Bitteliten Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Jeg vet ikke - men som jeg forstår dette så er VP problemet noe som kan ramme de aller fleste common rail motorer (de fleste bruker Bosch sitt system). Jeg holder derfor fast på at jeg tror det vil komme en endring i dieselen MEN - om det skulle vise seg at det kommer havarier på tross av at man bruker additivet - ja da har VP et virkelig STORT problem Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Tror den resepten som Bitteliten foreskriver her er rette veien å gå! Snakk et språk som de forstår og få denne saken i rett gjenge. Det nytter lite å ha en "talsmann" som hele veien har lagt seg flat for Volvo, bagatellisert ,tåkelagt og delt ut sleivspark i øst og vest til de som har hatt kritiske bemerkninger til D-motoren og Volvos måte å takle denne saken. Syns virkelig det er på høy tid at Volvo nå begynner å ta sine kunder seriøst! Stå på Bitteliten! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 VP har fått mye pepper her. Men jeg har en føleles av at dette kanskje angår alle som har moderne CR båtmotorer i Norge? Iallfall med injektorer fra samme produsent? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Suzuki Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 at såkalt vinterdiesel (diesel + parafin) Hvor har du det ifra at det er parafin i vinterdieselen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 VMen jeg har en føleles av at dette kanskje angår alle som har moderne CR båtmotorer i Norge? Iallfall med injektorer fra samme produsent? Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme. Derfor tror jeg dieselen i Norge blir endret. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Problemene er vel en uforutsett konsekvens av produktutvikling. Slik jeg forstår det har denne teknologien store fordeler miljømessig og derfor også forbruksmessig. Jeg tror det er noe i dette med at dieselkvaliteten er for dårlig noen steder, men at dieselen også må utvikles i takt med motorene. Det er nok et lite gap her som må tettes i samarbeid mellom dieselleverandørene og motorprodusentene. Etter hva jeg forstår har problemene oppstått fortrinnsvis i Norge og da nærmere bestemt på vestlandet i et relativt lite omfang. Jeg kan ikke skjønne at hvis dette er tilfelle, så er problemet også enkelt å rette på. Jeg skjønner frustrasjonen mange har, og kanskje skyldes dette usikkerheten knyttet til at man frykter en slik skade før den ferdige løsningen foreligger. Jeg tror det ordner seg til det bedre, og at mye allerede er gjort fra Volvos side selv om vi ikke vet om detaljene i denne prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Jeg tror en av utfordringene til VP er at forbrukerne ikke lenger bare leser nyheter hver måned når båtbladene kommer i posten. Ivrige forbrukere (som meg og andre her) søker på web og diskuterer - og er VP (og andre)passive da blir det fort en stor sak av det. Man må rett og slett være forbaska aktiv som produsent. Dette er nok mer kjent i USA der man i mange år har hatt forbrukergrupperinger - ¨nå er dette kommet mye mer hit også - og da kreves det litt mer Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme. Derfor tror jeg dieselen i Norge blir endret. Enig (med fare for å bli oppfattet som å "legge seg flat for Volvo, bagatellisere,tåkelage og dele ut sleivspark i øst og vest" ). Problemene er vel en uforutsett konsekvens av produktutvikling. Slik jeg forstår det har denne teknologien store fordeler miljømessig og derfor også forbruksmessig. Jeg tror det er noe i dette med at dieselkvaliteten er for dårlig noen steder, men at dieselen også må utvikles i takt med motorene. Et godt poeng - en ufortsett konsekvens som nå VP får hele trykket av. Ellers litt mer usikker på om oljeselskapene vil endre på tilsetningen. Vi kan jo håpe, men dette er vel også et politisk og miljømessig spørsmål om dette vil bli akseptert. En ting er hva du selv tilsetter på tanken en annen ting hva som skal selges som godtkjent diesel i Norge. Redigert 9.Mai.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Hvor har du det ifra at det er parafin i vinterdieselen ? Suzuki Ja det er Parafin i vinter Diesel (Har kjørt tank bil ) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Förr i tiden var det parafin i vinterdiesel...inte idag i den nye Citydieseln...ivartfall ikke her nede! