Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Når det gjelder dokkumentasjon for mine antagelser så står mye skrevet i siste blad av båtmagasinet.

Hva gjelder motorer i utlandet så har jeg heller ikke noen dokkumentasjon utover det som har blitt lest i utenlandske fora samt at jeg passet på og forhøre meg litt rundt når jeg var i UK for og hente båten hjem.. Der ble det utalt av bla annet bukringssjefen i Brighton marina at de hadde erfart at de nye motorene til VP ikke tålte Rød diesel som er merket "gas oil" i england. At det kommer nye topper tror jeg pga at det er eneste mulighet for dem og eliminere problemet.. Og da blir ofte det lansert i fob med andre oppgraderinger ref kad 42- 43 versjon. At det er folk som er fornøyde og priser motorene og dens egenskaper er jo soleklart.. nydlige motorer dette som er en revolusjon i forhold tidligere :smiley:

 

Det jeg er meget spent på er hva som skjer med VP vellvilje etter norges superforbrukerlov på 5 år går ut..??

Man vet åssen bilverksteder og mange andre forholder seg utenfor garranti..

kostnaden faller på kunden. Med mindre de har gått ut og innrømmt en feil og gitt utvidet garranti på dette..

 

( Da burde VP få opp farten siden vi bikker 5 år på første modellene nå snart )

 

Det som er positivt er at VP får stadig høyere konkurranse om dagen, kanskje det hjelper :smiley:

 

Men klart dette er mine betraktinger kan jo hende jeg har feil :smash:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Ikke så viktig. Men fikk vite for et par dager siden om en Sealine 39 (?) som ble levert tilbake til en bekjent nå. Den ene D6eren røyk i høst, gått ca 500 timer. Bare gått i Oslofjorden og havstroka utafor, brukt tilsetning. Ca 2 år gammel båt. Samme feilen, med tap av kjølevæske og full skjæring.

 

VP dekket hele kostnaden på nesten 700.000, uten diskusjoner. Eieren gruer seg til årene etter garantitiden og tanken på at den andre motoren kan ryke.

 

Denne har det ikke vært skrevet om, tror det skjer en del i stillhet der ute.

Link to post

Klart det skjer MYE i stillhet.. Det er nok ikke mange % av disse båteierne som sitter her inne og leser. Man skulle hatt et KJEMPE oppslag i VG eller lignende med vinkling til eiere og melde seg om man har opplevd dårlig/kostbare rep på disse seriene av motorer.

 

Når man vet åssen forhandlere/verksteder og produsenter behandler uvitende kunder så frykter jeg at også det i mange tillfeller blir belastet kunden i større eller mindre grad.. Heldigvis har det ikke kommet for en dag ENDA med VP og denne saken. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Det er nok rett at det skjer mye i stillhet, men velger å tro at VP opptrår profesjonelt. Snakket med flere i løpet av sesongen som hadde opplevd problemer med injektorer. Alle hadde fått god oppfølging fra forhandler. Det eg er usikker på ,er om andre fabrikanter opplever tilsvarende problemer med injektorer. Det er iallefall mindre kjent. Nemnes injektorer blant båtfolk, snakker vi jo VP etter 2 sekunder?

Tror VP må komme med en konstruksjonsendring for å redusere havarifaren.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Jeg blir litt forundret over debatten og at den stadig går fra sak til person.

 

Jeg synes det er litt synd at noen blir hengt ut fordi de har D motor og de ønsker en noe nyansert diskusjon. Naturligvis kan man påstå at man gjør det av egen interesse eller at man ikke vil inse hvor dårlig D motoren er. Det ser jo ut av enkelte innlegg i denne tråden at man må være komplett idiot om man har D motor i båten. Men det kan jo være at en del av disse D eierene faktisk opplever at motoren fungerer bra og at den har gjort det lenge. Det går "tusen på tusen" D motorer i Norge. Og noen går til helvete hvert år ser det ut som.

