Sumi II Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Du er nok inne på noe der... Angsten ligger tett utenpå noen og enhver, tydeligvis. Kjøp av båt med 5 år gamle VP D motor(er) må være gambling på høyt plan. Jeg er tydligvis en av de som driver med gambling på høyt plan Jeg kjøpte meg båt med D6 350 HK gått 310 timer i høst og har motorhavari forsikring på den. Jeg har snakket med Atlantica og de dekker da eventuelt et motorhavari grunnet dyser, samt at jeg har siste året igjen av reklamasjonsretten. Jeg har jo et par bekjente som har hendholdsvis D6-370 gått ca 200 timer og D4-200 som har 300 timer. De er kanonfornøyd med de motorene og de har ikke hatt noe som helst problemer. Alternativet mitt vil jo da være å bytte dysene til høsten hos et VP verksted. Hvis det er en kostnad på 10000 pr dyse så er jo det en grei løsning for å beholde en kanongod motor i mange år fremover. Men en ting som kanskje skremmer meg litt det er at folk med dyre båter og dertilhørende motorer sparer på noen 1000 lapper i året med å droppe servicer etc...Føler at det er en gjengs holdning blant mange..Jeg har blitt såppass gammel at jeg setter bort fagarbeidet til fagfolk, og så kan jeg gjøre jobben min. Om en mekaniker skal ha 900.- timen, så er det greit nok, da får jeg jobbe litt ekstra med det jeg kan.... Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
finnmarken Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Men hva mener du egentlig Sumi II? Mener du at 310 timer uten trøbbel og havari beviser at det ikke er trøbbel med D-motorene? Skikkelig imponerende, spør du meg. Mener du at det er en grei løsning å bytte dyser til kr 10000,-/stk på en så ny motor og at du må det for å beholde en kanongod motor i mange år fremover? Dersom det er det du mener, ja, da beviser vel det hvilken gambling det er å kjøpe D-motor. Men det er mulig at jeg har misforstått deg? Redigert 2.Mars.2011 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Hva jeg mener er følgende: Jeg mener selvfølgelig ikke at det beviser at det ikke er trøbbel med D motoren, men at det finnes noen som har D motorer som har gått de nevnte timene. Ja jeg mener faktiskt at det er en mulighet å bytte dyser til kr 10000 pr stk.Hvis man kjøper en båt med nevnte D motorer i, det er en forhandling sak da man kjøper en eventuelt bruktbåt :-) 10 000 i avslag pr dyse..foreksempel. På en ny båt kjøpt av forhandler i norge så er det 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. En båtmotor er ment til å holde lengere en 5 år, derfor så kan man få reparert / byttet motoren forutsatt at servicer etc er overholdt og at man kan fremvise kvitteringer for det. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Brigg Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Dette har blitt en merkelig tråd der en rekke hauker uten egen erfaring med disse motorene driver denne tråden videre. Uten å tilføre noe nytt. Jeg er i samme situasjon som Sumi. Vår D6 370 har fungert helt uproblematisk. Riktig nok har den bare gått vel 550 timer, i så måte har den mesteparten av livet fremfor seg. Slik opplever de fleste D4/D6-eiere motorene sine. Og dermed blir vi betegnet som strutser av disse haukene. Rett nok kan det ikke være noe trivelig om en motor havarerer. Og jeg er enig i at det har vært for mange havarier på disse motorene. Og jeg er enig i at VP ikke har imponert med sin håndtering. Men risikoen for et havari er uansett forsvinnende liten. Sånn pluss/minus risikoen for at båten skal brenne opp. Vi har forsikring i begge tilfellene. For en stund tilbake bestemte jeg meg for ikke å bidra noe mer i denne tråden, på grunn av hvordan tråden utviklet seg. Men nå føler jeg sterkt for at vi som tross alle dommedagsprofetier har gode erfaringer med disse motorene skriver om dette. Slik at ikke disse haukene skal skremme vettet av alle som måtte vurdere å kjøpe en båt utstyrt med slike motorer. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sumi II Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Da sees vi på vannet Brigg :-) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Brigg Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Desverre så seiler en av oss i feil farvann, Sumi Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sumi II Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Så rett så rett, men vi venter på våren og sommer`n begge 2 tenker jeg.. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
