Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ellers så synes jeg det er veldig flott med innlegg ala Nils J sitt, som deler positive erfaringer med oss andre. Veldig fint å få nyansert bildet litt.

 

Har selv en "Svigerfar" som har en Ibiza med D3 190HK, han hadde ca 80 driftstimer i sommer og er kjempefornøyd med motoren. Eneste problem så langt er en alarm på powertrim, dvs trimindikator har hengt seg opp og han får alarm på at drevet er trimmet for høyt opp. Sannsynligvis en bagatell som utbedres av forhandeler nå når den tas opp for vinteren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Ellers så synes jeg det er veldig flott med innlegg ala Nils J sitt, som deler positive erfaringer med oss andre. Veldig fint å få nyansert bildet litt.

Jeg har forsøkt å nyansere bildet litt ved å spørre om noen kan få fakta på hvor mange motorer som er rast og hvor mange som er levert totalt. I min verden er det når man har det at man kan vurdere hvor stort problemet faktisk er. Dette så sett i lys av konsekvensene av en feil. Og det er her dramatikken ligger i et injektorhavari - særlig for de med 1 motor - ettersom motoren kan rase.

 

Av egne erfaringer kan jeg bidra med at jeg har hatt D motorer i 3 båter:

1. Nidelv 300 D6 310. Gikk ca 100 timer i vårt eie - gikk som ei klokke. Følgende var feil:

a) ladealarm ved tomgangskjøring. Dynamo byttet på garanti.

b) fikk ikke tiltet ned drevet da vi hentet båten. feil i bryteren for drevtrim. Skulle vært utbedret av Nidelv før leveranse

 

2. Windy 37 2xD4 260. Gikk ca 200 timer i vårt eie. Gikk som to klokker. Følgende feil:

a) oljelekkasje bunnpanne på ene motoren. Pakket om på garanti

b) motor startet ikke - viste seg å være feil i ene motorstyringen. byttet på garanti

 

3. NordWest 420 med 2xIPS 600 (D6 435 heter motorene). Gått ca 100 timer denne sesongen. Går som to klokker. Følgende feil første sesong

a) lekkasje på lokket til sjøvannsfilter. Kan være jeg som har dratt til skjevt ved kontroll. Fått nye lokk på garanti

b) joy stick på fly gikk i stykker - byttet på garanti (ikke noe stort problem ettersom vi har joy stick inne også)

c) oljesvetting på impellerpumpe babord motor. utbedres på garanti

 

Vet ikke om dette er mer eller mindre enn det jeg kan forvente. Synes alle feil er irriterende når de oppstår - men det løser seg alltid bra og uten plunder er min erfaring med VP. (dette i motsetning til Mercruiser erfaringen der det var mye styr for å fikse en oljelekkasje). Kan ikke si at jeg har mistet noe vesentlig av hverken sesongen eller båtgleden pga de feilene.

 

Mulig dette er for lite erfaringer i forhold til å uttale seg sikkert. Men så langt har jeg overhode ingen grunn til å ikke stole på D motorene ut i fra egne erfaringer. Opplever det som meget gode motorer som er billige i drift, har bra egenskaper på støy, vibrasjoner og kraft og driftssikkerhet.

Link to post

Jeg har notert meg det Bitteliten og synes det er et bra initiativ.

Problemet er vell at vi ikke får tak i nok faktainformasjon om denne saken, det kan se ut som VP har lagt totalt lokket enda tettere på. Vi får bruddstykker om informasjon om enkelt havarier men ingen har vell totaloversikt.

 

Jeg trodde lenge at 2008 skulle bli et vendepunkt i denne saken, VP har fått jobbet tilsynelatende i fred og ro i et par år nå med å analysere problemstillingene og utarbeide løsninger. Videre hørt vi lenge om få nye havarier i 2008.

 

Men så forteller Båtmagasinet nå i høst om at havariene fortsetter i 2008. Var det ca 30 havarier bare i 2008? Videre uttaler VP tilsvarende at de fremdeles ikke har kommet nærmere en løsning.

 

Selv er jeg fremdeles undrende og skeptisk til hele saksbehandlinga til VP.

Men hadde jeg vært redd for å bruke båten om jeg hadde en D4 eller D6 i kjelleren, nei tror ikke det men litt ekstra på vakt for unormalgange og røykutvikling, det hadde jeg nok vært.

 

Hilsen Sverre F. som ikke er "gift" med et motorfabrikat og som gjerne har VP i neste båt. Forutsatt at det kommer en troverdig løsning på havariene da. :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Selv er jeg fremdeles undrende og skeptisk til hele saksbehandlinga til VP.

 

Det er jeg helt enig i. Jeg synes ikke VP signaliserer at de tar dette så alvorlig som de bør. Dette er en av årsakene til at flere av oss har tatt det initiativet som er beskrevet over.

