Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Siden det er Jul, ønsker jeg å høre masse positivt om D3 190 er dere snille.

 

D3 190 er en fin motor den. Den går som D5 i Volvo personbiler. Har gått maaaaange taxi mil - så den bør holde.

 

Ikke for å ødelegge julefreden og -gleden og dreie dette over til personbiler, men siden D3 er hentet fra bil, kan det nå være greit å vite dette ut fra et sikkerhetsmessig aspekt: :wink:

 

Ny softwarefeil hos Volvo - Tomgangskjøring kan føre til farlig motorfeil. Uten forvarsel forsvinner nesten all motorkraft i splitter nye Volvo-dieseler. Volvo er klar over feilen.

 

Sitat:

- Feilen som rammer bilene er alvorlig. I gitte trafikksituasjoner kan den være livsfarlig, mener de to drosjesjåførene Bjørn Bjerkli og Arve Hedenstad fra Oslo Taxi.

 

- Volvo har hold på i ukevis for å fikse feilen. Jeg ble lovet nytt dataprogram langt frem i tid i forhold til da jeg meldte fra om feilen første gang, og tilbakemeldingene etter flere verkstedbesøk har vært få eller ingen. Vi har også opplevd at et Volvo-verksteder ikke kjente til denne feilen. Det mener jeg er alvorlig siden det da tyder på Volvo sentralt ikke har informert andre bileiere, sier Bjørn Bjerkli til venstre. Også kollega Arve Hedenstad har hatt motortrøbbel med sin Volvo V70.

Link to post
Share on other sites

Svaret sier seg vel egentlig selv, dersom det er en konkret konstruksjonsfeil ved motoren, og denne slår til etter "garantiens" utløp (5 år er ikke mye å regne som levetid for en motor) burde dette dekkes. Men da tenker jeg på feil direkte knyttet opp til denne "svakheten" som du som bruker ikke kan belemres for dersom du har tatt dine forholdsregler ihht instruksjonboken/serviceboken. Men hvor lenge utover de 5 årene, ja det er ikke godt å si, men såpass lenge som antatt levetid for slik motor ville jeg kynisk nesten mene, eller inntil feilen blir utbedret.

 

Denne var til O.b.lix

Link to post
Share on other sites

Mitt lille oppfølgingsspørsmål er: Hvilke anbefalinger har Gullfisk til alle de båteiere som ikke skal ta ovennevnte valg, fordi de vil beholde sin gamle gode skute. En skute som har en motor fra 70 / 80- tallet med kanskje noen tusen timer brukstid. Hva gjør disse for å ungå "katastrofen"?

 

 

Mvh. BEG

 

Min anbefaling er å sørge for ettersyn og vedlikehold/service, slik at man har styr på feilparametre så langt man er herre over. La være å presse gamle motorer maks og opp mot maks. Unngå å gå alene i dårlig vær i unøde. Selv er jeg sjelden å se uten at jolla er med, og holder godt av land i dårlig vær. Videre har jeg x antall hundre meter tau ombord, rundt 60kg i samlet ankervekt. Har man for mye penger, kjøp ny/nyere motor, eller rigg.

Fordelen med gammel depl båt, er at den er ikke særlig følsom for vekt, og tåler juling selv uten motorkraft. :lol::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg å sitere BOB fra båtplassen til batmagasinet.no da han presenterer noen svært interessante teorier om hvorfor Volvo Penta D4 og D6 havarerer. På forumet her er vel solbris inne på noe av det samme. Iallefall virker disse teoriene for meg mer seriøse enn Volvo Penta sin russerdieselteori... :lol::wink:

 

Dato: 24.12.2008

Forfatter: BOB

E-post:

Tittel: Re: D motorer.

