motor Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Det var da voldsomt til hugging. Gagner dette saken.? Fint med et engasjemang, men alle bør få ha en mening. Det er ikke uten grunn at mange er svært kritisk og det er også meget forståelig at noen vil ha fram de positive sider ved disse motorene. :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Det hadde vært fint om dere kunen ta personlige diskusjoner i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Fint med et engasjemang, men alle bør få ha en mening. Nettopp motor, alle bør få ha sin menig og enkelt personer skal ikke få styre hva som er interessant/relevant informasjon, slik enkelte prøver så iherdig på. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Ellers så synes jeg det er veldig flott med innlegg ala Nils J sitt, som deler positive erfaringer med oss andre. Veldig fint å få nyansert bildet litt. Har selv en "Svigerfar" som har en Ibiza med D3 190HK, han hadde ca 80 driftstimer i sommer og er kjempefornøyd med motoren. Eneste problem så langt er en alarm på powertrim, dvs trimindikator har hengt seg opp og han får alarm på at drevet er trimmet for høyt opp. Sannsynligvis en bagatell som utbedres av forhandeler nå når den tas opp for vinteren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Ellers så synes jeg det er veldig flott med innlegg ala Nils J sitt, som deler positive erfaringer med oss andre. Veldig fint å få nyansert bildet litt. Jeg har forsøkt å nyansere bildet litt ved å spørre om noen kan få fakta på hvor mange motorer som er rast og hvor mange som er levert totalt. I min verden er det når man har det at man kan vurdere hvor stort problemet faktisk er. Dette så sett i lys av konsekvensene av en feil. Og det er her dramatikken ligger i et injektorhavari - særlig for de med 1 motor - ettersom motoren kan rase. Av egne erfaringer kan jeg bidra med at jeg har hatt D motorer i 3 båter: 1. Nidelv 300 D6 310. Gikk ca 100 timer i vårt eie - gikk som ei klokke. Følgende var feil: a) ladealarm ved tomgangskjøring. Dynamo byttet på garanti. b) fikk ikke tiltet ned drevet da vi hentet båten. feil i bryteren for drevtrim. Skulle vært utbedret av Nidelv før leveranse 2. Windy 37 2xD4 260. Gikk ca 200 timer i vårt eie. Gikk som to klokker. Følgende feil: a) oljelekkasje bunnpanne på ene motoren. Pakket om på garanti b) motor startet ikke - viste seg å være feil i ene motorstyringen. byttet på garanti 3. NordWest 420 med 2xIPS 600 (D6 435 heter motorene). Gått ca 100 timer denne sesongen. Går som to klokker. Følgende feil første sesong a) lekkasje på lokket til sjøvannsfilter. Kan være jeg som har dratt til skjevt ved kontroll. Fått nye lokk på garanti b) joy stick på fly gikk i stykker - byttet på garanti (ikke noe stort problem ettersom vi har joy stick inne også) c) oljesvetting på impellerpumpe babord motor. utbedres på garanti Vet ikke om dette er mer eller mindre enn det jeg kan forvente. Synes alle feil er irriterende når de oppstår - men det løser seg alltid bra og uten plunder er min erfaring med VP. (dette i motsetning til Mercruiser erfaringen der det var mye styr for å fikse en oljelekkasje). Kan ikke si at jeg har mistet noe vesentlig av hverken sesongen eller båtgleden pga de feilene. Mulig dette er for lite erfaringer i forhold til å uttale seg sikkert. Men så langt har jeg overhode ingen grunn til å ikke stole på D motorene ut i fra egne erfaringer. Opplever det som meget gode motorer som er billige i drift, har bra egenskaper på støy, vibrasjoner og kraft og driftssikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Jeg har notert meg det Bitteliten og synes det er et bra initiativ. Problemet er vell at vi ikke får tak i nok faktainformasjon om denne saken, det kan se ut som VP har lagt totalt lokket enda tettere på. Vi får bruddstykker om informasjon om enkelt havarier men ingen har vell totaloversikt. Jeg trodde lenge at 2008 skulle bli et vendepunkt i denne saken, VP har fått jobbet tilsynelatende i fred og ro i et par år nå med å analysere problemstillingene og utarbeide løsninger. Videre hørt vi lenge om få nye havarier i 2008. Men så forteller Båtmagasinet nå i høst om at havariene fortsetter i 2008. Var det ca 30 havarier bare i 2008? Videre uttaler VP tilsvarende at de fremdeles ikke har kommet nærmere en løsning. Selv er jeg fremdeles undrende og skeptisk til hele saksbehandlinga til VP. Men hadde jeg vært redd for å bruke båten om jeg hadde en D4 eller D6 i kjelleren, nei tror ikke det men litt ekstra på vakt for unormalgange og røykutvikling, det hadde jeg nok vært. Hilsen Sverre F. som ikke er "gift" med et motorfabrikat og som gjerne har VP i neste båt. Forutsatt at det kommer en troverdig løsning på havariene da. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Selv er jeg fremdeles undrende og skeptisk til hele saksbehandlinga til VP. Det er jeg helt enig i. Jeg synes ikke VP signaliserer at de tar dette så alvorlig som de bør. Dette er en av årsakene til at flere av oss har tatt det initiativet som er beskrevet over. som ikke er "gift" med et motorfabrikat og som gjerne har VP i neste båt. Forutsatt at det kommer en troverdig løsning på havariene da. Samme her - hadde yanmar hatt egne drev hadde nok jeg hatt det ombord på i hvertfall Nidelven i første omgang. Jeg håper de får større volumer på feks BY serien nå som de endelig kommer med egne drev. Tilbake til fakta som jeg gnåler om. Vi kan jo starte og nøste her da. Om noen skriver det de vet/har hørt kan jeg summere det opp Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Jeg har notert meg det Bitteliten og synes det er et bra initiativ. Problemet er vell at vi ikke får tak i nok faktainformasjon om denne saken, det kan se ut som VP har lagt totalt lokket enda tettere på. Vi får bruddstykker om informasjon om enkelt havarier men ingen har vell totaloversikt. Jeg trodde lenge at 2008 skulle bli et vendepunkt i denne saken, VP har fått jobbet tilsynelatende i fred og ro i et par år nå med å analysere problemstillingene og utarbeide løsninger. Videre hørt vi lenge om få nye havarier i 2008. Men så forteller Båtmagasinet nå i høst om at havariene fortsetter i 2008. Var det ca 30 havarier bare i 2008? Videre uttaler VP tilsvarende at de fremdeles ikke har kommet nærmere en løsning. Selv er jeg fremdeles undrende og skeptisk til hele saksbehandlinga til VP. Men hadde jeg vært redd for å bruke båten om jeg hadde en D4 eller D6 i kjelleren, nei tror ikke det men litt ekstra på vakt for unormalgange og røykutvikling, det hadde jeg nok vært. Hilsen Sverre F. som ikke er "gift" med et motorfabrikat og som gjerne har VP i neste båt. Forutsatt at det kommer en troverdig løsning på havariene da. Les innlegg 2072. 12 bekrefta havari fra VP og båtmagasinet, om du ikkje sitter på annen info? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Hei ultra1, Artikkelen jeg henviste til var denne: Nå, ved sesongens slutt, konkluderes det med at det særnorske mysteriet fortsatt ikke er løst og at motorer fortsatt havarerer, eller viser bekymringsfulle symptomer. Etter hva Båtmagasinet erfarer, er det snakk om et tilsvarende antall motorer i år som i fjor, i overkant av 30. At Båtmagasinet senere skal ha dementert sine påstander slik antydet i innlegget du refererer til er ikke jeg kjent med. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Forøvrig er de riktig havaritallene for inneværende år 12 havarier. Dette er innehentet og bekreftet Artikkelen fra Båtmagasinet: Etter hva Båtmagasinet erfarer, er det snakk om et tilsvarende antall motorer i år som i fjor, i overkant av 30. Ja hvem er det som trikser med tallene her, og hvorfor ? Hvor mange D4 og D6 er egentlig levert ? Antall D motorer levert er vel fullstendig uinteressant for saken. Og hvilken troverdighet har egentlig tallene fra VP i denne saken ? Når en ser hvordan den har vært håndtert? Og hvilke motiver skulle så Båtmagasinet ha for å trikse med disse tallene ? Jeg fatter ikke at VP kan leve med denne saken uløst. Mistanken begynner faktisk å bli at de heller ikke kan leve med den løst. Har noen tenkt på det ? Kostnaden ved å ordne opp, og å modifisere alle leverte motorer er kanskje så stor at dette vil vippe hele skuta over ende. