Mulligan Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 "Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer. Fjerner/hindrersylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr, bedrer tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot korrosjon i tanken og rørledninger, gir drivstoffet bedre lagringsstabilitet, reduserer drivstoff-forbruket og gir mindre skadelige utslipp" Høres ut som noe lurium for å kjøre smådiesler på MGO. Kanskje det er STP? Sådan Tapes Penger. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Fikk noe diesel i fra Arendal med Båten. Og den synes jeg virket veldig feit, tror ikke det er "vestlandsdiesel". Er vel ikke grunn til at læreren i motorlære på D5L konsekvent kalte diesel for olje. Det rette ordet er vel dieselolje. Forbrenningsforbedrer Marine virker jo i følge reklamen som et bra stoff for motoren uansett, men jeg synes prisen egentlig var litt stiv. Jeg får vel følge med på forbruksmåleren :) Noen som vet om Garstad har fått stoffet? Redigert 9.Mai.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Ikke for å være vrang eller slem, men brev om hva ? At eiere av VP motorer selv må modifisere / lage sitt drivstoff for at garantien skal gjelde ? At VP påtar seg alt ansvar, all risiko og alle kostnader ifbm. at " hvermansen " skal leke hobbyalkemist ? Det får vi komme tilbake til Suzuki. Ikke godt å vite innholdet i et brev vi ikke har mottatt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 .........Nafta 10-30 % Diesel/gassolje 1-5 % Solvent nafta 0-2% Kolofonium 1 % ........ Dette blir bare ca 30-35 %. Hva består de resterende 65 - 70 % av? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Victora III Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Dette blir bare ca 30-35 %. Hva består de resterende 65 - 70 % av? Det lurte jeg også på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Rart at det ikke er no trøbbel med D-serien her. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Dette blir bare ca 30-35 %. Hva består de resterende 65 - 70 % av? luft kansje? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Rart at det ikke er no trøbbel med D-serien her. Står vel ikke noe om saken på den norske VP siden heller? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Snakker mye med russere. De har aldri hørt om det. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Problemer med D4/D6 serien er ikke fremtredende i USA heller, fant ikke noe om dette det siste året på boatdiesel.com heller Redigert 9.Mai.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MajorAndy Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Ja, jeg har også søgt højt og lavt for at finde eksempler i udlandet. Også på Fendern.se. Men ingen steder er det åbenbart et problem på samme måde som i Norge. Hvis det er rigtigt kan det jo forklare noget af den måde, VP prioriterer dette problem på. Måske er dette et større PR-mæssig (norsk) katatrofe end et egentligt produkt-problem...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 har ikke Volvo Penta selv, men har fulgt med debatten. Søkte litt rundt på Google og sammenfattet observasjoner med et "åpent" sinn. Meget mye mulig at det som fremkommer i dette innlegget allerede er debattert, men jeg tar sjansen likevel. Volvo anbefaler kun bruk av Diesel som er ihht. EN590 standarden ( ref ) Det er også en svovelavvgift i Norge som belastes avhengig av svovelnivået i brennstoffet ( ref ) Samtidig som båtfolk er interesserte i rimligst mulig drivstoff ( ref ) Og da følgelig kan finne på å fylle Marin Gassolje som muligens ikke er ihht. EN590 standarden ( ref ) og i alle fall er lav-svovelholdig ( ref ). Denne marine gassoljen er vel beregnet på gode-gamle sliter motorer som ikke har common rail etc. Samtidig er det noen som mener at lavt svovelnivå kan skade injektorene og blant annet føre til lekkasjer ( ref ) Volvo Penta mener jo selv at en injektor kan være "skadet" som følge av drivstoff problematikken ( ref ) Jeg vet at dette er litt tynt, men dersom vi for tankeeksperimentets skyld legger til grunn at det er slik som oppsummert over kan vi legge følgende utsagn på bordet 1. en Volvo Penta kan ha et latent problem med svekkede/skadede dyser som under gitte forhold kan eksplodere og forårsake havari. Svekkingen oppstår med bruk av feil kvalitet på Dieselen. Eksplosjonen fremkommer med hvilken som helst dieselkvalitet. 