Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Siden tråden omhandler D -motorer, så er det kanskje ikke grunn til å ta med hele Volvo bilparken ...

Vel, en av D -motorene, D3 heter D5 når den sitter i personbilene. Den blir montert i XC90 som riktignok kom dårlig ut i Teknikens Värld. Men den blir også montert i S60 modellen, og denne kom på pallplass i undersøkelsen. Foran biler som Honda, Mazda og Toyota. Interessant ....

 

Antal dagar på verkstad (medelvärde):

1 Toyota Corolla 1,38

2 Hyundai Getz 1,45

3 Volvo S60 1,46

4 Honda CR-V 1,49

5 Subaru Legacy 1,55

6 Opel Astra 1,56

7 Toyota Aygo 1,66

8 Volvo C30 1,68

9 Toyota RAV4 1,68

10 Mazda 6 1,71

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er dette statestikk, og hvor lenge bilene er på verksted forteller kansje bare at den ene modellen er lettere og fikse en den andre, ikke noe om feilen, og feil på biler trenger slett ikke ha noe med motoren og gjøre i det hele tatt. Så dette er vel strengt tatt ikke relevant i det hele tatt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at denne svenske undersøkelsen ikke trenger å være relevant for D3. D3 sine problemer er godt beskrevet i båtpressen, både i Norge og i utlandet. Men derimot sier undersøkelsen noe om det generelle kvalitetsinntrykket fra Volvo.

 

Antal större fel per 100 bilar

1 Toyota RAV4 14,0

2 BMW 5-Serie 18,4

3 Toyota Avensis 19,5

4 Hyundai Getz 20,6

5 Citroën C3 20,7

6 Kia Cee´d 21,2

7 Audi A3 22,1

8 Mercedes E-klass 23,5

9 Toyota Aygo 26,6

10 Subaru Legacy 26,9

11 Audi A6 27,1

12 Volvo C30 27,9

13 Toyota Corolla 28,4

14 Toyota Yaris 30,6

15 Ford Fiesta 31,1

16 VW Passat 31,4

17 BMW 1-serie 31,4

18 Opel Astra 34,0

19 Hyundai Santa Fe 34,1

20 Honda Civic 36,1

21 Volvo V50 36,5

22 Volvo S60 36,6

23 Skoda Octavia 38,9

24 Mazda 6 39,0

25 Saab 9-3 39,7

26 Audi A4 41,2

27 BMW 3-Serie 41,3

28 Renault Clio 41,4

Genomsnittsbilen 41,7

29 Ford Focus 43,3

30 Ford Mondeo 44,0

31 VW Golf 44,5

32 Opel Vectra 45,6

33 Citroën C4 46,9

34 Mercedes C-klass 47,8

35 Honda CR-V 48,4

36 Peugeot 407 48,8

37 Volvo V70 53,8

38 Volvo S40 55,9

39 Peugeot 307 57,7

40 Volvo XC70 60,9

41 Volvo S80 61,8

42 Skoda Fabia 63,4

43 Citroën C5 63,4

44 VW Polo 64,5

45 Saab 9-5 65,6

46 Renault Mégane 71,3

47 Peugeot 207 72,5

48 Volvo XC90 99,0

 

