Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Skulle vel ikke være noe "vanskelig" for VP å lage en utvidet garantiordning - dette er jo forholdsvis vanlig innenfor bilindustrien når det oppdages "spesielle svakheter". Eksempler på dette er f.eks. SAAB som har utvidet garantitiden på en type turbomotorer til 8 år grunnet enkelte motorhavarier grunnet dårlig smøring, Honda som bytter "pickuper" på opptil 10 år gamle biler hvis problemer, Toyota som bytter ut enkelte "bremsedeler" tilbake til 1996 osv. Og dette er bare noen få av en lang rekke med eksempler. Å "lage" et tilsvarende "oppfølgingsopplegg" tror jeg ville gitt VP en meget positiv "totalgevinst".

Link to post
Share on other sites

1. Jeg ville helt klart holdt meg unna disse motorene. I allefall til problemet er løst og utbedret. Selv om havariene er få, er de vel alle skrudd sammen likt, og kan vel potensielt sett lide samme skjebne. En god "risikorabatt" ville vært nødvendig for i hele tatt komme til vurdering hos meg i allefall, hvis ikke det fantes andre motoralternativer. At de er raske til å bytte motorer, er vel og bra, men de rekker nødvendigvis ikke det før man driver på land. Min tanke er, at det er nok ting som kan skje med en motor, om ikke man skal dra ombord svakheter som er kjent på forhånd. :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Resonementet til Gullfisk henger på greip. Skal man kjøpe en ny/nyere båt er det ikke unaturlig å velge den motoren som ikke har kjent historikk for problemer. Selv om det er statistisk veldig skjelden at havarier på D4/D6 oppstår, kan man selvsagt være uheldig, og at det nettopp inntreffer når man minst ønsker det (dårlig vær etc.). Man gjør altså et valg for å redusere faren for "katastrofe" til et minimum.

 

Mitt lille oppfølgingsspørsmål er: Hvilke anbefalinger har Gullfisk til alle de båteiere som ikke skal ta ovennevnte valg, fordi de vil beholde sin gamle gode skute. En skute som har en motor fra 70 / 80- tallet med kanskje noen tusen timer brukstid. Hva gjør disse for å ungå "katastrofen"?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Vurderer båt med D6 fra 2007, men er skeptisk pga rykter om havari. Litt krevende å lese 121 000 innlegg i denne tråden. Rett på sak;

 

1. Bør vi holde oss unna mysteriet D6?

2. Finner ikke ut om VP har gitt forlenget garantiperiode intil gåten er løst?

3. Hva med havari på motor etter 5 år (kjøpsloven)?

Som du kan se av innleggene, er det enkelte som "maler fanden på veggen"

Har selv en D4 og har også vært eier av en D3.

Har til dd ikke hatt noen problemer med disse motorene. Alle merker har mere eller mindre problemer med sine motorer, VP har hatt større media dekning med sine.

Mitt synspunkt, er at visst du liker båten du kikker på, ikke vær engstlig for motoren. Bruker du denne innenfor garanti-tiden uten problem, er sannsynligheten for havari like stort som en vilke som helst motor.

Lykke til med båt-valget :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å male fanden på veggen her, har VP stått egenhendig for det selv, helt alene.

Ettersom jeg kan se har det kun versert fakta her i denne saken. Og de er skremmende nok.

At noen har vært forskånet for problemer, er en selvfølge, og skulle egentlig bare mangle.

Utsagn om at man skulle være forskånet for disse problemer bare garantitiden er over er så dumt at det ikke bør kommenteres.

Skal du eventuellt trosse alle gode råd, og gå for denne røkla, vent i det minste til denne annonserte pressekonferansen

som Skipper Worse proklamerer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skulle vel ikke være noe "vanskelig" for VP å lage en utvidet garantiordning - dette er jo forholdsvis vanlig innenfor bilindustrien når det oppdages "spesielle svakheter". Eksempler på dette er f.eks. SAAB som har utvidet garantitiden på en type turbomotorer til 8 år grunnet enkelte motorhavarier grunnet dårlig smøring, Honda som bytter "pickuper" på opptil 10 år gamle biler hvis problemer, Toyota som bytter ut enkelte "bremsedeler" tilbake til 1996 osv. Og dette er bare noen få av en lang rekke med eksempler. Å "lage" et tilsvarende "oppfølgingsopplegg" tror jeg ville gitt VP en meget positiv "totalgevinst".

Det er akkurat dette jeg ikke skjønner hvorfor VP ikke har gjort for lenge siden. Men - mye tyder på at dersom man skal få en "totalgevinst" gjennom en slik strategi må det oppleves som ektefølt og naturlig blant kundene, nærmest som en selvfølge at en akkurat denne leverandøren fikser hva det skulle være fordi den er opptatt av sine kunders sikkerhet og tilfredshet. Opplever kundene at leverandøren velger en slik strategi grunnet press fra media eller juridiske forhold kan det like godt slå negativt ut for tillit og omdømme.

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er dette for noe tull ?

