Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Og ting tyder vel kanskje på at det hjelper? Mulig jeg tar feil, men vi har vel hørt om få - eller ingen? - sikre tilfeller av skader med kombinasjonen ny motor/brukt additiv?

 

Feil :smash:

Jeg har ny motor, og har brukt additiv siden det kom,altså på de siste 1000 literne forbrukt diesel.

Hos meg havarerte dysene etter 170 timer.

Det var betydelig lekkasje i to, og mindre lekkasje i to.

Måtte altså bytte alle fire.'

Motor: Vp D4 225

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
tviler på at bp innehar de eneste dysehavaristene som har brukt dette stoffet. det er vel en brøkdel av den totale mengden båtfolk som frekventerer bp. dvs vi ser kansje toppen av isfjellet.

 

Skal prøve meg på et av mine sprø reinestykker. I undersøkelsen hvem lager best diesel motor har ca 316 svart at de har volvo! Dette tilsvarer 36.5% av besvarelser som skulle tilsi 865 har stemt! Videre kunne jeg lese av medlemslister at det var 934sider a 20 medlemer pr side som skulle tilsi 18680medlemmer. Hvor mange som er dobbelregistrert aner jeg ikke! Men er undersøkelsen representativ skulle ca 36.5% av medlemmene ha VP som skulle gi 6800vp motorer Om man anntar at en gjennomsnitts båt har en 10 år gammel motor skulle en tro at max 25% av disse kan være D motor 1700stk! Ergo burde de fleste som har D motor være representert her. Er det så få dyser som ryker er det egentlig svært lavt! Er det noen som har statestikk på hvor mange av medlemmene som har vert aktive siste 2år? Det er mulig at mitt estimat på 25% av volvoene er D motor er for høyt!

Link to post
Skal prøve meg på et av mine sprø reinestykker. I undersøkelsen hvem lager best diesel motor har ca 316 svart at de har volvo! Dette tilsvarer 36.5% av besvarelser som skulle tilsi 865 har stemt! Videre kunne jeg lese av medlemslister at det var 934sider a 20 medlemer pr side som skulle tilsi 18680medlemmer. Hvor mange som er dobbelregistrert aner jeg ikke! Men er undersøkelsen representativ skulle ca 36.5% av medlemmene ha VP som skulle gi 6800vp motorer Om man anntar at en gjennomsnitts båt har en 10 år gammel motor skulle en tro at max 25% av disse kan være D motor 1700stk! Ergo burde de fleste som har D motor være representert her. Er det så få dyser som ryker er det egentlig svært lavt! Er det noen som har statestikk på hvor mange av medlemmene som har vert aktive siste 2år? Det er mulig at mitt estimat på 25% av volvoene er D motor er for høyt!

tror du virkelig at tallet er i nærheten av 1700 eiere? tror du må dele den opp noen ganger. 18680 medlmmer hvor langt under halvparten er det som kalles aktive medlemmer. ( mener jeg å huske) og den undersøkelsen sier ikke noe om hvilken motor de har i øyeblikket , men hvilken de mener lager best dieselmotorer.

hvorfor tror du % satsen av d motor eiere er så utrolig mye høyere her enn i landet generelt? hva med den millionen++ med båter som resten av landet innehar? ifølge ditt regnestykke vil jo de da ha noe sånn ca 100000 d motorer.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Syns ikke det virket logsik selv! Om 36% av båtplassens medlemmer har vp og dette er generelt for landet og det finnes 1 million båter skulle det jo bli

360 000vp maskiner! Nå tror jeg andelen er lavere p.g.a mange joller med 9.9motor! Husk at spørsmålet i undersøkelsen var hvilken motor man har og om man er fornøyd ikke! Nå siere vel volvo at det finnes ca 3000 D4 D6 motorer i Norge i sin rapport fra 2007 så det er vel det retteste!

