Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Dette har vært debattert opptil flere ganger før, men er likevel høyst relevant da Volvo Penta fortsatt mener åraken kan ligge i området drivstoff/injektor. Jeg gjengir her deler av et tidligere svar fra meg om problemstillingen MGO og diesel i henhold til EN 590:

 

Ifølge en artikkel i Båtmagasinet nr.9/juni 2008 innrømmer Volvo Penta(VP) at diesel i Norge for maritim bruk, såkalt marinegassolje(MGO), har smøreegenskaper som ligger innenfor godkjente grenseverdier med de målemetoder som benyttes i dag. Sammen med Norsk Petroleumsinstitutt(NPI) har VP vært med på to dieseltester i senvinter som har vist dette. Det er ut i fra disse ikke noe belegg for å hevde at det er dårlig kvalitet på norsk marinediesel. Faktisk viste testene at smøreegenskapene holdt seg godt innenfor internasjonale standarder for denne typen drivstoff.

 

Men i de fleste land i EU selges standarddiesel med benevnelsen EN 590, både for bil og båt mens det i Norge i hovedsak brukes EN 590 for bil og MGO for båt. VP og NPI vil samarbeide videre for å eventuelt høste mer og ny kunnskap om forskjellen mellom diesel i henhold til EN 590 og MGO for å se om denne forskjellen kan ha betydning for injektorproblematikken.

 

Håkon Hansen i Yanmar Norge sier i den samme artikkelen at de ikke har hatt smørerelaterte injektorproblemer med sine motorer med common-rail, selv om noen her på forumet har kommet med hentydninger om at så kan være tilfelle. De har ikke planer om å anbefale smøretilsetninger til slike motorer.

 

Ettermarkedssjef Vidar Granli i Brunswick Marine som importerer CumminsMerCruiser(Cummins og Mercruiser), sier at heller ikke de har hatt problemer med sine common-rail motorer som kan relateres til for lite smøring i dieselen i Norge, og de vil ikke be sine kunder om å bruke smøreforbedrer i drivstoffet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror - og jeg synser rått - at det er en sammenheng mellom det høye svovel innholdet i den norske marine dieselen og havariene. Ett eller annet kjemisk metalurgisk som skjer som ikke er lett å forutsi. Autodiesel (og svensk båtdiesel er det samme) har lavere svovelinnhold og har et smøremiddel for dysene som ikke er svovel

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert før, men jeg tror likevel Bitteliten er inne på kjernene av problemet her. Norge er et av svært få land som bruker MGO som båtdiesel. Smøringen med MGO er utelukkende like god og bedre en på ordinær autodielse. Det har NPI bekrefetet en rekke ganger. Dermed er det høyst sannsynlig andre egenskaper med MGO som gjør den uspiselig for CR-dysene. Kan det tenkes at blysmøringen som MGO gir en type friksjon som er annerledes en smøringen som addetiver gir?

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke drivstoff men motorkonstruksjon og intet annet.. Marginene er for små på D4-D6. Jeg tror at VP må komme med "NY" løsning på toppkonstruksjonen. D3 har ikke de samme problemene med havari men dog injectorhavari. Forskjellen er toppen.

Desverre så kan det være at VP konsernet ikke legger SÅ mye krefter i dette pr dags dato siden de har en aldrig så liten finanskrise og håndtere om dagen.. som alle andre.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dermed er det høyst sannsynlig andre egenskaper med MGO som gjør den uspiselig for CR-dysene. Kan det tenkes at blysmøringen som MGO gir en type friksjon som er annerledes en smøringen som addetiver gir?

 

Enig med Thorlynn her gitt, siden andre produsenter med samme type injektorer ikke har problemet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert før, men jeg tror likevel Bitteliten er inne på kjernene av problemet her. Norge er et av svært få land som bruker MGO som båtdiesel. Smøringen med MGO er utelukkende like god og bedre en på ordinær autodielse. Det har NPI bekrefetet en rekke ganger. Dermed er det høyst sannsynlig andre egenskaper med MGO som gjør den uspiselig for CR-dysene. Kan det tenkes at blysmøringen som MGO gir en type friksjon som er annerledes en smøringen som addetiver gir?

