Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ikke uenig, men en må nok ha litt presse- og kommunikasjonserfaring for å forstå at det faglig sett ville være oppsiktsvekkende om en stor produsent brukte en messe til å sette fokus på et "negativt problem" selv om det var med positivt fortegn.

 

Og den entydige presse- og kommunikasjonserfaringen tilsier hva :crazy: ?

Link to post
Share on other sites

Og den entydige presse- og kommunikasjonserfaringen tilsier hva :crazy: ?

Akkurat det du siterer, men kan godt ta det en gang til; "at det faglig sett ville være oppsiktsvekkende om en stor produsent brukte en messe til å sette fokus på et "negativt problem" selv om det var med positivt fortegn."

 

Om det ellers var MIN erfaring du lurte på så har jeg jobbet et liv selv i pressen inkl. 10 år som kommunikasjonssjef med daglig håndtering av rikspresse.

Link to post
Share on other sites

Ja, men du overforenkler denne situasjonen med en etter min oppfatning arrogant og udokumentert henvisning til at her finnes det bare en kommunikasjonsstrategisk løsning som man bare forstår med en viss "presse- og kommunikasjonserfaring". Er selv professor i organisasjonspsykologi og er ganske godt kjent med forskning og litteratur omkring persepsjons- og kommunikasjonspsykologi, kognitive feilkilder, PR, omdømmeproblematikk etc. - og denne kjennskapen tilsier ikke nødvendigvis at det å gi løsninger på problemer gir dårlig omdømme. Du er kanskje også kjent med Intelcaset, som rent teknisk sannsynligvis representerte et mye mindre problem enn det som gjelder VP-motorene.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det ser jo ut som om VP ikke vil ut med noe info. Kanskje har de ikke noe nytt å komme med. Men premisset var at de hadde en løsning. En kjempemulighet til å vise a) de har tatt problemet seriøst b) har god teknisk kompetanse og c) kommer et opplegg for å fikse det som trengs go viser at de bryr seg om sine kunder etc... Men, dersom de fortsatt ikke har noen løsning er jo situasjonen en annen,

Link to post
Share on other sites

hei

Siden volvo ikke kom med noen forklaring på problemet, må jeg si at de bare driver med å skape forhåpninger.

Det virker mer som om de på messen i Bg ikke skulle skremme kundene sine, men ved å love et svar skape evt nye kunder.

Da de så ikke kommer med noe svar nå heller viser det etter mitt sjøn at de IKKE har noe svar på problemet og har heller IKKE troen på en snarlig løsning.

Om volvo var i nærheten av et svar hadde de HØYT og TYDELIGT formidlet dette.

Jeg er redd at å først skape nye forhåpninger og så måtte innrømme at de mangler svar ikke skaper nye kunder på en stund

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Ja, men du overforenkler denne situasjonen med en etter min oppfatning arrogant og udokumentert henvisning til at her finnes det bare en kommunikasjonsstrategisk løsning som man bare forstår med en viss "presse- og kommunikasjonserfaring".

 

 

Jeg er nok enig med Bård i at der ikke altid er EN og kun en løsning på hvordan en virksomhed tackler en "vanskelig sag" . Men til gengæld helt enig med Swande i at Volvo Penta i den aktuelle sag ikke vil bruge en messe til at sætte fokus på en prækær sag som denne.

 

Jeg har tidligere sagt - og mener stadig - at Volvo hidtil har håndteret denne sag lige så elegant som Putin klarede Kursk-affæren og med omtrent samme troværdighed som "Komiske Ali". På trods af at verden er på vej til Web 2.0 (som dette forum så elegant er et eksempel på) så lever Volvos kommunikationsafdeling stadig i 1950-erne.

 

Kom ind i kampen, Volvo! Vi er rigtig mange kunder, der ønsker en DIALOG. Monologens tid er ovre. Start fx med at læse og svare på dette indlæg!!

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er selv professor i organisasjonspsykologi og er ganske godt kjent med forskning og litteratur omkring persepsjons- og kommunikasjonspsykologi, kognitive feilkilder, PR, omdømmeproblematikk etc. - og denne kjennskapen tilsier ikke nødvendigvis at det å gi løsninger på problemer gir dårlig omdømme.

