne vært veldig kjekt å vite hvor stor andel av disse motorene som får disse feila. Jeg tror imidlertid ingen har slike tall tilgjengelig. VP er vel neppe interessert i å offentliggjøre en slik statistikk, hvis de har den da!?

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen omtrentlige tall på hvor mange d4/D6 motorer som finnes i Norge ?

Vanskelig å forestille seg hvor utbredt dette problemet er når en bare vet at 80 motorer er havarert, men ikke vet hvor mange motorer som befinner seg i markedet.

 

Finnes det noen oversikt på hvilke årsmodeller som er utsatt for disse havariene?

Er det noen 2010/2011 modell motorer som har havarert, eller ser det ut til at problemet er "korrigert" på de siste årsmodellene ?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at Atlantica dekker dette.

Jeg har motorskadeforsikring ilag med båt hos gjensidige, tror premien på motorskadeforsikringen utgjorde 2500-3000,- Jeg har også snakket med gjensidige om kjent "problematikk" ved D-serien, personen jeg snakket med som hadde med skadeoppgjør å gjøre kjente lite til denne problematikken, sannsynligvis fordi volvo enda hjelper de skadelidende, gjør de ikke? Det som kunne være var at viss motor havarerte som følge av konstruksjonsfeil kunne forsikringen falle "gjennom". Men han kjente ikke til at denne regelen noen gang var anvendt ved ett motorhavari, han hadde heller ikke fått noen oppfattning at denne rgelen kunne komme til anvendelse vedrørende D-serien. Uannsett hadde jeg tegent forsikring på vanlig grunnlag, uten særsskilte klausuler, og mente at forsikringen absolutt bør gjelde ved ett slikt havari, iallfall en så lenge ikke dette er ett utbredt problem, isåfall skulle jeg da ha rett på melding om dette.

 

Så min oppfattning er at gjensidige dekker slike skader så lenge ikke annet blir oppgitt, på lik linje med enhver annen fritidsbåtmotor.

 

Uannsett, jeg har planer om å få dette skriftelig itillegg til muntlig utsagn fra gjensidige.

 

Ps! Brukte nylig forsikringen, da det ved feilsøking på anne feil ble oppdaget mindre vannintrengning i gearolja, oljen var da skiftet på service for 40 timer siden/3 mnd. Akseltettninger ble skiftet. samlet pris ble vel 11000,- ettersom service på drevet var nylig gjort konkluderte jeg med at drevet muligens ville havarert innen resten av intervallet på 160 timer var unnagjort, om dette ikke ble oppdaget i tide. Jeg opplyste gjensidige om dette og fikk dette dekket gjennom forsikringen med egenandel på 4000,- (7000,- dekket).

Link to post
Share on other sites

Ett eller annet sted i denne tråden er det anslått ca 3500 D4/D6 i Norge. Det tallet har nok steget en del siden den gang det ble skrevet. Totalt er det solgt godt over 30.000 stk av disse motorene har jeg hørt.

En båthavnkompis hadde totalhavari på en flett ny D3, ca 100 timer og 3- 4 mnd gammel.Ny motor på garanti. Så det er ikke bare D4/D6 som er rammet

Link to post
Share on other sites

Rammet? Av hva? Enhver motor kan havarere uavhengig av fabrikat og modell. Om en noengang skulle kunne slå i bordet med hvilken motor som er best med tanke på å ikke få havari, er jeg overbevist at også denne motoren har en søster eller flere som har havarert.

Link to post
Share on other sites

:sailing: hei et lite spørsmål til Thorlyn hvor har du det med 80stk Total HAVARI fra

hva motor har du i din båt?jeg har en D4 som ble byttet dyser på etter 100timer på garanti

har nå kjørt 417timer uten problem så jeg har full trygget med denne motoren Og VOLVO

ser det att det ble komenter at jeg er ny vedr komentarer i dette foruemet må man ha vert lenge på denne siden for og ha meninger?jeg for min del avsluter mine komentarer vedr D4\6

her er for mye synsing ...... :tongue:

Link to post
Share on other sites

ser det att det ble komenter at jeg er ny vedr komentarer i dette foruemet må man ha vert lenge på denne siden for og ha meninger?jeg for min del avsluter mine komentarer vedr D4\6

her er for mye synsing ...... :tongue:

Jepp, det er bare de med lang fartstid her på forumet som er berettiget til innlegg og meningsytringer. Det er for at de som er gått i vranglås vedr. D-serien skal få spy eder og galle hver gang noen faktisk prøver å nyansere debatten.

