Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Att. Finnmarken Så det du baserer fakta på er annonser du leser på Finn.no Men det står jo ikke noe på Finn at VP ikke tar ansvar, hvor har du det i fra da?

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Dette er ingen synsing, det er tanker man har ved ett båtbytte der en kjøper en med D motor

 

Og det er godt vi har folk som Bitteliten som dømmer folks kunnskap og erfaring,dette sier litt om personen som skriver dette.

 

Takk for det :yesnod: Hva er forskjellen på tanker og synsing da?

 

Det som er et paradoks i denne saken er pga holdningene som bla du representerer så er det kunnskap om saken som ikke legges ut på dette forumet - fordi de som innehar kunnskapen ikke gidder å ta i mot all offing og klaging fra slike som deg som synes og "tenker" som du kaller det. Dere kan jo tenke litt på det også - men det er sikkert et perspektiv som du har tenkt allerede :thumbsup: Klart det er beklagelig - men det er rett og slett en konsekvens av nivået på diskusjonen det har blitt på denne tråden.

 

 

Tanker jeg har er at man feks kan e på fakta. Feks antall motorere som har havarert pga injektorer (det finnes andre typer havarier også)opp i mot hvor mange motorer som er solgt i Norge og i verden. Se hva VP sier de tror er problemet. Se hva VP har gjort av utbedringer. Se hva VP har gjort overfor de kunders om har opplevd havari på enten motor eller injektorer. Se hvilken erfaring VP har med å produsere motorer. Se hvor stort selskap VP er.

 

RS setter inn D6 i sin neste korpsbåt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@ Finnmarken: Jeg er helt enig i at det har vært for mange havari, og at VP har håndtert dette klønete, spesielt informasjonsmessig.

 

Fremdeles er det en liten andel som får problemer, men selvfølgelig utrivelig for de som er uheldige. Jeg har ikke grunnlag for å regne eksakt på risikoen, men den er kanskje noe det samme som at båten skal bli totalskadet i brann. Slike ting kan skje, og er en del av risikoen med å ha båt. Eller å ha andre investeringer for den saks skyld. Har man ikke råd til å bære tapet dersom noe skjer bør man dekke risikoen hos et forsikringselskap.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

* Finnmarken, Hvordan kan DU garantere meg det, for meg er det en stor gåte. Men igjen på en annen side Finnmarken, tror du at Yanmar, Suzuki, BMW eller noen som helst andre hadde gitt kunden noe etter 5 år? Jeg tror neppe det

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Kos med misnøye dette her. Fra folk som ikke har kunnskap eller erfaring. Da blir det bra :thumbsup:

 

At du skulle klare og komme med dette Bitteliten trodde jeg ikke :rolleyes:

 

Brigg og Sumi II

 

dere mener vel ikke seriøst at vi som ikke har slike motorer kan utale oss??

 

Tror dere at disse fakta som jeg og andre har kommet med fra bla annerkjent båtpresse er noe vi fabrikerer via IM på BP??

det verste er at dere(noen av dere) faktisk mener at vi gjør det av skadefryd ovenfor alle d eiere..

 

Det har ikke falt inn at disse inleggende som er skrevet er gjort med tanke på at noen her inne faktisk er engasjerte og vil nødig la en båtvenn gjøre valg som kan legge han/hun i økonominsk ruin..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan imidlertid garantere deg at de ikke ville tatt ansvar i disse sakene dersom de var over 5 år.

Det var interessant. Hvordan kan du garantere det?

 

 

Gidder ikke å diskutere dette med deg då dette er direkte useriøst.

 

God bedring

Les gjerne innlegget mitt en gang til. Ble du svar skyldig kanskje? :smiley:

 

Takk for lykkeønskningene :cheers: Det er andre gang på kort tid du ønsker noen god bedring. Det er ikke ofte jeg ser en slik omtanke for andre her på forumet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okay, men hvordan kan DU garantere meg det, for meg er det en stor gåte. Men igjen på en annen side Finnmarken, tror du at Yanmar, Suzuki, BMW eller noen som helst andre hadde tatt å gitt kunden noe etter 5 år?

