Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hvis du får havari på din f.eks 3 år gamle motor, og volvo gir deg en ny, da gjelder ikke ny garranti, men fra den dag den første motoren ble kjøpt.

Hvis motor nr 2 havarerer etter 2 år så har du gått over 5 års garrantien og får ikke dekket neste motor.

Håper ikke at dette også gjelder havari grunnet injektor feil.

:discuss:

Link to post

Uten å ta stilling til hva du Stoner bør eller skal gjøre, kan det være greit å vite at enkelte forhandlere av diesel tilsetter middel for forebygging av dieseldyr. Jeg fylte diesel en gang i Haugesund, og etter spørsmål fra meg til forhandleren der, fikk jeg opplyst at han tilsatte Bioprotect 2 for dieseldyrforebygging. Han hadde også skilt på døren som varslet om dette.

Link to post

Noen som har en D serie som har mange gangtimer?

Virker på meg som om all disse kommer til ha havarert etter 15-20 år.

Når man investerer i en stor dieselmotor er jo en av argumentene at de skal holde mye lenger en bensinmotorene (de er jo mye dyrere)

De gamle dieselmotorene gjorde jo det. Stiller spørsmål om de nye kommer til å holde så godt, når de har blitt så avanserte, og at

de utsettes for så høye belastninger i forhold til de gamle (Commonrail teknologien= høytrykk insprøytning = veldig store belasninger?)

:rolleyes:

Link to post
Når man investerer i en stor dieselmotor er jo en av argumentene at de skal holde mye lenger en bensinmotorene (de er jo mye dyrere)

De gamle dieselmotorene gjorde jo det. Stiller spørsmål om de nye kommer til å holde så godt, når de har blitt så avanserte, og at

de utsettes for så høye belastninger i forhold til de gamle (Commonrail teknologien= høytrykk insprøytning = veldig store belasninger?)

:rolleyes:

 

Nå er ikke jeg spesiell tilhenger av CR motorer man at levetiden blir kortere har man ikke dekning for å si. Det er hovedkomponentene som blokk foring stempel lager osv som bestemmer dette. Volvo har vel sagt 5000timer på D4 D6 og 3000timer på D3. Videre er belastningen dette blir utsatt for også av stor betydning! Her kommer middeltrykk og stempelhastighet inn. D seien har relativt lavt middeltrykk 20bar?(Les moment) men høy stempelhastighet ca 13m/s. CR rail teknikken blir også brukt til å dempe trykkstigning som en får p.g.a tennings forsinkelse (Man hører det som diesel knatring). Dette kan faktisk gi lavere belastning på drivverk. Det som er litt usikkert er hvordan disse motorene liker vinter lagring med temperatursvingninger osv. Videre er det ofte slik med elektronikk at etter 15år begynner komponenter å gå ut av produksjon og da blir ofte prisen høyere! Nå er ikke Volvos D serie noe avansert diesel motor! Den har ikke variabe turbo (Så vit jeg vet) den har ikke totrinns turbolading den har ikke variable ventil styring, den har lavt insprøytings trykk , osv. Den burde kunne klare seg! I alle fall så lenge som volvo sier og det burde holde for de fleste!

 

MTU motorer som 2000 og 4000 seien vert i drift i over 10år i hurtigbåter langs hele kysten så at det kan lages motorer som varer lenge med CR er helt sikkert. Men om de kan konkurere på driftsikkerhet spesielt i fritidsbåter uten utdannet maskinist og reservedeler ombord tviler jeg på!

Link to post

Jeg hadde aldri kjøpt en ny båt med en motor som produsenten anslår 3000 timers levetid på....

Min har gått 2000 timer og er da så vidt innkjørt. Jeg skal til høsten sjekke justere dysene og de blir det første som gjøres med motoren foruten olje og filter-skift....

 

Sjekk f. eks. Nogva som leverer Scania. Her snakker vi om motorer som lever hele båtens levetid. Kan også nevne Vetus Deutz....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Jeg hadde aldri kjøpt en ny båt med en motor som produsenten anslår 3000 timers levetid på....

Min har gått 2000 timer og er da så vidt innkjørt. Jeg skal til høsten sjekke justere dysene og de blir det første som gjøres med motoren foruten olje og filter-skift....

 

Sjekk f. eks. Nogva som leverer Scania. Her snakker vi om motorer som lever hele båtens levetid. Kan også nevne Vetus Deutz....

 

Det er frivillig å kjøpe. Da får du kjøpe noe annet!

