Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg vet ikke - men som jeg forstår dette så er VP problemet noe som kan ramme de aller fleste common rail motorer (de fleste bruker Bosch sitt system). Jeg holder derfor fast på at jeg tror det vil komme en endring i dieselen

 

MEN - om det skulle vise seg at det kommer havarier på tross av at man bruker additivet - ja da har VP et virkelig STORT problem

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Tror den resepten som Bitteliten foreskriver her er rette veien å gå!

 

Snakk et språk som de forstår og få denne saken i rett gjenge.

 

Det nytter lite å ha en "talsmann" som hele veien har lagt seg flat for Volvo, bagatellisert ,tåkelagt og delt ut sleivspark i øst og vest til de som har hatt kritiske bemerkninger til D-motoren og Volvos måte å takle denne saken.

 

Syns virkelig det er på høy tid at Volvo nå begynner å ta sine kunder seriøst!

 

Stå på Bitteliten! :flag:

Link to post
Share on other sites

V

Men jeg har en føleles av at dette kanskje angår alle som har moderne CR båtmotorer i Norge? Iallfall med injektorer fra samme produsent?

Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme. Derfor tror jeg dieselen i Norge blir endret.

Link to post
Share on other sites

Problemene er vel en uforutsett konsekvens av produktutvikling. Slik jeg forstår det har denne teknologien store fordeler miljømessig og derfor også forbruksmessig. Jeg tror det er noe i dette med at dieselkvaliteten er for dårlig noen steder, men at dieselen også må utvikles i takt med motorene. Det er nok et lite gap her som må tettes i samarbeid mellom dieselleverandørene og motorprodusentene.

 

Etter hva jeg forstår har problemene oppstått fortrinnsvis i Norge og da nærmere bestemt på vestlandet i et relativt lite omfang. Jeg kan ikke skjønne at hvis dette er tilfelle, så er problemet også enkelt å rette på.

 

Jeg skjønner frustrasjonen mange har, og kanskje skyldes dette usikkerheten knyttet til at man frykter en slik skade før den ferdige løsningen foreligger. Jeg tror det ordner seg til det bedre, og at mye allerede er gjort fra Volvos side selv om vi ikke vet om detaljene i denne prosessen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en av utfordringene til VP er at forbrukerne ikke lenger bare leser nyheter hver måned når båtbladene kommer i posten. Ivrige forbrukere (som meg og andre her) søker på web og diskuterer - og er VP (og andre)passive da blir det fort en stor sak av det. Man må rett og slett være forbaska aktiv som produsent. Dette er nok mer kjent i USA der man i mange år har hatt forbrukergrupperinger - ¨nå er dette kommet mye mer hit også - og da kreves det litt mer

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme. Derfor tror jeg dieselen i Norge blir endret.

:yesnod: Enig (med fare for å bli oppfattet som å "legge seg flat for Volvo, bagatellisere,tåkelage og dele ut sleivspark i øst og vest" :lol: ).

 

Problemene er vel en uforutsett konsekvens av produktutvikling. Slik jeg forstår det har denne teknologien store fordeler miljømessig og derfor også forbruksmessig. Jeg tror det er noe i dette med at dieselkvaliteten er for dårlig noen steder, men at dieselen også må utvikles i takt med motorene.

Et godt poeng - en ufortsett konsekvens som nå VP får hele trykket av. Ellers litt mer usikker på om oljeselskapene vil endre på tilsetningen. Vi kan jo håpe, men dette er vel også et politisk og miljømessig spørsmål om dette vil bli akseptert. En ting er hva du selv tilsetter på tanken en annen ting hva som skal selges som godtkjent diesel i Norge.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke - men som jeg forstår dette så er VP problemet noe som kan ramme de aller fleste common rail motorer (de fleste bruker Bosch sitt system). Jeg holder derfor fast på at jeg tror det vil komme en endring i dieselen

 

Jeg har for 2 dager siden kjøpt en ny båt med cr motor fra cummings, eller riktigere VM Motori. Blir litt nervøs med tanke på denne diskusjonen. MEN det er bare Volvo som har hatt denne typen havarier. De andre produsentene har kun opplevd problemer med Bosch injektorene som er løst ved å bytte. Merk at det er kopperinfestingen som brister som skaper lekasje i blokken.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme. Derfor tror jeg dieselen i Norge blir endret.

 

VP er på ingen måte ”innovatøren med CR motorer i lystbåter”. Sabb Iveco har hatt common rail lenge. De bruker også injektorer fra Bosch, helt uten problemer. På Iveco-motorene står injektoren direkte i støpejernet. De har altså ikke kobberhylsa som VP bruker. Kan det være forskjellen?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme oppfattelse som deg Nils. VP er innovatøren med CR motorer i lystbåter, og nå får de også de innovative problemene. De fleste bruker Bosch sitt system - så injectorene er nok de samme.

 

Ikke dermed sagt at andre nødvendigvis vil få de samme problemene - hva som er rundt injektorene har jo også mye å si. F.eks generell motorkonstruksjon, programmering av "hjerne" etc...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

VP er på ingen måte ”innovatøren med CR motorer i lystbåter”. Sabb Iveco har hatt common rail lenge. De bruker også injektorer fra Bosch, helt uten problemer. På Iveco-motorene står injektoren direkte i støpejernet. De har altså ikke kobberhylsa som VP bruker. Kan det være forskjellen?

 

Mvh Bern

 

 

Tror du er inne på noe vesentlig.

 

At en injektor kan feile fra tid til annen må vi nok akseptere akkurat som tradisjonelle dyser gjør etter lengre tids bruk. Men at en injektorfeil skal kunne forårsake at frostplugger presses ut med påfølgende motorhavari kan ikke være akseptabelt.

