Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Står i siste MBM at VP skal utbedre injektorer på en serie D3 motorer. I visse tilfeller kan "misfunction" lede til lekkasje og dermed brannfare.

 

Om det er noen med kontekter inn mot VP kunne det være interessant å forfølge hvorfor injektorer på alle D4 og D6 utenom siste modeller (300 og 435) er byttet med et nytt artikkelnummer.

Link to post
Share on other sites

Løsningen består i pakning under injektor, eller intercooler modifikasjon.

 

Starttrykket på forbrenningen er hovedproblemet.Og det skjer kun i nordlige farvann av naturlige årsaker. Både før og etter solen har snudd.

 

For ca. 20 år siden var det en annen motorprodusent som hadde samme problem.

Link to post
Share on other sites

Står i siste MBM at VP skal utbedre injektorer på en serie D3 motorer. I visse tilfeller kan "misfunction" lede til lekkasje og dermed brannfare.

 

Tidligere i år kunne man lese om at Volvo Penta D3 har fått nye injektorer. Og nå skal de altså utbedres etter relativt kort tid? Her er et tidligere innlegg fra meg om dette inkludert linker:

 

Volvo Penta D3 har hatt mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang.

 

Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

Link to post
Share on other sites

Løsningen består i pakning under injektor, eller intercooler modifikasjon.

 

Starttrykket på forbrenningen er hovedproblemet.Og det skjer kun i nordlige farvann av naturlige årsaker. Både før og etter solen har snudd.

Hvis dette er riktig bør jo VP gå ut med det så fort som overhodet mulig, samt fortelle eksisterende (og kommende) D-eiere om hvordan de skal få kontrollert og evt. utbedret sine motorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...