Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Tror nok at vp har et syn og oljeselkapene et annet..

 

Det som er bra er at det kommer tiltak.. men at det er et varig tiltak og måtte mate motoren med tillsettning får vi håpe forsvinner like fort som det kom..

 

men jeg tror også det ligger noe i det at det er mange forskjellige mennesker som seiler... mye uvettig kjøring.. Les kalde motorer. dårlig vedlikehold etc.

Vet jo fra jeg selv jobbet på båtverksted hvor mange vannskjøtta motorer man fikk inn.. båten er strøken sier de ofte.. mens virkligheten er totalt noe annet.. skammkjørte etc.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

.. de jeg har pratet med mener det ikke foreligger noen som helst forskjell på grønn eller blank diesel.. men dette blir skjekket.. Tror vel egentlig at VP er litt i villfarelse her.. og føler de må komme med tiltak..

 

Tror nok De du har pratet med har rett i sine påstander. Jeg har også pratet med noen som sier det samme. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er det jeg også har stusset over bitteliten.. motorene har jo knapt vært kjørt noen få timer...

får svar fra ingentingjøren i morgen :smiley:

Far mener at forskjellen er ingen.. han jobber i produksjonen med og ta prøver av tanker etc o han sier at all diesel ligger på samme tank.. det er kun farven som blir tilsatt i siste ledd før det går på bil..

 

En besnerende tanke er jo nettopp fargen.. den røde skapte store problemer..

Ingeniøren sa også at fargen er eneste forskjell og den er jo kun der pga tollmyndighetene.. men hun skulle sjekke dette.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det som er rart er at alle traktorer og lign har jo også cr motorer idag.. hvorfor havarer ikke dem?? hvis det er dieselen det er noe feil med..

En marinediesel går ofte med mye høyere belastnig. derav nærmere "grensen".

 

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En del av de motorene som har rast har vært ganske så nye. Leste om en Windy 37 som raste en motor på vei hjem fra verftet...
Det er det jeg også har stusset over bitteliten.. motorene har jo knapt vært kjørt noen få timer...

Dette styrker nettopp påstandene fra VP om at dysehavari oppstår akutt og uten at det trenger være et resultat av lengre tids slitasje. M.a.o det dreier seg ikke om et slitasjeproblem der motorer som er kjørt langt uten tilsetning er mer utsatt, men om akutt mangel på smøring som fører til at injectoren ryker. Det avgjørende ser ut til å være at en får tilsetningsstoff på tanken for å forebygge problemet og ikke antall timer som er kjørt uten.

 

Om tilsetning nå viser seg å være løsningen, må jeg si at saken virkelig har kokt ned fra et hysteri til nærmest en bagatell. Men som sagt..konklusjonen kan vi først trekke til høsten. :flag:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M.a.o det dreier seg ikke om et slitasjeproblem der motorer som er kjørt langt uten tilsetning er mer utsatt, men om akutt mangel på smøring som fører til at injectoren ryker.

 

Dette var vell en noe rask og udokumentert konklusjon.

 

 

Om tilsetning nå viser seg å være løsningen, må jeg si at saken virkelig har kokt ned fra et hysteri til nærmest en bagatell. Men som sagt..konklusjonen kan vi først trekke til høsten. :flag:

 

 

Bagatell?!?! Si det til de 40 som har opplevd havari på nært hold.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette styrker nettopp påstandene fra VP om at dysehavari oppstår akutt og uten at det trenger være et resultat av lengre tids slitasje. M.a.o det dreier seg ikke om et slitasjeproblem der motorer som er kjørt langt uten tilsetning er mer utsatt, men om akutt mangel på smøring som fører til at injectoren ryker. Det avgjørende ser ut til å være at en får tilsetningsstoff på tanken for å forebygge problemet og ikke antall timer som er kjørt uten.

 

Det at det oppstår akkutt betyr vel ikke at man kan utelukke at manglende smøring også kan ha langsiktige og gradivse implikasjoner? Tror du trenger mer krutt i argumentasjonen dersom du skal selge en båt med brukt D-motor og oppleve at en slik motor blir et salgsargument og ikke det motsatte.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var vell en noe rask og udokumentert konklusjon.

Bagatell?!?! Si det til de 40 som har opplevd havari på nært hold.

Jeg har ikke trukket noen konklusjon, men gjengir noen tanker som min VP-mekaniker delte. Dette har jeg selv - og mange meg meg -altfor lite peiling på selv.

 

Det er vel åpenbart at jeg ikke sikter til de 40, men til omfanget av problemet (fortsatt snakker vi vel promiller) sett i relasjon omfanget saken har fått i båtpresse og fora.

 

Det at det oppstår akkutt betyr vel ikke at man kan utelukke at manglende smøring også kan ha langsiktige og gradivse implikasjoner? Tror du trenger mer krutt i argumentasjonen dersom du skal selge en båt med brukt D-motor og oppleve at en slik motor blir et salgsargument og ikke det motsatte.

