Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Et tips til å lokalisere oljelekkasje på vanskelige steder. Det finnes et sett med to sprayflasker som benyttes til å finne små sprekker i metall.

Man vasker ned, sprøyter på et rødlig stoff, venter, og tørker bort det røde stoffet igjen.

 

Så sprøyter man på et hvitt pulver som fremkaller sprekken med å trekke ut det røde stoffet som har trukket inn i sprekken.

 

Jeg har brukt kun fremkalleren til å finne oljelekkasje på motorer. Hvis man sprøyter på dette hvite pulveret så ser man enklere hvor oljen kommer fra.

 

Jeg har også brukt talkumpulver i et håndkle og dunket pulveret på plass, men dette er verre å få pulveret til å feste seg der man ønsker. Sprayen er enklere.

Link to post
Share on other sites

Det er noe dritt - men jeg er glad jeg har en bra partner som jobber med dette :smiley: Også er jeg glad det er tidlig i sesongen

 

Usj, Bitteliten. Denne Yanmar-fantasten får vondt av å lese dette, jeg vet hvor glad du er i båten din! Skal krysse alt som krysses kan for at dette går bra!

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Dette var triste greier. :headbang: Men enda godt det er tidlig i sesongen. Skjønner ikke helt at de må ha ut motorene for å se om det er sprekk i bunnpanna. Det bør være plass nok til å obserere med speil e.l. om hvordan det ser ut. En sprekk som lekker olje bør jo være grei å lokalisere.

Synes ikke dette var særlig bedre bidrag enn det du rakket ned på fra Gullfisken. Like lite som det var særlig hjelp i mitt bidrag. Flere ville vel bare ytre sympati med Bitteliten med håp om at problemene raskest mulig fant en bra løsning.

 

Det er lenge siden jeg sluttet å legge meg opp i hva andre skriver. Etter en periode i Skipsråd for lenge siden fikk jeg nok. Men denne gangen - jeg synes du skylder Gullfisken en unnskyldning, Swande. Din kommentar var helt unødvendig.

 

:cheers:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette var særlig bedre bidrag enn det du rakket ned på fra Gullfisken. Like lite som det var særlig hjelp i mitt bidrag. Flere ville vel bare ytre sympati med Bitteliten med håp om at problemene raskest mulig fant en bra løsning.

 

Det er lenge siden jeg sluttet å legge meg opp i hva andre skriver. Etter en periode i Skipsråd for lenge siden fikk jeg nok. Men denne gangen - jeg synes du skylder Gullfisken en unnskyldning, Swande. Din kommentar var helt unødvendig.

Språk er kompliserte greier. Gullfisk har ved flere anledninger ytret seg negativt og ironiserende om D-motorene. Ut i fra dette tolket jeg siste del av innlegget hans ("Lover jo godt at de er igang alt") klart ironisk mot Bitteliten. Det synes jeg var upassende i den situasjonen han var i. MEN jeg ser helt klart nå at dette kan lese på mange måter og har jeg misforstått han legger jeg meg paddeflat og beklager selvsagt!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke er noen fan av Volvo,Swande, har jeg ingen glede av at de som har slik motor får problemer. Så smålig er jeg bare ikke. Jeg synes det er like trist med alle som får trøbbel med sin båt, uavhengig om det er folk som er enig eller uenig med meg. Mente bare at det er fint de er i gang med å løse problemet allerede. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Alle motorer kan lekke olje. min VP gjør det. Framnæs Maritime henter båten mandag morgen - kjører den til Sandefjord. Det tror jeg er den beste løsningen - der har de folk og utstyr. Samtidig sjekker de også rorgiveren til autopiloten. Båten måtte uansett på land for å få sjekket ut den.

 

Som sagt før - jeg er glad jeg har en så solid partner i ryggen.

 

Hilsen Bitteliten som har vært på vannet i 44 fots båt med 2xIPS 600 i dag. Det var også morro :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at motoren må ut av båten. Teorien er at det er en sprekk i bunnpanna.

 

Kjedelig med lekkasje i en av de (nesten) nye motorene dine. Flott at verkstedet tar tak i det med en gang :yesnod:

Det virker som om Framnes Maritime er seriøse og tar dette på alvor. Håper de finner ut av det raskt. Hvordan er det å få ut motorer av båten din - er motorrommet og luken stor nok til at motoren kan heises rett ut?

 

Ellers får du trøste deg med at mange av oss fortsatt har båten i opplag og ligger slik til at det ikke blir sjøsetting med det aller første.

 

 

Hilsen Bitteliten som har vært på vannet i 44 fots båt med 2xIPS 600 i dag. Det var også morro :yesnod:

 

Ja, det kan jeg tenkte meg. NW 420 er et fantastisk skip!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Håper de finner ut av det raskt. Hvordan er det å få ut motorer av båten din - er motorrommet og luken stor nok til at motoren kan heises rett ut?

 

Motorrom_Windy_37.jpg

Plass er det nok av. Må nok løsne lukeløfterne og åpne luka helt opp. Og når motoren er ute er det nok enklere å se hva som er feil.

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Er dette bilde knipset nylig etter at problemet ditt oppsto??

 

Er det grønne fludiumet i dørken virkelig smørolje, eller er bildet tatt ved en annen anledning?

Ligner nesten mer på frostveske eller vanlig diesel etter bildet å bedømme?