Link to post
Share on other sites

Du erfarer bare at de som er igjen i denne tråden er de som ikke har noe særlig egen erfaring med motorene - for saken er egentlig utdiskutert et par ganger. Det kommer ikke nye fakta på bordet, VP har så langt sørget for å holde alle eiere med havarerte motorer skadefrie, de har ikke sagt at de ikke vil gjøre det etter 5 år heller (de har heller ikke sagt at de skal holde eiere skadefrie), VP har kommet med nye injektorer som reduserer omfanget av havarier betydelig (sier de selv) og antall havarier blir færre og færre hvert år (sier VP)

 

Om VP har valgt å holde alle med havarerte motorer skadesløse er en konsekvens av pressgruppers arbeid (inkl KNBF) og media vet vi ikke. Men jeg er ganske sikker på at denne diskusjonen er godt kjent i ledelsen i VP i Gøteborg :smiley:

 

Så da får de som vil fortsette å gnåle om hvor dumme vi som faktisk har gode erfaringer med D4/D6 er - og vi får fortsette å være fornøyd.

 

Vi er nok rett og slett enige om å være uenige :smiley:

 

Men skal man ha en nyere båt med nyere motorer i dag begrenser utvalget seg ganske sterkt om man skal se bort fra alle båter med D4/D6. i hvertfall om man er ute etter en litt raskere enn snekkefart motorbåt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volvo D4 hvis du leser bakover i tråden så står det vel dokumentert antall havarier.. både båtliv, båtmagasinet mfl har jaktet på årsaken og fulgt opp.

 

Dette sto i båtmagasinet i 2008 og er fint og lese for og få essensen i problemet:

 

Dette er saken

 

Båtmagasinet kunne sommeren 2007 fortelle om Volvo Pentas betydelige problemer med injektorer og frostplugger i D3, D4 og D6-motorer. Volvo Penta fikk første gang kjennskap til problemet i 2005. Både i 2006 og 2007 ble det rapport om et stort antall havarier, og tallet var etter fjorårsesongen kommet opp i 32 havarier. Volvo Penta etablerte et eget testlaboratorium i Göteborg for å finne årsaken til havariene, havarier som utelukkende fant sted i Norge og fortrinnsvis i vest og nord. De greide å fremprovosere tilsvarende eksplosjoner i riggen i Göteborg. De vet hva som skjer, men ikke hvorfor.

Av en fortsatt ukjent årsak oppstår det et voldsomt trykk i kobberhylsen som omkranser injektoren i sylinderhuset. Dette forårsaker eksplosjon. De deformerte kobberhylsene ødelegger veggene inn i kjølesystemet, med det resultat at frostpluggene sprenges ut og kjølevannet renner ut i kjølen eller blander seg med oljen.

Volvo Penta har samarbeidet både med injektorprodusenten Bosch og med norsk oljebransje for å finne årsaker. Før sesongstart i 2008 ble eiere av D3,D4 og D6-motorer anbefalt å tilsette dieselen et additiv for å bedre smøringen.

Motorprodusenten konstaterer etter årets sesong at problemet fortsatt eksisterer. Omtrent samme antall motorer har havarier eller vært i ferd med å havarere også i år, men de har vært raske til å skifte motorer. Gåten er fortsatt uløst, men norsk oljebransje står hardt på at det ikke er noe i veien med smøreegenskapene i norsk marinediesel.

 

Januar 2008: http://www.baatmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/EDB5DD02F6E2C855C125761800482BCC?OpenDocument

 

2007: http://www.baatmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/B39E263AA6E1B8C7C125761800482899?OpenDocument

 

2009: http://www.baatmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($all)/038F5C11194F350BC12576200042B836?OpenDocument

 

MER? : http://www.baatmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($all)/4E8F3FC6DC3AAC1FC12574550053AF10?OpenDocument

 

Enda mer?: http://www.baatmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($all)/06A20919D04AAEA4C12574DC00714B0F?OpenDocument

 

Her har vi en som fikk 3 motorer på 3 år: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=433515

 

Og slik går no dagan.. nyansert debatt vil vi gjerne ha.. men bagatelisering som det er mye av her inne blir "litt" for dumt når man prater om motorer som koster like mye som ei lita hytte..

 

Hvilken motor jeg har??? Jo har 2 stk volvo av verste sort.. den forhatte KAD 42.. :tongue: har hatt 6 par av dem i forskjellige båter.. aldrig noe større problemer med dem er min erfaring.. heller de som jeg kan totaloverhale for samme pris som nye dyser på en D motor :giggle:

 

Om jeg personlig har hatt D motor?? nei.. kommer aldrig til og ha det heller selv om jeg har hvert fristet maange ganger. Jo foresten.. en D9 eller D12 kommer jeg nok ikke unna etterhvert.. men de er egentlig Lastebil motorer og har absolutt ikke hatt slike problemer.

Jeg mener at når brukere her inne direkte spør så fortjener de den FULLE og HELE sannhet når de vurderer båt og motorer som tross alt koster betydelige summer.

 

Om jeg er kverulant?? JA.. om jeg synes D- motor eiere er dumme?? langt ifra ofte finnes det ikke alternativer desverre. Om jeg er ute etter og spy eder og galle som Havørn mener tror jeg han burde lese mine tidligere innlegg en gang til..

Nå kommer våren :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...