Gullfisk Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Ellers så er jeg selvsagt ikke uenig i at moderne motorer er sårbare - spørsmålet mitt var bare om det finnes belegg for å påstå at de stopper oftere og er mindre sikre en tradisjonelle dieselalterantiver. Det har jeg fremdeles ikke fått svar på. Har ingen glede i at noen har problemer med nyere motorer. Svaret mitt til deg om hvorfor så mange var skeptisk til ny teknologi, var forsøkt belyst på en enkel og humoristisk måte. Ser at du er enig i at nyere motorer er mer sårbare, så da er vi vel litt enige. Om det finnes belegg for å påstå at de stopper oftere, så er mitt svar ja. Jeg har lest titalls tilfeller utenom innjektorproblemene til Volvo, og skulle gjerne lett de frem til deg, men har viktigere ting å bruke tid på.Har også snakket med båtfolk som har hatt uforklarelige(etter deres mening)stopp. Hvis du VIL se, så finner du ganske sikkert dokumentasjonen og svarene selv.Husker jeg ikke feil, så finnes det vel eksempler på stopper tidligere i tråden også. Det endelige svaret, får man vel neppe før disse motorene blir 30 år gamle, og kan sammenligne skikkelig. Da har jeg klokketro på at svaret er tydelig. Hva du synes om argumenter, gidder jeg ikke bruke tid på, men dine udokumenterte synspunkter, er vel ikke mere verdt en andres, så der er vi vel i samme båt. Erfaringer? Som jeg sa tidligere, har jeg lang erfaring med hva fuktighet og korrosjon gjør med elektriske og elektroniske komponenter. Har også erfaring med hvordan sjøluft/sjøvann tærer på både elektriske og ikke elektriske komponenter. Har erfaring med feilsøking i elektriske og elektroniske styresystemer, og mener således å ha kompetanse til å uttale meg om driftsikkerhet generelt på elektronikk. Ja, jeg har kjørt nyere motorer, uten at jeg kan se at det skal gjøre meg mere kvalifisert til å uttale meg en om jeg ikke hadde gjort det. Jeg kjenner også noen som har erfaring med slik motor,selvfølgelig, da jeg ikke kunne ha kjørt slik ellers. Jeg har ikke skrudd på slike motorer. Hvorvidt det finnes alternativer med drev, har jeg ikke satt meg inn i, da båt med drev er totalt uaktuellt for meg. Men det finnes alternative båter, motorer og drivliner, og hver får selvfølgelig prioritere egenskaper, sikkerhet, drift og servicekostnader som man selv vil. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Det endelige svaret, får man vel neppe før disse motorene blir 30 år gamle, og kan sammenligne skikkelig. Da har jeg klokketro på at svaret er tydelig. Mener å huske noen sitater fra noen som brukte samme argumentet da vi gikk fra hull-kort til datateknologi en gang på 60-tallet også...og idag forbanner jo alle Windows Vista og skjønner ikke hvorfor vi ikke beholdt hull-kort.. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Jeg skal vel være ærlig og si at jeg er skeptisk til "NYE" motorer. Grunnen til det er: ELEKTRONIKK Hvorfor i alle dager kan de ikke lage systemene sin i det minste vanntette når jeg leste tråden om d4 225 som var kjøpt som rep objekt og det fremgikk at motorum var blitt fyllt av vann med dertil ødelagte elektronikk bokser ,så grøsser jeg på ryggen om hva som skjer den dagen man drar på og en tar inn vann og motordriten attpåtill STOPPER DA trenger man virkelig motor for og komme seg inn mot land fortere enn svint. De nye motorene er overlegne mht økonomi.krefter,støy etc men de må da kunne klare og lage det for marint bruk. Ta noe så dumt som dieselvarmeren til en xc70 jeg hadde. den stoppet plutselig... hmm av med støtfanger og lokalisere boksen med elektonikk det stanket brent. av med boksen og åpne.... full av vann opp på volvo for ny.. joda det viste seg at det hadde kommet en "bedre" utgave som var tett.. nei sier du det. Når boksen står bak støtfanger med tilkoblingpunkt oppover da kommer det jo ikke vann inn.. 3500kr fattigere 2 år gammel bil Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