BEG Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Javel BEG?? og ta en mening ut av sammenheng er jo fint.. Lykke til.. Ellers så skal jeg være den første til og innrømme at jeg kanskje var litt krass med volvo D4 siden svarene hans var litt korte og tildels "enveiskjørt" etter min oppfattelse.. Men trakasering?? du får rappotrere til moderator hvis du mener det.. Ellers passer det kanskje ikke deg heller at jeg skriver her inne?? latterlig.. De som tar seg tid til å lese i henvisningene vil nok se at dette ikke handler om å ta ting ut av sin sammenheng. I det ene øyeblikket framstiller du deg som et stakkarslig offer som blir ufint behandlet. I det neste angriper du en annen med ganske grove påstander om å seile under falsk flagg, bare fordi vedkommende har andre saklige meninger enn deg. Pass på så du ikke snubler i dine egne bukser neste gang du lar fingrene løpe over tastaturet. Ser du innrømmer å tatt Volvo D4 litt hardt. Årsak; korte og enveiskjørte svar. Da er det greit å antyde at man opererer som skjult VP-representant? Jeg har ikke antydet at du ikke skal få skrive, har bare påpekt at jeg synes du gikk over streken i oppgjøret med Volvo D4. Således kan du nok ikke bruke mitt innlegg til å fremstille deg som et offer. Bedre lykke neste gang. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Thorlyn Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) I det ene øyeblikket framstiller du deg som et stakkarslig offer som blir ufint behandlet. Pass på så du ikke snubler i dine egne bukser neste gang du lar fingrene løpe over tastaturet. Således kan du nok ikke bruke mitt innlegg til å fremstille deg som et offer. Bedre lykke neste gang. Mvh. BEG Kunne du vist meg hvor jeg fremstiller meg selv som et stakkarslig offer?? Jeg føler jeg ikke har hatt noe "Oppgjør" med volvo d4 da jeg lenger ute i tråden svarte han både en og 2 ganger. Jeg har skjønt at det tydligvis ikke er populært at vi med sånne andreikkemederfaringDmotor ytrer meninger og fakta til undrende forummedlemmer. kan jo bli dårlig salg av sånt.. Det beste er nok og stenge hele tråden og slette den??? Redigert 2.Mars.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
volvo d4 Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 takk for støtte BEG nå begyner dette og bli morrsomt når jeg skriver kort i vedr D4\D6 er bare for og få belyst Fakta ikke en Doktor avhandling av folk som selv ikke har denne motor som jeg har skrevet før ble mine dyser byttet på 100timer en dyse var problemt uten HAVRI alle ble byttet på på Reklamasjon av VOLVO forhandler I BERGEN uten problemer har nå kjørt 417timer alt funker HAR FULL TRO PÅ DENNE MOTOR OG VOLVO ER IKKE ANNSATT I VOLVO som noen i dette Forum HAR HENTYDET MEN HAR MEGET GOD KUNNSKAP OM MOTOR unnskjuld rettskriving det er ikke min sterke side Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Klart at det hjelper dersom du får 10000,- i avslag pr dyse. Det jeg mener er at det er skrekkelig mange penger å bruke på en så ny motor. Ellers vil jeg gjerne presisere at jeg selvsagt ønsker alle med D-motorer en trygg og god ferdsel på sjøen. Det som virker absurd på meg er at man kan få så store utgifter på så nye og dyre motorer. Jeg er vant til å tenke på båter og motorer som er under f eks ti år som veldig nye. Og dersom timetelleren viser under f eks 3000 timer, så regner jeg dette som lite. Jeg er kanskje naiv, men jeg tenker at med så nye båter/motorer