 

Jeg deler bekymringen om at hva som KAN skje. For meg er det en generell bekymring når jeg er på vannet - jeg forsøker å tenke gjennom hva som kan skje og hva jeg skal gjøre da. Alle motorer har sine svakheter - at VP er de eneste som har svakheter vet jeg av egen erfaring ikke stemmer. Dog ser jeg det som en alvorlig svakhet ved D motorene at de potensielt kan havarere ved et injektor havari. Det gjør at vi tar våre forholdsregler når vi er på vannet - men det gjør ikke at jeg hiver ut motorene av båten eller setter båten på land.

 

Jeg har gleden av å kjøre en båt med to Yanmar motorer rett som det er også. Må si at om jeg selv hadde hatt så mye feil på motorene mine som det er på disse motorene så hadde jeg nok vært mer bekymret. Men det er motorer som har gått en del tusen timer. Poenget mitt er at det kan være feil ved alle motorer. Jeg vet også om D motorer som har gått i taxi båter noen tusen timer og alt som gjøres er å ta service på dem.

 

Det jeg er mest kritisk til er VP's informasjonsstrategi i denne saken. Samtidig forstår jeg at om man ikke har noe nytt å si så er det ikke så lett å informere heller. For jeg tror at problemet er at de ikke vet hvorfor motorene havarerer. De sier de har klart å provosere havariene i laboratorium, men årsaks sammenhengen har de ikke helt klart for seg sier de. Jeg tror ikke at det er slik at VP vet at alle motorer er potensielle dødsfeller og at de ikke gjør noe fordi de ikke har råd. Da er de både lovpålagt til å gjøre noe samt at det ville vært å drepe all troverdighet for all fremtid for et sterkt varemerke. For VP hadde det antakelig vært enklere å håndtere problemet om alle motorer hadde havarert - da hadde man mer konkret visst årsakssammenhengen tror jeg.

 

Og det er ikke slik at vi som båteiere bare sitter og tvinner tomler og ikke gjør noe. Det finns mange andre og kanskje også mer effektive måter å legge press på VP på enn å hyle litt høyt på Baatplassen. Det vet nok VP også - og jeg er ganske så sikker på at de er meget godt orientert om det som skrives i denne tråden.

 

Man bør nok også generelt vurdere å være litt obs på disse internettforumene selv og hvordan de fungerer. Ser man på andre fora som handler om andre emner ser man at de er rene ryktebørser. Det er mye kos med misnøye - og ofte er det unyanserte meninger som skrives. Det er ikke alltid alt som skrives har rot i virkeligheten - og ting blir ikke sant bare fordi det står på internett.

 

Jeg stusser over at jeg ikke hører noe om D motorenes problematikk utenfor Baatplassen. På tross av alt vi skriver her og alt Baatmagasinet skriver virker det som om mange er fornøyde med motorene og det ser ut til at folk fortsatt kjøper dem. For meg er det litt rart - kanskje ikke virkeligheten er slik som den ser ut til fra Baatplassen.no?

Link to post

Kloke ord Bitteliten. Av mange så ses sikkert jeg på som en D hater.. noe jeg definivt ikke er.. Jeg er høyst i og genuint opptatt av og finne årsak sammenhenger til disse motorene selv om jeg for øyeblikket ikke selv innehar en.. Grunnen til dette er at jeg siden barnsben har skrudd og fiklet med alt som heter motor samt at jeg selv har jobbet med båtmotorer.

I framtiden så vil jeg 99% sikkert ha en D motor i kjelleren og da er jeg opptatt av at problemer er avdekket.

 

At det blandt noen her inne fremstår som at de som ikke innehar en D motor nærmest ikke skal utale seg er for meg helt absurd. Blandt BP medlemmer så tror jeg det ligger mye kompetanse og denne får vi alle nytte av.

 

At det kun prates om D motor problemer her og i båtmagasinet tror jeg ikke er tilfelle.. Personlig så har jeg en kollega med D3 og en med NY D4 .. han med D3 er stor fornøyd. han med D4 var også stor fornøyd helt til hjernen i systemet røyk etter kun 20 +-timer.. Som han sa, flaks at jeg lå ved brygga.. Alt var dødt.. Kjedelig med spitter ny båt (Saga 315 ) og få sånne problemer.

