andersm Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Ser også at dette med dieselkvalitet og feilende injektorer har vært kjent lenge. I 2000 sendte injektorprodusentene ut et "felles standpunkt" vedr. dårlig dieselkvalitet og garantiansvar på injektorene. Interessant her å se at de forherliger EN590 standarden, spesielt mtp. smøringsegenskapene Europe's latest EN590 standard is singled out for praise, especially its "inclusion of the lubricity requirement" in the ISO 12156-2 lubricity standard. Fuel Injector Makers Warn Of Fuel Quality, Biodiesel Problems: 'Common Position' - Brief Article - Anders M. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Dette var veldig spennende og illustrerende informasjon andersm. Tydelig at dette er et kjent tema i bransjen Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Veldig enig. Bra når noen kommer med denne typen fakta og tatt seg bryet med å lete det opp! Dette skulle vel bety at det er mer og mer som heller til at dette neppe er et VP-problem alene, men en problematikk som har vært kjent en stund i forhold til CR-teknologi og diesel-standarder. Det verste scenarioet nå vil jo være om VP vil skyve alt ansvar over på petroliumsbransjen som igjen vil skylde på VP osv. Dette ser jeg på som et meget lite gunstig scenario for oss eiere med tanke på utvidede garantier. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 VI har en advokat som ser på saken - SW jobber med det - jeg har stilt min frie KNBF time til rådighet. Om andre også har frie KNBF timer og vi trenger mer tid for advokaten er det fint om dere kan stille også om ikke selger jeg en halv fot at NordWesten til høystbydende for å finansiere advokatstandens cigar og blondinne forbruk Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Du mener vel blondinnens forbruk... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 VP stiller krav om at 590 skal følges i sine instruksjonsbøker. Om de nå krever at man har et additiv i er det to mulige forklaringer 1. at oljeselskapene ikke følger 590 normen 2. at motoren krever mer smøring enn 590 normen Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 VI har en advokat som ser på saken - SW jobber med det - jeg har stilt min frie KNBF time til rådighet. Om andre også har frie KNBF timer og vi trenger mer tid for advokaten er det fint om dere kan stille også om ikke selger jeg en halv fot at NordWesten til høystbydende for å finansiere advokatstandens cigar og blondinne forbruk Jeg stiller gjerne min frie KNBF-time til rådighet. Selv om jeg heldigvis har Cummins Mercruiser.... men etter hvert blir det nok en VP igjen. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
ter-av Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Timen min er disponibel! ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Blue_Dragon Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Min er desverre brukt. Spørsmålet er når brevet kommer... VP har lovet mye før, blant annet oppdatering på sine hjemmesider. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 VP stiller krav om at 590 skal følges i sine instruksjonsbøker. Om de nå krever at man har et additiv i er det to mulige forklaringer1. at oljeselskapene ikke følger 590 normen 2. at motoren krever mer smøring enn 590 normen Eller alternativ 3, blitt forledet av sleske/uvitende drivstoffselgere til å tanke Marin gassolje som ikke ihht. spek tilfredstiller EN590 (se innlegg over). Det e vel umulig for menigmann å se forskjell på den grønne avgiftsfrie autodieselen og den grønne marine gassoljen? Hvis vi ser på veiledende utsalgspriser fra Statoil for leveranse til bedriftskunder ser vi følgende -- Avgifter pr. 15.05.2008 | Pris pr. 15.05.2008 ------------------------------------------------------------------ Marin gassolje 139,50 | 897,30 Diesel svovelfri 139,50 | 916,30 -- Vi ser altså at avgiftene er identiske mellom Marin gassolje og avgiftsfri "Autodiesel", mens den marine gassoljen er 19 øre rimeligere pr. liter før mva. Dersom vi legger til grunn at en leverandør ( marina, tankbil, skip el. ) enten åpent eller uten å fullt ut informere kunden om at det er Marin gassolje som selges mens kunden forventer farget autodiesel så er det penger å tjene her. Også interessant å finne følgende uttalelse på en helt fullstendig utdatert prisliste Hei. Jeg driver Kongen Marina i Frognerkilen i Oslo, ...... Mange av stasjonene som er nevnt er "Kyststasjoner" som har som formål å serve kystflåten. De sier selvsagt ikke nei til fritidsfartøyer, selv om de gjerne ser at det helst blir "større" volum. Produktet er ofte "gassolje". Min stasjon faktureres fra Esso for vanlig farget, avgiftsfri diesel ............... PS. den marine gassoljen blir fortsatt billigere med tilsatt Forbrenningsforbedrer som etter det jeg forstår koster ca. 10 øre/liter drivstoff. Det stoffet som tilsettes "Autodiesel" skal i følge Statoil Produktet har tilsetninger med rensende effekt på innsprøytningsdyser, reduserer skumming og beskytter mot korrosjon. Som vel er mye av det samme som denne Forbrenningsforbedrer Marine som VP nå foreskriver. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Eller alternativ 3, blitt forledet av sleske/uvitende drivstoffselgere til å tanke Marin gassolje som ikke ihht. spek tilfredstiller EN590 (se innlegg over). Det e vel umulig for menigmann å se forskjell på den grønne avgiftsfrie autodieselen og den grønne marine gassoljen? Vi ser altså at avgiftene er identiske mellom Marin gassolje og avgiftsfri "Autodiesel", mens den marine gassoljen er 19 øre rimeligere pr. liter før mva. Dersom vi legger til grunn at en leverandør ( marina, tankbil, skip el. ) enten åpent eller uten å fullt ut informere kunden om at det er Marin gassolje som selges mens kunden forventer farget autodiesel så er det penger å tjene her. - anders m. Tror du absolutt er inne på sakens kjerne `andersm`. Kunne nesten tro du var ansatt i ett eller annet oljeselskap.? