Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Rart at man må eie en D motor for å forstå hvordan situasjonen er. Hadde jeg kjøpt en nå,da hadde jeg ikke forstått en dritt :crazy:

 

Jeg har kjørt fra Hammerfest til Bodø i en Nordstar 31, og fått prøvd en 350 skikkelig. Å joda, super motor når alt er vel, det var det heldigvis på denne turen.

Men det er vel når ting svikter såpass ofte man blir skeptisk. Capitaine har flere ganger listet opp feilkildene, lenger bak i tråden.

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Desverre Tkb er det flere som har bidratt med FAKTA i denne tråden og mange andre, som "ikke" skal utale seg siden de ikke har nevnte motor.. taktikken er gjerne latterligjøring og "utfrysing" av skribentene..

 

Dette er et anonymt Forum og noen går ikke av veien for og legge seg på en "lav linje" for og nærmest dysse ned saken.

 

Jeg håper at noen av mine inlegg har bidratt til at folk får svar på sine undringer.. selv om jeg kan slenge med leppa og virke full av skadefryd for noen.. :discuss::cheers:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei volvo d4.

 

Jeg har en slik :thumbsup:

00219290920001_torlyn.jpg

 

Hihi nei dårlig med hvalbåt på meg.. den har et fint navn da som kanskje har noe med nicket mitt og gjøre :smiley: (selvom jeg bruker det med h)

 

Jeg har 2 stk KAD 42 i nåværende båt.. og har hatt disse forhatte dritmotorene i 5 andre tidligere.. knall gode er de.. sjeldent noe tull.

 

Utenom og skrive her inne så har jeg stor generell interesse for båt. Importerer endel båt og har tidligere jobbet på båtverksted (leeeeenge før noen d motor kom til verden). Utenom det så ligger det litt i blodet for og si det sånn.. :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

......Desverre Tkb er det flere som har bidratt med FAKTA i denne tråden og mange andre, som "ikke" skal utale seg siden de ikke har nevnte motor.. taktikken er gjerne latterligjøring og "utfrysing" av skribentene..

 

 

.....Jeg har også lagt merke til deg Volvo d4... du er nyreg her inne og har utlukkende svart i denne tråden.. med utelukkende neglisering,bagatelisering, latterligjøring av skeptikerne her inne.. Er du ansatt av VP for og "rette" på ryktet??

 

Gratulerer herved Thorlyn med årets selvmål! Å så tvil om en debatants troverdighet er et kjent retorisk knep. Din siste setning er på grensen til trakassering sett med mine øyne.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Javel BEG?? og ta en mening ut av sammenheng er jo fint.. Lykke til..

 

Ellers så skal jeg være den første til og innrømme at jeg kanskje var litt krass med volvo D4 siden svarene hans var litt korte og tildels "enveiskjørt" etter min oppfattelse..

 

Men trakasering?? du får rappotrere til moderator hvis du mener det..

 

Ellers passer det kanskje ikke deg heller at jeg skriver her inne?? latterlig..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mulig å dysse ned at det er ett sjangsespill å kjøpe D motor.

Er inne på tanken å skifte båt,men kommer ikke til å kjøpe med D motor som er 3-5 år gammel.Alternativt å kjøpe nytt og så selge når garantien går ut,helst før.Ett raskt søk på Finn bekrefter at dette er fakta.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26872051

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26568670

Link to post
Share on other sites

Tkb; stemmer vel til en viss grad det. Jeg har opp gjennom tiden registrert en del ang D-motorene, men aldri satt meg så mye inn i hva og med hvilke det gjelder. Har heller vært glad for at det ikke gjelder meg. Nå derimot, når vi seriøst vurderer båtbytte, begynner det å bli vanskelig å komme utenom...

Link to post
Share on other sites

.Alternativt å kjøpe nytt og så selge når garantien går ut,helst før.Ett raskt søk på Finn bekrefter at dette er fakta.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26872051

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26568670

:lol: skulle vært forsker du. Da hadde vi nok hatt vaksine mot all kreft om vi hadde fulgt dine metoder :thumbsup: Kanksje din omgang med "brekftet fakta" er noe lettvint - kaskje? Dagens gode latter - takk for den !