Igjen - jeg siterer fra en samtale med en VP mekaniker. Og jeg synes faktisk det er logisk sett i sammenheng med at det har vært havari på båter som har gått 7 timer og båter som har gått 700. Det tyder IKKE på at dette er slitasjehavari spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Swande har tatt seg bryet med å besvare de mange kritiske kommentarer til VP motorer, hvorav noen (få) har vært ganske spekulative og ubegrunnede. Da blir man muligens oppfattet som ekstrem merkelojal.

 

Mistenker imidlertid at mange av de faste kritikere av VP, ville synliggjort en tilsvarende lojalitet for eget merke om dette var kommet i fokus på tilsvarende måte.

 

Det går kanskje med D-serien som med Bavaria? Noen mente høylytt å kunne dokumentere både dårlig kvalitet og undergang i sikte, mens markedet faktisk likte det de erfarte og ønsket mer?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er mest opptatt at årsaken skal finnes og at VP finner riktig løsning på det. VP har også en jobb og gjøre med å informere kundene sine om feil som er kjent kan oppstå. Et eksempel er styresylindere og hydraulikkslanger på eldre utgaver av D-Serie.

 

Når det gjelder forbruk, dreiemomentskurve, vibrasjoner og kvalitet på drev så ser ikke jeg heller så mye konkurrenter.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel er styresylindere og hydraulikkslanger på eldre utgaver av D-Serie.

 

Hei `Blue Dragon`, når det gjelder hydraulikkslanger i gummi, er den største fienden saltvann og sollys. Har en del erfaringer med dette problemet i forbindelse med lukehydraulikk på større fartøyer. For å unngå dette må man beskytte slangen med en strømpe eller velge en slange av polyurethan eller kevlar som er vesentlig bedre egnet for disse forhold. Neopren gummi som i nesten 100% blir benyttet utvendig på hyd. slanger i gummi er dårlig egnet i sjøsprøyt og sollys. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det går kanskje med D-serien som med Bavaria? Noen mente høylytt å kunne dokumentere både dårlig kvalitet og undergang i sikte, mens markedet faktisk likte det de erfarte og ønsket mer?

Mvh. BEG

 

Det forutsetter nok at VP Norge og forhandlerene lærer noe av Lunde Båts kundeservice.

Link to post
Share on other sites

Markedet erfarte vel at Bavaria stod for en vesentlig bedre kvalitet enn hva kritikerne mente. Lunde's service er selvsagt et stort pluss, men hadde hjulpet fint lite om kvaliteten var bånn. Sånn kan det kanskje gå med D-serien også?

 

Jeg skal ikke lovprise servicen fra VP-forhandlere jeg har vært i kontakt med, snarere tvert i mot når det gjelder oppfølging i noen sammenhenger. Men, utbedringer av reklamasjonsarbeider ble ihvertfall gjort uten dikkedarier.

 

Har i denne anledning, med fare for å være på kanten til avsporing, en liten historie om han som installerte en ny Yanmar i fjor. Investeringen stod absolutt i forhold til forventningene. Flott skyv, mer fart, fin lyd. Det varte i 16 timer, så totalhavarerte motoren. Det var midten av mai. Leverandøren skjønte ikke hvorfor, ei heller Yanmar sentralt. (dette var ikke CR motor). I påvente av å finne ut hva som hadde skjedd, gikk ukene og månedene. Man ville ikke reparere, ei heller gi ny motor. Så ble det truet med advokater og det som værre er (vet nå ikke hva det kan være). Yanmar sentralt skar igjennom ut på høsten og aksepterte at ny motor skulle leveres. (man ville ikke reparere den havarerte). Motoren var installert av leverandør og ingen brukerfeil kunne sannsynliggjøres.

 

I midten av april ble den nye motoren plassert i båten av leverandøren. Da var det nesten gått 1 år. Noen uker etter kom fakturaen med beskjed om at min båtvenn måtte betale prisdifferansen mellom salgspris i fjor og årets salgspris. :nonod: Sånt sett kan nok flere vurdere sin kundebehandling!

 

Og, så vidt jeg har forstått har VP's behandling av de 40 uheldige D-eiere, vært uproblematisk heldigvis.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

En besnerende tanke er jo nettopp fargen.. den røde skapte store problemer..

Ingeniøren sa også at fargen er eneste forskjell og den er jo kun der pga tollmyndighetene.. men hun skulle sjekke dette.

 

Hei `THORLYN`, håper du informerer hva Ingeniøren har å berette når noen nye opplysninger foreligger. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har i denne anledning, med fare for å være på kanten til avsporing, en liten historie om han som installerte en ny Yanmar i fjor. Investeringen stod absolutt i forhold til forventningene. Flott skyv, mer fart, fin lyd. Det varte i 16 timer, så totalhavarerte motoren. Det var midten av mai. Leverandøren skjønte ikke hvorfor, ei heller Yanmar sentralt. (dette var ikke CR motor). I påvente av å finne ut hva som hadde skjedd, gikk ukene og månedene. Man ville ikke reparere, ei heller gi ny motor. Så ble det truet med advokater og det som værre er (vet nå ikke hva det kan være). Yanmar sentralt skar igjennom ut på høsten og aksepterte at ny motor skulle leveres. (man ville ikke reparere den havarerte). Motoren var installert av leverandør og ingen brukerfeil kunne sannsynliggjøres.

