peppen Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Noen som har en mailadresse til VP som er aktuell her? Har snakket med lokal forhandler, men han kjenner lite til dette. Mail-in på VP's websider gir ingen tilbakemelding etter flere forsøk.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 (redigert) Jeg snakket med en hyggelig kar i VP i dag som egentlig ikke følte seg helt bekvem med mine spørsmål, men som raskt kom på gli. Han sa følgende: Det er et kjent problem på Common Rail motorer at dyser er et svakt punkt. Leverandøren er Bosch Det som skjer er at dysen skjærer seg - dvs at den står i konstant åpen posisjon - og det blir for mye disel i sylindren. Så blir det en ukontrollert eksposjon der trykket går letteste vei - og det er frostpluggen. VP jobber svært aktivt med å finne løsninge, og de tar problemet på alvor. Hos Windy fikk jeg opplust at det kommer en D3 med 230-240 hk Tenk den i en 25 mirage Kona prøvde den IPS simulatoren de har der - hun syntes det var kjempemorro å klare å legge til båten i et dataspill. Vi får se om det er like morro til sommeren når hun øver seg på båten vår Redigert 7.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 hvordan kan en " eksplosjon" i et forbrenningskammer føre til at en frostplugg ryker? og det er vel ikke eksplosjon i en dieselmotor ? selv om den får godt og vel med diesel? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 (redigert) kanskje trykket slår tilbake inn i den åpne dysa... som lekker ut i kjølekappen rundt dysa Redigert 7.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Er ikke noe nytt her i grunn. Grunnen til at frostpluggen ryker er at det er skjedd en eksplosjon i hylsa. Volvo må ta høyde for at injektoren før eller siden begynner å lekke eksternt. Andre motorer har ikke dette problemet selv om injektor feiler. Jeg har derfor tro på ryktet om at Volvo har kommet med en forsterket/endret hylse. Utfordringen de har er hvordan (eller om) de skal få skiftet disse på eksisterede motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 (redigert) Det som skjer er at dysen skjærer seg - dvs at den står i konstant åpen posisjon - og det blir for mye disel i sylindren. Så blir det en ukontrollert eksposjon der trykket går letteste vei - og det er frostpluggen. Takk for at du ville dele denne Volvo Penta representantens tekniske beskrivelse av hva som skjer. Ny vitenskap for mange dette vil jeg tro. Iallefall nytt for meg at letteste vei fra forbrenningskammeret og ut, går via frostpluggene. Redigert 7.Mars.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Problemet med injektorsaken til Volvo Penta D4/D6 er vel at det er kopperhylsen rundt injektoren som "eksploderer", og dette fører i neste omgang til for høyt trykk i kjølevannssystemet som får frostpluggene til å sprette ut, eller at deler av blokken revner. En konsekvens av injektorer som blir stående åpne kontinuerlig, kan også være bortvasking av olje på sylinderveggene med påfølgende skjæring av stempel i sylinderforingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Det er ekstrautstyr på alle VP D serien. Det er en ekstra eksosventil Poenget er vel at det blir overtrykk i hele motoren. Om ikke forstpluggen hadde gått hadde vel toppen letta. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Problemet med injektorsaken til Volvo Penta D4/D6 er vel at det er kopperhylsen rundt injektoren som "eksploderer", og dette fører i neste omgang til for høyt trykk i kjølevannssystemet som får frostpluggene til å sprette ut, eller at deler av blokken revner. Det skal nok litt mere til for att blokka sprekker Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 VP's rep mente det var et kjent problem med Bosch injectorer. Blir spennende å se om CMD og Yanmar (BMW) får samme problem i sine commom rail motorer Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Det skal nok litt mere til for att blokka sprekker Det er nok dessverre funnet biter av blokken i kjølen på noen båter med VP D4/D6 der kopperhylsen har eksplodert som følge av injketorfeil. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Det er nok dessverre funnet biter av blokken i kjølen på noen båter med VP D4/D6 der kopperhylsen har eksplodert som følge av injketorfeil. Men da er det vel ett stempel som har funnet nye veier håper jeg . Men i disse tider der alt skal være så billig og produsere så skal ma ikke se bort i fra att det ligger en gammel Lada i blokka Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Det har vært feil på CMC motorene også med Bosch injectorene, men der har det bare ført til et ekstremt dieselforbruk og svart skuteside. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 (redigert) Jo CMD kan også havarere litt mere grundig pga. injektorfeil, selv det ikke er bevist at det var hovedårsak i dette tilfellet: Sitter her med en motorreparasjonsfaktura fra 2002 som jeg fikk med da jeg kjøpte båten i 2003. Motoren var under 4 år gammel og gått ca 400 timer da den havarerte (første gang). 