Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ikke for og være frekk men redningsbåter og folk fra reddningsselkapet satser neppe på siste state of the art teknologi og de velger slitere som yanmar, man,cummings,steyr,etc. En kan jo spørre hvilken som helst maskinist om han vil ha en siste skrik motor.. Neppe

 

Desverre så kommer vi nok til og høre om mange havari i sommer tror jeg.. tragisk for eierne og deres familier :nonod:

 

Når det gjelder farvestoff så blir det tilsatt i siste ledd før bil.. all diesel,fyringsolje etc blir lagret på samme tank inntil det går ut etter hva jeg har forstått.

 

Poenget er etter mitt syn at de lager motorer som ligger helt på grensen.. dette er for dårlig..

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Har med stor interesse fulgt med i diskusjonen rundt D-serie problematikken!

 

Det ser for meg ut som at en løsning på årsaken er nært forestående, men det er fortsatt mange uklare momenter !!

 

Vil motorene kunne betegnes som skadefrie etter flere (hundre)timers bruk av en diesel som ikke har smurt tilstrekkelig, eller vil dette melde seg som et problem senere, selv om en nå bruker de foreskrevne mengder additiver?

Hva vil vil bli gjort i forhold til oljeselskapene, og hvem tar ansvar for de skader som har oppstått?

 

Selv om Nesings problemer er reelle og alvorlige nok for ham bør, en ha i tankene at dette i utgangspunktet var en "skadd" motor som måtte sveises, og som en derav løper en betydelig risiko å anskaffe! En risiko som vil gjelde alle motorer uansett merke!

En bør derfor være edruelige å konsentrere seg om de motorene som i utgangspunktet ble levert nye og skadefrie og ikke blande kortene, det er gale nok som det er!

 

Synes derfor at eksemplet på akkurat denne motoren blir noe urelevant og litt på siden av den "generelle" diskusjonen som omhandler D-serien!!

Link to post
Share on other sites

Joda,jeg er klar over at det er risiko med å gjøre ting selv. Men det er vel et generelt problem

for alle som har motorer der garantitiden er utløpt at en defekt injektor skal medføre så store kostnader.

Hadde det vært mulig å reparere blokken ville kostnadene vært mye mindre. Det er vel mange som synest

at det er hasardiøst å plukke en slik motor fra hverandre. Dette er en utfordring for meg og jeg forsøker

å gjøre ting skikkelig. Jeg har god dokumentasjon og gode hjelpere og synest det ikke er så komplisert.

Synest imidlertid at delene på D4/D6 er blitt veldig dyre i forhold til hva de er på eldre motorer. Når jeg sveiset

toppen så viste jeg at dette var en stor risiko, og når jeg fikk disse problemene trodde jeg først at sveisingen

var røket. Men det viste seg at denne fortsatt fungerer helt fint etter mange timer på sjøen.

Liker ikke denne bruk og kast mentaliteten det legges opp til fra Volvo sin side. En så dyr motor må

kunne repareres uten at det skal koste like mye som en ny motor.

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du behøver ikke å bli så imponert. Hvis du trykker her ser du hvem som står for innleggene i tråden. Du har fortsatt en klar ledelse.

Det er vel kanskje ikke helt unatulig at de tre som skriver mest i denne tråden alle har D-motor. Vil tro du også er aktiv i tråder som omhander din båt eller motor? Eller er du mest interessert i andres motorer?

 

Vedrørende injektorproblemer til D3/4/6, viser det seg at avgiftsfri diesel til marinaer bli levert uten tilsettinger for å ivareta innsprøytningssystemer med common rail.

 

Når det gjelder autodiesel har dette vært praksis i lang tid, og dette gjøres for å hindre slitasje på injektorene.

Vi ønsker at alle forhandlere kjøper inn, og markedsfører dette til våre commonrailmotorer.

 

Dette additivet blandes i forhold 1/2 liter pr. 1000 liter, slik at dette ikke er noen stor kostnad for kunden.

i]

 

Dette var interessant, Bitteliten. Men, kan du forklare nærmere hva som menes? Autodiesel er vel ikke tilsetningsstoffet?? Skjønte ikke helt.