Jeg håper at det blir lagt nok press på VP og at de ikke slutter og ta ansvar i denne saken.

Nå får vi kose oss gjennom vinteren og vente på ny sesong i hygglig samvær.

 

Takk for meg :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg deler meningen til Bitteliten her.

 

På min båt mente jeg å merke noen små vibrasjoner som jeg ba forhandler sjekke ved opptak/service. Konklusjonen var at det ikke var noe galt med dysene, men jeg hadde noen lagrede meldinger som fortalte om vann i dieselen. VP ba om å få tilsendt de 4 injektorene, og jeg fikk 4 nye. Dette ble dekket på garanti selv om de ikke fant noe galt med mine injektorer. Så det er tydelig at VP fortsatt er på alerten, og ønsker å finne ut hva dette skyldes.

 

Det er langt fra hyggelig å leve med usikkerheten rundt D serien, men årsaken til at så mange likevel velger å kjøpe en D serie er at motorene er bedre enn konkurrentene i ytelser, lydnivå og drivstoff-forbruk. Og selvsagt at noen båtprodusenter er "gift" med VP. At Vp har et godt utbygd servicenettverk er også viktig.

 

Ifølge forhandler byttes det injektorer også på andre motormerker, men man unngår havari pga dette. Det siste året har det vært byttet et stort antall injektorer på VP, kun VP har tall på hvor mange. Det er jo en gåte hvorfor de fleste slipper unna med å bytte injektorer, mens enkelte motorer havarerer.

Link to post
Det er langt fra hyggelig å leve med usikkerheten rundt D serien, men årsaken til at så mange likevel velger å kjøpe en D serie er at motorene er bedre enn konkurrentene i ytelser, lydnivå og drivstoff-forbruk.

 

Kan du dokumentere dette? Tips: Tilgjengelige tekniske data for de fleste motorer fra ulike motorfabrikanter i samme ytelsesnivå som D4 og D6, ligger tilgjengelig på internett.

 

Jeg tror nok noen av oss også velger motor ut fra driftssikkerhet, vekt på motor og sikkerhet for fartøy og mannskap. Vet du hvordan D4 og D6 klarer seg ut fra disse parametrene?

Link to post

Dokumentere?

 

Hvis du leser noen båtmagasiner, og leser sammenligningstester er det ganske åpenbart.

 

For min egen del kjørte jeg forskjellige båter og motorer før jeg skiftet båt sist, og det var store forskjeller i måten motorene oppleves. Jeg kom fra en fantastisk Yamaha 4 takts motor, og er litt allergisk mot støy og vibrasjoner. D serien skilte seg betydelig fra CMD som jeg også prøvde i en båt. Når det er sagt så ha også D serien store forbedringsområder. Det støyer og rister fortsatt litt. Men veldig mye bedre enn konkurrentene.

 

Men som du sier så er det nok mange som velger bort D serien om dagen, pga problemene de har med driftssikkerheten. Jeg valgte en D4, vel vitende om problemene, og har ikke angret ennå ihvertfall.

Link to post

Dette handler ikke om diskusjonen er nyansert eller ikke!

 

Skjønner godt at noen D-eiere irriterer seg over og "nyanserer" problemene til disse motorene og helst ser at det skrives minst mulig negativt ......!

 

Båt og motor skal jo engang selges og jo færre som vet om denne problemstillingen, jo bedre vil jeg tro!

 

Sånn sett er dere jo i godt selskap med Volvo som også fortsatt gjerne vil selge motorer og velger å ligge lavt i denne sammenheng!

 

At noen her på forumet føler seg "uthengt" som idioter, at det utvises skadefryd fra andre medlemmer kan neppe komme fra innleggene som er skrevet i denne tråden og er bare nok et forsøk på å tåkelegge problemstillingen og de fremheve de "uhederlige" motivene andre måtte ha for noe kritisk å rette søkelyset mot alvorlig problem!

 

Tør jeg spørre i hviket innlegg har dette skjedd?