Link to post
Sjekk f. eks. Nogva som leverer Scania. Her snakker vi om motorer som lever hele båtens levetid. Kan også nevne Vetus Deutz....

 

Jeg klarer meg med en motor som holder 5.000 timer. Blir sånn ca. 40-50 år for min del. Glassfiberbåter har en beregnet levetid på 25.000 år, tror ikke jeg kommer til å ha båtinteressen inntakt over så lang tid.. :wink:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Fikk "dommen" fra VP forhandleren i Sagvåg i går: Det ble full frifinnelse på alle punkter! De monterer nytt drev på garanti. Håper det er på plass til helga. Alarmen jeg fikk 20 min før drevhavariet har antakelig ikke noe med drevet å gjøre, men den tid den sorg (ikke vits i å få injektorhavari før løsningen ligger på bordet...).

 

For de som lurer på hva det "avanserte" alarmsystemet fortalte meg; info i turtellerdisplay: "Check Engine", blinkende alarmsymbol på alarmpanel (trekant med utropstegn i). Manual sier "restart engine and contact dealer if fault persists" (elns). Null info om _hva_ som har trigget denne feilkoden. Min feil var ikke av typen "persists" og er nå derfor forsvunnet ut fra korttidssminnet til ECU/PCU/VCU eller hva de nå heter alle de tre boksene. Det som er litt iffy er at det var denne feilmeldingen en kamerat fikk noen ganger før hans D6-350 blåste frostpluggene sine...

 

Uansett: Dette anser jeg som veldig god service fra Volvo Penta. De brukte svært kort tid på å bekrefte garantireparasjon samt lokalisere erstatningsdrev.

 

(setter av litt plass til spydige kommentarer rundt "VP-menigheten" osv:_______________________________________________________________________)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Dette her med D serie problemer dukker opp andre steder også ser det ut til.. og dette er et totalhavari etter hva jeg kan lese.. :nonod: Og vp mener det fortsatt er feil med norsk diesel???

 

Her er noe jeg fant på boatdiesel.com.

 

Originator: Chillaxin Level 1 Member Date: 03 August, 2008 - 10:56 PM

I am new to the forum, and looking for the help of you experts in the forum. I am a 2nd year boater, have a 2006 Cruisers 385 Motor Yacht with twin Volvo Penta D6-3701-B-HS engines. The engines have approximately 200 hours on them. About one month ago, I lost an engine (port engine) in route and it turns out that the impeller had failed, thus causing the engine to overheat. The dealer replaced the impeller and all seemed well. Now fast forward to this past Friday and I was again on a trip and this time I felt a drop in compression from 3100 rpm to 2900 and a bit of sputtering without any change in the throttle on the starboard engine. Within 10 seconds the RPM's returned to 3100....then 15 seconds later the RPM's dropped again. This time I brought the engines quickly back to idle and while doing so, one of the alarms went off ("Shut Down"). At that point, I immediately shut down both engines. When I went to inspect the engine room, I observed antifreeze spewing out of the starboard engine and oil on the floor as well. This created smoke and quite a mess. I then inspected the port engine and it seemed fine. At that point, I took the boat to the dealer on one engine safely.

 

The dealer quickly replaced the impeller (it was on the easy to reach side), then started the engine. It ran to a normal temperature (185) but it was running rough and they immediately shut it down. They now have to bring in an engine specialist.

 

I am trying not to lose too much boating time this season. Any ideas on the issue? One long itme boater thinks head gasket? If it is the head gasket, how big of a job is this?

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Hvis du får havari på din f.eks 3 år gamle motor, og volvo gir deg en ny, da gjelder ikke ny garranti, men fra den dag den første motoren ble kjøpt.

Hvis motor nr 2 havarerer etter 2 år så har du gått over 5 års garrantien og får ikke dekket neste motor.

Håper ikke at dette også gjelder havari grunnet injektor feil.

:discuss:

Etter det jeg vet så gir Volvo ny Garanti og reklamasjon hvis du må bytte motor.

Link to post

Bra det løste seg. Nytt drev etter så kort saksbehandlingtid er slik det skal være! En ting går igjen. Service og oppfølgingen fra VP har nesten uten unntak vært forbilledlig.

 

Så må en også huske på at feil på dyse på ingen måte er ensbetydende med totalhavari. Selvsagt er det uakseptabelt at noen promelle eller hvor mye det er, får følgeskader i form av totalhavari, men oftes de fleste som opplever dette får alarm, tøffer til havn og får skiftet dyse som er enkel affære gjort på en times tid - selvsagt på garanti.