 

Uansett håper jeg det ordner seg på beste måte! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke er noen fan av Volvo,Swande, har jeg ingen glede av at de som har slik motor får problemer. Så smålig er jeg bare ikke. Jeg synes det er like trist med alle som får trøbbel med sin båt, uavhengig om det er folk som er enig eller uenig med meg. Mente bare at det er fint de er i gang med å løse problemet allerede. :cheers:

Da var det jeg som feiltolket deg. Beklager så mye :cheers:

 

Hilsen Bitteliten som har vært på vannet i 44 fots båt med 2xIPS 600 i dag. Det var også morro :yesnod:

La oss håpe dette lar seg løse raskt og det kanskje er en batatell som f.eks. at pakningen er satt feil på.

Jøss. Hvilken båt snakker vi? Det er vel ikke en ny Bitteliten på vei, vel? :lol:

Er det grønne fludiumet i dørken virkelig smørolje, eller er bildet tatt ved en annen anledning?

Ligner nesten mer på frostveske eller vanlig diesel etter bildet å bedømme?

Det var også min første tanke - dette kan ikke være olje. Men Bitteliten vet selvsagt forksjell på frostvæske og olje :yesnod:

 

Hadde forøvrig start på min grønne i dag etter vinteren. Start på første draget og velklingende brumming der i gården. Alltid litt vanskelig å få den til å suge vann fra slange når den står på land, men den kom etterhvert. Det er ganske morsomt å starte en motor etter 6 månders vinterlagring nesten totalt uten røyk. Slik var det ikke i gamle KAD-dager, gitt!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønn veske = Volvo KYLARGLYCOL.. Hmm ligner på det ja.. Bitteliten nå ble vi nyskjærrige?? :confused: Kanskje et gammelt bilde for en tro. :smiley: Men hvis en får lov til og spekulere?? Kaldt vann nå.. Veldig likt VESTLANDET.. MUlig injector havari??? eller begynnelsen på et?? Håper ikke det for din skyld :nonod: men da vanker det ny motor fortere enn svint på deg da :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Alltid litt vanskelig å få den til å suge vann fra slange når den står på land, men den kom etterhvert.

Hvis du primer sjøvannspumpa/sjøvannfilteret først med litt vann, suger'n som bare det :-) I tillegg passer en Gardenakonling rett på slangen som får vann fra drevet :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er det grønne fludiumet i dørken virkelig smørolje, eller er bildet tatt ved en annen anledning?

Bildet er tatt mens båten er i vinteropplag - tror dette er ca 1 år gammelt bilde. Det er frostvæske ja. Oljen i motorene mine er sort :smiley: Og bare for å ta livet av alle spekulasjoner. Jeg kjørte motoren i 2,5 timer helt uten problemer. Overhode ingen indikasjoner på dysehavari e.l. Alt av temperatur, forbruk og lyd som normalt. Men motoren må ut av båten - og Framnæs henter båten på mandag.

 

Jøss. Hvilken båt snakker vi? Det er vel ikke en ny Bitteliten på vei, vel? :lol:

NorWest 420 med IPS 600. Ny Bitteliten har jeg ikke så mye tro på- men vi koser oss med å kikke litt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du primer sjøvannspumpa/sjøvannfilteret først med litt vann, suger'n som bare det :-) I tillegg passer en Gardenakonling rett på slangen som får vann fra drevet :-)

Primer? Om du mener å fylle opp sjøvannsfilteret med vann, har jeg gjort det noen ganger før, og det hjelper ja :yesnod: Tenkte jeg skulle gjøre ved første oppstart etter sjøsetting. Sparer vel impelleren litt da. Men trykk fra slange inn er jeg litt skeptisk til etter en historie om en som hadde fått vann i sylindere, men mulig jeg her er unødvendig forsiktig. Ellers takk for tips!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri trykk som du sier, det er fy skamme osv :-)

Med priming mente jeg ganske riktig å fylle pumpa med vann. Burde ha skrevet det tydeligere..

 

joda310

som primet pumpen idag og den sugde som fy :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Oppdatering på oljelekkasjen min. Framnæs har hatt ut motoren - og satt den inn igjen. Tidligere i vinter pakket de om en liten lekkasje på bunnpanna uten å ta ut motoren. Da de tok ut motoren så det ut til at de ikke hadde fått dette skikkelig tett, og de har utbedret det nå. Motoren er i båten igjen - og de prøvekjører i dag. Så får vi se om det er tett. Gjett om det er noen som håper på det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var gode nyheter. Synes jo det var voldsomt at de måtte ha ut motoren for å se og fikse dette. Hos meg er det iallefall så pass med plass under motor at det burde være mulig å skifte bunnpannepakning uten å ha ut motoren. Ellers god oppfølging fra VP. Samme erfaring som jeg har - de stiller opp nesten på dagne når det er snakk om reklamasjon og er svært imøtekommende.

Link to post
Share on other sites

Synes jo det var voldsomt at de måtte ha ut motoren for å se og fikse dette. Hos meg er det iallefall så pass med plass under motor at det burde være mulig å skifte bunnpannepakning uten å ha ut motoren.

Det var det de forsøkte først. Men ettersom verkstedet var av oppfatning at bunnpakningen var tett etter den jobben de gjorde i vinter mistenkte de mer alvorlig feil. Heldigvis var det ikke det.

 

Dette startet som en bitteliten lekkasje i fjor høst. Jeg oppdaget noen dråper olje bak motoren. Så ble det reparert uten å ta ut motoren - uten hell. Da valgte man å ta ut motoren for å få full kontroll. Å ta ut motoren i seg er gjort på et par timer. Heller det enn å ikke få det skikkelig tett tenker jeg.

 

Båten kommer hjem i morgen - de har også fikset autopiloten som var vinglete. Båten måtte uansett ut av vannet for å få fikset det

 

Roald - hvorfor pakningen på en så ny motor lekker vet jeg ikke - enten feil ved pakningen eller slurv i produksjonen. Vitkgiste for meg er at det er i orden nå :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...