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Jeg trodde lenge at 2008 skulle bli et vendepunkt i denne saken, VP har fått jobbet tilsynelatende i fred og ro i et par år nå med å analysere problemstillingene og utarbeide løsninger. Videre hørt vi lenge om få nye havarier i 2008. Men så forteller Båtmagasinet nå i høst om at havariene fortsetter i 2008. Var det ca 30 havarier bare i 2008? Videre uttaler VP tilsvarende at de fremdeles ikke har kommet nærmere en løsning. De ca havariene det her er snakk om er dette motorer produsert i 2008? Eller er dette motorer helt fra produksjonen va D motorer startet? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Mulig dette er for lite erfaringer i forhold til å uttale seg sikkert. Men så langt har jeg overhode ingen grunn til å ikke stole på D motorene ut i fra egne erfaringer. Opplever det som meget gode motorer som er billige i drift, har bra egenskaper på støy, vibrasjoner og kraft og driftssikkerhet. Selvfølgelig er det for lite til å utale seg sikkert, det er jo ikke småting som du skriver om det handler om i denne tråden. Det skulle bare mangle at det store flertall har grunn til å være fornøyd, det er jo en urovekkende, men liten feilprosent vi snakker om. Ellers har jo du hatt/har så nye motorer at garantien ikke representerer noen usikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 De ca havariene det her er snakk om er dette motorer produsert i 2008?Eller er dette motorer helt fra produksjonen va D motorer startet? Det fremgår ikke av tallene Båtmagasinet presenterer når disse motorene var produsert bare at det var i overkant av 30 havarier i 2008. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...0F?OpenDocument Om det er i overkant av 30 eller 12 som andre hevder kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte. Enn så lenge så forholder jeg meg til det mest sikre og det er det Båtmagasinet skriver og ikke det noen mener å ha hørt fra sikre kilder. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Det etterlyses fakta. D-motorer av ukjent antall havarerer. D-motorer av ukjent antall har problemer med en eller flere injektorer. Volvo Penta vet ikke hvorfor. Det er ikke kommet utvidede garantiordninger. Det har foreløpig ikke gått liv som følge av motorhavari. Volvo Penta påstår det kun skjer i Norge. Volvo Penta har anbefalt å tilsette et Statoilprodukt i dieselen. Swande er fornøyd med lydnivået og dieselforbruket. Sikkert noen som har flere fakta. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 SwandeDet ligger en rapport fra VP på forumet hvor de nye o-ringene er omtalt. Det er også oppgitt fra hvilken motor no. de ble skiftet. Rapporten heter "copper sleeves_meeting fra Volvo Penta 2007_10_23" Dette er en pdf file. Den kjenner vi selvsagt til, men jeg oppfatter at Motor viser til innfestingen av hylsa rundt dysa, i innlegget sitt, men det kan han kanskje dementerere eller bekrefte? Mulig jeg misforstår han. Flott om han også kunne svare på hvor han har dette fra. Veldig nyttig i arbeidet med denne saken. Ja hvem er det som trikser med tallene her, og hvorfor ?Hvor mange D4 og D6 er egentlig levert ? Antall D motorer levert er vel fullstendig uinteressant for saken. Og hvilken troverdighet har egentlig tallene fra VP i denne saken ? Når en ser hvordan den har vært håndtert? Og hvilke motiver skulle så Båtmagasinet ha for å trikse med disse tallene ? Hvem skal vi bruke som kilde om ikke BM`s redaktør og VP tilsammen er troverdige kilder? Hvem andre kan gi et bilde av dette? Det er uansett mer troverdig en løse rykter i havnene rundt om. Tallet 12 havarier i 2008 har vi fått direkte på mail fra Hans Due, som har sjekket dette med journalistene som har jobbet med saken. At de ikke velger å dementere tallet 30, som de har skrevet, får de ta på egene kappe. SF`s emosjonelle utblåsning fortjener selvsagt ingen oppmersomhet. Den er avslørende nok i seg selv og gir et riktig god bilde på seriøsiteten i bidragene. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Tallet 12 havarier i 2008 har vi fått direkte på mail fra Hans Due, som har sjekket dette med journalistene som har jobbet med saken. At de ikke velger å dementere tallet 30, som de har skrevet, får de ta på egene kappe. Mulig det er noe som jeg har ikke har fått med meg Swande, men hvilken e-mail er det her snakk om og hvem er vi? Har du tidligere publisert dokumentasjon på dette? Slik det fremstår i tidligere innlegg så er det en udokumentert påstand. Dersom det er korrekt at det er 12 og ikke i overkant av 30 havarier i 2008 så er det i høyeste grad relevant informasjon som er viktig for saken. Har selv ingen grunn til å tvile på at det evt er 12, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon på dette har kun artikkelen til Båtmagasinet som sier over 30. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Victora III Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Både Bitteliten og jeg har nevnt flere ganger at vi er flere eier som nå jobber med saken mot VP. Eposten fra BM og Due er videreformidlet til flere eier bl.a. Bitteliten. Du får bruke han som sannhetsvitne om du ikke tror på dette. Tallet var forresten 13- ikke 12 slik jeg kom i skade for å skrive. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Har hørt om initiativet til Bitteliten i regi Skipper Worse og dersom han/dere har mottatt en slik e-mail fra Due så setter jo det saken i et annet lys. Utsagnet om at antall havari for 2008 ikke er i overkant av 30 men 13 blir da mer troverdig. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 OK, da har vi 13 havarier i år og et 30 talles fra i fjor eller? Jeg glemte å presisere at den oljelekkasjen jeg hadde på D4'en var svetting fra bunnpanna. Var vel 3-4 dråper. Jeg tillater meg fortsatt å være fornøyd med D motorene Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Har du/dere fått noen tall på hvor mange motorer det er skiftet innjektorer på, i tillegg til de som er havarert? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Nei - jeg har desverre ikke noen slik statistikk. Jeg er enig med deg i at det er et interessant spørsmål. Det vi heller ikke vet er om det er noen forskjell på de motorene som blåser og de motorene som bare må bytte injektorer. Det hadde feks vært interessant å se om det er en spesiell produksjonsserie som har en svakhet. Dog tror jeg at om VP hadde funnet en logikk i havariene så hadde de løst saken. Jeg tror ikke at VP som en av verdens ledende produsenter av lystbåtmotorer har råd eller lyst til å ikke ta en slik sak som dette på alvor. Kostnaden har de antakelig allerede tatt i form av løpende garantiavsetninger som står på balansen i regnskapet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 OK, da har vi 13 havarier i år og et 30 talles fra i fjor eller? 13 tallet for 2008 får du bekrefte Men i følge denne rapporten https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41297 så var det totalt 31 havarier i perioden juli 05 til oktober 07. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Capitaine Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Jeg har flere ganger her på forumet stilt spørsmål om hvor mange D4 og D6 det er skiftet injektorer på, i tillegg til de som har havarert, slik Gullfisk nå også gjør, men jeg vet ikke hvor stor interessen er, verken hos eiere eller båtjournalistene. Det er først da man har en brukbar oversikt over omfanget av injektorproblemer og potensielle og konkrete havarier, etter min mening. Hvorfor går ikke Båtmagasinet og dere eiere som har engasjert advokat, til Volvo Penta og får dette tallet? Det er lite trolig at det bare er en begrenset serie motorer som havarer da eksempelvis 2007-modeller har havarert. Injektor- og havariproblematikken var kjent lenge før 2007, og det hadde vært god tid til å ordne opp i problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 13 tallet for 2008 får du bekrefte Men i følge denne rapporten https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41297 så var det totalt 31 havarier i perioden juli 05 til oktober 07. Jeg kan ikke bekrefte noe. Jeg er bare en amatør i dette spillet - i motsetning til mange andre sterke meningsproffer Da har vi: 13 i 2008 31 i somrene 2005, 2006 og 2007. Grovt regnet er det ca 10 per somre. Totalt har vi da 43 motorer på 3 år. hvor mange er solgt da? noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.