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blanco Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Jeg vet ikke - men som jeg forstår dette så er VP problemet noe som kan ramme de aller fleste common rail motorer (de fleste bruker Bosch sitt system). Jeg holder derfor fast på at jeg tror det vil komme en endring i dieselen Jeg har for 2 dager siden kjøpt en ny båt med cr motor fra cummings, eller riktigere VM Motori. Blir litt nervøs med tanke på denne diskusjonen. MEN det er bare Volvo som har hatt denne typen havarier. De andre produsentene har kun opplevd problemer med Bosch injektorene som er løst ved å bytte. Merk at det er kopperinfestingen som brister som skaper lekasje i blokken. Redigert 9.Mai.2008 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Bern Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme. Derfor tror jeg dieselen i Norge blir endret. VP er på ingen måte ”innovatøren med CR motorer i lystbåter”. Sabb Iveco har hatt common rail lenge. De bruker også injektorer fra Bosch, helt uten problemer. På Iveco-motorene står injektoren direkte i støpejernet. De har altså ikke kobberhylsa som VP bruker. Kan det være forskjellen? Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme. Ikke dermed sagt at andre nødvendigvis vil få de samme problemene - hva som er rundt injektorene har jo også mye å si. F.eks generell motorkonstruksjon, programmering av "hjerne" etc... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SF Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 VP er på ingen måte ”innovatøren med CR motorer i lystbåter”. Sabb Iveco har hatt common rail lenge. De bruker også injektorer fra Bosch, helt uten problemer. På Iveco-motorene står injektoren direkte i støpejernet. De har altså ikke kobberhylsa som VP bruker. Kan det være forskjellen? Mvh Bern Tror du er inne på noe vesentlig. At en injektor kan feile fra tid til annen må vi nok akseptere akkurat som tradisjonelle dyser gjør etter lengre tids bruk. Men at en injektorfeil skal kunne forårsake at frostplugger presses ut med påfølgende motorhavari kan ikke være akseptabelt. Dette er nok et resultat av et dårlig design på kjølesystemet på D4 og D6 motorene og ikke injektoren til Bosch. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
carmencita Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Hei, har fulgt med her, og vil gjerne komme med en kommentar angående hvem som en skal forholde seg mot i sånne saker. Alle disse båtene er såpass nye at de er samsvart mot gjeldende EU direktiver og derretter CE merket av enten produsent eller importør. Det jeg har lært ang. maskin direktivet, er at den som har satt sin signatur på en samsvarserklæring for et produkt, også går god for underliggende produkter som hoved produktet er bygd opp av. Dette gjøres på bakgrunn av enten samsvarserklæringer eller produkt erklæringer utstedt for de forskjellige under produktene.(f.eks. motorleverandør) Dermed er det den som har samsvart hele produktet som en slik sak skal frontes mot. Etter det jeg har skjønt, så kan faktisk VP be alle kunder som har kjøpt båt med ferdig installert motor fra dem om å gå via den som har samsvart hele produktet. Om det er lurt er en helt annen sak Så jeg tror det er lurt det som Bitteliten er inne på, å gå til Windy. Mvh, Carmencita Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Så jeg tror det er lurt det som Bitteliten er inne på, å gå til Windy. Og Windy følger som vanlig veldig bra opp. Fikk svar i morges på mailen jeg sendte i går kveld. De sa at VP kommer med brev til alle registrerte D kunder i løpet av neste uke. Nå blir det viktig å ha "hostesaften" fra Statoil på tanken. Får man havari og man ikke har fylt det har man nok et problem. Men vi får se hva advokaten "vår" sier også om KNBF går god for at vi kan bruke litt tid på dette Forresten - jeg tipset Framnæs Maritime om denne diskusjonen - og de har sendt linken videre til VP. Ser at det er en gjest som leser her nå. Håper det er VP - det hadde vært flott om de kunne komme på banen Redigert 9.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Fikk forøvrig samme svar som Bitteliten på min henvendelse til Windy. 30 min. etter at jeg sendte min henvendelse på mail. Har vært og hentet mitt "Lurium" idag. Kr. 190.