Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Enten det er forbrenningstrykk eller innvendig trykk i injektoren som skaper problemer så burde dette trykket kunne evakueres. Det kunne f.eks vært en vent i fra området hvor trykket bygger seg opp som var ledet inn i en Oil Mist Detector el.lign. Da hadde man fått alarm om noe var på gang.

Oil Mist Detector er veivroms indikasjons og etter mitt kjentskap til problemet, er der ikke noen indikasjon på at veivroms-trykket på en D-motor øker. Det er ingen lager-feil som har forårsaket havari. :nonod:

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydrox mener vel i hovedsak at dette trykket må kunne evakueres. Dette ville jo ha hindret havari. Dog tror jeg det grunnleggende problem på D4 og D6 motorene er området som omkranser dysa. Dette er prinsippielt annerledes enn de andre motorer jeg kjenner til. Dysa er jo 100% identisk i funksjonsoppbygging som på flere andre dyser fra samme leverandør og disse motorene havarerer da ikke selv om dysa får en defekt.

Link to post
Share on other sites

Bildene Volvo har publisitert viser at problemet ligger i kobber hylsa som omslutter kjølekappa.

Siden systemet Volvo bruker, med de br.st.vent, er der liten mulighet til å evakuere trykket fra separerte dyser.

Det var nevnt at Volvo har "forbedret" ventilene, men det som jeg har fått opplyst fra Volvo verkstedet, er at det kun er skiftet O-ringer (~3 delt - dette vil si de er innsnevret på 3 plasser) ellers er det de samme ventilene.

Link to post
Share on other sites

Det Volvo kom med var at den Norske autodieselen ikke holdt mål. Mon tro om de ikke er inne på noe her.

Dieselen jevnt over i Norge (her snakkes det om dieselpumpene til marine bruk) er i 80-90% ikke autodiesel.

Neste gang en fyller diesel, spør etter datasheet for den oljen de selger. Dette kan de ikke nekte - tror de fleste vil bli overrasket av hvilken diesel de fyller.

De siste gangene jeg fylte var det marine gassolje. Mange av kystleverandørene selger marine diesel - dette grunnet leveranse til fiske-flåten.

Det er faktisk flere av stasjonene som kjøper diesel på spottmarkete - derav kom det også ut fra Volvo - russer diesel. Denne vet jeg har vært levert ytterst på Vestlandet. :smiley:

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oil Mist Detector er veivroms indikasjons og etter mitt kjentskap til problemet, er der ikke noen indikasjon på at veivroms-trykket på en D-motor øker. Det er ingen lager-feil som har forårsaket havari. :nonod:

Brukes til mer enn overvåking av veivrom

 

Hydrox mener vel i hovedsak at dette trykket må kunne evakueres. Dette ville jo ha hindret havari.

Stemmer, og ledet dette overtrykket over til en eller annen duppedings som gav alarm.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er fullstendig klar over at Oil Mist. bruket til mere enn veivroms overvåkning, men er ikke kjent med at det blir brukt til høytrykk overvåkning av br.olje :smiley:

Og.. se på systemet Volvo bruker..., det blir ikke lett å få "alarm" tilført hver enkel dyse (ved dyse feil).

Volvo bruker en samlestokk - avgreinet til hver enkelt br.st.ventil - her står det trykk hele tiden,og det er snakk om "høye" trykk.

Link to post
Share on other sites

Volvo bruker en samlestokk - avgreinet til hver enkelt br.st.ventil - her står det trykk hele tiden,og det er snakk om "høye" trykk.

 

Common = felles Rail=rør, -->betegnelsen Cr-motor eller samlestokkmotor om du vil kalle den det Flex. Det er fullt mylig å lage sikkerhetssystemer til slike motorer.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan situasjonen er hos Volvo Penta om dagen. De er jo i høyeste grad berørt av den internasjonale økonomiske situasjonen. Ikke bare Norge som merker dette på båtsalget. Håper de har ryggrad nok til å undersøke og løse problemene med D-serien, samtidig som de har råd til å behandle garantijobber som de har gjort hittil. Det ville være veldig leit om bremsene ble slått på for fullt for å redde selskapet fra konkurs.