Skulle andre motormerker gi utvidet garanti tid fordi at VP har et kjent problem ? :crazy:

Det får da være grenser for idiotiske uttalelser.

 

Dette er så dumt at det knapt kanpt fortjener kommentar, men likevel: Selvsagt skal ingen utvide sine garantier fordi VP har problemer!! Men velger man å misforså, har en vel sin grunn til det.

 

Det enkle poeng som jeg tror det fleste skjønner, er at når du står overfor et valg om å kjøpe en båt som er 2-3 år gammel er det faktisk slik at, en hver motor kan det oppstå problemer med etter 5 års reklamasjonstiden. Selv om det knapt er noen på dette forum som ikke erkjenner at VP har spesielle utfordringer med D-serien, så er det også muligheter for trøbbel med også andre motormerker. Da er du like langt rent garantimessig uansett hvilken motor du velger. Så er det selvsagt særlig maktpåliggende at VP sørger for å utvide sine garantier siden de har hatt en helt spesifikk utfordring knyttet til sine motorer og at det er tildeles alvorlige konsekvenser.

 

Jeg syns faktisk det er en uhørt høy sjanse.........

Om det er solgt 3500 D-motor i Norge og vi har 35 dokumenterte havarier er sjansen 1%. Sett i ett globalt perspektiv er sjansen 1 promille om det er solgt 40.000 D-motorer. Hvilke andre motormerker mener du har en lavere feilprosent? Igjen; D-problemene er svært alvorlige, og vi er flere eiere som jobber for å få VP til å utvide sine garantier, men å fremstille det som et rent lotto-spill å kjøpe D-mtor blir med respekt å melde useriøst.

Link to post
Share on other sites

Hvilke andre motormerker mener du har en lavere feilprosent?

 

Jeg tror jeg kan svare på dette ganske lett. :yesnod:

SAMTLIGE andre motormerker har lavere feilrate enn VP D4 og D6, jeg har aldri hørt om andre motorer der mer en 1 av 100 totalhavarere etter kort tids drift.

Det er nettopp derfor denne saken får så stor oppmerksomhet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

.

Om det er solgt 3500 D-motor i Norge og vi har 35 dokumenterte havarier er sjansen 1%. Sett i ett globalt perspektiv er sjansen 1 promille om det er solgt 40.000 D-motorer. Hvilke andre motormerker mener du har en lavere feilprosent?

 

1 % Sjangse for totalhavari er veldig høyt. og denne feilprosenten kommer i tillegg til alle andre "vanlige" problemer som også rammer andre merker.. eller er vp feilfrie bortsett fra denne 1 % ?

er det virkelig snakk om 1 % sjangse for totalhavari på en motor til "brukt" 200000+ kr . hadde jeg selvfølgelig valgt et annet merke.

 

red. ser det om noen før meg:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg hører ikke om dette med dysene noe sted utenfor Båtplassen så det er neppe noe tema som opptar folk flest.

 

Det er nok riktig at folk flest ikke er særlig opptatt av injektorproblematikken, men eksisterende og nye eiere av Volvo Penta D4 og D6 bør være det, etter min mening. Volvo Penta har selv uttalt at dette er en av de største utfordingene produsenten har stått overfor. Båtmagasinet, Båtliv og ViMennBåt har skrevet om dette. Og båtprodusenten Viksund har uttrykt bekymring over problemene med D4/D6. Ifølge en båtomtale på klikk.no skal visstnok ikke samarbeidet mellom Targa og Volvo Penta være det beste heller som følge av dyseproblemene.

 

Det tjener vel neppe forbukerne å bidra til å bagatellisere problemet med havarier på D4 og D6 som følge av injektorfeil.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror verken Volvo eller noen andre bagatelliserer dette Capitaine. Det er vel her diskusjonen også strander, for i denne tråden er det de samme personene som hevder at Volvo bagatelliserer dette som også dramatiserer omfanget.

 

Det er da ikke rart at det er tilsynelatende stor avstand mellom ”partene” her på Båtplassen. Jeg tror rett og slett denne diskusjonen ikke klarer å fortelle leserne hva som er virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Virkeligheten er at VP ikke har offentligjort noen forklaring eller noen strategi for hvordan de vil håndtere evt. problemer på motorer eldre enn fem år. Ellers er den virkeligheten som fremkommer her at de som har hatt problemer med sine motorer fått god og effektiv hjelp. Dette er viktige deler av virkeligheten for de som har eller som vurderer kjøp av disse motorene.

 

At det blir spekulasjoner omkring den delen av virkeligheten som gjelder årsaken til problemene er helt naturlig, all den tid VP etter all sannsynlighet ikke har funnet det ut.

Link to post
Share on other sites

Om det er solgt 3500 D-motor i Norge og vi har 35 dokumenterte havarier er sjansen 1%.

...

D-problemene er svært alvorlige, og vi er flere eiere som jobber for å få VP til å utvide sine garantier

Hvorfor arbeide med å utvide garantier, når sjansen for havari er så liten???

Du snakker med to tunger i denne saken, synes jeg... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...