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Tror nok du kanskje er inne på noe der ja. Har tenkt den tanken mange ganger om de er avgiftsfri diesel eller marine gassolje man får.. Marine gassoljen er ikke tilsatt smøring som du sier og den vil "ryke" mer på en fritidsbåtmotor. Har ikke fått noen tilbakemelding ang dieselen.. har forsåvitt glemt og purre.. men stoler på far som mener hardnakket at det ikke er forskjell på autodiesel og avgiftsfri.. men som han sa.. man vet jo ikke om det faktisk er marine gassolje man får noen steder som du nevner andersm. Og da er det ikke RART AT MAN RYKER INJECTORER.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 (redigert) Interessant informasjon. Selv trodde jeg farget diesel var farget diesel og visste ikke at det var flere kvaliteter. Marine Gassoljen oppgis å være iht ”bransjestandard”, hvilken standard er det?? Er det en fin måte å si at den ikke er iht noen standard men at den er slik den alltid har vært?? Videre skriver Statoil at den møter motorprodusentenes krav, hvordan kan de si det, det kommer jo litt an på hvilken motor den brukes på og hvilke krav denne setter. Jeg fikk en liten aha opplevelse når jeg leste dette. En av plassene jeg fyller diesel så har de en dieselpumpe med Statoil logo ved marinaen og en uten logo ved hurtigbåtkaien. Den gangen jeg la meg til ved pumpa ved marinaen så fikk jeg klar beskjed om å flytte båten bort til den andre pumpa. Dieselen fra Statoil var alt for dyr. Begynner nå å lure på om det er Marine Gassolje de seller på hurtigbåtkaien og ikke diesel iht til EN590. Noen som vet hvem som bruker Marine Gassolje, er dette først og fremst ment brukt til større skip eller er all båtdiesel egentlig Marine Gassolje? Redigert 16.Mai.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 (redigert) Her er info i fra Esso Datablad på Statoil Marine Gassolje Standarder. Legge merke til at Norge har en egen standard for Marine gassolje. Redigert 16.Mai.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Slik jeg leser dette Blue_Dragon så møter ingen av de fargede diesel kvalitetene i norge EN590, enig? Da er vi tilbake til at VP har satt et produkt ut på det norske markedet som ikke er egnet for bruk her. Videre så skal ikke et dysehavari medføre umiddelbart og totalt motorhavari. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
andersm Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 (redigert) Slik jeg leser dette Blue_Dragon så møter ingen av de fargede diesel kvalitetene i norge EN590, enig? Avgiftsfri "Autodiesel", eller Diesel B5/Diesel svovelfri som Statoil kaller det med eller uten avgifter er i følge Statoils datablad ihht. EN590 så vidt jeg kan se. Kunne nesten tro du var ansatt i ett eller annet oljeselskap.? Nei, har dog vært ansatt i Statoil i en par år for lenge siden, men som Systemkonsulent. - anders m. Redigert 16.Mai.2008 av andersm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Avgiftsfri "Autodiesel", eller Diesel B5/Diesel svovelfri som Statoil kaller det med eller uten avgifter er i følge Statoils datablad ihht. EN590 så vidt jeg kan se.- anders m. Ja riktig , men ser at Esso kun opperer med ESSO Plant Diesel, or offroad/ colored/ tax exempted Diesel og ESSO MARINE GAS OIL (MGO) som farget og disse møter ikke EN590. Ingen av de fargede dieselene i Bransje standardene henviser etter hva jeg kan se til EN590. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
andersm Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Er jo etter det jeg kan se tilnærmet håpløst for dere med Diesel motor å finne ut hva dere får fra pumpene om dere ikke tar med ørten kanner og bærer ned fra bensinstasjonen. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Tenkte jeg skulle ta med kjemisett neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Sitat båtmagasinet. Som en første løsning anbefaler Volvo Penta i dag smøretilsetning. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Her er hva Volvo Penta beskriver i instruksjonsboken for D4-D6 (dansk versjon tilfeldig valgt). Merk at det står ... skal svare til ... standarder som f.eks.: Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Her er litt mer nytt hentet fra Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Da har vi jo svaret - norsk diesel tilfredsstiller ikke 590 standarden som VP spesifiserer for motorene sine Det er nok smøreegenskaper i norsk marinediesel, sier fagsjef Kjartan Berdal i Norsk Petroleumsinstitutt til Båtmagasinet. I de fleste land selges EUs standardiesel, EN590, både i veinettet og til maritimt bruk. I Norge selges EN590 bare til bruk i biler, mens det for maritimt bruk finnes en egen marinegassolje Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Spennede Capitaine, la spesielt merke til dette: Det er nok smøreegenskaper i norsk marinediesel, sier fagsjef Kjartan Berdal i Norsk Petroleumsinstitutt til Båtmagasinet. I de fleste land selges EUs standardiesel, EN590, både i veinettet og til maritimt bruk. I Norge selges EN590 bare til bruk i biler, mens det for maritimt bruk finnes en egen marinegassolje Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Da har vi jo svaret - norsk diesel tilfredsstiller ikke 590 standarden som VP spesifiserer for motorene sine Eller du kan snu på flisa - VP selger motorer til bruk i Norge som ikke er egnet for det norske markedet. Nå det er sagt så var ikke kravet til diesel vist i innlegget Svenning veldig absolutt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.