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter at jeg opplevde at min D4-260 motor gikk mye penere, med mindre vibrasjoner, etter tilsetting av lurium, har jeg nå forøkt på bilen. Den er 4 år og har en 2 liters 110HK CR motor. Har blitt mindre og mindre fornøyd med gange, vibrasjoner og trekkvillighet. Etter 3 dager med lurium på tanken vil jeg påstå at dette er som natt og dag! Stillere gange, vibrasjoner (skjelvinger) under pådrag er borte og trekkvilligheten er økt.

Vil fortsette med lurium-tilsetning, for meg blir det en billig komfort-øker :yesnod:

Link to post
Etter 3 dager med lurium på tanken vil jeg påstå at dette er som natt og dag! Stillere gange, vibrasjoner (skjelvinger) under pådrag er borte og trekkvilligheten er økt.

Tror vi skal være forsiktig med å skryte for mye av dette. Snart har kona det i kaffen vet du :lol:

 

Men det kan skyldes at det har grodd ganske bra på propellene...

Tror kanskje det er en mulighet :rolleyes:

Link to post

Det virker som om media, og jeg tenker da på Båtmagasinet og spesielt Båtliv og ViMennBåt, legger lite eller intet press på Volvo Penta(VP) for å komme til bunns i saken med injektorproblemer og havarier på D4 og D6, men også D3, kanskje med litt unntak av Båtmagasinet. Likens kunne det vært greit å få på bordet oppdatert informasjon som viser hvor mange motorer som har måttet bytte injektorer, og hvor mange som har totalhavarert slik at man kunne fått en oversikt over omfanget. For omfanget av injektorproblemer er jo ukjent for folk flest, såvidt jeg vet. Men VP må vel ha en oversikt? Jeg vet at VP og norsk oljebransje jobber med saken, men det er ikke kommet noe konkret ennå som kan forklare at injektorer feiler, og at noen motorer totalhavarerer. Det eneste sporet som er blitt nevnt, er at norsk marin gassolje kan gi for dårlig smøring, men tester viser at den smører mer en godt nok. VP anbefaler likevel tilsetning av drivstofforbedrer.

 

Er det noen som vet hvor mange motorer som har totalhavrert og hvor mange som har skiftet injektorer per i dag? Jeg tror det er mørketall. Media belyser jo ikke disse havariene i noen særlig grad lenger. Jeg kjenner forresten til et totalhavari på en D6 i sommer på Vestlandet som jeg ikke har sett nevnt noe sted. Denne båten hadde heldigvis dobbeltlinstallasjon slik at eier kom seg trygt til land. Det hører med til historien at eier ikke fikk ny motor, men ble tilbudt en brukt en da ny ikke var å oppdrive etter havariet. Men ny motor skulle visstnok installeres senere. Jeg kjenner ikke til om det var brukt drivstofforbedrer på denne havarerte motoren og hvor mange gangtimer den hadde. Men jeg kjenner eieren, og kan spørre om jeg treffer ham.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Hmm

 

Jeg fikk først tak i lurium midlet i beg av august. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell med og uten lurium.

 

Derimot virker det som om det er mer vibrasjoner i båten nå enn tidligere i sommer. Men det kan skyldes at det har grodd ganske bra på propellene...

 

Har båten på service nå, og jeg ba de spesielt sjekke injectorene siden jeg har merket noe vibrasjoner på lave turtall. Har ikke merket noe ved vanlig kjøring, og båten får samme turtall/toppfart som tidligere. Alle dysene er funnet i orden, men en feilmelding som er lagret sier at jeg har hatt vann i dieselen. Volvo anbefaler da å bytte alle injectorene, men er ikke sikker på om de tar dette på garanti. De gamle injectorene blir sendt Volvo for gransking, så får vi se om jeg får regningen eller ikke. Jeg har aldri hatt noen alarm fra systemet.

 

Jeg fyller opp tanken til full så fort den nærmer seg halvfull, så jeg har ingen tro på kondens. Alltid full tank og kondensfjerner under vinterlagring.

Jeg fyller på Vallø, der yrkesfiskerne fyller sine båter. Burde minimere sjansen for gammel/dårlig diesel.

Så hvordan har jeg fått vann i dieselen? Eneste mulighet jeg ser er min overdrevne vasking av båten, men jeg drar jo til dieselpåfyllingen så hardt at jeg må bruke begge hender for å få den opp. Er det andre alternativer? Utluftingsventilen til dieseltanken?