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativt å kjøpe nytt og så selge når garantien går ut,helst før.

 

Klart det, men da er det disse penga da, vet du. Skal en kjøpe ny båt og utstyre den slik en ønsker så blir det fort en mill til. Viss en i tillegg har kjøpt en båt med motorer som ingen vil ha etter at garantien er gått ut har en vel så godt som skutt seg i foten...

Link to post
Share on other sites

:lol: skulle vært forsker du. Kanksje din omgang med "brekftet fakta" er noe lettvint - kaskje? Dagens gode latter - takk for den !

 

Hva legger du i disse annonsene da bitteliten??

 

At folk bytter motor i 2 år gamle båter fordi de har for mye penger??

 

Det står jo klart og tydelig i begge annonser at motorene er blitt/skal byttes på reklamasjon.. de bytter jo ikke hele motoren hvis det ikke forligger en alvorlig feil/havari?? spesielt når man vet hvor tildels vriene VP er blitt på dette.

Jeg vil mene at disse to annonsene underbygger manges påstand om fornuftig skepsis til disse motorene.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Viss en i tillegg har kjøpt en båt med motorer som ingen vil ha etter at garantien er gått ut har en vel så godt som skutt seg i foten...

Du er nok inne på noe der...

Angsten ligger tett utenpå noen og enhver, tydeligvis.

Kjøp av båt med 5 år gamle VP D motor(er) må være gambling på høyt plan.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vil noen av de som selv har en D-motor vil skrive negativt om disse? Jeg vil tro at det er ganske få.

 

Vil de som har opplevd havari med en D-motor skrive negativt om D-motorer? Jeg vil tro endel av disse vil skrive negativt, men mange av disse vil heller ikke skrive negativt om D-motorer. De fikk jo så god service av Volvo, så det gjorde jo ikke noe.

 

Hva vil jeg med dette? Vel, jeg tror de fleste av oss er "laga" slik at vi ikke vil "rakke ned" på det vi selv eier. Det gjelder antakelig ikke minst for de som eier noe som er så kostbart som en båt med D-motor. Hvem av oss vil "snakke ned" verdien av en båt vi selv eier? Og er det ikke nokså naturlig at de som eier en båt med D-motor ikke ønsker å lese at de har en "drittmotor" i båten sin? Veldig mange av oss er slik at vi aldri vil finne på å innrømme at vi har kjøpt noe dritt.

 

Denne diskusjonen vil nok uansett fortsette lenge. Den fortsetter fordi VP ikke ser ut til å finne ut hvorfor noen av disse motorene havarerer. (Alternativt at de ikke vil fortelle hvorfor.)Vi får heller ikke vite hvor stor andel av disse motorene som havarerer. Og som om ikke dette er nok i forhold til å skape usikkerhet, så får vi også meldinger om at VP faktisk ikke dekker havariene for alle lenger heller.

 

Klart at diskusjonen vil fortsetter.....

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg heller skal vende nesen mot en velholdt 8-10 år gammel båt som det går an å gjøre noe med motorene viss uhellet skulle være ute. Til sammenligning hadde jeg et haveri nettopp på en anleggsmaskin med en stor 6 sylindret motor. Vi besørget selv inn og utmontering også leverte vi motoren inn på et annerkjent motorverksted hvor de totaloverhalte den. Totalpris: 70'000,- inkl mva.

Link to post
Share on other sites

Mine to KAD 42 fra 97, fikk nye toppakninger i 2000. Prisen var da ca 30 k pr.

Hadde en periode lyst på D-serie, men det har gått over. Jeg blir bare mer, og mer glad i de to svartmalte dieseldyrene der nede i kjelleren.

Ved et evt havari, vil en overhaling være å foretrekke fremfor bytte til nytt.

Siterer meg selv fra en annen VP-tråd og ser at stadig flere deler min oppfatning.

 

Disse motorene har nå vært en tur ute av båten, men jeg vet ikke hva som er gjort med de.

 

Kanskje den nye eieren dukker opp her og kan fortelle oss........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...