95 arbeidstimer: kr 45.000,- kontroll av pumpe: kr 4.000,- 3 stk sylinderforinger á kr 5.400,- 1 stk råde á kr 1.400,- 1 stk pakningssett á kr 4.700,- 1 stk turbo á kr 15.700,- + masse andre småting Sum kr 95.840,- I tillegg er 3 stempler og 3 topper byttet, samt visstnok injektorer, iallefall nr 1 (den med sensor). Finner merkelig nok ikke disse tingene på fakturaen, får høre med selgeren om han har flere fakturarer Alltid kjekt å vite historien bak motorhavari. Redigert 8.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hifo Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 95 timer høres mye ut , men timeprisen var ikke gal da. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 95 timer høres mye ut , men timeprisen var ikke gal da. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 men det er 6 år gamle priser. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nor star 290.. Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 noen som vet noe nytt i denne tråden? har vært stille en stund Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Nei det er ikke noe nytt. Snakket med en forhandler for litt over en uke siden og de hadde ikke fått noe informasjon i fra Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 (redigert) Litt på siden av dyseproblemene, men... Hørte om en båteier med D-serie (D-6) som hadde fått brev fra båtprodusent om at VP hadde noen feil på hydraulikkslangene mellom skjold og styresylinderene på DPH drev til D4 og D6 i et bestemt tidsrom. (Dette med brevet var via, via informasjon, så ta det med en klype salt) Vi hadde ikke fått noe brev, men jeg tok likevell en tur innom den lokale VP forhandleren med serienummer på motorer, skjold og drev, som et par dager senere sendte ut en mekanikker som skulle kikke på slangene mens båten fortsatt var på land. Jeg tok en tur innom opplagshallen mens mekanikkeren var på plass, og sant nok... -slangene på begge drevene viste antydning til å være morkne, så de ble byttet for sikkerhets skyld, og styringen luftet. Mekanikkeren hadde også fått beskjed om å bytte lokket på forsiden av varmeveksleren der det er 2 stk store slanger går inn og ut. Han visste ikke grunnen, men det har sikkert vært problemer med lekkasje etc. på noen motorer... Mekanikkeren tok også en titt på propellene og fant litt kavitasjonsskader på alle fire, spessielt de bakre. Han tok med seg disse tilbake til verkstedet for å sjekke ut om disse også kunne byttes på garanti. Mekanikkeren mente det hadde vært noe feil med legeringen på en mindre serie propeller og at de var mest utsatt for de som hadde høy stigning som satt på raske båter. Propellene i dette tilfellet er de med høyest stigning til DPH (G9) som oppnår maksturtall på ca. 48 knop på D6 350 (med 1,68 utv. tror jeg). Var en tur innom båten i dag, og da hadde VP mannen vært der og lagt igjen 2 sett med skinnende nye nikkel-bronse propeller Jeg må si jeg synes dette ble ordnet veldig bra av VP Dette gjelder nok ikke alle motorer heldigvis, men dere som har D4 eller D6, og evt med DPH drev fra rundt det samme tidsrommet, kan jo ta kontakt med VP for å høre om dette også gjelder deres motor... Motorene i vårt tilfelle er 2 stk. D6 350 med DPH drev montert og solgt April/ Mai 2006. Gangtid ca 230 timer. Redigert 10.April.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Øya Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Til SAP. det var jammen hyggelig å lese om en slik en positiv historie. Jeg har heller aldri hatt noe å klage på i fra Volvo Penta sin side og jeg har hatt noen motorer fra Dem. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Blue_Dragon Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Ja VP gir god oppfølging, men det er også avhengig av forhandler/verksted. Hydrulikkslanger er et ganke kjent problem. Det er også et kjent problem med styresylindrene på de første drevene hvor det feil legering. Har også hørt om en til som fikk ny propell. SAP. Denne båten er vel T.S. på Finn? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Yes - jeg har også hørt om (eller haft) disse problemer selv: Søvandsfilter, dæksel til varmeveksler/intercooler og har hørt om legeringsfejlen på cylinderen og hydraulikslangerne. Det meste er nu ordnet på min båd (GRATIS!) af Volvo Penta, selv om garantien var udløbet og tingene på drevet skal tjekkes når båden kommer på land til "bund-service" engang i maj. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Lina III Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Hei SAP_2000 Jeg har også D6 motorter med DPH-A drev, og ser det samme som du har opplevd. Hydraulikkslangene viser tegn til å bli morkne, og jeg ser tydelige tegn på tæring(kavitasjon) på propellene, spesielt de bakre. Jeg tar kontakt med VP om dette i morgen, og håper at de tar det like seriøst som det du opplevde. Fint at du legger ut dette på BP. Jeg ser at det også er andre på BP som har opplevd lignende. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Kan noen legge ut bilder som viser hvilke hydraulikkslanger det dreier seg om? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.