Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Du er nok inne på noe der...

Angsten ligger tett utenpå noen og enhver, tydeligvis.

Kjøp av båt med 5 år gamle VP D motor(er) må være gambling på høyt plan.

Jeg er tydligvis en av de som driver med gambling på høyt plan :rolleyes: Jeg kjøpte meg båt med D6 350 HK gått 310 timer i høst og har motorhavari forsikring på den. Jeg har snakket med Atlantica og de dekker da eventuelt et motorhavari grunnet dyser, samt at jeg har siste året igjen av reklamasjonsretten. Jeg har jo et par bekjente som har hendholdsvis D6-370 gått ca 200 timer og D4-200 som har 300 timer. De er kanonfornøyd med de motorene og de har ikke hatt noe som helst problemer. Alternativet mitt vil jo da være å bytte dysene til høsten hos et VP verksted. Hvis det er en kostnad på 10000 pr dyse så er jo det en grei løsning for å beholde en kanongod motor i mange år fremover. Men en ting som kanskje skremmer meg litt det er at folk med dyre båter og dertilhørende motorer sparer på noen 1000 lapper i året med å droppe servicer etc...Føler at det er en gjengs holdning blant mange..Jeg har blitt såppass gammel at jeg setter bort fagarbeidet til fagfolk, og så kan jeg gjøre jobben min. Om en mekaniker skal ha 900.- timen, så er det greit nok, da får jeg jobbe litt ekstra med det jeg kan....

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Men hva mener du egentlig Sumi II?

 

Mener du at 310 timer uten trøbbel og havari beviser at det ikke er trøbbel med D-motorene? Skikkelig imponerende, spør du meg.

 

Mener du at det er en grei løsning å bytte dyser til kr 10000,-/stk på en så ny motor og at du må det for å beholde en kanongod motor i mange år fremover?

 

Dersom det er det du mener, ja, da beviser vel det hvilken gambling det er å kjøpe D-motor. Men det er mulig at jeg har misforstått deg?

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva jeg mener er følgende: Jeg mener selvfølgelig ikke at det beviser at det ikke er trøbbel med D motoren, men at det finnes noen som har D motorer som har gått de nevnte timene. Ja jeg mener faktiskt at det er en mulighet å bytte dyser til kr 10000 pr stk.Hvis man kjøper en båt med nevnte D motorer i, det er en forhandling sak da man kjøper en eventuelt bruktbåt :-) 10 000 i avslag pr dyse..foreksempel. På en ny båt kjøpt av forhandler i norge så er det 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. En båtmotor er ment til å holde lengere en 5 år, derfor så kan man få reparert / byttet motoren forutsatt at servicer etc er overholdt og at man kan fremvise kvitteringer for det.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt en merkelig tråd der en rekke hauker uten egen erfaring med disse motorene driver denne tråden videre. Uten å tilføre noe nytt.

 

Jeg er i samme situasjon som Sumi. Vår D6 370 har fungert helt uproblematisk. Riktig nok har den bare gått vel 550 timer, i så måte har den mesteparten av livet fremfor seg. Slik opplever de fleste D4/D6-eiere motorene sine. Og dermed blir vi betegnet som strutser av disse haukene.

 

Rett nok kan det ikke være noe trivelig om en motor havarerer. Og jeg er enig i at det har vært for mange havarier på disse motorene. Og jeg er enig i at VP ikke har imponert med sin håndtering. Men risikoen for et havari er uansett forsvinnende liten. Sånn pluss/minus risikoen for at båten skal brenne opp. Vi har forsikring i begge tilfellene.

 

For en stund tilbake bestemte jeg meg for ikke å bidra noe mer i denne tråden, på grunn av hvordan tråden utviklet seg. Men nå føler jeg sterkt for at vi som tross alle dommedagsprofetier har gode erfaringer med disse motorene skriver om dette. Slik at ikke disse haukene skal skremme vettet av alle som måtte vurdere å kjøpe en båt utstyrt med slike motorer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da sees vi på vannet Brigg :-) :cheers_wine:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Så rett så rett, men vi venter på våren og sommer`n begge 2 tenker jeg..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Javel BEG?? og ta en mening ut av sammenheng er jo fint.. Lykke til..

 

Ellers så skal jeg være den første til og innrømme at jeg kanskje var litt krass med volvo D4 siden svarene hans var litt korte og tildels "enveiskjørt" etter min oppfattelse..

 

Men trakasering?? du får rappotrere til moderator hvis du mener det..

 

Ellers passer det kanskje ikke deg heller at jeg skriver her inne?? latterlig..

 

De som tar seg tid til å lese i henvisningene vil nok se at dette ikke handler om å ta ting ut av sin sammenheng. I det ene øyeblikket framstiller du deg som et stakkarslig offer som blir ufint behandlet. I det neste angriper du en annen med ganske grove påstander om å seile under falsk flagg, bare fordi vedkommende har andre saklige meninger enn deg. Pass på så du ikke snubler i dine egne bukser neste gang du lar fingrene løpe over tastaturet.