880 Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Som all nyvinning i all teknologi er det rom for forbedringer. Var selv meget skjeptisk til kjøp av ny båt med motor som er full elektronisert. Men tenkte slik at en gang må skrittet taes.. Utviklingen av all teknologi gir fordeler, men også mulighet for nye feil. De nye feilene kommer som oftes av den nye teknoligen og/eller av produsentenes iver etter å spare ører i produksjon. En krone her og en krone der gir betydlige utslag ved store volumer. Som tekniker med noe erfaring fra den mekaniske delen av databransjen har jeg sett dette i to tiår, gamle feil rettes opp, men nye oppstår. Dette er ofte feil som produsent ikke klarer/VIL FORUTSE. Det er hele tiden forsøk på å gjøre tingene billigere og mere feilfrie. Men når et gammelt problem er løst dukker et nytt opp. Dette veldig ofte i samenheng med valg av materialer og tekniske løsninger(billigere) samt ny teknologi som ikke er 110% utprøvd løsninger. Tror ikke dette er annerledes for produsenter av båt motorer eller alt annet av kommersiell handelsvare, det er alltid snakk om økonomi. Dersom jeg hadde hatt muligheten ville jeg valgt en ny motor uten elektonikk med lav vekt osv. Men dette finnes desverre ikke i dag.... Lagt til: Har en tid jobbet litt med å forsøke å redde elektronikk som har vært i saltvann, dersom denne elektronikken ikke er ekstremt beskjyttet mot saltvann er det bortkastet arbeide å redde dette, du utsetter bare problemene. Det vil ryke før eller senere. Redigert 27.Februar.2008 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
BEG Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Det endelige svaret, får man vel neppe før disse motorene blir 30 år gamle, og kan sammenligne skikkelig. Da har jeg klokketro på at svaret er tydelig. Hm. Jeg så plutselig for meg følgende, klippet fra Båtmagasinet; VP melder at en ny generasjon Common Rail motorer blir lansert denne våren. Båtmagasinet har planlagt å gjennomføre en grundig test av disse maskinene. Testresultater kan du lese i mai-nummeret 2038. Denne ukas test er Myra 25AC m/Perkins 49hk diesel. Skektikernes advarsler var mange den gangen båten ble lansert, med blant annet nymotens utstyr som elektrisk tankmåler. Dette har imidlertid vist seg å være en skikkelig god båt og motor, som du skulle kjøpt den gangen den var ny i 1977. Neste uke; Viksund...... Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
kurth Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Roaldbj det skal bli spennende , men jeg har litt vanskelig å forstå at ikke også andre enn en Volvo forhandler fre Bergen har kommet med disse opplysningene. Har ikke sett at noen i pressen har kommet med tilsvarende opplysninger, tviler derfor på at dette kan være riktig, men en får håpe det stemmer . Redigert 27.Februar.2008 av kurth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) 3500kr fattigere 2 år gammel bil Litt på siden av båt, men allikevel: Hvis dette er en dyr dings som er estimert å vare lenger enn 5 år og du er privateperson, bør du reklamere. Kjøpsloven er guffen (for selger) og gir deg rettigheter opp til 5 år, selv om du har kjøpt av en privatperson i mellomtiden. En annen ting er at selger (hvis det er Volvo butikk) vet tydeligvis om at dette er en feil (siden det er kommet ny og bedre). Da har de solgt deg en bil med feil/svakhet de ikke har opplyst om og du kan reklamere.. Husk at vi snakker om reklamasjon(dekkes av kjøpsloven), ikke det som kalles garanti (som dekkes av produsent). Joda310 Redigert 28.Februar.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Begynner vel å nærme seg Announcement nå. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Begynner vel å nærme seg Announcement nå. Jeg har ærlig talt ikke noe som helst tro på at VP bruker ei båtmesse til å annonsere løsning på problemet. Det går så mye rykter og så mange historier om VP for tiden at jeg velger å plassere den i denne kategorien, selvsagt med fare for at jeg tar feil. På ei båtmesse ønsker de positiv fokus på nye produkter. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) Som om det ikke hadde vært positivt om de hadde funnet både kilden til problemet OG en løsning på det? EDIT: Nettopp fordi det er så mye rykter og så mange negative historier. Redigert 28.Februar.2008 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Jeg har ærlig talt ikke noe som helst tro på at VP bruker ei båtmesse til å annonsere løsning på problemet. Det går så mye rykter og så mange historier om VP for tiden at jeg velger å plassere den i denne kategorien, selvsagt med fare for at jeg tar feil. På ei båtmesse ønsker de positiv fokus på nye produkter. Der må jeg nok si meg enig, Swande. Jeg har heller ingen tro på at de vil kunngjøre noe som helst om problemet på messen. Og jeg har heller ingen tro på at det det er dieselen som er årsaken, bare så det er nevnt. Tror nok jeg skal ta en tur innom Volvo-standen på messa som kommer på Lillestrøm nå, og spørre og grave litt om denne saken. Kanskje flere skulle gjøre det samme, slik at Volvo føler seg litt presset................ Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) Hm. Jeg så plutselig for meg følgende, klippet fra Båtmagasinet; VP melder at en ny generasjon Common Rail motorer blir lansert denne våren. Båtmagasinet har planlagt å gjennomføre en grundig test av disse maskinene. Testresultater kan du lese i mai-nummeret 2038. Kan vel føye til at de jobber på spreng med innjektorproblematikken, og håper å kunne presentere en løsning i samme reportasje. Nei nå får vi slutte med innlegg Redigert 28.Februar.2008 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Kanskje flere skulle gjøre det samme, slik at Volvo føler seg litt presset................ Det er kanskje dette som kalles brukermedvirkning? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Jeg tviler på att de ønsker og snakke om D serien sine problemer på en messe Jeg skal også ta prat med de som står på Volvo standen i morgen Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Nei nå får vi slutte med innlegg For egen del har overgangen fra KAD44 til D6-350, i eksakt samme båttype vært en positiv opplevelse. Motoren er i utgangspunktet kraftigere, men jeg har blitt imponert over det råe "trøkket" den gir. Når vær og vind tidligere reduserte framdriften merkbart, vel så skyver D6 oss nå gjennom vannet på en svært bestemt måte. Vi har gått fra en tilfredsstillende motorstørrelse, til en som har en god reserve. En stor del av utkjørt distanse i fjor var i forbindelse med en laaaang ferietur, hvilket gjorde at snittfarten gjennom sesongen økt med nær 40% (mange lange strekk på Vestlandet). Samtidig ble forbruket pr. nm redusert med 22%. Sålangt har jeg ikke erfart noe fusk eller rariteter fra dyret i kjelleren, den har faktisk latt meg være en fornøyd kaptein. I den kontekst blir det fra tid til annen provoserende å se at enkelte prøver å gjøre enkeltvise problemer til en allmen trussel mot liv og helse for alle som har, eller er i nærheten av en D6. Og, der har vel du bidratt flittig "Gullfisk". Og, jeg hiver meg tidvis over tastaturet, med solbriller som effektivt filtrerer vekk de fornuftige poengene du måtte ha, og inntar samme sort/hvit holdning. Dermed havner vi ofte i kategorien innlegg. Jeg ønsker meg mer . Det oppnår vi lettest ved at du nå konverterer og blir en sanntroen VP-muslim. Skulle du ha noen negative tanker om VP, send meg dem på IM først, så jeg får vurdert om de kan settes på trykk. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