Antal mindre fel per 100 bilar

1 Toyota RAV4 14,0

2 BMW 5-Serie 18,4

3 Toyota Avensis 19,5

4 Hyundai Getz 20,6

5 Citroën C3 20,7

6 Kia Cee´d 21,2

7 Audi A3 22,1

8 Mercedes E-klass 23,5

9 Toyota Aygo 26,6

10 Subaru Legacy 26,9

11 Audi A6 27,1

12 Volvo C30 27,9

13 Toyota Corolla 28,4

14 Toyota Yaris 30,6

15 Ford Fiesta 31,1

16 VW Passat 31,4

17 BMW 1-serie 31,4

18 Opel Astra 34,0

19 Hyundai Santa Fe 34,1

20 Honda Civic 36,1

21 Volvo V50 36,5

22 Volvo S60 36,6

23 Skoda Octavia 38,9

24 Mazda 6 39,0

25 Saab 9-3 39,7

26 Audi A4 41,2

27 BMW 3-Serie 41,3

28 Renault Clio 41,4

Genomsnittsbilen 41,7

29 Ford Focus 43,3

30 Ford Mondeo 44,0

31 VW Golf 44,5

32 Opel Vectra 45,6

33 Citroën C4 46,9

34 Mercedes C-klass 47,8

35 Honda CR-V 48,4

36 Peugeot 407 48,8

37 Volvo V70 53,8

38 Volvo S40 55,9

39 Peugeot 307 57,7

40 Volvo XC70 60,9

41 Volvo S80 61,8

42 Skoda Fabia 63,4

43 Citroën C5 63,4

44 VW Polo 64,5

45 Saab 9-5 65,6

46 Renault Mégane 71,3

47 Peugeot 207 72,5

48 Volvo XC90 99,0

 

Her er en annen undersøkelse som sier noe om hvor fornøyde eiere av ulike biler er:

 

Bilägare missnöjda med Saab och Volvo – BMW i topp. I årets nybilsenkät genomförd av Motormännen kan man utläsa att ägarna till Saab- och Volvo-bilar är missnöjda. Av de 49 mest sålda bilarna i Sverige hamnar V70 på 40:e och 9-5 på 45:e plats. Mest nöjda är BMW-ägarna.

 

Men nå ble dette en avsporing fra tråden som jeg beklager. Tråden handler da vitterlig om problemer med D-serien til Volvo Penta og ikke bilparken til Volvo.

Link to post
Share on other sites

Sitat:

"Hmm jeg har en 06 mod D4. Er det noe spessielt jeg kan gjøre for og minske faren for havari?

Ønsker ikke teite svar som at jeg må skifte motorer ol.

Jeg vil jo gjerne forbygge "

 

Jeg har samme motor som deg.

Du fyller selvsagt det anbefalte additivet? Det er det eneste Volvo Penta har kommet med av forebyggende tiltak så langt.

Av andre "tiltak" er selvfølgeligheter som å bruke autoriserte Volvo Penta verksted til å ta en årlig service. Få de også til å sjekke dysene.

Selv fyller jeg også kun diesel der yrkesbåtene fyller. Der bør det være bra sirkulasjon, og bra kvalitet på dieselen.

Link to post
Share on other sites

Hmm jeg har en 06 mod D4. Er det noe spessielt jeg kan gjøre for og minske faren for havari?

Ønsker ikke teite svar som at jeg må skifte motorer ol.

Jeg vil jo gjerne forbygge :drink:

En ting du kan sjekke er ved oppstart at du ikke har unormal vibrasjon. Ved feil på dyse vil maskinen begynne å vibrere. Dette er en god indikasjon visst en av dusene fusker

Link to post
Share on other sites

Hmm jeg har en 06 mod D4. Er det noe spessielt jeg kan gjøre for og minske faren for havari?

Ønsker ikke teite svar som at jeg må skifte motorer ol.

Jeg vil jo gjerne forbygge :drink:

Jeg ville ha sendt en mail til VP i Norge, uten at det virker som om du pr. i dag vil få noe annet svar enn luriumet. Uansett kan en svarmail fra VP være god å ha dersom noe skulle skje og de mot formodning skulle begynne å argumentere med feil bruk/dårlig vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Bra VW (forhåpentligvis) ikke har noe med båt og gjøre - har en Passat 2001-mdoell........

VW leverer båtmotorer.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk bare lyst til å skrive litt "sakset" fra siste ViMenn båt. De har hatt en Gozzi 23 Open med VW TDI 265-6 til uttesting i sommer. Grunnen til at jeg skriver dette er hva de nevner om injektorer.