 

som ikke er "gift" med et motorfabrikat og som gjerne har VP i neste båt. Forutsatt at det kommer en troverdig løsning på havariene da. :wink:

Samme her - hadde yanmar hatt egne drev hadde nok jeg hatt det ombord på i hvertfall Nidelven i første omgang. Jeg håper de får større volumer på feks BY serien nå som de endelig kommer med egne drev.

 

Tilbake til fakta som jeg gnåler om. Vi kan jo starte og nøste her da. Om noen skriver det de vet/har hørt kan jeg summere det opp

Link to post
Jeg har notert meg det Bitteliten og synes det er et bra initiativ.

Problemet er vell at vi ikke får tak i nok faktainformasjon om denne saken, det kan se ut som VP har lagt totalt lokket enda tettere på. Vi får bruddstykker om informasjon om enkelt havarier men ingen har vell totaloversikt.

 

Jeg trodde lenge at 2008 skulle bli et vendepunkt i denne saken, VP har fått jobbet tilsynelatende i fred og ro i et par år nå med å analysere problemstillingene og utarbeide løsninger. Videre hørt vi lenge om få nye havarier i 2008.

 

Men så forteller Båtmagasinet nå i høst om at havariene fortsetter i 2008. Var det ca 30 havarier bare i 2008? Videre uttaler VP tilsvarende at de fremdeles ikke har kommet nærmere en løsning.

 

Selv er jeg fremdeles undrende og skeptisk til hele saksbehandlinga til VP.

Men hadde jeg vært redd for å bruke båten om jeg hadde en D4 eller D6 i kjelleren, nei tror ikke det men litt ekstra på vakt for unormalgange og røykutvikling, det hadde jeg nok vært.

 

Hilsen Sverre F. som ikke er "gift" med et motorfabrikat og som gjerne har VP i neste båt. Forutsatt at det kommer en troverdig løsning på havariene da. :wink:

 

 

 

Les innlegg 2072.

12 bekrefta havari fra VP og båtmagasinet, om du ikkje sitter på annen info?

Link to post

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Forøvrig er de riktig havaritallene for inneværende år 12 havarier. Dette er innehentet og bekreftet

Artikkelen fra Båtmagasinet:

Etter hva Båtmagasinet erfarer, er det snakk om et tilsvarende antall motorer i år som i fjor, i overkant av 30.

 

Ja hvem er det som trikser med tallene her, og hvorfor ?

Hvor mange D4 og D6 er egentlig levert ?

Antall D motorer levert er vel fullstendig uinteressant for saken.

Og hvilken troverdighet har egentlig tallene fra VP i denne saken ? Når en ser hvordan den har vært håndtert?

Og hvilke motiver skulle så Båtmagasinet ha for å trikse med disse tallene ?

 

Jeg fatter ikke at VP kan leve med denne saken uløst.

Mistanken begynner faktisk å bli at de heller ikke kan leve med den løst. Har noen tenkt på det ?

Kostnaden ved å ordne opp, og å modifisere alle leverte motorer er kanskje så stor at dette vil

vippe hele skuta over ende.

 

 

Link to post
Jeg trodde lenge at 2008 skulle bli et vendepunkt i denne saken, VP har fått jobbet tilsynelatende i fred og ro i et par år nå med å analysere problemstillingene og utarbeide løsninger. Videre hørt vi lenge om få nye havarier i 2008.

 

Men så forteller Båtmagasinet nå i høst om at havariene fortsetter i 2008. Var det ca 30 havarier bare i 2008? Videre uttaler VP tilsvarende at de fremdeles ikke har kommet nærmere en løsning.

 

De ca havariene det her er snakk om er dette motorer produsert i 2008?

Eller er dette motorer helt fra produksjonen va D motorer startet?

Link to post
Mulig dette er for lite erfaringer i forhold til å uttale seg sikkert. Men så langt har jeg overhode ingen grunn til å ikke stole på D motorene ut i fra egne erfaringer. Opplever det som meget gode motorer som er billige i drift, har bra egenskaper på støy, vibrasjoner og kraft og driftssikkerhet.

Selvfølgelig er det for lite til å utale seg sikkert, det er jo ikke småting som du skriver om det handler om i denne tråden. Det skulle bare mangle at det store flertall har grunn til å være fornøyd, det er jo en urovekkende, men liten feilprosent vi snakker om. Ellers har jo du hatt/har så nye motorer at garantien ikke representerer noen usikkerhet.

Link to post
De ca havariene det her er snakk om er dette motorer produsert i 2008?

Eller er dette motorer helt fra produksjonen va D motorer startet?

 

Det fremgår ikke av tallene Båtmagasinet presenterer når disse motorene var produsert bare at det var i overkant av 30 havarier i 2008.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...0F?OpenDocument

 

Om det er i overkant av 30 eller 12 som andre hevder kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte. Enn så lenge så forholder jeg meg til det mest sikre og det er det Båtmagasinet skriver og ikke det noen mener å ha hørt fra sikre kilder.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det etterlyses fakta.

 

D-motorer av ukjent antall havarerer.

D-motorer av ukjent antall har problemer med en eller flere injektorer.