 

 

Ja Sumi :yesnod: En kunde hos meg har nå en BMW 2.0d som er 5år og seks mnd. gammel, km 82000 inne fordi det er oppstått problemer. BMW tar heke regninga på 35000,- kroner. Toyota skifter motorer etter hva jeg vet i inntill 8 år ved uforskyldte motorproblemer. Kan ramse opp mange eksempler på dette. _VP håndterer derimot etter mitt syn sine kunder med størst mulig arroganse og uforstand.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan dere uttale dere Thorlyn, men det jeg kommenterer er mitt syn på saken og samtidig min kommunikasjon med både VP og Marex. Jeg kjenner ikke igjen den VP som dere her beskriver, som jeg har sagt tidligere så har jeg fått svar på mine sp.mål. Tillegget i Atlantica, Nowegian Broker og Quality på motorhavariforsikring dreier seg om 1000.-

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Men Bitteliten: Kjenner du til at VP har gitt folk ny motor etter 5 år?

 

Jeg kan gjerne beklage hvis jeg kom med en noe vel kategorisk påstand. Man kan sikkert finne eksempler på det meste, men da snakker vi vel om de mer perifere tilfellene. Kan vel ikke akkurat satse på det?

 

Men en ting som mange glemmer at reklamasjonsretten på 5 år faktisk ikke bare gjelder nye ting. Kjøper du en bruktbåt hos forhandler så har du reklamasjonsrett i 5 år fra kjøpsdato.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne du vist meg hvor jeg fremstiller meg selv som et stakkarslig offer??

 

Jeg føler jeg ikke har hatt noe "Oppgjør" med volvo d4 da jeg lenger ute i tråden svarte han både en og 2 ganger.

 

Jeg har skjønt at det tydligvis ikke er populært at vi med sånne andreikkemederfaringDmotor ytrer meninger og fakta til undrende forummedlemmer. kan jo bli dårlig salg av sånt.. :rolleyes:

 

Det beste er nok og stenge hele tråden og slette den???

 

Ditt innledningsspørsmål ble ganske enkelt å forklare, da du ikke klarte å stoppe etter spørsmålstegnet.

 

Dette er klassisk retorisk knep. Fremstill deg som redningsmannen som blir kjempet ned av de som har tvilsomme hensikter. I håp om at folk flest får mer sympati for offeret, og indirekte den "vitenskap" han formidler. Siste setning passer således godt inn i oppbygningen.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

@Motor jeg er helt sikker på at noe firmaer gir utover reklamasjonstiden. Men jeg driver firma selv og i utgangspunktet så følger jeg norsk kjøpslov. I noen tillfeller så yter man litt ekstra. Ja jeg har BMW 530 selv, gått 63000 km. Men det var ikke noen goodwill der for meg da jeg kostet på bilen 15000 her i vinter. Men alle kjenner noen som har fått både det ene og det andre. Slik er det med lønn etc, alle kjenner noen som tjener mer en seg selv i samme type arbeide. Slik vil det alltid være.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er flott og høre at du har god kommunikasjon med både Marex og VP Sumi II.

 

Jeg har også god erfaring med VP..(har jo VP selv) men det viser seg at ikke alle har det når det kommer til at store utgifter skal fordeles.

 

Jeg kan jo ta en glad historie fra VP (mitt lokale verksted)

 

Jeg var på en av mine turer over dammen (fra uK) men fikk problemer med ei kranglete vannpumpe (for internt kjølevann) på den ene motoren.. Jeg ble da liggende i Danmark (hanstholm) og kom ikke videre uten nye deler..

Tlf til VP danmark (dette var 0900 på morgenen) ga negativt utslag da de måtte få delen fra sverige..(3dager minimum)

 

Gode råd var dyre så jeg ringte min kontakt her hjemme.. jo de hadde delen jeg trengte.. men åssen få den til danmark?? hmm sende med ferga foreslo jeg?? jo det kunne kanskje gå men ferga går ikke fra min hjemby..