 

Den går lettere og penere enn de fleste marinedieseler vi har vært innom, og merkbart i forhold til de nærmeste utfordrerene fra Volvo gjennom D4-serien og Cummins Mercruiesr med QSD 2.8 230 og QSD 4.2 270. En av årsakene finner du i piezo-innsprøytningsdyser i kombinasjon med common rail-innsprøytning. Piezodysene kan dosere drivstoffet mer presist enn vanlige injektorer. De bruker piezokrystaller som kontrolleres av et elektrisk spenningsfelt og dermed kan reagere 5 ganger raskere enn et tradisjonelt system. Ikke bare gir det mer nøysom og ren forbrenning, men brukes også for å redusere den harde forbrenningsstøyen som er knyttet til dieselmotorer.

Videre er det litt artig å lese konklusjonen deres (de skriver til og med at de er redd for å oppfattes som løpegutter for WV, men at de føler de MÅ gjengi hva de har ærfart).

 

Nei, VW Marine TDI 265-6 er ikke verdens beste båtmotor, til det favner begrepet for vidt. På den annen side: Når du vurderer motorens egenskaper er den klart bedre enn det Volvo Penta og Mercruiser har å by på i denne ytelsesklassen. Drevutfordringen endrer ikke grunnleggende ved det og da blir spørsmålet om du faktisk kan få din favorittbåt med motoren. I tilfelle ja-- om du kan leve med det forhandlerapparat VW Marine kan tilby.

Jeg synes det er mest intressant å se at det finnes alternative injektor-systemer. Det er altså både mer presist og mer økonomisk samt mer stillegående enn hva Volvo og Cimmins Mercruiser benytter.

Ikke leste jeg om noen injektor-problematikk heller.....

 

(Selv har jeg forøvrig bare tidligere hørt om "Piezo" i forbindelse med opptenning av gass grillen)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

piezo injectorene er vel siste generasjon CR system fra Bosch - men Vp bruker det som er litt mer utprøvd? VP har 1600bars CR trykk. Lurer på om piezo styrte CR har 2000 bars trykk.

 

Motorene går sikkert mykere i og med at dieselen blir mer forstøvet og kan styres bedre. Men om det er en sikrere løsning vet jeg ikke. Det hadde i mine øyne vært rart om Bosch injektorer havarerer i en VP men ikke i en VW - særlig om det er dieselen som er problemet.

 

Tror man må se litt på forholdstallet mellom antall motorer på markedet og antall feil/havarier. Om ikke blir det en veldig skjev vinkling. Hvor mange motorer har VW solgt i Norge? Hvor mange har VP solgt?

Link to post
Share on other sites

alt dette sakset fra http://www.swedespeed.com/news/publish/Fea...rinter_272.html

 

Bosch Common Rail injection system –

Milestones of development

 

1997:

First Common Rail system in the world for passenger cars.

Injection pressure: 1,350 bar.

First production use: Alfa Romeo and Mercedes-Benz.

 

1999:

Common Rail system for trucks.

Injection pressure: 1,400 bar.

First production use: Renault (RVI).

 

2001:

2nd generation Common Rail for passenger cars makes diesel engines even more economical, cleaner, quieter and more powerful. Injection pressure: 1,600 bar.

First production use: Volvo and BMW.

 

2002:

2nd generation Common Rail for trucks gives lower emissions, improved fuel consumption and more power.

Injection pressure: 1,600 bar.

First production use: MAN.

 

2003:

3rd generation Common Rail with rapid-switch piezo inline injectors for cars.

Advantages: up to 20 % lower emissions or up to 5 % more power or up to 3 % lower fuel consumption or up to 3 dB(A) less engine noise.

Injection pressure: 1,600 bar.

First production use: Audi.

 

The 3rd generation Comon Rail from Bosch is characterized by rapid-switch, compact piezo-inline-injectors. The innovative injection system provides for low exhaust emissions in the new V6 diesel engine of the Audi A8.