 

Jaja, verkstedet tømmer nå den nederste delen av tanken for å få vekk evnt vann. Og med nye injectorer får vi håpe på fortsatt problemfrie turer på vannet. Jeg sier "fortsatt" fordi jeg jo aldri har opplevd dette som et problem. De øvrige passasjerene har ikke lagt merke til disse vibrasjonene. Jeg har jo lurt på om jeg har innbilt meg det, siden jeg har lest så mye om problemer på D-serien.

 

Jeg kommer tilbake med konklusjonen etterhvert. Innspill på hvordan unngå vann i diesel tas imot med takk.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
... men en feilmelding som er lagret sier at jeg har hatt vann i dieselen. Volvo anbefaler da å bytte alle injectorene, men er ikke sikker på om de tar dette på garanti. De gamle injectorene blir sendt Volvo for gransking, så får vi se om jeg får regningen eller ikke. Jeg har aldri hatt noen alarm fra systemet. (min utheving)

 

Sier du her at EVC systemet har en lagret feilmelding, som aldri har kommet ut (lyd og feilindikasjon på instrument eller display)??

Link to post

Hvis det er riktig, så betyr det at EVC systemet registrerer alarmer som ikke annonseres for brukeren. (merk, jeg betviler ikke det du skriver Los Endos).

 

Det forstår jeg ikke. Dersom man får en (lyd og indikasjon) ikke kritisk alarm (warning), slår av motoren og starter opp igjen, (og alarmsituasjonen er borte), så har vi jo lært at feilen ikke er lagret. Det har jeg selv erfart.

 

Total lagring er noe som VP lanserer nå i EVC-2.

Men, alarmer som ikke engang er vist (burde jo da være mindre viktige enn de som blir vist ...) lagres i systemet ?? Hmm.

 

Kan du gå inn i OEM mode selv og lese ut feilen?

Link to post

BårdK. Tviler på at de gjør det hvis det ikke er hold i det. Jeg tar heller ikke sorgene på forskudd. Jeg har ikke fått beskjed om at det ikke er garanti, men at de skal vurdere det etter å ha sett på injectorene.

 

Svenning. Enig i at det høres rart ut. Men jeg har ingen grunn til å tvile på verkstedet. Ang OEM mode, så har jeg aldri forsøkt det, rett og slett fordi alt har fungert fint, ingen feilmeldinger o.l.

Link to post
Tappet også av en god del vann fra utskilleren nå ifbm service, i tillegg til at grovfilteret var forholdsvis skittent. VP mekaniker syntes dette var rart på en 1 år gammel båt. Har også fylt på Vallø og det slo meg at kanskje disse har hatt dårlig diesel?

Tror det ligger noe i dette med hvor du fyller diesel. Første året jeg skiftet filtre synes også jeg at grovfilteret var veldig skittent etter bare en sesongs gange med tidligere eier. I år så det ut som nytt ved skifte. Der jeg fyller vet jeg at omsetningen av diesel er stor og at eier har svært gode rutiner for tapping av vann på tanksystemet. Det tror jeg ikke er tilfelle overalt.

 

Jeg har forøvrig aldri hatt antydning til vann i forfilteret.

Link to post

En liten oppdatering:

 

Ikke vann i noen av filterne, og ikke vann i bunnen av dieseltanken. Men de sier fortsatt at den hadde lagret et feilminne om vann i diesel.

 

Jeg vet ikke om det er mulig at det aldri har vært lest ut feilminne siden det ikke har vært problemer med denne motoren. Og når jeg ber de sjekke litt ekstra så finner de dette i minnet, og det kan være gammel moro?? Men tidligere eier har aldri lagt merke til noen alarm, hverken lys eller lyd.

 

Båt og motor er i alle fall nå i orden, og jeg gleder meg til våren!

 

Hvorvidt dette er garanti kan de fortsatt ikke si noe om, men jeg blir litt overrasket hvis det ikke er det. Vi får se.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...