 

Min kontakt ringte derfor VP i kristiansand for og høre om de hadde delen.. jo det hadde de.. (går mye deler til vp vet dere) et par tlf senere så ble delen fraktet på med el capitane på superspeed (gode kontaker i colorline :smash: ) delen ble så hentet av en taxi og pronto kjørt ned til meg i hanstholm.. da var det sent på kveld men jeg fikk båten oppe og gå igjen etter en times fikling.. når jeg kom hjem så kom det faktura UTEN påslag på delen fra lokalt verksted.. DET ER SERVICE DET..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Klippet fra https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsikring/Fritid/Batforsikring/Bat-Pluss-dekker

 

Valgfrie tilleggsdekninger:

Motorskade – for båter eller seilbåter med innenbordsmotor

Vi dekker alle plutselige og uforutsette skader på motorer som er opptil 15 år gamle. Avskrivningen er fem prosent av motorens verdi per år fra motoren er ny, og maks avskrivning er 50 prosent.

 

Det betyr vel at det er maks. 15 år og ikke 8 år gamle motorer som kan forsikres, eller hva?

Link to post
Share on other sites

Ditt innledningsspørsmål ble ganske enkelt å forklare, da du ikke klarte å stoppe etter spørsmålstegnet.

 

Dette er klassisk retorisk knep. Fremstill deg som redningsmannen som blir kjempet ned av de som har tvilsomme hensikter. I håp om at folk flest får mer sympati for offeret, og indirekte den "vitenskap" han formidler. Siste setning passer således godt inn i oppbygningen.

 

 

Mvh. BEG

 

Flink med retorikk vet du.. er det mulig.. :lol::lol: (moderator beklager fullt sitat)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Sumi. Din er vel bruktimportert da. Da er det litt annerledes. Kostet på 15000, er vel ny eksosmanifoil det da..

 

PS: det er forbrukerkjøpsloven som regulerer handel mellom firma og forbruker.

Det er den ikke, den er kjøpt ny i norge...men hvordan kan du anntyde at den er bruktimport? Du vet ikke noe om det, bare antok... Jeg bestilt ny og ventet leenge. Og ja jeg er klar over at det er forskjell på kjøpsloven. Bilen er ikke firma bil heller, den er kjøpt og betalt av PRIVATE midler

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Men Bitteliten: Kjenner du til at VP har gitt folk ny motor etter 5 år?

 

Nei - det gjør jeg ikke. Men i min verden er man uskyldig inntill det motsatte er bevist :smiley:

 

Og det å garantere som du skriver er sterk kost tenker jeg :smiley: I og med at VP er kjent med problemet og velger å ikke utbedre alle motorer har jeg en tanke om at saken rent rettslig kanskje vil stille seg noe annerledes enn en vanlig reklamasjon - uten at jeg er ekspert på dette.

 

Det som gir meg et visst håp om at VP kan endre seg er at dagens sjef i VP snart går av med pensjon. En ny leder kan kanskje tilføre en litt annen holdning til kunder - for i dag er den ikke god etter det jeg hører.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3474 innlegg må da være rekord i en tråd ? :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Klippet fra https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsikring/Fritid/Batforsikring/Bat-Pluss-dekker

 

Valgfrie tilleggsdekninger:

Motorskade – for båter eller seilbåter med innenbordsmotor

Vi dekker alle plutselige og uforutsette skader på motorer som er opptil 15 år gamle. Avskrivningen er fem prosent av motorens verdi per år fra motoren er ny, og maks avskrivning er 50 prosent.

 

Det betyr vel at det er maks. 15 år og ikke 8 år gamle motorer som kan forsikres, eller hva?

 

Igjen nok en påstand fra noen som tror de vet, man skal være forsiktig med å påstå uten å vite fakta. Samme er det med påstanden om at min bil er bruktimport, noe den ikke er. For meg så virker denne tråden som en synse tråd av enkelte som ikke kan legge fakta på bordet. Men kun antagelser

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

NEI!!

Visvas, Thorlyn. Det er sånn du driver og - i beste fall - feilinformerer folk. Jeg velger å kalle det feilinformasjon og visvas, ikke løgn. Gjensidige sin motorhavariforsikring gjelder inntil 15 år, med en viss avskrivning, som for de fleste andre forsikringer.

 

Redigert: Jeg ser nå at targa 23.1 i innlegg 3470 har samme forsikring som meg.

Redigert av havørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...