 

ser ut som om vi har mer morri vente :wink:

In the 1st and 2nd generation of Bosch's Common Rail, the injection process is controlled by a magnetic solenoid on the injectors. The hydraulic force used to open and close the injectors is trans-mitted to the jet needle by a piston rod. In the 3rd generation of Common Rail for passenger cars, the injector actuators consist of several hundred thin piezo crystal wafers. Piezo crystals have the special characteristic of expanding rapidly when an electric field is applied to them. In a piezo inline injector, the actuator is built into the injector body very close to the jet needle. The movement of the piezo packet is transmitted friction-free, using no mechanical parts, to the rapidly switching jet needles. The advantages over the earlier magnetic and current conventional piezo injectors are a more precise metering of the amount of fuel injected and an improved atomization of the fuel in the cylinders. The rapid speed at which the injectors can switch makes it possible to reduce the intervals between injections and split the quantity of fuel delivered into a large number of separate injections for each combustion stroke. Diesel engines become even quieter, more fuel efficient, cleaner and more powerful.

 

For its 4th generation of Common Rail for passenger cars Bosch is currently exploring designs using even higher injection pressures of more than 2,000 bar, as well as injectors with variable injection geometry.

 

Om det er magnetventilen på VP's injektorer som skjærer seg så kan piezo styringen definitivt være bedre

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte i en bisetning at jeg ikke kunne lese noe om injektorproblematikk. Det var tilgang en annen teknologi som gjorde at jeg skrev dette. Denne teknologien ser for meg ut til å gi motorer med bedre drivstofføkonomi og roligere gange. Som Volvo eier kommer du opp av skytter-graven..... :discuss::cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har bare tidligere lagt merke til at det skjer, men det har sikkert ikke vært deg Bitteliten. Har det forøvrig skjedd at en motor har hatt denne problematikken to ganger eller har alle reparerte motorer gått fint etter utbedring ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da fortsetter vi med "Sak",

 

Er ikke dette en klar indikasjon på et stort fremskritt i forhold til injektorer som skjærer seg: The movement of the piezo packet is transmitted friction-free, using no mechanical parts, to the rapidly switching jet needles.

 

Jeg skulle forøvrig ikke overraskes om Volvo snart lanserer denne type injektorer på sine motorer, de har jo aldri vært kjent for å vente med utvikklingen. Yanmar derimot, vil vel vente litt lengre...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Veldig OT, men noe sier meg at Bitteliten har mye med "Mekanisk" å gjøre....relatert til daglig yrke.

Forøvrig har jeg også stor tro på mindre "leamikk" og mindre friksjon over alt hvor det kan benyttes.

 

Det som forundrer meg er at det blir veldig "stille" rundt problematikken til Volvo mens motorene fortsetter å havarere i like stort omfang. Dog ser man vel en trend til at båtprodusenter i Norge har begynt å tilby mer Cummins og andre merker....(minnes å ha lest det i Båtmagasinet / Båtliv...)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hmm jeg har en 06 mod D4. Er det noe spessielt jeg kan gjøre for og minske faren for havari?

Ønsker ikke teite svar som at jeg må skifte motorer ol.

 

Ja, det kan du. Du kan tilsette VPs egen tilsettingsblanding som du får kjøpt på en del marinaer og hos Volvo forhandlerne. Denne blandingen tilfører dieselen en ekstra smørende effekt, og sjansen for at dysene havarer er dermed mindre. Alle som har nye Dx motorer fikk tilsendt et brev fra Volvo om dette - i alle fall fikk jeg det.

Link to post
Share on other sites

Begrepet diesel er ikke brukt i det hele tatt av Statoil i forbindelse med Forbrenningsforbedrer.

Statoil sier både i produktdatabladet og på etiketten at innblanding skal skje når "gassolje for bruk i marine motorer" benyttes.

Det er neppe tilfeldig at Statoil ordlegger seg slik.

 

MGO (Marine Gass Olje) er ikke det samme som diesel.

 

Temaet er behørig omtalt på sidene 56-60 i denne tråden, der blandt annet THORLYN kommer med "kalde fakta" ang saken.

Link to post
Share on other sites

Men hva er det i denne MGO som er så skadelig da? Jeg har i hvert fall hørt at svovelinholdet er høyere på MGO enn på Autodiesel og det borger jo for god smøring.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...