 

Selv ville nok jeg med stor sannsynlighet FØLT meg som en 1.klasses idiot HVIS jeg hadde anskaffet meg en motor av denne typen, ensidig og kun etter de råd og de anbefalinger dere D-eiere liker å fremsette og likevel fått et slikt havari!!

Link to post
Dette handler ikke om diskusjonen er nyansert eller ikke!

Jo, det gjør det. Det handler om å omgås fakta på en redelig måte.

 

 

Båt og motor skal jo engang selges og jo færre som vet om denne problemstillingen, jo bedre vil jeg tro!

Da tror du feil. Min mening er at jo fler som kjenner til fakta jo bedre er det.

 

Sånn sett er dere jo i godt selskap med Volvo som også fortsatt gjerne vil selge motorer og velger å ligge lavt i denne sammenheng!

Så var det dette med å holde seg til sak da - og ikke tillegge folk holdninger. Kanskje det hadde vært en tanke om du leste etiketten til Baatplassen.no? Vet du at VP ligger lavt - eller tror du dette også?

 

Jeg er enig i at dette er en alvorlig sak. For å holde oss litt til fakta :

hvor mange motorer er havarert i Norge?

hvor mange motorer er levert i Norge?

hvor mange motorer har havarert i utlandet?

hvor mange motorer er solgt i utlandet?

hva er vanlig feilfrekvens på en båtmotor?

 

for meg som bruker er det i og for seg irrelevant hvorfor motoren stopper når jeg er på vannet - enten det er turbohavari eller totalhavari - konsekvensen er den samme uansett - motoren stopper - og det er en alvorlig situasjon når man er på vannet.

Link to post

Bitteliten!

 

1. Du svarte ikke på mitt spørsmål om hvor dere er blitt idiotforklart og utsatt for skadefryd!!

 

2. Hva etikette anngår har jeg nok satt meg tilstrekkelig inn i disse, og hva som moralsk forventes av hver enkelt som skribent her på forumet, tror jeg nok noen flere burde gå i seg selv og granske det budskap de prediker og hvilke konsekvenser dette kan få for andre!!

 

Jfr. mitt forrige innlegg!

Link to post

Nei, jeg lot det stå åpent med vilje. Tenkte kanskje andre ville svare også :smiley: Men jeg skal gi deg et eksempel: Ditt nest siste innlegg er et eksempel på det jeg mener. Så fint at du synes du kan etiketten godt nok. Jeg deler ikke det synet :smiley: Og ditt punkt 2 over forsterket definitivt mitt syn i den saken.

 

Det er overhode ikke min intensjon å bagatelisere den potensielle svakheten ved D motorene. Dog er jeg av oppfatningen av at VP har et mye større ansvar enn både deg og meg i denne saken. Hadde de ansett at motorene hadde vært fare for liv og helse er de pålagt en "total recall" av produktet. Det har både ledelsen og styret i VP et personlig ansvar for.

 

Kanskje noen også burde tenke på at det finnes også en grense for å gjøre en sak større enn den egentlig er. Man bør kanskje også tenke på hvordan det påvirker andre at man utelukkende skriver negativt og hyler i vei uten egentlig å ha så mye fakta. Men du bruker jo store ord i denne saken, og da har du sikkert dit tpå det tørre - så hjelp gjerne til med fakta på de spørsmålene jeg stilte :smiley:

Link to post

Mine uttalelser og betraktninger i denne tråden er i stor grad basert på tilgjengelig informasjon som ligger på nett og det som har vært kanalisert i div. tidskrifter hvor også Volvo selv har kommet med uttalelser om enn noen ganske få!

 

Med å ligge lavt mener jeg VP's informasjonsstrategi og ja, jeg synes den kunne vært mye bedre slik du selv antyder i et innlegg lenger opp i tråden. Der du selv hevder den er kritikkverdig!

 

All den tid du selv nå også plutselig karakteriserer problemene som alvorlige synes ikke jeg at det eksakte antallet motorer er avgjørende. Vi og mange med oss, de fleste vil jeg tro ,synes dette er alt for høyt utfra den korte tiden motoren har vært på markedet og at det ofte dreier seg om forholdsvis nye motorer med få gangtimer!