 

Jeg vet ikke noe om det, men det må nok være bekymring også hos vp tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Er fullstendig klar over at Oil Mist. bruket til mere enn veivroms overvåkning, men er ikke kjent med at det blir brukt til høytrykk overvåkning av br.olje :smiley:

Og.. se på systemet Volvo bruker..., det blir ikke lett å få "alarm" tilført hver enkel dyse (ved dyse feil).

Volvo bruker en samlestokk - avgreinet til hver enkelt br.st.ventil - her står det trykk hele tiden,og det er snakk om "høye" trykk.

 

Med forbehold om at jeg ikke har lest hele tråden: jeg har 2xIPS400 maskiner, dvs basert på D6. Den ene dysen røk, og jeg fikk øyeblikkelig feilmelding på to ting:

 

1. Hvilken dyse det var

2. At trykket på Dieselen var feil/for høyt

 

Iflg mekaniker var det både en form for sensor på dysen, og på trykk/pumpe....

Link to post
Share on other sites

Skal være forsiktig med å hause opp noe problem her, men tenker litt på båt og VP i disse ulvetider.

 

  1. Er VP også eid av Ford i USA som Volvo Personvagnar? Leser i media at det kan være fare for konkurs.
  2. Hva skjer med garantiansvar dersom VP skulle gå konkurs?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er bråstopp i alle deler av AB Volvo. De er et konsern som vil få det veldig tøft i -09, men de klarer seg. Tar vel inn noen nye eiere hvis det blir nødvendig.

 

Men det er klart at interessen for å være grei med tidligere kunder faller raskt når krisen står på dørstokken. Det er ikke fullt så viktig å være populær blant nykundene når de er så få som akkurat nå.

 

Så, sikkert lavere vilje til å vise goodwill, men står for sine faktiske garantier.

Link to post
Share on other sites

Motor - du kan jo vinkle ting som du vil. Fakta er vel at de aller fleste motorene går som de skal - nær som på 99,5% av dem vil jeg tro. I min verden er ikke det "noen".

 

Jeg hadde den første D6 310 som ble satt inn i Nidelv 300 - den motoren har gått i mange år uten problemer. Jeg har hatt 2xD4 260 i 2 år og kjører nå D6 435 med IPS. Har ikke hatt noen feil som er relatert til injektorer - men har hatt et par andre feil - som oljelekkasje og feil i motorstyringen. Alt ordnet raskt på garanti.

 

Konstruksjonsmissen er jeg enig i - det er ille at det er en feil som får konsekvens av at motoren raser.

Link to post
Share on other sites

Viktig nyansering Bitteliten og Puffen kommer med her. Antall innlegg i denne tråden kan gi inntrykk av at D-motor=trøbbel. Slik er det faktisk ikke. Det altoverskyggende flertall av eiere kjørere faktisk uten disse problemene - som Bitteliten skriver, sannsynligvis opp mot 99 %.

 

Jeg kjører også min andre D-motor og har kjørt over 300 timer uten noe som helst (skulle bare mangle). Når jeg treffer båtfolk (og det blir jo en del gjennom flere sesonger) så har jeg enda til gode å snakke med noen som har hatt trøbbel eller kjenner noen som har hatt trøbbel.

 

Og nå må vi slippe disse innleggene om "at det bortforklarer ikke at det har vært problemer med D-serien". Selvsagt ikke, men omfanget av problemet har druknet fullstendig. Det å nyansere debatten er IKKE å bagatelisere de problemene som har vært, og som vi alle har stor interesse av blir løst.

 

Relaiteten er at en faktisk skal ha temmelig mye uflaks om en får dysetrøbbel og enda mer uheldig om en får havari. Det dreier seg om litt over 30 av 4000 motorer i Norge som fikk havari fra 2004 til 2007.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...