logget av Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Et tips til å lokalisere oljelekkasje på vanskelige steder. Det finnes et sett med to sprayflasker som benyttes til å finne små sprekker i metall. Man vasker ned, sprøyter på et rødlig stoff, venter, og tørker bort det røde stoffet igjen. Så sprøyter man på et hvitt pulver som fremkaller sprekken med å trekke ut det røde stoffet som har trukket inn i sprekken. Jeg har brukt kun fremkalleren til å finne oljelekkasje på motorer. Hvis man sprøyter på dette hvite pulveret så ser man enklere hvor oljen kommer fra. Jeg har også brukt talkumpulver i et håndkle og dunket pulveret på plass, men dette er verre å få pulveret til å feste seg der man ønsker. Sprayen er enklere. Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Det stemmer - men vi får se. Bunnpanna er bare en teori de har. Det skulle vel ikke være en bitteliten sprekk i en injektorhylse som kan skape overtrykk i oljesystemet ? MS Pluto Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Det er noe dritt - men jeg er glad jeg har en bra partner som jobber med dette Også er jeg glad det er tidlig i sesongen Usj, Bitteliten. Denne Yanmar-fantasten får vondt av å lese dette, jeg vet hvor glad du er i båten din! Skal krysse alt som krysses kan for at dette går bra! Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
KOB Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Dette var triste greier. Men enda godt det er tidlig i sesongen. Skjønner ikke helt at de må ha ut motorene for å se om det er sprekk i bunnpanna. Det bør være plass nok til å obserere med speil e.l. om hvordan det ser ut. En sprekk som lekker olje bør jo være grei å lokalisere. Synes ikke dette var særlig bedre bidrag enn det du rakket ned på fra Gullfisken. Like lite som det var særlig hjelp i mitt bidrag. Flere ville vel bare ytre sympati med Bitteliten med håp om at problemene raskest mulig fant en bra løsning. Det er lenge siden jeg sluttet å legge meg opp i hva andre skriver. Etter en periode i Skipsråd for lenge siden fikk jeg nok. Men denne gangen - jeg synes du skylder Gullfisken en unnskyldning, Swande. Din kommentar var helt unødvendig. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Victora III Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Synes ikke dette var særlig bedre bidrag enn det du rakket ned på fra Gullfisken. Like lite som det var særlig hjelp i mitt bidrag. Flere ville vel bare ytre sympati med Bitteliten med håp om at problemene raskest mulig fant en bra løsning. Det er lenge siden jeg sluttet å legge meg opp i hva andre skriver. Etter en periode i Skipsråd for lenge siden fikk jeg nok. Men denne gangen - jeg synes du skylder Gullfisken en unnskyldning, Swande. Din kommentar var helt unødvendig. Språk er kompliserte greier. Gullfisk har ved flere anledninger ytret seg negativt og ironiserende om D-motorene. Ut i fra dette tolket jeg siste del av innlegget hans ("Lover jo godt at de er igang alt") klart ironisk mot Bitteliten. Det synes jeg var upassende i den situasjonen han var i. MEN jeg ser helt klart nå at dette kan lese på mange måter og har jeg misforstått han legger jeg meg paddeflat og beklager selvsagt!! Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Leser ikke alt like nøye her, lengre. Kan meget mulig ha misforstått jeg også Snart ut i solen og se på båtlivet Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Gullfisk Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Selv om jeg ikke er noen fan av Volvo,Swande, har jeg ingen glede av at de som har slik motor får problemer. Så smålig er jeg bare ikke. Jeg synes det er like trist med alle som får trøbbel med sin båt, uavhengig om det er folk som er enig eller uenig med meg. Mente bare at det er fint de er i gang med å løse problemet allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Alle motorer kan lekke olje. min VP gjør det. Framnæs Maritime henter båten mandag morgen - kjører den til Sandefjord. Det tror jeg er den beste løsningen - der har de folk og utstyr. Samtidig sjekker de også rorgiveren til autopiloten. Båten måtte uansett på land for å få sjekket