Da må du igjen se på hva jeg faktisk sier. Men jeg gjentar gjerne meg selv nok en gang: Det å bruke en salgsmesse til å igjen få fokus på en negativ sak, ville ingen av de store organisasjonene jeg har kjennskap til gjøre. Det betyr selvsagt IKKE at det å presentere løsning på et negativt problem er ødeleggende for omdømme generelt sett - selvsagt ikke! Det vi snakker om er timing - hvor og når det skal gjøres. Dette er vesentlig moment i kommunikasjonstrategisk tekning. Er en smule forundet over at en professor i omdømme stiller spørsmål ved slike elementære ting.

 

Men dette er sikkert en relativt uniteressant debatt for de fleste i denne tråden, og sikkert ikke dumt om heller fortsetter debatten om D-motorene.

Link to post
Share on other sites

Interessant å høre diskusjon mellom en professor i organisasjonspsykologi pluss vise versa og en med 10 års erfaring som kommunikasjonssjef m/daglig håndtering av rikspressen. Sammen burde Dere kunne gitt VP gode råd.

Ellers er vel denne private diskusjonen uinteressant for de fleste vedrørende "Trøbbel med VOLVO PENTA D-serie.

Link to post
Share on other sites

Ellers er vel denne private diskusjonen uinteressant for de fleste vedrørende "Trøbbel med VOLVO PENTA D-serie.

 

Enig, hovedpoenget mitt kommer vel frem fra MajorAndys innlegg over: Nemlig at det er liten grunn til å skyte av VPs kommunikasjonsstrategi i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg ikke ha hatt betenkeligheter med å kjøpe båt med D3. Kommer de med noe liknende for D4 og D6 er det flott for eierne.

 

jo men... motoren har vel sugd biter av luftfilteret videre inn i systemet. kanskje filterbiter både her og der. intercooler full av filter :eek:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

.......så i den tråden du lenker til virker komplett useriøst.

 

Tror faktisk at diskusjonen på nevnte forum er noenlunde balansert til tross for useriøse innlegg florerer

fra begge sider. Faktisk er det også en del seriøst funderte innlegg av folk som er motorkyndige og vet hva de snakker om!

Det er neppe noe poeng å dra denne BM-diskusjonen inn på denne tråden, som fremdeles her bærer preg av god folkeskikk!

Det bør uansett være rom for kritisk og sunn skepsis til media-håndteringen fra Volvo's side!!

 

Hvorvidt en motor som stopper pga. injektorfeil eller annen elektronikkfeil, er farlig eller ikke, bør være opptil den enkelte båteier å vurdere opp mot de sikkerhetsmarginer man har pålagt seg selv.

 

I smulere farvann, som indre Oslofjord, ville jeg ikke hatt noe problemer med å vurdere en prøvetur hvis muligheten var til stede :yesnod:

 

Håper på en positiv konklusjon for de som allerede har kjøpt disse motorene!

Vi andre har fremdeles muligheten til å velge annerledes! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

D4/D6 eiere burde vel egenlig være såre fornøyd med all den negative oppmerksomheten dette har fått !

Nå er Volvo nødt til å komme med noe seriøst.

Her blir det nok tilbakekallinger og skifte av deler når problemet er løst.

Ingenting er vel bedre enn det ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Nogle betragtninger som ikke helt er OT - men næsten...

 

Spørgsmålet er om Volvo er den rigtige ejer af Volvo Penta.

 

Og det jeg mener er, at Volvo blev brugt som skoleeksempel da jeg deltog på Orklas mærkevareskole. Volvo har etableret sig som et ledende brand på grund af et tydeligt "Brand Promise": Sikkerhed. Gennem mange år har de opbygget et ry som en virksomhed, der prioriterer sikkerhed som nummer et.

 

Volvo Penta derimod har gennem hele sin historie haft "innovation" som egentligt brand value. Fra det første aquamatic-drev over introduktionen af turbomotorer til helt nyudviklede commonrail-motorer med elektronisk styring og IPS-drev. Nytænkning og innovation er Volvo Pentas egentlige styrke.