 

Det er jo ikke helt riktig. Slagen produserer MGO for salg til marinaer. De leverer til østlandsområdet et stykke forbi Kristiansand. De eksporterer mye MGO til en rekke land, bl. annet Tyskland, England m.m. Jeg har ikke oversikt over om Mongstad (som produserer MGO for Vestlandet og nordover) eksporterer mye av sin produksjon.

 

Så det selges MGO andre steder i verden, ikek bare her på berget.

Link to post
Share on other sites

Har en Scand Dynamic 7600 med D3 190 2007 mod, her i sommer kom det en feilkode av og til, spesielt hvis det var flerne personer ombord. Da fikke jeg båten opp i plan, den ville ikke opp i turtall selv om gass hendelen på full guffe. Noen ganger da så kom der en feilkode: mid 128 sid 27 fmi 1 Noen som vet hva denne er feilkode på? Leste tidligere i denne tråden en som kunne "tyde" disse kodene.

 

På slutten av sesongen og heldigvis det, så gikk vifte reima og det ene strammehjulet til helvete. Det tok nesten en måned på å få fatt i riktig strammer.

Reima sporet av ett par ganger for meg, satte den bare på igjen. Det som jeg tror har skjedd er at disse avsporingene har gjort slik at stramme hjulet har fått mye belastning. For kompositt hjulet er bare presset inn på lageret, når dette har fått skjev belastning så har det gått av.

Å grunnen til at reima i første omgang har sportet av er at vannpumpa ikke er "in line" med resten veiv, dynamo og servo pumpe. Så den skal sjimse opp.

Legger ved noen bilder av det som en gang var ett fint og reit motor rom.

 

Men det er igrunnen feilkoden jeg er ute etter, reima tenkte jeg bare jeg måtte dele med dere. Heia :flag_sw:

 

p9080041.jpg

p9080045.jpg

Link to post
Share on other sites

Asj de var triste greier.. alltid kjedelig med problemer.. Kan desverre ikke feilkoden..

Det som er inntresant med denne tråden er at de som nærmest dyrker disse motorene og forsvarer de med all krutt som fins, ALLTID blir stille når konkrete ting kommer for dagen og gjerne sporer av med og diskutere drivstoff "problemet i norge" :smiley:

 

HEHE Nå kastet jeg ut en brannfakkel :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Enig med Thorlynn her gitt, siden andre produsenter med samme type injektorer ikke har problemet

 

 

Helt enig. Dieselsporet er avledning fra et faktum. Motorene har en kritisk/uheldig konstruksjon.

 

Litt om dette:

 

D3 motoren blåser lekkasje fra dyse/forbrenningstrykk opp ved toppdeksel/dysetopp via ei hylse. Ingen havari vil skje. eks. lik mercedes cr-motorer

D4/D6 motoren blåser tilsvarende lekkasje inn i ei hylse som er hat tetting lenger opp slik at trykket får hylsa til å revne. Havari oppstår.

Noen andre motorer er konstruert slik at lekkasje ved dysetting fører trykket inn i veivhusventilasjonen. Faren her er at det dannes sotpartikler i olja og sila for oljepumpa kan tettes. Dette medfører fare for havari om motoreierne ikke registrerer svakt oljtrykk eller seint oljetrykk ved oppstart.

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta bruker et standardisert diagnosesystem på nyere marinemotorer. Termene som blir brukt i dette systemet er MID, PID, SID og FMI. Jeg er ikke fagmann på området, men jeg prøvde å sette meg litt inn i diagnosesystemet etter at jeg fikk motorer med EVC.

 

MID er forkortelse for Message Identification, og koden gir informasjon om hvilken modul eller ECU meldingen gjelder. Eksempelvis er MID 128 motor og MID 130 er transmisjon.

 

PID er forkortelse for Parameter Identification, og data blir hentet fra en elektrisk giver. Eksempelvis er PID 100 oljetrykk og PID 177 gearoljetemperatur.

 

SID er forkortelse for Status Identification. SID nr lavere enn 255 relaterer til MID, høyere tall er generelle.

 

FMI er forkortelse for Failure Mode Identifier, og gir informasjon om hvilken type feil som forekommer i subsystemet som er identifisert ved PID eller SID.

