Capitaine Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Volvo Penta D3 har hatt mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang. Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette: Misforståelse om D3-service Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3: Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret. Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jo men dette er barnesykdommer som det finnes en løsning på, er det ikke det Capitaine? Verre med D4 & D6 problemene som medfører totalhavari og som har vært kjent siden 2005 uten at det i dag finnes en løsning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Capitaine Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jo men dette er barnesykdommer som det finnes en løsning på, er det ikke det Capitaine? Vel, D3 kom på markedet i 2004, og når de først blir oppgradert og utbedret i 2008, synes ikke jeg det blir helt riktig å kalle problemene for barnesykdommer. Men man får gå ut fra at D3 produsert fra og med 2008, er bedre. Og som nevnt i linkene, blir eldre motorer utbedret og oppgraderte om nødvendig. Men man stiller seg kanskje spørsmål om hvor grundig Volvo Penta tester sine motorer før de slippes ut på markedet for salg. Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 700.000 for å bytte en maskin det er greit at D6'ene er dyre men dette var da voldsomt. De har nok tatt i litt, eieren fikk vite at motoren ville kostet 500.000 og de måtte hatt 200.000 for jobben. På denne båten er det ikke mulig å løfte ut motoren uten en betydelig demonteringsjobb av luker og dørk og alt som følger med. Men som sagt, siden han ikke skulle betale så tok de vel i for å vise hvor snille de hadde vært. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Kan noen fortelle meg hva som er den store forskjellen på autodiesel og marine gassolje i EN 590. Hva er det som gjør dette uspiselig for Volvo D - serien Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hvis du finner svaret på DET spørsmålet, kan du selge det dyrt til Volvo Penta. Jeg tror du finner det like i nærheten av svaret på spørsmålet om hva det er som er meningen med livet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
solbris Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Altså damer ,øl og trekkspill oppi en båt Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Kan noen fortelle meg hva som er den store forskjellen på autodiesel og marine gassolje i EN 590. Hva er det som gjør dette uspiselig for Volvo D - serien Den største forskjellen på autodiesel og MGO er svovelinnholdet. Autodiesel har et svover-innhold (pdd) på 50 ppm (Nye regler fra 1/1-2009 - hvor s-innholdet ikke skal overstige 10 ppm) - den samme regelen vil også gjelde for annleggsdiesel. MGO har et svovel-innhold på 0.2 masse% - denne tror jeg skulle reduserest til 0.1%. Ellers er MGO noe tyngre enn gassolje (densiteten max 845 - mgo max 890) Ved større svovel-innhold vil oljen smøre bedre, så hvorfor D-motorene ikke spiser denne oljen er et godt spørsmål - svaret som "skipper worse" ga var meget godt Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 "Vurderer" faktisk kjøp av en overligger båt til en meget god pris med en D4 motor, med full nybåtgaranti, da jeg konfrontert selger angående problemene med disse motorene sa han at etter de var begynnt å tilsette 2-takts olje i dieselen hadde ikke han hørt om flere problemer på denne motoren, dersom jeg alikavel skulle være uheldig ville jeg få full støtte av volvo, noen som har utalelser vedrørende dette? Båten med motor selges fra forhandler som også er importør. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Det har visstnok blitt registrert injektorhavari på motorer som har blitt foret med tilsetningsstoffet. Denne uttalelsen bør kanskje sendes til Sprøytvarsleren...... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Om man skal se litt objektivt på dette så er det ca 40 total havarerte motorer på 3000 solgte i Norge. Man kan da si at D serien er 98,5% sikker Alle som har hatt havari har fått nye motorer. VP står nok fortsatt på at det ikke er noe feil med motorene deres. De har solgt over 35000 D motorer - og da blir feilprosenten veldig liten. Jeg ser usikkerheten med en D motor. Jeg kjente til problemet da vi kjøpte båten vår i våres - og jeg pratet med NordWest om det. Jeg følte meg sikker nok til å gå på nok en runde med D motorer. VP sier at de ikke har hatt problemer med D4 300 og D6 435. Disse har visstnok en litt annen injektorløsning enn de eldre utgavene av D motorer. Det kan også nevnes at VP har byttet artikkelnummer på injektorer til D motorene fra bestemte motornummer. Jeg vet ikke om dette er en løsning på injektorhavari problemet. Alle injektorer som blir byttet på motorer skal visstnok også få disse injektorene. Jeg fant denne infoen på www.marinepartseurope.com om jeg husker rett http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-6720.aspx er rett link Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Visste ikke de har begynt å tilsette totaktsolje engang jeg. Hvis de gjør det, og dette er løsningen, og har stoppet havariene, vil jeg tro dette ville kommet frem i media. Forøvrig ville