 

Min spådom er at det bare er et tidsspørsmål før VP og Bosch kommer med nyutviklet injector og innfestning som eliminerer problemet.

Link to post
En liten digresjon. Leste at Mercriuser også bruker common rail system fra Bosch. Skal bli interessant å se om de får samme problemer som VP på injektorene.

 

Ville ikke dette allerede vært godt synlig om det ville skje? Volvo har jo hatt dette problemet noen år nå?

 

Jeg ville funnet ut hvilke Mercruisere som benytter eksakt samme injektorer som Volvo D-ritt. Deretter ville jeg kontrollert om det brukes samme kobberskiver, samt utformingen av dyseanlegg, seter for skiver, kompresjon, turbotrykk, temperaturvariasjoner, forstøvningsvinkler osv.

 

Dette må da være verdens enkleste kontroll? Volvo kan, om samme dyser benyttes av Mercruiser, bare kopiere deres løsning, så blir alt bra. Ikke akkurat heder og ære, men en kjapp løsning.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
En liten digresjon. Leste at Mercriuser også bruker common rail system fra Bosch. Skal bli interessant å se om de får samme problemer som VP på injektorene.

Greia er vel egentlig ikke om dysene havarerer, men konsekvensene av det.. Hvis en Mercruiser/Yanmar injector blir defekt, går motoren dårlig, ryker og ujevn gange. Ikke den katastrofale kjølevannsdumpingen som D serien gjør (noen D motorer gjør det, ikke alle) med påføgende totalhavari. Hvis eiere av Mercruiser/Yanmar og sikkert Sabb opplever injektortrøbbel, injektoren skiftes og ting er "fryd og gammen" oppleves det sikkert ikke som noe problem.

 

Det selges også enormt med VP motorer så at de er godt representert på feilstatistikken er helt normalt.

 

mvh

Bavaria32Sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Volvo kan, om samme dyser benyttes av Mercruiser, bare kopiere deres løsning, så blir alt bra. Ikke akkurat heder og ære, men en kjapp løsning.

Det er mer enn dysene som er forskjell på de motorene :-) Og tro meg. VP kjøper Mercruiser motorer (vet det 100%, de kjøper sikkert en Yanmar/andre merker også) for å lære og Mercruiser kjøper sikkert VP/Yanmar osv

 

Mvh

Bavaria32Sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Hvis du får havari på din f.eks 3 år gamle motor, og volvo gir deg en ny, da gjelder ikke ny garranti, men fra den dag den første motoren ble kjøpt.

Hvis motor nr 2 havarerer etter 2 år så har du gått over 5 års garrantien og får ikke dekket neste motor

 

Får du montert ny motor etter 3 år vil forbrukerkjøpsloven regulere dette og reklamasjonretten på den nye motoren er 5år fra den ble montert. Dvs. du har nye 5år med reklamasjonsmuligheter.

Link to post
Greia er vel egentlig ikke om dysene havarerer, men konsekvensene av det.. Hvis en Mercruiser/Yanmar injector blir defekt, går motoren dårlig, ryker og ujevn gange. Ikke den katastrofale kjølevannsdumpingen som D serien gjør (noen D motorer gjør det, ikke alle) med påføgende totalhavari. Hvis eiere av Mercruiser/Yanmar og sikkert Sabb opplever injektortrøbbel, injektoren skiftes og ting er "fryd og gammen" oppleves det sikkert ikke som noe problem.

 

Det selges også enormt med VP motorer så at de er godt representert på feilstatistikken er helt normalt.

 

mvh

Bavaria32Sport

_Vet_ vi at ingen andre CR-motorer får problemer dersom dysa blir stående pip-åpen? Hvis problemstillingen er at sylinderen fylles opp med flytende diesel vil jeg tro at de fleste stempelmotorer risikerer å få alvorlige problemer etterhvert (selv om de ikke er konstruert slik at trykket finnes veien inn i kjølesystemet).
Link to post

Jeg har sagt det før og jeg siger det igen:

 

Juridisk handling.

 

Trussel om Class Action Lawsuit.

 

Presse. Og mere presse.

 

Krav om 100% afklaring af årsagen(erne) og krav om udvidet garanti for alle D-ejere (a la tidligere sag fra Yanmar)

 

Jeg har ikke hørt om sager i Danmark - ellers tog jeg det gerne op. Men er det ikke oplagt at tage dette op i Norge gennem en advokat fra et forbund?

 

 

Andy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...