 

Aqad hadde følgende feilmelding: MID128 SID 27 FMI 1. Nøyaktig diagnose bør nok stilles av et autorisert VP verksted, men trolig har du et ikke ubetydelig problem med turboen din.

 

Jeg tror at mange havari kunne vært unngått dersom feilmeldinger fra diagnosesystemene hadde blitt tatt på alvor. Etter min mening er det bare i nødstilfeller at slike feilmeldinger kan ignoreres.

Link to post
Share on other sites

Det som er inntresant med denne tråden er at de som nærmest dyrker disse motorene og forsvarer de med all krutt som fins, ALLTID blir stille når konkrete ting kommer for dagen og gjerne sporer av med og diskutere drivstoff "problemet i norge" :smiley:

:crazy::sleep: Slike innlegg bidrar i liten grad til ny kunnskap - i det hele tatt bringer de lite nytt i debatten, og burde i så måte stått ukommentert. Det eneste tydelige i slike innlegg er skadefrohet. At noen ønsker å dele det med andre, får så være.

 

Kan ikke se en enste som dyrker disse motorene. Tvert om så fører i allefall jeg en tett dialog med en rekke eiere der vi stiller minst like mange kritiske spørsmål som alle synserne uten D-motor gjør. Det blir for dumt å mene at vi eiere ikke skulle være interessert i den bakenforliggende årsaken til disse problemene - det faller på sin egen urimelighet. Vi er eiere og de som trolig er mest opptatt av at VP finner årsakene og løsninger. Men en svart-hvit debatt er lite interessant.

 

Når det gjelder årsaksforholdene må vi være nyanserte. Årsaken til problemene er dyser som havarere (behørlig diskutert tidligere i tråden). På noen D-motorer har dette fått store konsekvenser i form av havari. Dette skyldes, helt riktig, at konstruksjoen skaper store følgeskader når en dyse først havarerer. Diskusjonen om dieselkvalitet går ikke på dette, men på den bakenforliggende årsaken til at dysene slutter å fungere. Så lenge det ikke skyldes dårlige smøring, kan kjemien i MGO her spille en årsak? Det spørsmålet stiller også NPI.

 

Så kan vi være enige om at konstruksjonen er for sårbar, men det kan da ikke være tvil om at det må være interessant om Bosh klarer å konstruere injectorerer som også tåler norsk MGO.

Link to post
Share on other sites

men det kan da ikke være tvil om at det må være interessant om Bosh klarer å konstruere injectorerer som også tåler norsk MGO.

 

Spørsmålet mitt som dukker opp da er: Bosch leverer vel det meste av cr-utstyr til motorprodusentene. Andre motorleverandører har vel også cr-motorer i Norge, og Sabb Iveco har vel trolig endel gående på Vestlandet, hvor problemene har vært hyppigst. Tåler Bosch innjektorene MGO i andre motorer, eller havarer tilsvarende dyser i andre motormerker også, bare uten totalhavari?

Eller har ikke andre merker samme innjektorer?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Slike innlegg bidrar i liten grad til ny kunnskap - i det hele tatt bringer de lite nytt i debatten, og burde i så måte stått ukommentert. Det eneste tydelige i slike innlegg er skadefrohet. At noen ønsker å dele det med andre, får så være

 

 

Har fulgt med i denne tråden og også deltatt selv!

 

Har ikke på noe tidspunkt sett at noen har uttalt seg med skadefryd over at Volvo og en del eiere sliter med disse motorene!

Det som derimot har vært noe toneangivende er "noen" Volvo-eieres forsøk på å bagatellisere problemet, samt ensidig henvisning av årsaken til brennstoffet, irrelevante svakheter som også måtte finnes på andre motortyper har også vært mye brukt!

 

Årsaken til at problemene med D-serien oppstår, har jeg sterk tro på at Volvo allerede har en klar formening om!

Problemet og den støyende stillheten fra den kanten dreier seg sannsynligvis mer om hvordan disse hendelser skal håndteres i fremtiden!

 

La fortsatt håpe at Volvo kommer med en løsning som alle parter kan akseptere!!

Ingen har etter det jeg kan se, heller fornektet at dette er en teknologisk, ytelsesmessig ypperlig motor så lenge den går!