 

Hva som regnes som normal feilfrekvens på nye motorer har jeg ærlig talt ingen klar formening om.

Tror kanskje det er lurt å skille mellom feilfrekvens og total havari frekvens av såkalt "ukjent årsak"

Ser vi bort fra MD21, Kad 42 og d-serien vil jeg tro "normal feilfrekvens" er svært lav, tilnærmet 0 på nye motorer ved normal innstallasjon og kyndig bruk.

Diskusjonen og Problemstillingen i seg selv er ikke noe dere som eiere alene har hevd på, selv om dere måtte eie en problem-motor.

Svært mange følger med på dette og har rett og krav til å uttale seg både positivt eller kritisk til det som skjer.

Mange her på forumet og andre steder er kanskje i markedet etter ny båt og vil sette seg best mulig inn i både kvalitet og bruksområde for hvilken motor de ønsker.

Da er det uverdig å bli sablet ned med påstander om at man fryder seg over andres fortvilelse når man stiller seg kritisk til de ensidige store ovasjoner hva anngår denne motoren og hvor den til tross for sine latente feil, varmt anbefales av "noen"til de søkende sjeler.

Så til denne!

for meg som bruker er det i og for seg irrelevant hvorfor motoren stopper når jeg er på vannet - enten det er turbohavari eller totalhavari - konsekvensen er den samme uansett - motoren stopper - og det er en alvorlig situasjon når man er på vannet.

 

Hva som er årsaken til at en motor stopper eller havarerer er for enkelte av oss av den aller største betydning. Denne uttalelsen synes jeg er særdeles lite klok. Noe kan kanskje fixes på stedet og sånn sett berge seg ut av en kinkig situasjon.

 

Når dette er sagt, du godeste Bitteliten, skal jeg love deg å ikke uttale meg mere om denne saken .

Ikke fordi du indirekte sier det, ikke fordi jeg ikke mener meg berettiget men rett og slett fordi dere ikke vil forstå eller tro noe annet enn at man ønsker å strø salt i noen åpne sår!

Link to post

Du må gjerne uttale deg for min del. Men da å du også regne med å få svar på tiltale. Og jeg oppfatter det ikke som at du strør salt i såret. Tvert i mot. Jeg ber dog om forståelse for at jeg liker fakta baserte diskusjoner. Synsing har så lett for å bli lite nyansert og hauset opp den ene eller andre veien.

 

Jeg har - så vidt jeg husker - aldri lagt skjult på at dette er et alvorlig problem med motorene, men det er ikke så veldig mange motorer som rammes. De som rammes opplever det naturligvis som dramatisk. Det hadde nok vi også gjort.

 

Jeg har ikke for vane å søke advokatbistand for ikke alvorlige problemer. I denne saken har det etter et initiativ som kom fra flere av oss aktive her blitt tatt kontakt med advokat som igjen er i kontakt med VP. Der jobber vi forhåpentligvis på vegne av alle D eiere. Det vil naturligvis bli informert mer om utviklingen av den siden av saken når tiden er moden til det. Inntill nå har vi valgt å ligge meget lavt med det ettersom det nok ikke er unaturlig å anta at VP leser det som skrives her. Dog kan vi nok si at vi ser meget alvorlig på situasjonen med D serien.

Link to post
Jeg ber dog om forståelse for at jeg liker fakta baserte diskusjoner. Synsing har så lett for å bli lite nyansert og hauset opp den ene eller andre veien.

Dersom fakta hadde vært klare (f.eks. årsak, frekvenser av ulike typer av problemer, utelukkende norske tilfeller vs. episoder også andre steder, evt. utvidet garanti, etc.) hadde denne tråden vært betraktelig kortere. Mye av "synsingen" handler om at båtinteresserte lurer på alle disse uavklarte forholdene.

Link to post

Hva er så fakta? Alt for mange bruker den mediainformasjon VP presenterer som en faktaopplysning. Litt merkelig å ta en parts elendige beskrivelse av årsak- årsakssammenheng som en faktaopplysning.