 

I midten av april ble den nye motoren plassert i båten av leverandøren. Da var det nesten gått 1 år. Noen uker etter kom fakturaen med beskjed om at min båtvenn måtte betale prisdifferansen mellom salgspris i fjor og årets salgspris. :nonod: Sånt sett kan nok flere vurdere sin kundebehandling!

 

Og, så vidt jeg har forstått har VP's behandling av de 40 uheldige D-eiere, vært uproblematisk heldigvis.

 

 

Mvh. BEG

 

Ikke så veldig mye avsporing siden oppfølging og service er en viktig del av problemet. Dersom din historie er representativ er det tragisk. På den annen side har jeg ikke hørt eller lest at noen har hevdet at Yanmars folk er noe bedre enn VP. Fra min side er ikke dette en landskamp mellom VP og andre leverandører/importører/forhandlere - det virker i det hele tatt som flere i denne bransjen har mye å lære hva angår kundeservice - men tydeligvis med unntak av Lunde Båt.

Link to post
Share on other sites

Siste fra min VP-forhandler. Joda - de har fått skriv fra Volo sentralt om et tilsetningsstoff fra Statoil som er spesielt beregnet på CR-motorer og ment å tilsette diesel som ikke har tilsetningsstoffer (all marinediesel mangler dette). .

.

.

.

.

Det kan da ikke være et paradoks om det er et stoff de selv har godtkjent. Ja, det er slik at all marinediesel mangler tilsetning etter det jeg skjønner.

Markedet erfarte vel at Bavaria stod for en vesentlig bedre kvalitet enn hva kritikerne mente. Lunde's service er selvsagt et stort pluss, men hadde hjulpet fint lite om kvaliteten var bånn. Sånn kan det kanskje gå med D-serien også?

.

.

.

Og, så vidt jeg har forstått har VP's behandling av de 40 uheldige D-eiere, vært uproblematisk heldigvis.

 

Kanskje Ingar eller noen andre kunne tipse Yanmar Norge AS om disse to innleggene i denne tråden slik at man kan få svar på tiltale fra den kanten?

 

Eiere av Yanmar-motorer med common-rail er vel også interesserte i å vite om motorene deres trenger smøretilsetning i dieselen for å unngå injektorhavari?

 

Det er alltid minst tre sider av en sak, men dersom kundebehandlingen er slik som BEG skriver om, er det i særdeleshet ikke et eksempel til etterfølgelse for hvordan man behandler og respekterer en kunde!

Link to post
Share on other sites

Tilsetningen ligger på lager hos Statoil på Fagerstrand, og jeg har forsøkt å få tak i det uten hell. Det kan ikke selges via bensinstasjoner, men skal omsettes via VP sitt forhandlerapparat. De vet desverre heller ikke så mye om dette, så jeg er veldig interessert i å høre om noen har fått dette inn for salg.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Var hos min lokale VP pusher i dag. Fikk lov til å se på en flaske fra Statoil med dette additivet. Men det ble med "bare se ikke røre". De hadde altså kun fått inn denne ene flasken. Ingen for salg - ennå.

Det ble sagt at de skulle ha et møte rundt dette, slik at alle ansatte ble oppdatert. Så slik ligger det an her inne i Oslo akkurat nå. Sjekket en forhandler til, men de hadde ikke en gang hørt om dette før jeg fortalte det. Vi får la de få litt tid, men skulle selv gjerne hatt den flasken nå.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Ingar eller noen andre kunne tipse Yanmar Norge AS om disse to innleggene i denne tråden

Har ikke oversikt over denne saken, så det er best om noen andre tipser. Det går f.eks. an å bruke tips-funksjonen som ligger under "Alternativer" øverst til høyre.

Da er det sikkert en fordel å vise til noen aktuelle enkeltinnlegg. Link til slike finner man ved å klikke på innleggsnummeret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med Framnæs Maritime som har hatt besøk fra VP i Gøteborg. VP ville ikke svare på om dagens diesel uten additiver oppfyller normen de har angitt for diesel i instruksjonsbøkene sine - hvilket jeg synes er helt forkastelig.

 

Om D motorene ikke tåler å bli kjørt på den spesifiserte dieselen uten at det tilsettes et additiv er det en vesentlig mangel ved alle D motorer. Med mindre det kommer info fra VP straks synes jeg det er på tide at D eiere grupperer seg og danner felles front.

 

Jeg tenker litt høyt her - men kan dette være en sak for forbrukerombudet? Kan det være at KNBF kan komme på banen her og skrive et brev (jeg er medlem av KNBF og kan gjerne bruke min gratis rettshjelpstime til dette)

 

En annen sak - noen som vet om det kommer info fra VP til alle D eiere eller anser VP at de via ryktesveien har informert tilstrekkelig?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...