 

Ser du innrømmer å tatt Volvo D4 litt hardt. Årsak; korte og enveiskjørte svar. Da er det greit å antyde at man opererer som skjult VP-representant?

 

Jeg har ikke antydet at du ikke skal få skrive, har bare påpekt at jeg synes du gikk over streken i oppgjøret med Volvo D4. Således kan du nok ikke bruke mitt innlegg til å fremstille deg som et offer. Bedre lykke neste gang.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

I det ene øyeblikket framstiller du deg som et stakkarslig offer som blir ufint behandlet. Pass på så du ikke snubler i dine egne bukser neste gang du lar fingrene løpe over tastaturet.

 

Således kan du nok ikke bruke mitt innlegg til å fremstille deg som et offer. Bedre lykke neste gang.

 

Mvh. BEG

 

Kunne du vist meg hvor jeg fremstiller meg selv som et stakkarslig offer??

 

Jeg føler jeg ikke har hatt noe "Oppgjør" med volvo d4 da jeg lenger ute i tråden svarte han både en og 2 ganger.

 

Jeg har skjønt at det tydligvis ikke er populært at vi med sånne andreikkemederfaringDmotor ytrer meninger og fakta til undrende forummedlemmer. kan jo bli dårlig salg av sånt.. :rolleyes:

 

Det beste er nok og stenge hele tråden og slette den???

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

:sailing: takk for støtte BEG nå begyner dette og bli morrsomt når jeg skriver kort i vedr D4\D6

er bare for og få belyst Fakta ikke en Doktor avhandling av folk som selv ikke har denne motor

som jeg har skrevet før ble mine dyser byttet på 100timer en dyse var problemt uten HAVRI alle ble byttet på på Reklamasjon av VOLVO forhandler I BERGEN uten problemer

har nå kjørt 417timer alt funker HAR FULL TRO PÅ DENNE MOTOR OG VOLVO

ER IKKE ANNSATT I VOLVO som noen i dette Forum HAR HENTYDET MEN HAR MEGET GOD KUNNSKAP OM MOTOR

unnskjuld rettskriving det er ikke min sterke side

:cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Klart at det hjelper dersom du får 10000,- i avslag pr dyse. Det jeg mener er at det er skrekkelig mange penger å bruke på en så ny motor.

 

Ellers vil jeg gjerne presisere at jeg selvsagt ønsker alle med D-motorer en trygg og god ferdsel på sjøen. Det som virker absurd på meg er at man kan få så store utgifter på så nye og dyre motorer. Jeg er vant til å tenke på båter og motorer som er under f eks ti år som veldig nye. Og dersom timetelleren viser under f eks 3000 timer, så regner jeg dette som lite. Jeg er kanskje naiv, men jeg tenker at med så nye båter/motorer så burde de kunne klare seg med vanlig service og vedlikehold.

 

Mitt anliggende er at dersom jeg f eks kjøper en 2006 mod med D6 så ville jeg tenkt at nå har jeg problemfri båt i mange år. Jeg ville i alle fall tenkt at jeg ikke behøvde å frykte for utgifter i 100-tusen kroner klassen de nærmeste årene.

 

Det som er trist med VP er at de ikke klarer å bidra med hva som er realitetene med disse motorene. Hvor stor andel havarerer? Hva er årsaken? Hva kan gjøres for å unngå problemer? De har heller ikke kommet med troverdig info som overbeviser oss om at problemene er løst.

 

Jeg håper de kommer med slik info. Jeg har også lyst på ny/nyere båt. Nesten alle de jeg har lyst på har slik motor, men så lenge problemene synes uavklart så tør jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

 

Det som er trist med VP er at de ikke klarer å bidra med hva som er realitetene med disse motorene. Hvor stor andel havarerer? Hva er årsaken? Hva kan gjøres for å unngå problemer? De har heller ikke kommet med troverdig info som overbeviser oss om at problemene er løst.

 

Jeg håper de kommer med slik info. Jeg har også lyst på ny/nyere båt. Nesten alle de jeg har lyst på har slik motor, men så lenge problemene synes uavklart så tør jeg ikke.

Jeg fatter ikke hvor du har disse påstandene ifra at VP ikke kommer med troverdig info, jeg har mailet mange spørsmål med både Marex og VP.og har fått gode og utfyllende svar på alt jeg har lurt på.

Så igjen så lurer jeg på hvordan du kan komme med disse påstandene om at de ikke gjør det

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Det som virker absurd på meg er at man kan få så store utgifter på så nye og dyre motorer. Jeg er vant til å tenke på båter og motorer som er under f eks ti år som veldig nye. Og dersom timetelleren viser under f eks 3000 timer, så regner jeg dette som lite. Jeg er kanskje naiv, men jeg tenker at med så nye båter/motorer så burde de kunne klare seg med vanlig service og vedlikehold.