ut den. Som sagt før - jeg er glad jeg har en så solid partner i ryggen. Hilsen Bitteliten som har vært på vannet i 44 fots båt med 2xIPS 600 i dag. Det var også morro Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Ser ut til at motoren må ut av båten. Teorien er at det er en sprekk i bunnpanna. Kjedelig med lekkasje i en av de (nesten) nye motorene dine. Flott at verkstedet tar tak i det med en gang Det virker som om Framnes Maritime er seriøse og tar dette på alvor. Håper de finner ut av det raskt. Hvordan er det å få ut motorer av båten din - er motorrommet og luken stor nok til at motoren kan heises rett ut? Ellers får du trøste deg med at mange av oss fortsatt har båten i opplag og ligger slik til at det ikke blir sjøsetting med det aller første. Hilsen Bitteliten som har vært på vannet i 44 fots båt med 2xIPS 600 i dag. Det var også morro Ja, det kan jeg tenkte meg. NW 420 er et fantastisk skip! Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Håper de finner ut av det raskt. Hvordan er det å få ut motorer av båten din - er motorrommet og luken stor nok til at motoren kan heises rett ut? Plass er det nok av. Må nok løsne lukeløfterne og åpne luka helt opp. Og når motoren er ute er det nok enklere å se hva som er feil. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Er dette bilde knipset nylig etter at problemet ditt oppsto?? Er det grønne fludiumet i dørken virkelig smørolje, eller er bildet tatt ved en annen anledning? Ligner nesten mer på frostveske eller vanlig diesel etter bildet å bedømme? Uansett håper jeg det ordner seg på beste måte! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) Selv om jeg ikke er noen fan av Volvo,Swande, har jeg ingen glede av at de som har slik motor får problemer. Så smålig er jeg bare ikke. Jeg synes det er like trist med alle som får trøbbel med sin båt, uavhengig om det er folk som er enig eller uenig med meg. Mente bare at det er fint de er i gang med å løse problemet allerede. Da var det jeg som feiltolket deg. Beklager så mye Hilsen Bitteliten som har vært på vannet i 44 fots båt med 2xIPS 600 i dag. Det var også morro La oss håpe dette lar seg løse raskt og det kanskje er en batatell som f.eks. at pakningen er satt feil på. Jøss. Hvilken båt snakker vi? Det er vel ikke en ny Bitteliten på vei, vel? Er det grønne fludiumet i dørken virkelig smørolje, eller er bildet tatt ved en annen anledning? Ligner nesten mer på frostveske eller vanlig diesel etter bildet å bedømme? Det var også min første tanke - dette kan ikke være olje. Men Bitteliten vet selvsagt forksjell på frostvæske og olje Hadde forøvrig start på min grønne i dag etter vinteren. Start på første draget og velklingende brumming der i gården. Alltid litt vanskelig å få den til å suge vann fra slange når den står på land, men den kom etterhvert. Det er ganske morsomt å starte en motor etter 6 månders vinterlagring nesten totalt uten røyk. Slik var det ikke i gamle KAD-dager, gitt! Redigert 19.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Grønn veske = Volvo KYLARGLYCOL.. Hmm ligner på det ja.. Bitteliten nå ble vi nyskjærrige?? Kanskje et gammelt bilde for en tro. Men hvis en får lov til og spekulere?? Kaldt vann nå.. Veldig likt VESTLANDET.. MUlig injector havari??? eller begynnelsen på et?? Håper ikke det for din skyld men da vanker det ny motor fortere enn svint på deg da Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
roaldbj Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Vi er nysgjerrige på grønnfargen Bitteliten. Håper at det ikke er så ille som noen av oss antar. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Det passer i hvert fald med at det er på bb motor...Petra... Vi håber det bedste. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Alltid litt vanskelig å få den til å suge vann fra slange når den står på land, men den kom etterhvert. Hvis du primer sjøvannspumpa/sjøvannfilteret først med litt vann, suger'n som bare det :-) I tillegg passer en Gardenakonling rett på slangen som får vann fra drevet :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 (redigert) Er det grønne fludiumet i dørken virkelig smørolje, eller er bildet tatt ved en annen anledning? Bildet er tatt mens båten er i vinteropplag - tror dette er ca 1 år gammelt bilde. Det er frostvæske ja. Oljen i motorene mine er sort Og bare for å ta livet av alle spekulasjoner. Jeg kjørte motoren i 2,5 timer helt uten problemer. Overhode ingen indikasjoner på dysehavari e.l. Alt av temperatur, forbruk og lyd som normalt. Men motoren må ut av båten - og Framnæs henter båten på mandag. Jøss. Hvilken båt snakker vi? Det er vel ikke en ny Bitteliten på vei, vel? NorWest 420 med IPS 600. Ny Bitteliten har jeg ikke så mye tro på- men vi koser oss med å kikke litt Redigert 20.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 PHU det var godt og høre Johakim og guttane på framnes ordner dette sikkert på en smidig måte for deg Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Victora III Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 (redigert) Hvis du primer sjøvannspumpa/sjøvannfilteret først med litt vann, suger'n som bare det :-) I tillegg passer en Gardenakonling rett på slangen som får vann fra drevet :-) Primer? Om du mener å fylle opp sjøvannsfilteret med vann, har jeg gjort det noen ganger før, og det hjelper ja Tenkte jeg skulle gjøre ved første oppstart etter sjøsetting. Sparer vel impelleren litt da. Men trykk fra slange inn er jeg litt skeptisk til etter en historie om en som hadde fått vann i sylindere, men mulig jeg her er unødvendig forsiktig. Ellers takk for tips! Redigert 20.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Aldri trykk som du sier, det er fy skamme osv :-) Med priming mente jeg ganske riktig å fylle pumpa med vann. Burde ha skrevet det tydeligere.. joda310 som primet pumpen idag og den sugde som fy :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Oppdatering på oljelekkasjen min. Framnæs har hatt ut motoren - og satt den inn igjen. Tidligere i vinter pakket de om en liten lekkasje på bunnpanna uten å ta ut motoren. Da de tok ut motoren så det ut til at de ikke hadde fått dette skikkelig tett, og de har utbedret det nå. Motoren er i båten igjen - og de prøvekjører i dag. Så får vi se om det er tett. Gjett om det er noen som håper på det Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Ja det hadde vært fint. Er sikkert ikke helt lett å skru bunnpanne når motoren står i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Det var gode nyheter. Synes jo det var voldsomt at de måtte ha ut motoren for å se og fikse dette. Hos meg er det iallefall så pass med plass under motor at det burde være mulig å skifte bunnpannepakning uten å ha ut motoren. Ellers god oppfølging fra VP. Samme erfaring som jeg har - de stiller opp nesten på dagne når det er snakk om reklamasjon og er svært imøtekommende. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Godt om saken er så enkel å løse. Jeg undrer meg hvorfor man begynner å "jobbe" med bunnpanna på så ny motor? Har VP sendt ut noe informasjon om at pakningen på bunnpanna må byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 (redigert) Synes jo det var voldsomt at de måtte ha ut motoren for å se og fikse dette. Hos meg er det iallefall så pass med plass under motor at det burde være mulig å skifte bunnpannepakning uten å ha ut motoren. Det var det de forsøkte først. Men ettersom verkstedet var av oppfatning at bunnpakningen var tett etter den jobben de gjorde i vinter mistenkte de mer alvorlig feil. Heldigvis var det ikke det. Dette startet som en bitteliten lekkasje i fjor høst. Jeg oppdaget noen dråper olje bak motoren. Så ble det reparert uten å ta ut motoren - uten hell. Da valgte man å ta ut motoren for å få full kontroll. Å ta ut motoren i seg er gjort på et par timer. Heller det enn å ikke få det skikkelig tett tenker jeg. Båten kommer hjem i morgen - de har også fikset autopiloten som var vinglete. Båten måtte uansett ut av vannet for å få fikset det Roald - hvorfor pakningen på en så ny motor lekker vet jeg ikke - enten feil ved pakningen eller slurv i produksjonen. Vitkgiste for meg er at det er i orden nå Redigert 23.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.