rogeri Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 I tilfelle vann er en medvirkende årsak til problematikken, som jeg f.ø betviler, hvorfor er det da bare D-serien som havarerer på denne måten? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Det er vel flere enn volvo som sliter med injokterfeil, mercruiser og FNM er i hvert fall representert her med at de brenner hull i stemplene. Steyr sine pumpedyser jobber jo med høye trykk de og men her er det ikke meg bekjennt at dysesvikt fører til gjennombrenning av stempel. Dette kan ha med å gjøre at Steyr sine pumpedyser ikke sprøyter inn mer drifstoff ved svikt, disse vil bare tilføre brennstoffmengde i henhold til på pådraget. En CR dyse som f.eks henger vil pøse på med de følger det vil få. Jeg tror faktisk Steyr sitter på sidelinjen her og kjører pumpedyser siden de vet at det funker. Når CR med tiden viser seg å være driftsikkert nok til bruk i båtmotorer henger de seg helt sikkert på. Pr i dag bruker en maskin med pumpedyser noe mer drivstoff enn maskiner med CR, men personlig kjører jeg heller med litt dyrere drift enn å vente på en smell. Ikke i dag, ja ja, kansje det smeller i morgen da..... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 At volvo fortsatt ser dette som et norge problem irriterer meg.. Når jeg bunkret i brigthon på vei hjem med ny båten så bemerket jeg at dieselen som ble solgt var merket "Gas oil" og var rødfarget. Jeg spurte bunkerssjefen om de hadde hatt noen problemer med dette.. Å ja det var kjent det at de nye Volvo motorene ikke likte drivstoffet og at de hadde begynnt og fylle autodiesel. Nå ville dog problemet forsvinne da de fra 1/11 går over til aviftsbelagt diesel. Har også lest fra fora i Usa at de sliter med de samme problemene.. Tragisk Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
alidal Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 At volvo fortsatt ser dette som et norge problem irriterer meg.. Tragisk Men så lenge man får solgt motorer og kjøperne er fornøyde bare man får skiftet injektorer uten omkostninger, så får det heller være at noen totalhavarerer............. Hvor lang tid tar det før en eller annen får havari på verst tenkelig sted, til verst tenkelig tid? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Er det noen som har mer kunnskap om eller kjennskap til dette som jeg linket til på hjemmesiden til Båtmagasinet i innlegg nr. 1918? I overskriften står det at "Like mange D3,D4 og D6 motorer har havarert i år som i fjor.". Et annet sted skrives dette: "Nå, ved sesongens slutt, konkluderes det med at det særnorske mysteriet fortsatt ikke er løst og at motorer fortsatt havarerer, eller viser bekymringsfulle symptomer. Etter hva Båtmagasinet erfarer, er det snakk om et tilsvarende antall motorer i år som i fjor, i overkant av 30." Menes det at over 30 D-motorer har havarert i 2008, slik det står i overskriften? Eller er det snakk om en kombinasjon av havarier og injektorproblemer? Kanskje "bellen" som jobber som mekaniker hos Volvo Penta, eller noen andre med inngående kjennskap, kan hjelpe med et svar? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg tror nok at en skal regne med at det er 30+ motorer også i år. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hvis ikke jeg kommer i skade for å mistolke en meget god kilde, sto tallet på over tyve sent i august. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Og ettersom det ikke har vært noen nedgang i antall solgte D motorer de siste årene - slik at antall D motorer totalt er ganske mye høyere enn for et par år siden - kan vel det tyde på at antall havarier i % går ned. Hvilket også kan tyde på at additivet har en effekt Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Du virker etter mitt syn bitte litt forutintatt og naiv nå bitteliten. VP har etter min tro et mekanisk problem som et additiv ikke kan trylle bort. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hvis en i så tillegg tar høyde for at siste årets høye dieselpriser har hatt en viss effekt, nemlig å begrense bruken av dette dyrebare fludiumet, enn videre annta at dette har ført til mer økonomisk og lettere bruk og derti mindre belastning av også disse D-motorene, er havari-statistikken likevel foruroligende høy. Aktiviteten på denne typen båter har gått merkbart ned etter det jeg med flere har observert. I den grad det har vært noe aktivitet har nok svært mange funnet ut at redusert belastning er god økonomi, på flere måter!!! Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 ..... ettersom det ikke har vært noen nedgang i antall solgte D motorer de siste årene - slik at antall D motorer totalt er ganske mye høyere enn for et par år siden - kan vel det tyde på at antall havarier i % går ned. Hvilket også kan tyde på at additivet har en effekt Så problemet er bittelite granne løst? Litt for lite additiv? Eller kanskje ikke helt inneforstått med at dette dreier seg om statistikk og fordelingsfunksjoner? Det er vel ikke grunnlag for å trekke noen sikker konklusjon her, utenom en. Problemet er ikke løst, Volvo Penta vet mer enn hva de offisielt har sagt, og holder kortene tett til brystet. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hvis en i så tillegg tar høyde for at siste årets høye dieselpriser har hatt en viss effekt, nemlig å begrense bruken av dette dyrebare fludiumet, enn videre annta at dette har ført til mer økonomisk og lettere bruk og derti mindre belastning av også disse D-motorene, er havari-statistikken likevel foruroligende høy. Mange av disse båtene har en kostpris fra 1,5 mill og oppover. Om du fyller diesel for 10/15/20-000 kr, så er dette minimalt i forhold til kosten ved å holde en båt. Tror heller ikke ikke att noen legger om kjøremønstret. Kjenner flere med D4/D6 og de skrubber ikke i forhold til tidligere år. De har kjøpt en pakke som er bygget for å marsje 25-30 knop. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 og kjører man saktere sparer man antakelig ikke penger ettersom l/nm øker - forutsatt at man skal dit man vil da. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 ikke hvis man kjører sakte nok. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rogeri Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Kjenner flere med D4/D6 og de skrubber ikke i forhold til tidligere år. De har kjøpt en pakke som er bygget for å marsje 25-30 knop De som har kjøpt denne "pakken" ønsker å ha MULIGHETEN til å marsje i 25-30 knop! Jeg bare konstaterer det faktum jeg med selvsyn har registrert i sommer, langt flere har innsett fordelen med å ta tiden til hjelp og nyte turen i bedagelig tempo, selv om muligheten for å gå raskere er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 ikke hvis man kjører sakte nok. :-) Men hvis man kjører "sakte nok" så kunne man jo også vurdert en båt som ikke har 2 x massevis av hester som hver seg koster hundretusener i innkjøp samt julebonus og feriepengene hver gang de trenger service? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
solbris Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Det er vel flere enn volvo som sliter med injokterfeil, mercruiser og FNM er i hvert fall representert her med at de brenner hull i stemplene. Steyr sine pumpedyser jobber jo med høye trykk de og men her er det ikke meg bekjennt at dysesvikt fører til gjennombrenning av stempel. Dette kan ha med å gjøre at Steyr sine pumpedyser ikke sprøyter inn mer drifstoff ved svikt, disse vil bare tilføre brennstoffmengde i henhold til på pådraget. En CR dyse som f.eks henger vil pøse på med de følger det vil få. Jeg tror faktisk Steyr sitter på sidelinjen her og kjører pumpedyser siden de vet at det funker. Når CR med tiden viser seg å være driftsikkert nok til bruk i båtmotorer henger de seg helt sikkert på. Pr i dag bruker en maskin med pumpedyser noe mer drivstoff enn maskiner med CR, men personlig kjører jeg heller med litt dyrere drift enn å vente på en smell. Ikke i dag, ja ja, kansje det smeller i morgen da..... En liten kommentar til innlegget: Common rail har vært brukt på båtmotorer, både store og små, i mange mange år. Driftssikkerheten har aldri vært noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg bare konstaterer det faktum jeg med selvsyn har registrert i sommer, langt flere har innsett fordelen med å ta tiden til hjelp og nyte turen i bedagelig tempo, selv om muligheten for å gå raskere er tilstede. Jeg kan bare svare for meg selv, men: Jeg har D6 og har kjørt lite og sakte i sommer. Årsaken er imidlertid pent vær og ikke drivstoffprisene.... Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Et visst sprik i faktafremstilling ute og går, også hos Båtmagasinet! Etter hva Båtmagasinet erfarer, er det snakk om et tilsvarende antall motorer i år som i fjor, i overkant av 30. Tja. Volvo Penta har en rapport datert 23.10.2007 som ble presentert for båtjournalistene, den sier at første havariet ble registrert i juli 2005. Rapporten nevner 32 havarier totalt for tiden 2005 til og med 2007, eller tre sesonger. I overkant av 30 i år, eller over tyve i august som Skipper Worse nevner, er isolert sett relativt høye tall for en enkelt sesong. Redigert 13.Oktober.2008 av Utkikken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 En må vel også slå fast at været i år var mye bedre enn i fjor - ergo flere kjørte timer i år. Hadde vi hadt det samme været i fjor, ville nok anntall havari vært større Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Snakket med en som har en opplagshall her i Larvik, han fikk en Bavaria 35 i opplag her for en 14 d siden , eieren fortalte at det hadde blitt skiftet injektorer på motoren 2 ganger. Siste gangen nå nylig ble alle injektorer skiftet han fikk da besjed om at det var gjort forbedringer på injektorene som skulle løse problemet. Det tviler jeg sterkt på kan være tilfelle, da ville vel Volvo kommet ut med det umiddelbart vil jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Det tviler jeg sterkt på kan være tilfelle, da ville vel Volvo kommet ut med det umiddelbart vil jeg tro Dette er jeg også skeptisk til. Var inne hos Volvo verksted for 1 1/2 mnd. siden, for å kjøpe noen deler. Da hadde de nylig skiftet injektorer på en "havarist". Jeg spurte om det var ny type ventiler og fikk et benektende svar. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Begge de VP verkstedene jeg har snakket med, bekrefter at det er gjort forbedringer på injektorene. De som skiftet mine, sa endatil at jeg hadde fått den nye typen. Jeg er enda skeptisk, men håper jeg slipper flere injektorbytter. (bortsett fra dem som skyldes normal slitasje) Savner litt mere konkret fra VP, litt lite med et brev i posten som "pålegger" meg å bruke lurium på tanken. Noen som vet hvor mange driftstimer en injektor bør vare? Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
motor Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Det er jo mulig at de har funnet en løsning. Kanskje denne såkalte "nye" injektoren tetter bedre mot omliggende hylse. Problemet med mange CR-motorer har jo vært at det har blitt lekkasje slik at forbrenningstrykk har passert ved injektoren. Mulig det er slik at hylsa til VP ikke har tålt dette trykket især når det oppstår feil/full åpning på dysa. Jeg tror imidlertid man først løser problemet helt ved at kobberhylsa blir bedre dimensjonert og tetting annerledes konstruert. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Common rail har vært brukt på båtmotorer, både store og små, i mange mange år. Driftssikkerheten har aldri vært noe problem. Kan hende det ikke har vært et problem med tidligere versjoner av CR, men nå som man har øket trykket for å oppnå finere forstøving av drifstoffet så har problemene dukket opp. Det er jo mulig at de har funnet en løsning. Kanskje denne såkalte "nye" injektoren tetter bedre mot omliggende hylse. Problemet med mange CR-motorer har jo vært at det har blitt lekkasje slik at forbrenningstrykk har passert ved injektoren. Mulig det er slik at hylsa til VP ikke har tålt dette trykket især når det oppstår feil/full åpning på dysa. Jeg tror imidlertid man først løser problemet helt ved at kobberhylsa blir bedre dimensjonert og tetting annerledes konstruert. Enten det er forbrenningstrykk eller innvendig trykk i injektoren som skaper problemer så burde dette trykket kunne evakueres. Det kunne f.eks vært en vent i fra området hvor trykket bygger seg opp som var ledet inn i en Oil Mist Detector el.lign. Da hadde man fått alarm om noe var på gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.