Det jeg og flere andre her forsøker å fremføre er at for de aller fleste eiere av slike motorer er det nettopp slik det er: Det greier seg med vanlig vedlikehold, og motoren tjener sin eier uten noen form for problemer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

Nesten alle de jeg har lyst på har slik motor, men så lenge problemene synes uavklart så tør jeg ikke.

 

Dette er også det jeg tenker,den dagen VP sier at der er feilen,bytt dette og alt er i orden så skal jeg vurdere D motor uten garanti.

Det nevnes også motorskadeforsikring,denne vil vel få en real pristigning på desse motorene viss problemene fortsetter.

Redigert av Gas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg og flere andre her forsøker å fremføre er at for de aller fleste eiere av slike motorer er det nettopp slik det er: Det greier seg med vanlig vedlikehold, og motoren tjener sin eier uten noen form for problemer.

 

Brigg

 

Og enda godt er det :thumbsup: Og det skulle da bare mangle av et produkt fra verdens største?? båtmotor tilbyder.

 

Men igjen så er det samtidig viktig og gjøre seg opp noen tanker rundt et valg som for eks Alfb skal gjøre, siden det er litt for mange "løse" tråder i D-serie historien. Spesielt når man vurderer en båt som er utenfor garanti/reklamasjon og i tillegg kanskje ikke har bekreftet dysebytter/historikk.

 

Jeg håper for alle jeg at VP virkelig har/vil eliminere disse problemene da vi alle en eller annen gang kommer ut for et flottanes båt som man vil investere i.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tema for denne tråden er vel: TRØBBEL MED VOLVO PENTA D-SERIE. Eller har jeg misforstått noe? Når man diskuterer problemer så har dette liten relevans i forhold til at mange er fornøyd. hva med egen tråd for de som har kjørt med D-motor i 5 år uten reparasjonsutgifter. Gleder meg til å se om noen dukker opp da..

Link to post
Share on other sites

:sailing: hei hvorfor stoppe nå når vi med Volvo D4\D6 svarer :cheers_wine:

Det virker som at det er mye synsing av noen som ikke har de nevnte motorne, og synsing om hva andre har og ikke har er vi normenn utrolige dyktige på.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Det virker som at det er mye synsing av noen som ikke har de nevnte motorne,

 

Dette er ingen synsing, det er tanker man har ved ett båtbytte der en kjøper en med D motor

 

Og det er godt vi har folk som Bitteliten som dømmer folks kunnskap og erfaring,dette sier litt om personen som skriver dette.

Redigert av Gas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja som jeg sa tidligere så har jeg diskutert dette med VP og med Dagfinn i Marex. Som jeg også har svart på så stiller jeg meg undrende til at noen påstår at VP ikke kommer med noen tilbakemeldinger. De har kommet med tilbakemeldinger til meg, det samme har Marex gjort.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Men Brigg: Selvsagt er det sånn for de fleste. Hvis de fleste fikk havari, så ville vi ikke diskutert dette.

 

Les forøvrig innlegg 3414. Der er det linket til to annonser. Begge båtene er vel 08 mod og har skiftet eller skal skifte motor på garanti/reklamasjon.

 

Dette blir selvsagt ikke statistikk, men jeg har sett mange slike annonser. Det forteller vel uansett at havari ikke er uvanlig. Tenk på de stakkarene som eier disse båtene dersom båtene hadde vært over 5 år :headbang: En utgift på nivå med å kjøpe en helt ny bil, eller hva koster en sånn D6 ferdig montert?

 

Hva? Har VP kommet med troverdig info om hva som er årsaken til at disse havariene oppstår? Har de kommet med løsningen?

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tema for denne tråden er vel: TRØBBEL MED VOLVO PENTA D-SERIE. Eller har jeg misforstått noe? Når man diskuterer problemer så har dette liten relevans i forhold til at mange er fornøyd. hva med egen tråd for de som har kjørt med D-motor i 5 år uten reparasjonsutgifter. Gleder meg til å se om noen dukker opp da..

(Moderator: Beklager at jeg siterer hele innlegget, men hele er relevant.)

 

Problemet er at diskusjonen forlengst har forlatt det opprinnelige temaet. Den senere tid har haukene benyttet all sin skrivekraft til å rakke ned på alle dem som har slike motorer, og som ikke har vett til å forstå at de helt sikkert vil havarere neste gang de startes. Derfor mener jeg og flere med meg at det er relevant å påpeke at de fleste av disse motorene virker helt som de skal.

 

Og med det samme må jeg desverre ødelegge hele gleden for deg. Vår motor har passert fem år. Så vidt jeg kjenner til er det eneste som er utført utover vanlig service/vedlikehold bytte av fremre deksel på ladeluftkjøler og bytte av dynamo.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det nevnes også motorskadeforsikring,denne vil vel få en real pristigning på desse motorene viss problemene fortsetter.

Ingen er vel bedre til å beregne risiko enn forsikringsselskapene. Når motorskadeforsikring fremdeles lar seg kjøpe for en fornuftig pris, og at selskapene ikke nekter å forsikre D4/D6 er vel forklaringen at risikoen for forsikrinsselskapene ikke er unormalt høy.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...