2. ikke alt drivstoff i norge som man kan få en Penta til å kjøre på er ihht. standarden som kreves ( EN590 ). Eksempler kan være fyringsolje, marin gassolje som er kandidater til å bli fyllt på en båt (1) 3. samme problemet kan være på andre motorer med Common Rail dog ikke med like fatale symptomer som på Volvo Penta grunnet konstruksjonen med kobberkappe og frostplugger som sammen effektivt dreper motoren - - (1) jeg vet at det er sannsynlig at det er solgt alle diesel/gassolje/fyringsolje kvaliteter fra samme tanken ( ref ), men kanskje økte krav til lønnsomhet samt tilgang på lavsvovelholdig råolje har ført til at oljeselskapene differensierer for å spare penger på svovelavgiften? Tror forøvrig at Volvo har fått så mye pes nå at de må komme med en bindende endelig konklusjon på denne historien. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Hei sann alle sammen. Jeg sendte en mail til Yanmar Norge og spurte om de hadde erfart de samme problemer. Mailen jeg skrev er gjengitt i "Trøbbel med yanmar by serie" Her er svaret jeg fikk fra Ole løken servicesjef hos yanmar. Emne: SV: Yanmar BY serie Hei Vi har ingen erfaringer som tilsier at dieselen i Norge skaper problemer med våre common rail-motorer. Dog er vi kjent med at diesel med høyt vanninnhold, eller en høy andel bensintilsetning vil forkorte levetiden for systemet. Dertil er motorene ikke godkjent for drift med biodiesel. Vi anbefaler ikke å bruke dieseltilsetninger på våre motorer. Med vennlig hilsen Yanmar Norge AS Ole Løken Servicesjef Redigert 9.Mai.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Victora III Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Kjapt svar fra Yanmar - her er de bedre en VP som for tiden har valgt å ikke svare. Så spørs det hvordan dette skal tolkes. De avviser at ordinær marinediesel skaper problemer for deres CR-motorer. Her skiller de seg klart fra VP. Likevel svarer de ikke på spørsmålet om de er kjent med injectorhavari. Så peker de på høyt vanninnhold, eller en høy andel bensintilsetning som et mulig problem og sier dette vil forkorte levetiden for systemet. Hva betyr det? At det generelt sett ikke er heldig (det vet vi jo) eller at de har erfart at dette har ført til havari eller trøbbel? Ellers har D6`en fått sin dose "hostesaft" i dag og maler som aldri før ut fjorden - forøvrig på en av tidenes flotteste vårkvelder her sør! Redigert 9.Mai.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Bitteliten har også fått "hostesaft" på tanken i dag. Først litt mer enn 1/2 dl i hver tanken for de ca 150 literne det var i tanken. Så fylte jeg 520 liter diesel i Hankø (9,90 pr liter ) og da ble det snaut to dl til i hver tank også - totalt har jeg nok et par dl på hver tank - som er på 400 liter. Lurer på hvor nøyaktig man må være med tilmålingen. Hos meg går det litt på øyemål - og da blir det gjerne at man har i litt mer enn man trenger kanskje. Har ikke merket noen forskjell på motorene - de går fortsatt Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Bitteliten har også fått "hostesaft" på tanken i dag. Først litt mer enn 1/2 dl i hver tanken for de ca 150 literne det var i tanken. Så fylte jeg 520 liter diesel i Hankø (9,90 pr liter ) og da ble det snaut to dl til i hver tank også - totalt har jeg nok et par dl på hver tank - som er på 400 liter. Lurer på hvor nøyaktig man må være med tilmålingen. Hos meg går det litt på øyemål - og da blir det gjerne at man har i litt mer enn man trenger kanskje. Det må jo være betryggende `Bitteliten`at VP har sendt ut en" resept" på hvordan forbedre den "Norske dieselen". Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Hei Jeg har fulgt med i denne tråden en tid. Gratulerer til alle med D-motorer!!!! Endelig har Volvo Penta funnet problemet med at minst 40 motorer har havarert, og noen hundre har hatt problemer med injectorene. Det er jo helt utrolig at oljeselskapene har slurvet og produsert en diesel som ikke tilfrestiller kravene som stilles til dette. Da er det godt å vite at man har en motor som er levert av verdens ledende fritidsbåtmotorprodusent. Det eneste man som kunde og forbruker må gjøre, er å sørge for at man fyller et additiv på tanken. Dette selges utrolig rimelig på alle VP servicesteder. Alle brukere kan se frem mot flere tusen timers bruk, uten