GeirFrode Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Nå har det vel blitt gjort noen endringer på innsprøytningssystemet, så jeg tror ikke Bosch anser seg selv for å være helt uten part i saken. Behøver det å være feil fra Bosch sin side da? Kan vel hende at Volvo har bedt om en modfikasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Stemmer det, ingen avkorting på garanti ved salg av overliggere. Er 2006modellen ubrukt, blir denne å anse som ny ved salg, dvs fra datoen motoren blir innregistrert solgt hos VP. Reklamasjonsfristen blir fem år okke som så lenge man kjøper fra yrkesselger og det er forbrukerkjøp dvs. ikke hovedsaklig skal bruke tingen til yrkesformål. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Hvorfor skal oljeselskapene tilsette "CR smøringsmiddel" i dieselen når tester i samarbeid med NPI og VP(ref. lengre oppe i innlegget) viser at smøreegenskapene i norsk MGO holder seg godt innenfor internasjonale standarder? Ett eller annet må det være med dieselen tror jeg da. Jeg slipper ikke helt den tanken. Jeg lurer på hvordan svovelet eller noe annet i MGO'en reagerer med høyt trykk og materialene i injektorene. Kanskje er temperaturen høyere også? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Hei GeirFrode. Jeg forsøkte bare å si at begge kan ha feil, både Volvo og Bosch. Det pleide alltid å være en tetning mellom dysesiss og topplokk før i tiden? Hvem som er årsaken til at denne begynner å lekke gjør jeg regning med partene finner ut av, hvis det er dette som er problemet. Hvis denne er årsaken så er det forhåpentligvis enkelt å rette på feilen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Løsningen består i pakning under injektor, eller intercooler modifikasjon. Hei, har du mulighet for å underbygge påstanden over noe? På de dyser jeg har demontert på tradisjonelle dieselmotorer ligger den en kobber tetning mellom dyseholder og toppen, pluss evt et varmeskjold på dysespissen, hva bruker VP på D4 og D6? Hva består løsningen i, ny tetning? Starttrykket på forbrenningen er hovedproblemet.Og det skjer kun i nordlige farvann av naturlige årsaker. Både før og etter solen har snudd. Hva mener du med dette? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
motor Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Det pleide alltid å være en tetning mellom dysesiss og topplokk før i tiden? Hvem som er årsaken til at denne begynner å lekke gjør jeg regning med partene finner ut av, hvis det er dette som er problemet.Hvis denne er årsaken så er det forhåpentligvis enkelt å rette på feilen. Volvo, Mercedes, Toyota er tre bilmerker som har det til felles at disse pakningene begynner å lekke, men det er ingen o-ringer lenger opp som hindrer forbrenningstrykk i form av sot å trenge ut i fritt "rom". Sikkert flere merker som sliter med akkurat dette uten at hylsa revner. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Men er det mange motorer som har denne kobberhylsa, pleier ikke injectoren stå rett i godset i toppen? Jeg antar hylsa er der for å gi bedre kjøling av injectorene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
motor Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Toyota har vel ikke slik hylse, siden lekkasjen der går rett i nni toppdekslet og forsurer oljekvaliteten.. Mercedes og volvo har det men jeg er usikker på legeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 En løsning på gåten ville jo være årets julegave til båtfolket Kom igjen nå da solbris Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