- pr. liter. Skal benyttes i forhold 1:2000. Hvilket betyr at om jeg fyller diesel for 9 kr pr. liter så utgjør dette ca. 1% av dieselkostnaden. Det setter vel kostnadsdiskusjonen litt i riktig proposjon. Prisforskjellen mellom de enkelte marinaer er jo mye større. Jeg kan mene (og mener) mye om selve løsningen, men å vinkle det som et økonomisk problem blir helt patetisk. Redigert 9.Mai.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 har problemene oppstått fortrinnsvis i Norge og da nærmere bestemt på vestlandet i et relativt lite omfang. Just precis. Og jeg er nesten villig til å vedde på løpende serienummer. Den dieselhistorien tror jeg ikke et eneste øyeblikk på. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 På Iveco-motorene står injektoren direkte i støpejernet. De har altså ikke kobberhylsa som VP bruker. Kan det være forskjellen? Mvh Bern Jeg tror du er inne på noe her , men vi får jo bare håpe at du tar feil . Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Dette er ikke å finne på Statoil sin stasjoner på landeveien, for dette er ferdig iblandet i avgiftsdiesel som selges på bensinstasjoner.I Sverige og Danmark er ikke dette noe problem, da det her ikke finnes forskjellige kvaliteter grunnet avgiftsreglement. Det var fin info å få fra VP - da vet vi at vi ikke trenger å fylle tilsetningen utenfor Norge. Jeg må si jeg aner konturene av vikarierende motiv til innføring av full avgift på mairnediesel og det pga. noen skarve Volvo-motorer. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Suzuki Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Ja det er Parafin i vinter Diesel (Har kjørt tank bil ) Feil. Kun vinterdiesel artisk grad har parafin. Den selges hverken langs kysten, og spesielt ikke til lystbåter. Forøvrig skal det bli VELDIG morsomt å følge med når dette blir advokat-mat. Mitt eget, helt personlige stalltips, er at om VP insisterer på at det skal innblandes spesielle saker i dieselen, og at dette må gjøres av forbrukeren selv, og at dette var noe som ikke ble opplyst om på kjøpstidspunktet, så er det å betrakte som en soleklar grunn til å heve kjøpet. At 9 av 10 båtplassen brukere er i stand til å blande og årne på eget vis, er ikke det samme som at 9 av 10 generelle båtbrukere kan gjøre det. Dessuten - å dytte ansvaret for feil blandingsforhold av lurium, feil lurium, defekt lurium og virkning av lurium over på forbrukerne, er noe av det smarteste jeg har sett. Er virkelig eiere og kunder av båter i millionklassen villige til å godta sånt ? Suzuki Redigert 9.Mai.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
chagall Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Feil.Kun vinterdiesel artisk grad har parafin. Den selges hverken langs kysten, og spesielt ikke til lystbåter. Suzuki Javel, da kan du vel fortelle oss hva "vanlig"vinterdiesel inneholder i Sør-Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Da er også "hostesaften" her i gården i hus. Den kalles Forbrenningsforbedrer Marine og her er beskrivelsen av egenskapene: "Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer. Fjerner/hindrersylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr, bedrer tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot korrosjon i tanken og rørledninger, gir drivstoffet bedre lagringsstabilitet, reduserer drivstoff-forbruket og gir mindre skadelige utslipp" Du verden - vidunderstoff. Mangler bare at det kan brukes mot erter i nesa! Når sant skal sies minner det mistenkelig på to-taksolje, og her er innholdet for at våre hobby-kjemister skal kunne boltre seg: Nafta 10-30 % Diesel/gassolje 1-5 % Solvent nafta 0-2% Kolofonium 1 % Da er det bare løp og kjøp. Holder til 4 tanker hos meg (2000 liter) Fikk forøvrig også bekreftet, som Bitteliten, at brev går ut til eiere i neste uke Redigert 9.Mai.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Javel, da kan du vel fortelle oss hva "vanlig"vinterdiesel inneholder i Sør-Norge. Kjemiske additiver som endrer oljens egenskaper mht. voksing, clogging og utfelling. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Fikk forøvrig også bekreftet, som Bitteliten, at brev går ut til eiere i neste uke Ikke for å være vrang eller slem, men brev om hva ? At eiere av VP motorer selv må modifisere / lage sitt drivstoff for at garantien skal gjelde ? At VP påtar seg alt ansvar, all risiko og alle kostnader ifbm. at " hvermansen " skal leke hobbyalkemist ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.