bekymring for havari elelr driftsproblemer. Denne saken kunne ikke hatt et bedre utfall. Volvo Penta er en solid leverandør som rydder opp når andre ikke leverer. Hvilke andre produsenter kan vise til slik kundeoppfølging?? Man kan jo bare tenke seg hvilken oppvask dette blir når VP skal kreve erstatning fra oljeselskapene som ikke har oppfylt kravene som følger drivstoffproduksjon. Igjen, gratulerer!!! Dette var svært positivt. Jeg må innrømme at jeg har vært kritisk til VP i denne saken. Jeg beklager det og vil med dette beklage at jeg har undervurdert VP som seriøs produsent og leverandør. Det minste man kan gjøre som forbruker i denne saken, er å kjøpe additivet og fylle dette på tanken i forbindelse med bunkring. Det er godt når slike saker kan løse seg av seg selv. Ingen rettssaker eller langvarige klageprosesser nødvendig. Volvo Penta tar ansvar på vegne av alle Norges brukere. Andre leverandører har litt å lære av dette!! God sommer!. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
pondoro Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Volvo Penta mister jo snart all troverdighet......hvem i all verden vil satse på en ny VP etter dette......?? Har en eldre VP diesel selv som går riktig bra, men etter dette vil jeg aldri sette inn en motor fra D serien, dette er bare for dårlig.. Skal kundene nå fylle tilsetningstoffer for egen regning fordi VP ikke lager motorer som tåler dagens norske spec. på diesel...??? DETTE ER HELT HINSIDES ENHVER FORNUFT.... D- motor eiere, slå dere sammen og kjør stor rettsak mot VP, med så bred dekning i pressen som mulig, da tenker jeg de snur lynkjapt.. Forresten......av hvilke fabrikat er Yanmar sine dyser.....ser jo ut til at DE holder mål....? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Vi får nå se hva brevet sier før vi trekker for mange konklusjoner. En hver kan selv bestemme hvilken motor en vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 En ting er vel at man må tilsette snabelstoff for at dysene skal holde, men jeg synes nå største feilen er at hele motoren kan havarere pga dysefeil. Burde ikke konstruksjonen vært slik at dysefeil ikke kunne føre til at frostpluggene kan blåse ut da?? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Yanmar har bosch de også.. det er jo BMW som lager den i samarbeid.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Tror nok ikke vp er de eneste som får dysehavari.. men de er de eneste som blåser hele motoren når det skjer.. og når man tenker på at D3 er limt og D4-D6 ikke lar seg borre og overhale men faktisk er konstruert for og byttes i sin helhet så blir det meget kostbare motorer for eierne.. Mye sant i det som servicesjefen til yanmar skrev.. at diesel med vanninnhold og høyt bensininnhold ikke bra.. Jeg tror at "gamle" diesler ikke er så følsomme for dette men elektronisk styrte motorer med meget høyt trykk blir overfølsomme.. samt at timeantall og levetid er mer på linje med bensinmotorer gjør at dette er kostbare motorer. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
roaldbj Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Vi er i nærheten av 1100 innlegg i denne tråden. Jeg ser frem til noen som kan oppsummere hva som er situasjonen for nye VP D-motor eiere. Vår egen båt ble først levert med 2 stk Yanmar 6LYA-STE. Fom 2008 har båtprodusenten inngått avtale med VP og nå leveres båten visstnok standard med 2 x VP 310. Skal bli spennende å høre erfaringer med VP i denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Tror du er inne på noe vesentlig. At en injektor kan feile fra tid til annen må vi nok akseptere akkurat som tradisjonelle dyser gjør etter lengre tids bruk. Men at en injektorfeil skal kunne forårsake at frostplugger presses ut med påfølgende motorhavari kan ikke være akseptabelt. Dette er nok et resultat av et dårlig design på kjølesystemet på D4 og D6 motorene og ikke injektoren til Bosch. En ting er vel at man må tilsette snabelstoff for at dysene skal holde, men jeg synes nå største feilen er at hele motoren kan havarere pga dysefeil. Burde ikke konstruksjonen vært slik at dysefeil ikke kunne føre til at frostpluggene kan blåse ut da?? Tror nok ikke vp er de eneste som får dysehavari.. men de er de eneste som blåser hele motoren når det skjer.. Kan ikke annet enn å Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.