 

Jeg skal høre med min VP forhandler i morgen den dag om dette - og jeg har ikke tenkt å betale en krone for tilsetnignsstoff som VP krever jeg skal ha for at motoren ikke skal havarere!

 

OM vi nå er ved kjernen og løsningen er tilsetningsstoff, synes jeg denne saken har fått en god utgang. Det gjenstår selvsagt å se om dette forebygger injector-problemene. Men HVIS dette er en løsning som holder, synes jeg hele saken koker ned til nærmest en bagatell. Jeg skal iallefall ikke klage over å måtte fylle noen liter tilsetningsstoff ved fylling. MEN vi skal selvsagt vente med å trekke bastante konklusjoner til vi har sett om dette virker i praksis.

 

Nå har også min d4-210 havarert, trolig på grunn av injektorfeil

Det må nå legges til at dette er en motor som ble kjøpt som en av de 35 havarimotorene og forsøkt fikset på, om jeg ikke har misforstått deg.

 

Desverre så kommer vi nok til og høre om mange havari i sommer tror jeg.. tragisk for eierne og deres familier :nonod:

Det tror jeg faktisk ikke. Har VP nå funnet løsningen og folk begynner å bruker tilsetnignsstoffer vil jeg bli overrasket over om det det blir mange nye havarier. Skulle smøring ikke være løsningen derimot..

 

Jeg vil også anta at når havarier skjer, er det ikke som en følge av jevn slitasje, men som akutt mangel på smøring under høyt turtall. Er dette riktig, bør det bety at motorer som har gått feilfritt ikke trenger være påført skader eller slitasje. Men dette må andre supplere meg på - dette kan jeg ikke nok om.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er no en gang sånn at hvis en motor eller noe mekanisk har gått uten tilstrekkelig smøring så er skaden skjedd.. det fikser seg ikke av seg selv igjen bare ved og tilsette smøring.. du utsetter havariet ja.. men skaden er der og vil ofte komme for en dag..

At det skjer like mange alvorlige havarier som vi har sett er vel kanskje og være pessimist men det vil fortsatt ryke plenty injectorer uten at konsekvensen kanskje blir så alvorlige som vi har sett.. Framnæs byttet injectorer på en god del motorer i fjor 2007.. tror ikke de får mindre og gjøre i år.

At det kommer forbedringer ved og tilsette er jo bra men det er ikke holdbart at man skal stole på at hvermannsen følger dette riktig og hver gang.. Derfor vil ihvertfall min skepsis til og kjøpe båt med en slik brukt motor gjøre at jeg heller velger noe annet.

 

Tviler på at du slipper og betale for tilsettningen din swande.. vent og se..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er no en gang sånn at hvis en motor eller noe mekanisk har gått uten tilstrekkelig smøring så er skaden skjedd.. det fikser seg ikke av seg selv igjen bare ved og tilsette smøring.. du utsetter havariet ja.. men skaden er der og vil ofte komme for en dag..

 

Hvis dette er riktig har vel alle med D4 og D6 krav på en skikkelig gjennomgang av sine motorer, og/eller en skikkelig utvidet garanti på flere år hva angår feil som kan spores til mangel på smøring? Uansett. dette virker jo mer og mer som advokatmat. Hadde jeg hatt en slik motor hadde jeg startet en organisering av eiere med sikte på felles håndtering av saken, i første omgang med en advokat som kan føre ordet i kontakt med VP.

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, Bitteliten. Men, kan du forklare nærmere hva som menes? Autodiesel er vel ikke tilsetningsstoffet?? Skjønte ikke helt.

Jeg forstår det slik at autodiesel (dvs sånn som en del har på bilen sin) har et tilsetnignsstoff for å smøre injectorerer. Dette tilsetningsstoffet finnes ikke i marin diesel som vi fyller på båtene våre

 

Om det da er slik at marine dieselen ikke lever opp til normen eller om VP har utviklet motorer for landeveien vites ikke.