 

Fakta så langt er at noen motorer havarerer og må byttes i sin helhet. Produsenten gir ingen tillitsvekkende faglig forklaring og synser om dieselkvalitet.

 

Jeg mener å ha hørt at de nye dysene VP bruker i dag har annen tetting mot utenpåliggende hylse. Hvorfor har de endret konstruksjonen utvendig om det er innvendig de mener årsaken ligger. Hvorfor har de ikke gått ut og tilkjennegjort at dysenes utvendige tettinger er endret.

 

Jeg tipper VP med endring av tetting har gjort hva som trengs for å forhindre totalhavari av de motorer som leveres ut på markedet i dag. Vi har altså allerede fått en B-utgave uten å vite det. Blir vel for dyrt for VP å gjøre endringer på de motorer som allerde er ute på verdensmarkedet. Tier de og venter de til alle garantier/reklamasjonsrettigheter er utgått på dato har de jo en voldsomt økonomisk vinning etter hvert.

Link to post
Jeg mener å ha hørt at de nye dysene VP bruker i dag har annen tetting mot utenpåliggende hylse. Hvorfor har de endret konstruksjonen utvendig om det er innvendig de mener årsaken ligger. Hvorfor har de ikke gått ut og tilkjennegjort at dysenes utvendige tettinger er endret.

 

Jeg tipper VP med endring av tetting har gjort hva som trengs for å forhindre totalhavari av de motorer som leveres ut på markedet i dag. Vi har altså allerede fått en B-utgave uten å vite det. Blir vel for dyrt for VP å gjøre endringer på de motorer som allerde er ute på verdensmarkedet. Tier de og venter de til alle garantier/reklamasjonsrettigheter er utgått på dato har de jo en voldsomt økonomisk vinning etter hvert.

 

En liten rettelse. VP kom faktisk ut med at o-ringene på br.st.vent var skiftet. Dett er dokumentert her på forumet.

Link to post
Dette handler ikke om diskusjonen er nyansert eller ikke!

 

Skjønner godt at noen D-eiere irriterer seg over og "nyanserer" problemene til disse motorene og helst ser at det skrives minst mulig negativt ......!

 

Båt og motor skal jo engang selges og jo færre som vet om denne problemstillingen, jo bedre vil jeg tro!

 

Sånn sett er dere jo i godt selskap med Volvo som også fortsatt gjerne vil selge motorer og velger å ligge lavt i denne sammenheng!

 

At noen her på forumet føler seg "uthengt" som idioter, at det utvises skadefryd fra andre medlemmer kan neppe komme fra innleggene som er skrevet i denne tråden og er bare nok et forsøk på å tåkelegge problemstillingen og de fremheve de "uhederlige" motivene andre måtte ha for noe kritisk å rette søkelyset mot alvorlig problem!

 

 

Selv ville nok jeg med stor sannsynlighet FØLT meg som en 1.klasses idiot HVIS jeg hadde anskaffet meg en motor av denne typen, ensidig og kun etter de råd og de anbefalinger dere D-eiere liker å fremsette og likevel fått et slikt havari!!

 

:rolleyes: Så fint at du eksemplifiserer hva jeg mener med unyanserte innlegg. Dette er ren hets og har ingen verdi enten det formidles i denne eller andre tråder. Og jeg hadde ment nyaktig det samme om dette ble skrevet i en hvilken som helst annen tråd.

 

Nå er det skrevet hundrevis av innlegg i denne tråden. Nå får du også Rogeri sørge for at du har noe interessant og nytt å formidle om du skal bidra.

Link to post
Jeg mener å ha hørt at de nye dysene VP bruker i dag har annen tetting mot utenpåliggende hylse. Hvorfor har de endret konstruksjonen utvendig om det er innvendig de mener årsaken ligger. Hvorfor har de ikke gått ut og tilkjennegjort at dysenes utvendige tettinger er endret.

 

Jeg tipper VP med endring av tetting har gjort hva som trengs for å forhindre totalhavari av de motorer som leveres ut på markedet i dag. Vi har altså allerede fått en B-utgave uten å vite det. Blir vel for dyrt for VP å gjøre endringer på de motorer som allerde er ute på verdensmarkedet. Tier de og venter de til alle garantier/reklamasjonsrettigheter er utgått på dato har de jo en voldsomt økonomisk vinning etter hvert.