jeg ikke blitt imponert over en slik løsning. Skulle jeg kjøpt båt med slik motor, måtte besparelsen vært stor nokk til å bytte til noe annet, inntil problemet er løst på skikkelig vis. Men det er nå min mening. Lagt til: Da kan det kanskje være lurt å forlange de nye innjektorene med en gang da, om man skal kjøpe slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Totaktsolje er det nok ikke. Man må nok være noe mer nyansert enn det Gullfisk er for å forstå problemstillingen. Om man tar utgangspunkt i den dieselen VP stiller krav om i sine manualer så er det en diesel med et spesielt smørestoff for nettopp common rail motorer. I autodiesel for bil ble dette stoffet tilsatt for minst 10 år siden har jeg hørt. I båtdiesel i feks Sverige finnes dette middelet i dieselen man kjøper på marinaer. I Norge har dieselen en annen kvalitet - og dette smøremiddelet er ikke i dieselen. Derfor har VP bådei brev til D eiere og i media og hos alle sine forhandlere informert om at VP anbefaler at man bruker et Statoil produkt som jeg mener å huske heter forbrenningsforbedrer for marin gassolje. Dette kan nok kalles en avansert totaktsolje - og den inneholder det smøremiddelet den norske dieselen i følge VP mangler. Jeg har blitt informert fra VP verksted i Sverige at jeg ikke bør tilsette dette middelet når jeg fyller diesel i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Hadde ikke vært veldig engstelig når det gjelder ny motor med 5 års reklamasjonsrett. Fire til fem års D-motor hadde jeg derimot ikke tatt sjangsen om ikke VP hadde kommet med en offisiell kunngjøring om utvidet ansvar for motorer over 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Ser den, men om havari skulle skje innen de 5 årene, som det sannsynligvis vil gjøre (for kjøre mye:-) har en vel ny garanti på denne type feil fra og med den dato den blr rettet, evt skifte av ny motor med ny garanti? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Om man tar utgangspunkt i den dieselen VP stiller krav om i sine manualer så er det en diesel med et spesielt smørestoff for nettopp common rail motorer. I autodiesel for bil ble dette stoffet tilsatt for minst 10 år siden har jeg hørt. I båtdiesel i feks Sverige finnes dette middelet i dieselen man kjøper på marinaer. I Norge har dieselen en annen kvalitet - og dette smøremiddelet er ikke i dieselen. Derfor har VP bådei brev til D eiere og i media og hos alle sine forhandlere informert om at VP anbefaler at man bruker et Statoil produkt som jeg mener å huske heter forbrenningsforbedrer for marin gassolje. Dette kan nok kalles en avansert totaktsolje - og den inneholder det smøremiddelet den norske dieselen i følge VP mangler. I august fikk jeg bekreftet fra Brunswick Norge (CMD) at det ikke er nødvendig å tilsette noe i diesel brukt på deres Common Rail motorer. De har heller ingen planer å gå ut med en tilsvarende anbefaling som det Volvo gjør. Dette gjelder derfor ikke generelt for Common Rail motorer. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Bitteliten Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 noen som vet hvilken produsent Cummins Mercruiser har på CR systemet? Om de har Bosch har de nok omtrent samme utfordring som VP på dysene isolert sett. Problemet for VP er konsekvensen i visse tilfeller av et injektorhavari - dvs at motoren raser. At en injektor kan ryke er i seg ikke så dramatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 De bruker Bosch sitt system de også. (CRS 2.0). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Da er det i grunnen rart at ikke de også vil kunne ha noen injektorer som ryker. Men de har vel ikke samme konsekvens av havariene som VP har erfart i enkelte områder av landet. Jeg lurer fortsatt på hva i alle dager det kan være på Vestsiden av landet vårt som gjør at motorene smeller på den måten. Den enkleste løsningen for alle som har båt hadde vel vært at oljeselskapene hadde tilsatt CR smøringsmiddel i dieselen vi bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Jeg lurer fortsatt på hva i alle dager det kan være på Vestsiden av landet vårt som gjør at motorene smeller på den måten. Det er vel rett og slett bare det at alt er så meget mer kraftig og potent her borte. Fuelen også. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Så du mener at det man erfarer med D motorene er tilsvarende en saftig orgasme? Da kanvi jo diskutere om motorene er hannkjønn eller hunnkjønn.... Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Motrten må være hunkjønn, for den tåler ikke innsprøytningen Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 ...og de burde være merket: Fragile ! Handle with care ! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Fra spøk til alvor. Det er merkelig at VP ikke har kommet opp med en offisiell løsning ennå. Dieselsporet og ikke minst russerdieselteorien må ha vært et spill for galleriet. De må jo tape markedsandeler på dette. Jeg mistenker rett og slett at løsningen blir for dyr. Finanskrise og resesjon har vel ikke gjort saken bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 VP er snart verdensmester i og drøye med og komme opp med en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.