 

Det gjenstår en hel del sptsømål som må besvares helt klart - bla hva gjøres med latente feil pga kjøring x antall timer uten tilsetning, hvem betaler for tilsetningen (der tror jeg jeg vet svaret :wink:), hva om injectorer ryker nå - tas det da dieselprøve for å se om tilsetningen er på tanken? hva om man må fylle og ikke har tilsetning, og hva om VP blir utsolgt for dette luriumet - hva gjør man da?

 

Hentet fra instruksjonsboken på D4/D6

spec_diesel_vp.jpg

 

Oppfyller norsk marine avgiftsfri disel disse kravene? Om den gjør det - hvem har da problemet?

 

 

Min råtips er at diesel spekken vil endres slik at dette stoffet vil være inkludert i dieselen fremover.

 

Jeg deler synspunktet på at motoren som har vært under vann er anelsen irrelevant i denne sammenheng. Som jeg har skrevet i en annen tråde - vis meg den kunden med en VP motor som har fått injectorfeil som ikke har fått bra oppfølging. Jeg har ikke hørt om noen.

 

Da jeg spurte NordWest om de hadde hatt problemer med D6 sa de at de hadde hatt to injectorhavarier på Vestlandet. Er det slik at alle havariene er på Vestlandet? kan virke slik på meg. har de en annen diesel?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må nå legges til at dette er en motor som ble kjøpt som en av de 35 havarimotorene og forsøkt fikset på, om jeg ikke har misforstått deg.

 

Denne motoren er ikke av de 35 havarimotorene. Den havarerte fordi "autorisert personell"

ikke klarte å sette strammeren på registerkjeden riktig. Det var før jeg kjøpte den.

Redigert av nesing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må da være litt av et paradoks om VP nå går ut og anbefaler dieseltilsetninger?

 

Såvidt jeg kan skjønne har alle motorleverandører i Norge inntil nå frarådet dette og endog truet med bortfall av garanti?

 

Og ER det virkelig slik at marinediesel eller hva det nå heter mangler tilsetninger som autodieselen har??

Link to post
Share on other sites

til du som spurte om det er den nye båten til Hordaland R.K.---så er det den.....og dette skjedde når vi hadde en demo tur....men hvorfor skal pressen vite det da??? det er jo ikke de som skla fikse det de bare lager masse sure oppstøt......

 

Jeg vet ikke hvorfor det ble valgt d6 motor det er det andre som vet men var vel stander på den båten......

Link to post
Share on other sites

Om Volvo finner ut at dieselen som benyttes på deres motorer må tilsettes diverse additiver for å

forhindre havari føler jeg at de går i feil retning.

Dette får meg til å tenke litt på diskusjonene rundt 2- kontra 4 takts utenbordsmotorer der en av

fordelene med 4-takt jo er å slippe å fylle "additiver" i drivstoffet....

 

Slik jeg ser det må det gjøres noe med marinedieselen, ellers tror jeg dette vil slå uheldig ut for

de som har båter med de omtalte motorer, tenker da spesielt ved salg.

Link to post
Share on other sites

Siste fra min VP-forhandler. Joda - de har fått skriv fra Volo sentralt om et tilsetningsstoff fra Statoil som er spesielt beregnet på CR-motorer og ment å tilsette diesel som ikke har tilsetningsstoffer (all marinediesel mangler dette). Det skal være på plass hos min Volo-forhandler i løpet av noen dager. Det koster under hundrelappen for ei flaske som rekker til 2000 liter.

 

Han understreket også at dette er et kjent problem også for Yanmar og andre som produserer CR-marinemotorer som går på diesel uten tilsetningsstoff og han mente at også disse ville komme med krav om samme tilsetingen. Han viste konkret til flere havarier også på Yanmar som ikke var blitt så kjent av akkurat samme årsak. Og - jeg har all grunn til å ha tillit til min lokale forhander som jeg opplever som særdeles seriøs.