Link to post
Share on other sites

På slutten av sesongen og heldigvis det, så gikk vifte reima og det ene strammehjulet til helvete. Det tok nesten en måned på å få fatt i riktig strammer.

Reima sporet av ett par ganger for meg, satte den bare på igjen. Det som jeg tror har skjedd er at disse avsporingene har gjort slik at stramme hjulet har fått mye belastning. For kompositt hjulet er bare presset inn på lageret, når dette har fått skjev belastning så har det gått av.

Å grunnen til at reima i første omgang har sportet av er at vannpumpa ikke er "in line" med resten veiv, dynamo og servo pumpe. Så den skal sjimse opp.

 

Merkelig dette om det er et in-line problem. Det kan da ikke være sånn at komponenter til disse motorer er så ulikt laget at det må sjimsing til. Nei her tror jeg det må være en annen årsak.

 

Jeg ville kontrollert om dynamoen er konstruert med fri-hjul. Dette er meget vanlig på nyere biler hvor generatorkapasiteten er stor. Er dette frihjulet defekt vil du oppleve stor vibrasjon på viftereima og følgeskader. Brudd/havari på tilstøtende komponenter.

Dynamoen på din motor har etter all sannsynlighet fri-hjul. Sjekk om denne fungerer.

 

Helt utrolig at det er så lang leveringstid på en så enkel komponent, 1mnd er uholdbart.

 

OBS: Reima vibrerer mest ved defekt frihjul, når motoren går på tomgang. Dette fordi motorens indre krefter og kompresjonstaktenes krefter da fører til stor ujevn omdreiningshastighet på motoren. Frihjultets oppgave er å gi generatoren og dens store rotasjonskraft mulighet til å rotere med helt jevn hastighet.

Link to post
Share on other sites

Selv om injektoren blir defekt, så er vel konsekvensene av injektorhavariet som er så dramaktisk på D serien. Yanmar og Cummins/Mercruiser sikkert injektorer som skjærer seg/går istykker men pga kontruksjonen av toppen skjer ikke totalhavari på de andre merkene. Hvis det som noen sier at Bosch har mye av injektormarkedet, har sikkert Penta, Cummins, Yanmar osv veldig like injektorer.

Jeg tror (og jeg bare tror) vi får en E serie (E=forbedret D) etterhvert fra Volvo. Noe alla KAD42 som ble forbedret og ble da KAD43. Men det er bare noe jeg tror. Motoren så lenge den funker er flott, lite vibrasjoner m.m. I forhold til mine 2 rekke 4'ere er det som en drøm mhp vibrasjoner og støy. Men mine går ikke føyka hvis en dyse stopper/blir defekt.,

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ikke overasket jeg helller at du kommenterte mitt lille innlegg SWANDE. :crazy: Du er vel blandt dem som etter mitt øye har hatt et litt bagataliserings syn på denne sak.. ref tidligere innlegg .. Jeg er ikke skadefro overhode, noe du har lest tidligere i mine innlegg. Tvert imot jeg følger debatten nøye og forhører meg med de jeg vet kan svare på konkrete ting..

Jeg er derimot SVÆRT kritisk til disse motorene grunnet volvos såkalte løsning på problemet (noe de faktisk innrømmer og ikke ha fungert i siste båtmagsinet) og volvos etter min mening lite vilje til og gjøre om på sin toppkonstuksjon som åpenbart er for svak. Dette gjør de ikke grunnet at da har de tapt og må ut med BETYDLIGE summer for erstattningstopper.

 

Det har jo kommet for en dag at dette ikke er et NORGE problem derfor er jeg skuffet på VP som ikke tar på seg ansvar for dette. Men nå er det STORE kutt hos volvokonsernet i sverige så noen snarlig løsning blir det ikke..

Sjefen på NP sa jo selv at de hadde inngått avtale med volvo om straks og bli underrettet ved nye havarier (denne avtale ble gjort i juni ref båtmagasinet) men de har intet hørt fra volvo om havarier i sommer som vi vet har hendt.

Avdelingen som ble opprettet for og teste og kartlegge problemet er lagt ned. Men VP bedyrer så klart at de jobber med saken.. BULL SHIT.