 

Men dette kolliderer måske med et ønske om sikkerhed - som det er glimrende beskrevet i denne og andre tråde om Volvo. EVC er nyskabende - men det øger ikke sikkerheden fordi det er med til at øge systemets kompleksitet. En helt nyudviklet bådmotor har mange fordele i forhold til en mariniseret version af en gammel, velprøvet lastbilmotor med tusinder af kilometer bag sig. Men den gamle, velprøvede teknik har gennem flere generationer udryddet mange af fejlene.

 

Og hvad mener jeg så med at Volvo måske ikke er den rigtige ejer af VP? Jo, i mine øjne "smitter" Volvo personbilers brand value "Sikkerhed" af på min holdning til Volvo Penta. Jeg forventer det samme af dem. Havde VP i stedet heddet "Citroen Marine" havde jeg nok i modsætning forventet et innovativt produkt men ikke nødvendigvis et fejlfrit produkt. VP er på denne måde med til at ødelægge Volvos brand. Det passer ikke ind - og enten burde Volvo applicere de samme sikkerhedsværdier (incl. åbenhed, tilbagekaldelser mm) på VP eller også burde de sælge enheden ud og fortsætte med at udbygge positionen som de førende indenfor marin produktudvikling.

 

Måske er Volvo ikke :flag_sw: men i virkeligheden Fransk :rolleyes:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Absolutt ikke overraskende. Debattene på forumet du lenker fra virker ellers ikke som en særlig troverdig kilde til informasjon. Det lille jeg så i den tråden du lenker til virker komplett useriøst.

 

Ja, det går for seg der. Må bare poengtere en liten ting fra min side: Jeg har ikke noe i mot grønne motorer, til det har jeg altfor lite teknisk kunnskap! Det jeg reagerer på i D-motor-saken er VP's i beste fall passive tilnærming til sine kunder og til presse/offentligheten. Jeg kan rett og slett ikke fatte at de ikke prøver å ta regien ved å love at ingen skal bli skadelidene av feil ved disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Ja, det går for seg der. Må bare poengtere en liten ting fra min side: Jeg har ikke noe i mot grønne motorer, til det har jeg altfor lite teknisk kunnskap! Det jeg reagerer på i D-motor-saken er VP's i beste fall passive tilnærming til sine kunder og til presse/offentligheten. Jeg kan rett og slett ikke fatte at de ikke prøver å ta regien ved å love at ingen skal bli skadelidene av feil ved disse motorene.

Her er vi langt på vei enige. En utvidet garanti ville skapet ro om D-serien og ikke minst vært legedom for omdømme i Norge. Pressehånteringen har vært variabel fra håpløs amatørmessig bortforklaring i første runde til åpenhet via noen forvirrende utspill da feilen var framprovosert. Volvo må ikke tro at vi lar oss lure av kommunikasjonstrategier som går på å "gi inntrykk av at det jobbes intenst med saken" før vi faktisk ser resultateter og løsningsforslag

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at denne linken er lagt ut før så jeg legger den ut nå :wink:

 

Volvo tilbakekaller D3

 

Det er bra gjort at Volvo Penta tar ansvar og rydder opp vederlagsfritt i driftsvanskelighetene som har vært med D3. Det var spesielt luftfilteret og en meget trøblete turbo som ga kundene problemer. Luftfilter og turbo er nå skiftet ut, men også injektorer, dieselfilter og høytrukkspumpe er erstattet med forbedrede utgaver. Uansett synes jeg personlig det er merkelig at man må ty til såpass store utskiftninger for å oppnå tilfredsstillende driftssikkerhet på en motor som har vært i markedet noen år, og som skal være testkjørt fra fabrikk med den belastningen som en båtmotor utsettes for. Det har vært noen artikler i utenlandske båtblader om driftsproblemene med D3, men lite å lese i norske medier.

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta har visstnok lovet at D3-motorer som er på regelmessig service, skal bli oppgraderte til de nye D3 uten at det skal koste kundene noe. Om dette stemmer, må det nesten bety utskiftning av luftfilter, turbo, dieselfilter, injektorer og høytrykkspumpe med forbedrede utgaver. For de som har disse motorene, kan det nok sikkert være lurt å sende en mail til VP for å få bekreftet om dette er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...