 

Han bekreftet også at injectorer ryker ofte ganske akutt - og ikke som følge av langvarig slitasje. Det går raskt når det første skjer. Det å ha kjørt uten tilsetningsstoff betyr IKKE på noen måte at motoren er skadet understreket han (selvfølgelig vil noen av dere si). Skaden oppstår som regel akutt i mangel på smøring i injcektoren under høyt turtall. For de som følger litt med skal det være hørbart og merkbart (får ikke fullt turtall, mer røyk osv.) om en injcetor ryker. Dessuten som han sa, det er følgeskadene som er alvorlige, en skadet injectorer er ingen stor skade i seg selv på motor, bare det blir raskt oppdaget og skiftet.

 

Dermed er det å løpe å kjøpe tilsetningsstoff om du eier en CR marine motor enten den heter Volvo eller Yanmar. Skal vi stole på VP-forhandleren, så er da problemet løst - snipp-snapp-snute! :wink::flag: (får vi tro)

 

 

Det må da være litt av et paradoks om VP nå går ut og anbefaler dieseltilsetninger?

 

Såvidt jeg kan skjønne har alle motorleverandører i Norge inntil nå frarådet dette og endog truet med bortfall av garanti?

 

Og ER det virkelig slik at marinediesel eller hva det nå heter mangler tilsetninger som autodieselen har??

Det kan da ikke være et paradoks om det er et stoff de selv har godtkjent. Ja, det er slik at all marinediesel mangler tilsetning etter det jeg skjønner.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volvo har så vidt jeg skjønner et registreringssystem hvor eiere av produktene deres blir registrert når en ny båt selges med Volvo motor. Hensikten er vel å sende ut viktige produktinformasjon.

Spørsmålet er vel om alle får denne informasjonen hvis båter er kommet ut av systemet av en eller annen årsak.

 

Jeg var nettopp borti en sak hvor en importert båt ikke hadde fått en service melding, så hvis noen har mistanke til at motoren ikke er registrert i systemet, så er det kanskje vært å gjøre dette. Jeg antar at dette er noe man kan få gjort hos en forhandler?

 

Jeg var borti et lignende problem relatert til motorskade og dårlig diesel. Det ble da sendt dieselprøver fra hele landet ned til Japan. Konklusjonen var den gang at vår diesel ikke var serlig god, og at cetantallel var for lavt i forhold til standarden. Jeg tror cetantallet skulle være 55 mens vi hadde et cetantall nede i 49 noen steder. Men dette var på slutten av åttitallet.

Link to post
Share on other sites

Det er nok best å få fatt i dette tilsetningsstoffet så fort som mulig.

 

Med ny motor så får jeg i hvertfall kjørt med dette så å si siden den var ny. Har 10t på telleren.

 

I tilleg så har jeg installert QL magnetfiler (brenselrengjørare), så da er det forhåpentligvis god gang.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende tilsætning af addivtiv, så har jeg hørt fra flere bilejere at de kommer helsyntetisk totakts olie i dieselen når de tanker, ca 1 liter til 50-100 liter. Det var måske værd og overveje til sin bådmotor, for og forlænge levetiden for brændstofpumpen.

1 liter til 50-100 liter, mangler det kanskje en 0 her? 1-2% er jo det som brukes på 2-taktere....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

1) Hvis Volvo virkelig mener de har tilstrekkelig dokumentasjon til å kunne basere seg på at det vil hjelpe å sette til olje i dieselen bør de snarest bruke sine informasjonskanaler overfor kundene. D.v.s. at vi som er registrerte Volvo eiere bør få underretning direkte fra Volvo, klar beskjed fra våre forhandlere og verksteder, samt bensinstasjoner på marinaer. Jeg kan heller ikke se at det står noe om dette under nyheter på Volvo Pentas hjemmesider.

Jeg kan ikke basere meg på 2. hånds informasjon fra pressen eller internettfora i en slik sak.