 

Dette er nok et resultat av et dårlig design på kjølesystemet på D4 og D6 motorene og ikke injektoren til Bosch.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei, har fulgt med her, og vil gjerne komme med en kommentar angående hvem som en skal forholde seg mot i sånne saker.

 

Alle disse båtene er såpass nye at de er samsvart mot gjeldende EU direktiver og derretter CE merket av enten produsent eller importør.

 

Det jeg har lært ang. maskin direktivet, er at den som har satt sin signatur på en samsvarserklæring for et produkt, også går god for underliggende produkter som hoved produktet er bygd opp av. Dette gjøres på bakgrunn av enten samsvarserklæringer eller produkt erklæringer utstedt for de forskjellige under produktene.(f.eks. motorleverandør)

 

Dermed er det den som har samsvart hele produktet som en slik sak skal frontes mot. Etter det jeg har skjønt, så kan faktisk VP be alle kunder som har kjøpt båt med ferdig installert motor fra dem om å gå via den som har samsvart hele produktet.

 

Om det er lurt er en helt annen sak :wink:

 

Så jeg tror det er lurt det som Bitteliten er inne på, å gå til Windy.

 

Mvh,

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Så jeg tror det er lurt det som Bitteliten er inne på, å gå til Windy.

Og Windy følger som vanlig veldig bra opp. Fikk svar i morges på mailen jeg sendte i går kveld. De sa at VP kommer med brev til alle registrerte D kunder i løpet av neste uke.

 

Nå blir det viktig å ha "hostesaften" fra Statoil på tanken. Får man havari og man ikke har fylt det har man nok et problem. Men vi får se hva advokaten "vår" sier også om KNBF går god for at vi kan bruke litt tid på dette

 

Forresten - jeg tipset Framnæs Maritime om denne diskusjonen - og de har sendt linken videre til VP. Ser at det er en gjest som leser her nå. Håper det er VP - det hadde vært flott om de kunne komme på banen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk forøvrig samme svar som Bitteliten på min henvendelse til Windy. 30 min. etter at jeg sendte min henvendelse på mail.

 

Har vært og hentet mitt "Lurium" idag. Kr. 190.- pr. liter. Skal benyttes i forhold 1:2000.

Hvilket betyr at om jeg fyller diesel for 9 kr pr. liter så utgjør dette ca. 1% av dieselkostnaden. Det setter vel kostnadsdiskusjonen litt i riktig proposjon. Prisforskjellen mellom de enkelte marinaer er jo mye større.

 

Jeg kan mene (og mener) mye om selve løsningen, men å vinkle det som et økonomisk problem blir helt patetisk.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke å finne på Statoil sin stasjoner på landeveien, for dette er ferdig iblandet i avgiftsdiesel som selges på bensinstasjoner.

I Sverige og Danmark er ikke dette noe problem, da det her ikke finnes forskjellige kvaliteter grunnet avgiftsreglement.

 

Det var fin info å få fra VP - da vet vi at vi ikke trenger å fylle tilsetningen utenfor Norge.

Jeg må si jeg aner konturene av vikarierende motiv til innføring av full avgift på mairnediesel og det pga. noen skarve Volvo-motorer. :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ja det er Parafin i vinter Diesel (Har kjørt tank bil :wink: )

 

Feil.

Kun vinterdiesel artisk grad har parafin.

Den selges hverken langs kysten, og spesielt ikke til lystbåter.

 

Forøvrig skal det bli VELDIG morsomt å følge med når dette blir advokat-mat.

 

Mitt eget, helt personlige stalltips, er at om VP insisterer på at det skal innblandes spesielle saker i dieselen, og at dette må gjøres av forbrukeren selv, og at dette var noe som ikke ble opplyst om på kjøpstidspunktet, så er det å betrakte som en soleklar grunn til å heve kjøpet.

 

At 9 av 10 båtplassen brukere er i stand til å blande og årne på eget vis, er ikke det samme som at 9 av 10 generelle båtbrukere kan gjøre det.

 

Dessuten - å dytte ansvaret for feil blandingsforhold av lurium, feil lurium, defekt lurium og virkning av lurium over på forbrukerne, er noe av det smarteste jeg har sett.

 

Er virkelig eiere og kunder av båter i millionklassen villige til å godta sånt ?

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Da er også "hostesaften" her i gården i hus. Den kalles Forbrenningsforbedrer Marine og her er beskrivelsen av egenskapene:

 

"Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer. Fjerner/hindrersylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr, bedrer tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot korrosjon i tanken og rørledninger, gir drivstoffet bedre lagringsstabilitet, reduserer drivstoff-forbruket og gir mindre skadelige utslipp"

 

Du verden - vidunderstoff. Mangler bare at det kan brukes mot erter i nesa! :lol:

 

Når sant skal sies minner det mistenkelig på to-taksolje, og her er innholdet for at våre hobby-kjemister skal kunne boltre seg:

 

Nafta 10-30 %

Diesel/gassolje 1-5 %

Solvent nafta 0-2%

Kolofonium 1 %

 

Da er det bare løp og kjøp. Holder til 4 tanker hos meg (2000 liter)

 

Fikk forøvrig også bekreftet, som Bitteliten, at brev går ut til eiere i neste uke

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk forøvrig også bekreftet, som Bitteliten, at brev går ut til eiere i neste uke

 

Ikke for å være vrang eller slem, men brev om hva ?

 

At eiere av VP motorer selv må modifisere / lage sitt drivstoff for at garantien skal gjelde ?

At VP påtar seg alt ansvar, all risiko og alle kostnader ifbm. at " hvermansen " skal leke hobbyalkemist ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...