logget av Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Det er spennende å høre at VP angivelig skal offentliggjøre årsaken(e) til havarier på D-serien nå på messa i Lillestrøm. Er det noen som har forutsett hva forklaringen blir? Vil man fra VP sin side hevde at tilsetting av parafin i vinterdiesel fører til andre varmeutviklingsforhold enn bruk av ordinær sommerdiesel? Historisk sett er det ikke helt nytt at problemer oppstår når trykket i drivstoffet økes. Jeg mener at i de fleste tilfellene skyldes slike fenomener flere mindre uheldige omstendigheter. Når man øker trykket for å knuse drivstoffet mer effektivt er ikke alltid dette like enkelt, for de mekaniske toleransene må ofte justeres litt her og litt der, og alle tidligere erfaringer stemmer liksom ikke lenger. Det kan være termiske og kjemiske påvirkninger i tillegg til at drivstoffet ikke lenger klarer å smøre mekanikken. For mange år siden fikk noen høytrykk diesel samme type problem. Hvis motoren først gikk på full belastning for at båten skulle komme i plan, så kunne man oppleve at noen cylindre fusket hvis man slakket av til for eks. 60 % belastning. Var man riktig uheldig, kunne man da på grunn av feil drivstoff mengde får store variasjoner i effekten i de forskjellige sylindrene. Man får enkelt forklart ukjente egenskaper ut av drivstoffet ved et høyere trykk, og derfor uforklarlige skader. Jeg mener til ogmed noen motorer ble kjørt et par hundre timer med oljeblanding i dieselen, og at dette løste problemene. Med scoop kan man avlese hvordan dysene virker med å hente informasjon fra magnetspolen, og det ville forundre meg om man ikke kunne observert hendelsen der. Problemet i slike tilfeller er at man som regel ikke har scoop tilkoblet når det skjer. Common rail har enda høyere trykk, og jeg mener forklaringen ligger her. Enkelte driftsforhold takles ikke av dysene og forklaringen ligger i ren fysikk. Uten at saken opptar meg så veldig, så kan jeg vel allikevel tippe en årsak, og jeg mener de aller fleste historiene gjentar seg. Så er det bare å kjenne historien da. Yapsene har tradisjon for å løse slike problemer med reverse enginering. Det er bare å levere noen dyser til Nippo Denso, så plukker de bort svakhetene før de kopierer delen. Men det kan jo være at det bare er et PR stønt. Vi får vel ta en tur å se på Volvo standen, i dannet kø. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Som om det ikke hadde vært positivt om de hadde funnet både kilden til problemet OG en løsning på det?EDIT: Nettopp fordi det er så mye rykter og så mange negative historier. Helt enig! VP kan vel knapt komme med noe mer positivt nå, enn en troverdig avklaring rundt dyseproblematikken for D4/D6, og ikke minst hvordan de akter å håndtere dette for å berolige markedet mtp. eventuelle fremtidige problemer knyttet til dette. Så mye oppmerksomhet som det er blitt rundt dette nå, så vil jeg tro at det vil være vanskelig å unngå at dette blir et viktig tema blant de besøkende på VP-standen på messa. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Nå venter vi spent på svar. Var det ikke denne helga de skulle gi et svar? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Kanskje en liten avsporing igjen, men... Elektronikk i båter kommer vi nok bare til å se mer av, om vi liker det eller ikke. Klippet fra omtalen av Askeladdens nye Commuter 11 i Båtliv - Commuter 11 er høyteknologi med løsninger som aldri tidligere har vært lansert i en fritidsbåt. Den er utstyrt med elektriske systemer som kommuniserer. Det gjør fjerndiagnostikk og systemkalibrering mulig - samtidig som båten er i rom sjø. Med mobilen kan systemer om bord fjernstartes. Dette e teknologi Askeladden har hentet fra bilindustrien. Dette gir en helt spesiell trygghet (min utheving) og sjøegenskaper og muligheter for praktiske fasiliteter, sier teknisk direktør Georg Askvik i Askeladden. I tillegg har den drevløsningen Zeus som jo også er sterkt avhengig av elektronikk. Redigert 29.Februar.2008 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bonus Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) ... - samtidig som båten er i rom sjø. Med mobilen kan systemer om bord fjernstartes Jeg leste den jeg også. Bildet med han som ligger med skiftenøkkelen og tvistdotten i hånda og skrur på dieselpumpa - lufteskruer - injektorer må da byttes ut med han som setter opp mobiltelefonen som modem, kobler seg til en eller annen serviceport ombord (Ethernet? RS232? USB?) og ringer opp Askeladden for å koble sin båt til deres 24/7 driftsentral. 