logget av Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Det er mulig jeg har feil, men jeg har hele tiden trodd at CR dysene har et drivstoff reservoar som står under et ”relativt stort trykk”. Dette reservoaret trodde jeg var kjølt eller temperert av kjølevannet på en lavtrykkside på retur. Så trodde jeg at det var et diesel retursystem som ble stengt av magnetventilen på høytrykksiden i dysen når man skulle ha en kontrollert innsprøytning i sylinderen. Så tenkte dumme meg at hvis det oppstår en lekkasje mellom forbrenningskammeret i sylinderen og lavtrykksiden i innsprøytningssystemet, så kunne dette trykket passere ut i kjølekappen slik at frostpluggene spretter ut på grunn av trykket. Når forbrenningstrykket er borte, så suger motoren inn vann i det samme hullet som har oppstått, og når kompresjonen skal finne sted så er det ikke plass til stempelet. Det er basert på denne teorien jeg holder muligheten åpen for at både Volvo og Bosch kan ha litt skyld her. Det må da være noen som har tegnet dette slik at delene kan produseres. Men som sakt, jeg er kanskje helt på bærtur her. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Hei GeirFrode.Jeg forsøkte bare å si at begge kan ha feil, både Volvo og Bosch. Ja, klart de kan det. Min personlige mening om saken heller mot en konstruksjonsfeil hos Volvo. Dårlig dieselkvalitet har jeg ingen tro på. Nå har jeg egentlig begitt meg ut på en diskusjon jeg strengt tatt ikke hadde tenkt å ta del i. Men sånn går det når en ikke klarer å holde kjeft. Volvo, Mercedes, Toyota er tre bilmerker som har det til felles at disse pakningene begynner å lekke, men det er ingen o-ringer lenger opp som hindrer forbrenningstrykk i form av sot å trenge ut i fritt "rom". Sikkert flere merker som sliter med akkurat dette uten at hylsa revner. Jada. Har hatt denne feilen på min gamle MB også. Men her blåste det bare godt rundt injektoren. Skikkelig svart ble det også. Men ellers ingen skade, bortsett fra en defekt injektor. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Du har nok noe rett mht. din forenklede funksjonsbeskrivelse Ole Petter. Spørsmålet er vel bare hva som får hylsa til å revne, drivstofftrykk eller forbrenningstrykk eller eksplosjon som VP vel har påstått er forårsaket av drivstofflekkasje på injektorene. Hvem vet, bare VP og di er stille som mus. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Hvis vi holder på denne tanken litt lenger Motor, så ville jeg tenkt slik: Volvo har konstruert det mekaniske og Bosch har konstruert innsprøytningen. Jeg antar at dette er et samarbeid, men at dysen og innsprøytningssystemet er det som fintilpasses motoren vedrørende innsprøytningsmengde. Når dysen er ferdig konstruert har den noen mekaniske mål, og disse målene kan selvfølgelig også partene ha bidratt med. Jeg antar at begge parter er inneforstått med at dysen skal tempereres, og at tetninger etc. kan være begges ansvar for delene må jo stemme overens med hverandre. Hvis det skulle være Bosch som har hatt den siste hånden på verket, og Volvo har fulgt de retningslinjene som er gitt med hensyn til maskinering, brukt tetningene som er levert av Bosch, trukket til med riktig moment så………… Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Vi kan ikke sparke alle juristene og avsi dom i saken. Hekser brennes ikke på bålet lenger selv om...... (Noen av dere skjønner). Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Jeg følger ditt resonemang og det er mulig VP kan ha en "sak" mot Bosch. Men var det slik ville jeg trodd VP stilte krav til at Bosch skulle rydde opp omgående. Sånn saken står i dag er det VP som taper anseelse og ikke Bosch og derfor tror jeg det er VP som har anvaret for "blemma". Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Jeg er enig Motor, Volvo må rydde opp for det er de som har ”merkenavnet” med relasjoner til problemproduktet slik vi kjenner det. Så er det jo også normalt at saksgangen er logisk slik at ikke hver og en av oss må reise til Tyskland. Det ville bli mange flybilletter det, for det er betydelig flere som har dette problemet enn det er solgt motorer. Men så er det også slik at alle kan rå med ei galen kjerring, bare ikke sin egen. (For de som ikke skjønte det med heksa). Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Siden det er Jul, ønsker jeg å høre masse positivt om D3 190 er dere snille. Er det mulig,tro. Ønsker å sove godt også. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 D3 190 er en fin motor den. Den går som D5 i Volvo personbiler. Har gått maaaaange taxi mil - så den bør holde. Den har også vært på markedet noen år - så barnesykdommene bør være kurert. Den har ikke samme injektor konstruksjon som D4/D6 Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Bitteliten, du er en kjernekar. Tusen takk, det blir en god natts søvn. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 God motor, solgt i bøtter og spann, bra garanti, stort servicenettverk og fin farve. Sov godt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 på Sjøen for Alle i våres hørte jeg prat fra en Windy selger at VP kommer med en D3 230. Men jeg har ikke sett noe til den ennå. Dog vil det være en fantastisk motor i DC's opp til 26-27 fot. Lite lett og rask og bruke Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Vurderer båt med D6 fra 2007, men er skeptisk pga rykter om havari. Litt krevende å lese 121 000 innlegg i denne tråden. Rett på sak; 1. Bør vi holde oss unna mysteriet D6? 2. Finner ikke ut om VP har gitt forlenget garantiperiode intil gåten er løst? 3. Hva med havari på motor etter 5 år (kjøpsloven)? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 1. Etter min mening nei. Det er snakk om 40 av 3ooo motorer som er blåst. 2. VP har ikke gitt noen utvidet garanti - men så langt har alle fått nye motorer vederlagsfritt 3. Det er et viktig og ubesvart spørsmål. Men det stiller deg ikke i noen værre situasjon med en D motor enn annen motor. Det er uansett ikke mer enn 5 prs reklamasjonsfrist - med mindre visse krav som Skipper Worse tidligere har beskrevet er oppfylt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 1. Et definitivt ja. Antallet motorer havarert kan være stort. Ingen utenfor VP vet antallet med sikkerhet. VP benektet hele saken lenge, før journalister tvang VP til en innrømmelse. At VP spiller og har spillt med åpne kort i denne saken er naivt å tro. At VP har brukt år på denne saken sier sitt. Både når det gjelder evne og ikke minst vilje til å løse saken. 2. VP har ikke gitt noen utvidet garanti. Jeg hadde holdt meg langt vekk fra disse motorene inntil en løsning er på plass. Ja hvis du da ikke bytter båt annet hvert år da. 3. Ja hva da ? Jeg har ingen tro på at noe blir utført på reklamasjon etter 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 3. Det er et viktig og ubesvart spørsmål. Men det stiller deg ikke i noen værre situasjon med en D motor enn annen motor. Det er uansett ikke mer enn 5 prs reklamasjonsfrist - med mindre visse krav som Skipper Worse tidligere har beskrevet er oppfylt. Vi er enige om at dette er et viktig og ubesvart spørsmål, Bitteliten, men ikke om at situasjonen er som med en hvilken som helst annen kurant motor - D4 og D6 har en kjent (men ikke nødvendigvis forstått) skavank som kan gi et svært kostbart havari. Selv om sannsynligheten ikke er så stor, er den stor nok til at jeg ville forvente en "risikorabatt" ved kjøp av noen år gamle D-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 1) Nei, dette er en av de vanligste motorene som står i planende fritidsbåter og sjansen for at du får problemer er maks 1:100. Jeg har selv D-motor, og det er uten tvil beste motor jeg har hatt. Men her må selvsagt hver og en gjøre sine vurderinger. 2) og 3) VP har ikke forlenget garanti-tiden, men det får du heller ikke på noen andre motorer. Det er tross alt problemer og havarier også på andre motormerker. Men dette er et viktig spørsmål som det jobbes med. Som de fleste vil forstå kan jeg ikke si hvor jeg har opplysningene fra.Til de som snakker om O-ring. Dersom de var en o-ring som skulle holde slike krefter??????????????? Det er meget bra at vi får del i den typen informasjon som du bringer. Det har imidlertid vist seg å være mye useriøst og direkte løgn som har vært spredt i denne saken når vi har fått sjekket det nærmere. Det ville styrke troverdigheten om du kunne gi noen flere detaljer og antyde hvor du har dette fra. Alternativt sende meg eller Bitteliten en IM. Vi er som kjent flere som jobber med denne saken og det ville være svært nyttig å få del i hva du sitter på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.