2) Er det riktig at andre motorfabrikanter har samme problemet relatert til dieselkvaliteten, blir jeg enda mer undrende til hvor Sjøfartsmyndighetene er blitt av. Man må da stille krav om at oljeselskapene sørger for de nødvendige tilsetninger i marin diesel.

3) En annen sak er at Volvo uansett bør endre sine spesifikasjoner for toppene på D-serien. En defekt injektor (noe som ikke er så veldig uvanlig) skal ikke avstedkomme sprukken injektorhylse med påfølgende eksplosivt trykk i blokken.

MS Pluto

Link to post
Share on other sites

1) Hvis Volvo virkelig mener de har tilstrekkelig dokumentasjon til å kunne basere seg på at det vil hjelpe å sette til olje i dieselen bør de snarest bruke sine informasjonskanaler overfor kundene. . Man må da stille krav om at oljeselskapene sørger for de nødvendige tilsetninger i marin diesel.

MS Pluto

 

Har med stor interesse fulgt med i denne tråden uten at jeg har VP selv. Syntes det er utrolig at ingen pressetalsmann for ett av oljeselskapene kan komme på banen å forklare forskjellen på marinediesel og autodiesel bortsett fra fargetilsetningen. De burde også forklare grunnen til at De ikke tilsetter smøremidel i marinedieselen, når dette vistnok blir benyttet i autodiesel. :wink:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Siste fra min VP-forhandler. Joda - de har fått skriv fra Volo sentralt om et tilsetningsstoff fra Statoil som er spesielt beregnet på CR-motorer og ment å tilsette diesel som ikke har tilsetningsstoffer (all marinediesel mangler dette). Det skal være på plass hos min Volo-forhandler i løpet av noen dager. Det koster under hundrelappen for ei flaske som rekker til 2000 liter.

Han understreket også at dette er et kjent problem også for Yanmar og andre som produserer CR-marinemotorer som går på diesel uten tilsetningsstoff og han mente at også disse ville komme med krav om samme tilsetingen. Han viste konkret til flere havarier også på Yanmar som ikke var blitt så kjent av akkurat samme årsak. Og - jeg har all grunn til å ha tillit til min lokale forhander som jeg opplever som særdeles seriøs.

Han bekreftet også at injectorer ryker ofte ganske akutt - og ikke som følge av langvarig slitasje. Det går raskt når det første skjer. Det å ha kjørt uten tilsetningsstoff betyr IKKE på noen måte at motoren er skadet understreket han (selvfølgelig vil noen av dere si). Skaden oppstår som regel akutt i mangel på smøring i injcektoren under høyt turtall. For de som følger litt med skal det være hørbart og merkbart (får ikke fullt turtall, mer røyk osv.) om en injcetor ryker. Dessuten som han sa, det er følgeskadene som er alvorlige, en skadet injectorer er ingen stor skade i seg selv på motor, bare det blir raskt oppdaget og skiftet.

Dermed er det å løpe å kjøpe tilsetningsstoff om du eier en CR marine motor enten den heter Volvo eller Yanmar. Skal vi stole på VP-forhandleren, så er da problemet løst - snipp-snapp-snute! :wink::flag: (får vi tro)



Det kan da ikke være et paradoks om det er et stoff de selv har godtkjent. Ja, det er slik at all marinediesel mangler tilsetning etter det jeg skjønner.


Nå har vel ikke Volvo Penta offisielt bekreftet at løsningen på injektorproblemene på D3/4/6 er funnet. Om norsk diesel smører for dårlig i forhold til utenlandsk, og tilsetningsstoff fra VP kan hjelpe til med bedre smøring, betyr det at injektorer ikke kan begynne å lekke og forårsake eksplosjon i kobberhylsen og/eller føre til for mye diesel på stempeltoppen som i sin tur kan vaske bort smøreolje på sylinderveggene og føre til skjært stempel i foringen?