så burde de kunne klare seg med vanlig service og vedlikehold. Mitt anliggende er at dersom jeg f eks kjøper en 2006 mod med D6 så ville jeg tenkt at nå har jeg problemfri båt i mange år. Jeg ville i alle fall tenkt at jeg ikke behøvde å frykte for utgifter i 100-tusen kroner klassen de nærmeste årene. Det som er trist med VP er at de ikke klarer å bidra med hva som er realitetene med disse motorene. Hvor stor andel havarerer? Hva er årsaken? Hva kan gjøres for å unngå problemer? De har heller ikke kommet med troverdig info som overbeviser oss om at problemene er løst. Jeg håper de kommer med slik info. Jeg har også lyst på ny/nyere båt. Nesten alle de jeg har lyst på har slik motor, men så lenge problemene synes uavklart så tør jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
volvo d4 Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 hei hvorfor stoppe nå når vi med Volvo D4\D6 svarer Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Det som er trist med VP er at de ikke klarer å bidra med hva som er realitetene med disse motorene. Hvor stor andel havarerer? Hva er årsaken? Hva kan gjøres for å unngå problemer? De har heller ikke kommet med troverdig info som overbeviser oss om at problemene er løst. Jeg håper de kommer med slik info. Jeg har også lyst på ny/nyere båt. Nesten alle de jeg har lyst på har slik motor, men så lenge problemene synes uavklart så tør jeg ikke. Jeg fatter ikke hvor du har disse påstandene ifra at VP ikke kommer med troverdig info, jeg har mailet mange spørsmål med både Marex og VP.og har fått gode og utfyllende svar på alt jeg har lurt på. Så igjen så lurer jeg på hvordan du kan komme med disse påstandene om at de ikke gjør det Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Brigg Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Det som virker absurd på meg er at man kan få så store utgifter på så nye og dyre motorer. Jeg er vant til å tenke på båter og motorer som er under f eks ti år som veldig nye. Og dersom timetelleren viser under f eks 3000 timer, så regner jeg dette som lite. Jeg er kanskje naiv, men jeg tenker at med så nye båter/motorer så burde de kunne klare seg med vanlig service og vedlikehold. Det jeg og flere andre her forsøker å fremføre er at for de aller fleste eiere av slike motorer er det nettopp slik det er: Det greier seg med vanlig vedlikehold, og motoren tjener sin eier uten noen form for problemer. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gas Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Nesten alle de jeg har lyst på har slik motor, men så lenge problemene synes uavklart så tør jeg ikke. Dette er også det jeg tenker,den dagen VP sier at der er feilen,bytt dette og alt er i orden så skal jeg vurdere D motor uten garanti. Det nevnes også motorskadeforsikring,denne vil vel få en real pristigning på desse motorene viss problemene fortsetter. Redigert 2.Mars.2011 av Gas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Det jeg og flere andre her forsøker å fremføre er at for de aller fleste eiere av slike motorer er det nettopp slik det er: Det greier seg med vanlig vedlikehold, og motoren tjener sin eier uten noen form for problemer. Brigg Og enda godt er det Og det skulle da bare mangle av et produkt fra verdens største?? båtmotor tilbyder. Men igjen så er det samtidig viktig og gjøre seg opp noen tanker rundt et valg som for eks Alfb skal gjøre, siden det er litt for mange "løse" tråder i D-serie historien. Spesielt når man vurderer en båt som er utenfor garanti/reklamasjon og i tillegg kanskje ikke har bekreftet dysebytter/historikk. Jeg håper for alle jeg at VP virkelig har/vil eliminere disse problemene da vi alle en eller annen gang kommer ut for et flottanes båt som man vil investere i. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