Dette er interessant og ny info. Kan du gi oss noe mer om hvor dette kommer fra? Det hadde vært svært nyttig for arbeid mot VP.

 

Forøvrig er de riktig havaritallene for inneværende år 12 havarier. Dette er innehentet og bekreftet både fra VP og Due i Båtmagasinet. Sett i sammenheng med tallene fra 2004-2007 er det da ca 45 havarier av totalt ca 3500-4000 D-motorer som er solgt i Norge til nå.

Link to post
Dette er interessant og ny info. Kan du gi oss noe mer om hvor dette kommer fra? Det hadde vært svært nyttig for arbeid mot VP.

Swande

Det ligger en rapport fra VP på forumet hvor de nye o-ringene er omtalt. Det er også oppgitt fra hvilken motor no. de ble skiftet.

Rapporten heter "copper sleeves_meeting fra Volvo Penta 2007_10_23"

Dette er en pdf file.

Link to post

Hva jeg velger å bidra med eller bringe til torgs i denne tråden og andre og andre tråder fremover,Swande har du svært liten innflytelse på, det skal du vite!! :yesnod:

Etter det jeg kan se har du selv nokså ensidig og for det meste løpt Volvos ærende i denne saken, hvilket jeg tydelig også har nevnt i tidligere innlegg.

Om du er klar over det selv vites ikke!

Jeg vil imidlertid håpe til tross for dette at saken løser seg for alle som allerede har, eller slik saken står idag, har tenkt å annskaffe denne motoren ,lykke til videre!

 

Som jeg nevnte for Bitteliten har jeg ikke tenkt å fortsette polemikken i denne tråden lengre , men for all del stå på du....!

Link to post
Leste i siste utgave av båtmagasinet at det er store problemer med Volvo Penta sin D-serie. Båtmagasinet har registrert 25-30 havari på helt nye motorer. I norgeskonvoien i vår havarerte 3 av 10 VP motorer, alle med mindre enn 100 timer på telleren. En feil rate på 30% :eek::eek:

 

Feil som blir listet er injector feil og frostplugger som faller ut med store motorskader som utfall. Har Volvo driti på leggen gjen?

 

Noen med egne erfaringer her som dere kan medele oss andre? Er det Volvo Penta som er i ferd med å dumme seg ut eller kanskje Båtmagasinet :discuss:

 

 

 

Jeg har en Volvo Penta D 3 i min Agder -840. Ny i 2006 og har nå gått ca. 500 timer. En utmerket motor som oppfører seg helt bra.

Litt problemer med luftfilter i begynnelsen, men nå er der kommet et nytt som virker helt flott.

Link to post
Nå får du også Rogeri sørge for at du har noe interessant og nytt å formidle om du skal bidra.

 

Ja er det ikke fint at du passer på Swande og rettleder oss alle i hva som er interessant informasjon og ikke i denne tråden. Men før du plasserer deg selv på den høye pidestall så anbefaler jeg et lite tilbakeblikk på egne innlegg, særdeles mye svada også der som tråden kunne vært foruten. :yesnod:

 

Og før du nå hyler ut "personangrep" så anbefaler jeg igjen et lite tilbakeblikk, i denne tråden er du nok en av de verste i klassen, og følgelig har du også fått en del pepper tilbake.

 

 

Jeg har en Volvo Penta D 3 i min Agder -840. Ny i 2006 og har nå gått ca. 500 timer. En utmerket motor som oppfører seg helt bra. Litt problemer med luftfilter i begynnelsen, men nå er der kommet et nytt som virker helt flott.

 

Hei Nils J, tror nok du er i godt selskap som fornøyd brukere av en D-serie motorer, det er heldigvis bare et fåtall som opplever problemer beskrevet i tråden. D3 serien har videre en annen motorkonstruksjon en D4 og D6 og er ikke plaget med totalhavari grunnet injector feil.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...