 

Desverre så tror jeg disse motorer blir et problem... det kommer nye topper på nye motorer tror jeg men ingen automatisk utskifting..

Så da sitter man igjen med en serie motorer som er mulige havaribomber og trege og selge.. REF KAD 42. Historien vil gjennta seg.

 

Ha en fortsett god dag :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det har jo kommet for en dag at dette ikke er et NORGE problem derfor er jeg skuffet på VP som ikke tar på seg ansvar for dette.

 

Jeg har selv lest på utenlandske båtforum at det er problemer med injektorer på Volvo Penta D4 og D6 og at det har vært havarier. Har du mer konkret informasjon, eller er din viten også hentet fra utenlandske båtforum?

 

"Sjefen på NP sa jo selv at de hadde inngått avtale med volvo om straks og bli underrettet ved nye havarier (denne avtale ble gjort i juni ref båtmagasinet) men de har intet hørt fra volvo om havarier i sommer som vi vet har hendt.

Avdelingen som ble opprettet for og teste og kartlegge problemet er lagt ned. Men VP bedyrer så klart at de jobber med saken.. BULL SHIT."

 

Vet du med sikkerhet at dette er tilfelle? Har du pålitelige kilder? Da bør i tilfelle Volvo Penta etter min mening snarest informere sine kunder for dette gir jo en pekepinn for hvordan Volvo Penta kommer til å håndtere denne saken videre...

Link to post
Share on other sites

Helt Off Topic, en søndags kveld mens jeg leser en rekke innlegg her: hvorfor er det en del av dere som ønsker å "ta" den andre? Vi er på BP for å utveksle meninger og erfaringer, ikke krangle - nesten helt ned på det personlige plan.... Helt ærlig; BP er en for god plass til å gjøre slikt.

 

Vet at det ikke passer inn her, og de av dere som ønsker å hudflette meg for det, må gjerne gjøre det - men det tar faktisk litt av gleden med å være her, når man leser noen av innleggene her.

Link to post
Share on other sites

Leser dette emne og blir stadig mer skeptisk til VP. D-serien er det mye trøbbel med og KAD42 rådes det til å styre unna. Fristes nesten til å spørre hvilke motorer som er "knallgode" produsert av VP???

 

Kjøpte sjøl KAD43 i år med mange ord om at dette var bra greier - er jeg og lurt opp i trøbbel eller.............?

 

Skrur sjøl og vet at her er det nix elektronikk men kun en wire fra gass-spaken til motor, enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Leser dette emne og blir stadig mer skeptisk til VP. D-serien er det mye trøbbel med og KAD42 rådes det til å styre unna. Fristes nesten til å spørre hvilke motorer som er "knallgode" produsert av VP???

kelt og greit.

 

Jeg har hatt en KAD43 og to KAD44 maskiner, og de to siste har vært helt fenomenale. ALDRI tull med noe som helst, de bare gikk, og gikk, og gikk. KAD43 oser litt mer, og er litt mer "unøyaktig" da denne ikke har EDC eller hva det nå heter. Har nå IPS450 og har opplevet at tre dyser gikk i sommer, men VP skal ha ros for at de byttet samtlige etter at jeg satte kniven på strupen og sendte de en kopi av en stevning til forliksrådet. Vet ikke om dette var nødvendig, men gadd ikke å bruke så mye tid på å argumentere. Siden jeg jobber i bransjen, tok det min fullmektig 15 minutter å skrive brevet. Neste år skal de - kun for ordens skyld - bytte alle dysene i den andre motoren da det etter sigende også er gjort en liten endring på de nye dysene.

Link to post
Share on other sites

Jeg er derimot SVÆRT kritisk til disse motorene grunnet volvos såkalte løsning på problemet (noe de faktisk innrømmer og ikke ha fungert i siste båtmagsinet) og volvos etter min mening lite vilje til og gjøre om på sin toppkonstuksjon som åpenbart er for svak. Dette gjør de ikke grunnet at da har de tapt og må ut med BETYDLIGE summer for erstattningstopper.

 

Det har jo kommet for en dag at dette ikke er et NORGE problem derfor er jeg skuffet på VP som ikke tar på seg ansvar for dette. Men nå er det STORE kutt hos volvokonsernet i sverige så noen snarlig løsning blir det ikke..