quote.gif
1) Hvis Volvo virkelig mener de har tilstrekkelig dokumentasjon til å kunne basere seg på at det vil hjelpe å sette til olje i dieselen bør de snarest bruke sine informasjonskanaler overfor kundene. D.v.s. at vi som er registrerte Volvo eiere bør få underretning direkte fra Volvo, klar beskjed fra våre forhandlere og verksteder, samt bensinstasjoner på marinaer. Jeg kan heller ikke se at det står noe om dette under nyheter på Volvo Pentas hjemmesider.
Jeg kan ikke basere meg på 2. hånds informasjon fra pressen eller internettfora i en slik sak.
2) Er det riktig at andre motorfabrikanter har samme problemet relatert til dieselkvaliteten, blir jeg enda mer undrende til hvor Sjøfartsmyndighetene er blitt av. Man må da stille krav om at oljeselskapene sørger for de nødvendige tilsetninger i marin diesel.
3) En annen sak er at Volvo uansett bør endre sine spesifikasjoner for toppene på D-serien. En defekt injektor (noe som ikke er så veldig uvanlig) skal ikke avstedkomme sprukken injektorhylse med påfølgende eksplosivt trykk i blokken.
MS Pluto


Vi vet fortsatt ikke sikkert om norskprodusert diesel er for dårlig i forhold til dagens standard. Om den tilfredsstiller standarden, og standarden ikke blir endret, kan vel ingen stille krav til de norske oljeselskapene om at de må tilsette nødvendig smørende middel i dieselen tilpasset CR-motorer? Da må i tilfelle standarden endres. For det jeg vet, kan jo utenlandske oljeselskap produsere diesel med egenskaper som overgår standarden da det ifølge Volvo Penta ikke har vært havarier der.
Link to post
Share on other sites

Har i dag pratet med framnæs maritime og de bekrefter at tilsettning er under bestilling etter annbefalling fra vp norge..

 

Har også gravd meg litt ned i diesel kvalitet.. diesel produsert på slagen har et cetan tall på 49 og blir tilsatt smøring.. og oppfyller selvsagt kravene etter EN normen.. men har ikke fått 100%bekreftet et marine diesel er forskjellig fra vanlig autodiesel.. de jeg har pratet med mener det ikke foreligger noen som helst forskjell på grønn eller blank diesel.. men dette blir skjekket.. Tror vel egentlig at VP er litt i villfarelse her.. og føler de må komme med tiltak..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål kanskje, men jeg stiller det nå likevel;

 

Dersom det er norsk diesel som ikke tilfredstiller behovet for CR motorer, burde det ikke vært flere havarier da? Jeg mener, det må da ha rent utallige liter diesel gjennom CR motorene opp igjennom årene? Eller er dieselen vår marginal mht smøreevne, slik at havariene har vært ren uflaks?

 

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Jeg har stilt spørsmålet til Framnøs Maritime om den dieselen vi fyller ikke lever opp til de dieselkrav VP har skrevet i instruksjonsboka. Om vår diesel gjør det forstår jeg ikke at vi har et problem - da har VP solgt et produkt som ikke tåler det drivstoffet de har foreskrevet :crazy: Og da forstår ikke jeg at jeg har et problem :smiley:

 

Motorer i biler/traktorer blir ikke belastet på samme harde måte konstant som båtmotorer vil jeg tro.

 

det rare er fortsatt at dette stort sett bare har skjedd på Vestlandet.

 

My wildguess er at dieselen endres.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er stoffet som Volvo Penta foreskriver. Statoil part no. 493334

 

Forbrenningsforbedrer

 

Forbrenningsforbedrer Marine

Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer. Fjerner/hindrer sylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr, bedre tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot korrosjon i tanker og rørledninger, gir drivstoffet bedre lagringsstabilitet, reduserer drivstoff-forbruket og gir mindre skadelige utslipp.

 

Dosering:

1 liter til 2000 liter gassolje (500 ppm).

I tilfeller med kraftig sylinderlakkering kan noe høyere dosering foretas etter avtale med Statoil Norge AS.

 

TYPISKE DATA

Densitet v/15o C, kg/m3 923

Flammepunkto C 56

Viskositet v/40o C, mm2/s 90

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...