Volvo Penta vet ikke hvorfor.

Det er ikke kommet utvidede garantiordninger.

Det har foreløpig ikke gått liv som følge av motorhavari.

Volvo Penta påstår det kun skjer i Norge.

Volvo Penta har anbefalt å tilsette et Statoilprodukt i dieselen.

Swande er fornøyd med lydnivået og dieselforbruket.

 

Sikkert noen som har flere fakta.

Link to post
Swande

Det ligger en rapport fra VP på forumet hvor de nye o-ringene er omtalt. Det er også oppgitt fra hvilken motor no. de ble skiftet.

Rapporten heter "copper sleeves_meeting fra Volvo Penta 2007_10_23"

Dette er en pdf file.

Den kjenner vi selvsagt til, men jeg oppfatter at Motor viser til innfestingen av hylsa rundt dysa, i innlegget sitt, men det kan han kanskje dementerere eller bekrefte? Mulig jeg misforstår han. Flott om han også kunne svare på hvor han har dette fra. Veldig nyttig i arbeidet med denne saken.

 

Ja hvem er det som trikser med tallene her, og hvorfor ?

Hvor mange D4 og D6 er egentlig levert ?

Antall D motorer levert er vel fullstendig uinteressant for saken.

Og hvilken troverdighet har egentlig tallene fra VP i denne saken ? Når en ser hvordan den har vært håndtert?

Og hvilke motiver skulle så Båtmagasinet ha for å trikse med disse tallene ?

Hvem skal vi bruke som kilde om ikke BM`s redaktør og VP tilsammen er troverdige kilder? Hvem andre kan gi et bilde av dette? Det er uansett mer troverdig en løse rykter i havnene rundt om. Tallet 12 havarier i 2008 har vi fått direkte på mail fra Hans Due, som har sjekket dette med journalistene som har jobbet med saken. At de ikke velger å dementere tallet 30, som de har skrevet, får de ta på egene kappe.

 

SF`s emosjonelle utblåsning fortjener selvsagt ingen oppmersomhet. Den er avslørende nok i seg selv og gir et riktig god bilde på seriøsiteten i bidragene.

Link to post
Tallet 12 havarier i 2008 har vi fått direkte på mail fra Hans Due, som har sjekket dette med journalistene som har jobbet med saken. At de ikke velger å dementere tallet 30, som de har skrevet, får de ta på egene kappe.

 

Mulig det er noe som jeg har ikke har fått med meg Swande, men hvilken e-mail er det her snakk om og hvem er vi?

Har du tidligere publisert dokumentasjon på dette? Slik det fremstår i tidligere innlegg så er det en udokumentert påstand.

 

Dersom det er korrekt at det er 12 og ikke i overkant av 30 havarier i 2008 så er det i høyeste grad relevant informasjon som er viktig for saken.

 

Har selv ingen grunn til å tvile på at det evt er 12, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon på dette har kun artikkelen til Båtmagasinet som sier over 30.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Nei - jeg har desverre ikke noen slik statistikk. Jeg er enig med deg i at det er et interessant spørsmål. Det vi heller ikke vet er om det er noen forskjell på de motorene som blåser og de motorene som bare må bytte injektorer. Det hadde feks vært interessant å se om det er en spesiell produksjonsserie som har en svakhet.

 

Dog tror jeg at om VP hadde funnet en logikk i havariene så hadde de løst saken. Jeg tror ikke at VP som en av verdens ledende produsenter av lystbåtmotorer har råd eller lyst til å ikke ta en slik sak som dette på alvor. Kostnaden har de antakelig allerede tatt i form av løpende garantiavsetninger som står på balansen i regnskapet.

Link to post

Jeg har flere ganger her på forumet stilt spørsmål om hvor mange D4 og D6 det er skiftet injektorer på, i tillegg til de som har havarert, slik Gullfisk nå også gjør, men jeg vet ikke hvor stor interessen er, verken hos eiere eller båtjournalistene. Det er først da man har en brukbar oversikt over omfanget av injektorproblemer og potensielle og konkrete havarier, etter min mening. Hvorfor går ikke Båtmagasinet og dere eiere som har engasjert advokat, til Volvo Penta og får dette tallet?

 

Det er lite trolig at det bare er en begrenset serie motorer som havarer da eksempelvis 2007-modeller har havarert. Injektor- og havariproblematikken var kjent lenge før 2007, og det hadde vært god tid til å ordne opp i problemet.

Link to post
13 tallet for 2008 får du bekrefte :wink:

 

Men i følge denne rapporten https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41297 så var det totalt 31 havarier i perioden juli 05 til oktober 07.

Jeg kan ikke bekrefte noe. Jeg er bare en amatør i dette spillet - i motsetning til mange andre sterke meningsproffer :wink:

 

Da har vi:

13 i 2008

31 i somrene 2005, 2006 og 2007. Grovt regnet er det ca 10 per somre.

Totalt har vi da 43 motorer på 3 år.

 

hvor mange er solgt da? noen som har peiling?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...