17mm muttere og fastnøkler er byttet ut med grensesnitt og kommunikasjonsprotokoller. Alt dette mens bølgene slår rundt båten som driver nærmere og nærmere land. Båteieren oppgir sitt kredittkortnummer og husker til slutt CVC koden på baksiden av kortet. Like før land får operatøren på driftsentralen lastet over ny systemsoftware, rebootet båten og manøvrerer den i trygg kurs vekk fra brenningene. Alle puster lettet ut. En halv time senere ringer et telemarketingselskap og stiller noen inngående spørsmål om vår mann var fornøyd med siste service. ... Redigert 29.Februar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NAL Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Ser at Volvo Penta hadde invitert pressen kl 09.00 i dag. Noen hørt noe herfra? Ser følgende fra NTB: PRM: Norboat / Sjøen for alle inviterer presse- og bransjefolk til åpningen av årets båtsesong Publisert: 27.02.2008 11:02 Fredag 29. februar åpner Nordens flotteste båtmesse, Sjøen for alle 2008, på Norges Varemesse i Lillestrøm. Vi inviterer til presse- og bransjedag fra kl. 09.00 - 12.00 på åpningsdagen, slik at pressen og bransjen får en smugtitt før det åpnes for publikum kl. 1200. Sjøen for alle 2008 avholder ingen formell pressekonferanse, men pressekontoret i Glassgaten er åpen og her kan vi tilby pressemateriell, svare på spørsmål og eventuelt skaffe til veie ønsket fagekspertise. Lett presselunsj serveres i hall D2 (opp rulletrappen i Hall D) mellom kl. 1130 og 1200. Program for åpningsdagen: Kl. 0900 Volvo Penta har sin tradisjonelle pressefrokost i Hotell Arena, restaurant Amfi, hvor de vil presentere sine nyheter. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Jeg snakket med en på messa ( har var ikke til stede på pressekomfen kl 09,00) han trodde ikke det var noe nytt i saken. Redigert 29.Februar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Snakket med Volvo-folket på messa i dag, jeg også. Han jeg snakket med visste lite eller intet nytt - utover at han mente å vite at det var feil på injektorene fra Bosch. Når jeg presset litt kunne han imidlertid ikke spesifisere noe mer. Tror neppe vi skal vente på noen "avklaring" på messa, nei. ter-av Redigert 29.Februar.2008 av ter-av (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Victora III Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Helt enig!VP kan vel knapt komme med noe mer positivt nå, enn en troverdig avklaring rundt dyseproblematikken for D4/D6, og ikke minst hvordan de akter å håndtere dette for å berolige markedet mtp. eventuelle fremtidige problemer knyttet til dette. Så mye oppmerksomhet som det er blitt rundt dette nå, så vil jeg tro at det vil være vanskelig å unngå at dette blir et viktig tema blant de besøkende på VP-standen på messa. Ikke uenig, men en må nok ha litt presse- og kommunikasjonserfaring for å forstå at det faglig sett ville være oppsiktsvekkende om en stor produsent brukte en messe til å sette fokus på et "negativt problem" selv om det var med positivt fortegn. Dette er en salgsmesse og nye produkter og salg står i fokus. Nope - Volvo kommer ikke med noen forklaring på messa Og husk - det er bare en liten snever menighet av oss som følger denne debatten. De fleste som ferdes på sjøen aner ingenting om denne saken. Snakket med Volvo-folket på messa i dag, jeg også. Han jeg snakket med visste lite eller intet nytt - utover at han mente å vite at det var feil på injektorene fra Bosch. Når jeg presset litt kunne kan imidlertid ikke spesifisere noe mer. Dette er slik jeg også forstår at Volvo-systemet nå "snakker" om dette - injectorfeil på noen få injectorer. Det viser også resultatene fra benk-testingen der de ikke klarer å framprovosere feil på annet en motorer som de sett "havari-injectorer" i. Redigert 29.Februar.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Det blir vel mest sansynlig bladene som får publisere informasjonen som kommer. Volvo lovte vel en gang at de skulle legge ut all info på sine websider Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.