motor Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Tema for denne tråden er vel: TRØBBEL MED VOLVO PENTA D-SERIE. Eller har jeg misforstått noe? Når man diskuterer problemer så har dette liten relevans i forhold til at mange er fornøyd. hva med egen tråd for de som har kjørt med D-motor i 5 år uten reparasjonsutgifter. Gleder meg til å se om noen dukker opp da.. Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 hei hvorfor stoppe nå når vi med Volvo D4\D6 svarer Det virker som at det er mye synsing av noen som ikke har de nevnte motorne, og synsing om hva andre har og ikke har er vi normenn utrolige dyktige på. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Kos med misnøye dette her. Fra folk som ikke har kunnskap eller erfaring. Da blir det bra Har noen av dere diskutert dette med noen i VP eller noen verksteder? Har dere diskutert dette med noen kunder av VP (dvs båtbyggere)? Redigert 2.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Det virker som at det er mye synsing av noen som ikke har de nevnte motorne, Dette er ingen synsing, det er tanker man har ved ett båtbytte der en kjøper en med D motor Og det er godt vi har folk som Bitteliten som dømmer folks kunnskap og erfaring,dette sier litt om personen som skriver dette. Redigert 2.Mars.2011 av Gas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Ja som jeg sa tidligere så har jeg diskutert dette med VP og med Dagfinn i Marex. Som jeg også har svart på så stiller jeg meg undrende til at noen påstår at VP ikke kommer med noen tilbakemeldinger. De har kommet med tilbakemeldinger til meg, det samme har Marex gjort. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
volvo d4 Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 fint svar mvh Volvo D4 Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Men Brigg: Selvsagt er det sånn for de fleste. Hvis de fleste fikk havari, så ville vi ikke diskutert dette. Les forøvrig innlegg 3414. Der er det linket til to annonser. Begge båtene er vel 08 mod og har skiftet eller skal skifte motor på garanti/reklamasjon. Dette blir selvsagt ikke statistikk, men jeg har sett mange slike annonser. Det forteller vel uansett at havari ikke er uvanlig. Tenk på de stakkarene som eier disse båtene dersom båtene hadde vært over 5 år En utgift på nivå med å kjøpe en helt ny bil, eller hva koster en sånn D6 ferdig montert? Hva? Har VP kommet med troverdig info om hva som er årsaken til at disse havariene oppstår? Har de kommet med løsningen? Redigert 2.Mars.2011 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Tema for denne tråden er vel: TRØBBEL MED VOLVO PENTA D-SERIE. Eller har jeg misforstått noe? Når man diskuterer problemer så har dette liten relevans i forhold til at mange er fornøyd. hva med egen tråd for de som har kjørt med D-motor i 5 år uten reparasjonsutgifter. Gleder meg til å se om noen dukker opp da.. (Moderator: Beklager at jeg siterer hele innlegget, men hele er relevant.) Problemet er at diskusjonen forlengst har forlatt det opprinnelige temaet. Den senere tid har haukene benyttet all sin skrivekraft til å rakke ned på alle dem som har slike motorer, og som ikke har vett til å forstå at de helt sikkert vil havarere neste gang de startes. Derfor mener jeg og flere med meg at det er relevant å påpeke at de fleste av disse motorene virker helt som de skal. Og med det samme må jeg desverre ødelegge hele gleden for deg. Vår motor har passert fem år. Så vidt jeg kjenner til er det eneste som er utført utover vanlig service/vedlikehold bytte av fremre deksel på ladeluftkjøler og bytte av dynamo. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Det nevnes også motorskadeforsikring,denne vil vel få en real pristigning på desse motorene viss problemene fortsetter. Ingen er vel bedre til å beregne risiko enn forsikringsselskapene. Når motorskadeforsikring fremdeles lar seg kjøpe for en fornuftig pris, og at selskapene ikke nekter å forsikre D4/D6 er vel forklaringen at risikoen for forsikrinsselskapene ikke er unormalt høy. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.