Sjefen på NP sa jo selv at de hadde inngått avtale med volvo om straks og bli underrettet ved nye havarier (denne avtale ble gjort i juni ref båtmagasinet) men de har intet hørt fra volvo om havarier i sommer som vi vet har hendt.

Avdelingen som ble opprettet for og teste og kartlegge problemet er lagt ned. Men VP bedyrer så klart at de jobber med saken.. BULL SHIT.

 

Desverre så tror jeg disse motorer blir et problem... det kommer nye topper på nye motorer tror jeg men ingen automatisk utskifting..

Så da sitter man igjen med en serie motorer som er mulige havaribomber og trege og selge.. REF KAD 42. Historien vil gjennta seg.

 

Jeg prøvde å bruke et helt innlegg på å forklare forskjellen på bagatellisering og nyansering. Jeg tror ikke du skjønte det, og da lar vi det være med det.

 

Ellers mye synsing om gamle momenter du bidrar med. Mitt poeng var å bringe inn et nytt moment i forhold til MGO og dens kjemisk egenskaper. Som nevnt er også NPI også interessert i denne problematikken etter det vi forstår etter samtaler med dem.

 

Du gjentar det som har vært skrevet flere ganger; at dette ikke er noe særnorsk fenomen. Ingenting ville vært bedre. Det ville lagt enda mer press på VP om problemet var enda mer omfattende. Dessverre har vi så langt ikke sett annet en noen spredt spørsmål på andre internasjonale fora. Det har ikke vært omtalt i annet en norsk båtpresse. Det hadde vært interessant om du har noe mer en dette. For det regner jeg med du har siden du slår dette fast, for ellers blir også dette bare en unyansert og udokumentert påstand.

 

Så mener du bestemt at det nå kommer nye topper. Det er fire år siden de første havariene. Hvorfor har ikke VP modifisert toppen allerede om det er her problemet ligger? Det ville en hver annen produsent gjort om det var en alvorlig konstruksjonsfeil. Det ville være ren gambling å i åresvis fortsette produksjon av et produkt som kunne by på omfattende reklamasjoner - ofte i løpet av de første årene når motor er under garanti og reklamasjonsrettigheter. Dette regner jeg med du har et godt svar på eller blir også dette en løs påstand uten særlig verdi.

 

Paradokse er at fremdeles så opplever sannsynligvis over 90% av oss eiere dette som særdeles gode og feilfrie motorer. For min del hadde jeg mer trøbbel på de første 300 timene på en KAD 300 en jeg har hatt på D6`en. Dette er også en del av bilde - ikke en helt uvesentlig brukererfaring. Dette er en viktig nyansering av bilde du som ikke eier, prøver å skape av at dette er "havaribomber som blir treige å selge". Selvsagt undergraver det ikke at 35 havarier er 35 for mange.

 

Helt Off Topic, en søndags kveld mens jeg leser en rekke innlegg her: hvorfor er det en del av dere som ønsker å "ta" den andre? Vi er på BP for å utveksle meninger og erfaringer, ikke krangle - nesten helt ned på det personlige plan.... Helt ærlig; BP er en for god plass til å gjøre slikt.

:lol: Du kan så si. For min del smiler jeg av det hele. Jeg henter min informasjon i hovedsak fra andre kilder. Men en gjør seg jo en og annen tanke om hvor mye engasjement og diskusjonsiver det frembringer når andres nye båter eller motorer får problemer. Sikkert bare pur motorinteresse for andres motorer som er drivkraften :lol:

Link to post
Share on other sites

Selvsagt undergraver det ikke at 35 havarier er 35 for mange.

 

Dette antallet stemmer ikke om man tar utgangspunkt i denne saken i Båtmagasinet som jeg linker til under og uttalelsen til Skipper Worse som, om jeg har forstått det riktig, er engasjert i saken på profesjonelt grunnlag:

 

Fortsatt havarier - Volvo Penta har ennå ikke løst det norske mysteriet. Like mange D3, D4 og D6 motorer har havarert i år som i fjor.

 

Hvis ikke jeg kommer i skade for å mistolke en meget god kilde, sto tallet på over tyve sent i august.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...