 

Tror ikke det var verken russer diesel eller dyser. Etter å ha lest vp sin rapport er det etter min mening vannslag som kan gi slike skader. Og vannet må ha kommet fra intercooler. Rapporten viser faktisk at de aler fleste hadde vann i innsugs manifoild! Hvor vannet kommer fra er jo kluet. Jeg tror Volvo har en for kraftig ladeluftkjøler slik at rørene blir så kalde at vannet i forbrennings lufta kondenserer! Vannet legger seg i lommer og blir sugd inn ved sjøgang ol! Etter en stund blir det belegg på rørene og problemet fosvinner av seg selg(Til neste gang kjøleren renses!) Problemet kan fikses ved å lage drens hull i innsug/ladeluftkjøler og endre kjølesystemet slik at vannet går gjennom kjøleren medstrøms eller etter ferskvannskjøler! Da vil ikke rørene bli så kalde! Problemet er at høy luftfuktighet og kald sjøvannstemperatur er typisk for nord og vestlandet! Kommer overflaten på rørene inne i ladeluft kjøleren under 32grader vil det kondenseres vann!

 

Dato: 24.12.2008

Forfatter: BOB

E-post:

Tittel: Re: D motorer.

 

Når man ser på stemplene fra den havarerte motoren i rapporten ser man at de har kavitasjons merker? De skulle de ikke fått p.g.a dyseproblemer. Da blir som regel stempel brent!

Jeg har flere ganger bevist at det i praksis er umulig å generere noe forbrennings trykk over 500 bar på disse motorene! Alle common rail systemer jeg kjenner har også såkalte flow fuse som skal hindre en defekt dyse å spraye inn diesel om den henger seg i åpen stilling. Videre er det helt usannsynlig at høytrykks pumpen har en kapasitet som er 6 ganger større enn nødvendig! Alt i alt syntes jeg at diesel sporet ikke virket særlig sannsynlig! Diesel tilsetningen kan selvfølgelig hjelpe på smørning av dyser men dette er et annet problem. Volvo har i følge rapport testet både defekte dyser og dyser fra havarerte motorer. De påstår sågar å ha testet dem i flere hundre timer uten havari.

Volvo har også testet vann i ladeluft. Her har de brukt spray flaske under laboratorie forhold!

Dette har ikke gitt problemer. Det som kan skje på en marinemotor på vestlandet er at lufta på enkelte dager er svært fuktig! Opptil 10g/m^3. Har man da samtidig kaldt sjøvann gjerne 10-15grader så kan det skje uheldige ting. Kjører man en slik motor med 2bars ladetrykk vil det kondensere vann i ladeluft kjøleren om rør temperaturen kommer under 32grader. Om kjøleren er av en ny konstruksjon og helt ren kan nok dette skje! Kondenserer 2gram av disse 10gram pr kubbik kan følgende skje! Motoren svelger ca 0.5m^3/sek! Det betyr at annhvert sekund kondenserer 2gramm vann Kjører man da i 15 min har man kanskje 0.5liter 500ccm vann i bunn av ladeluft kjøleren. I en lab motor som ikke opplever sjøgang vil dette vannet til slutt bli dratt inn i motor litt etter litt. I en båt kan sjøgang gjøre at båten legger seg over på siden og alt vannet går inn i nermeste sylinder! Kompresjons volum er ca 50ccm så 500ccm er mere enn nok til å fylle opp kompresjons volum! Følgen vil da bli vannslag og følgeskaden vil bli at veivstaken bøyer seg og dysa blir blåst ut! Ser man på VPs rapport vil man se at alle motorene utenom en hadde korrosjons p.g.a. vann i ladeluft. Ved et uhell der båten er brukt lite under slike omstendigheter kan faktisk dette skje og viss mesteparten av vannet forsvinner inn i motor kan resten fordampe vekk ved en ev inspeksjon! Problemet forsvinner av seg selv etter en tid p.g.a. at rørene i ladeluftkjøleren blir tilgriset! Som sagt dette er min teori!

Det blir spennende å se om det er noe i den!

Solbris på båtplassen hentudet noe om klima og ladeluft kjøler. Om vp har disignet en pakning under dysa som fungerer som en sikkerhets ventil vet jeg ikke. Tror denne paknings teorien er et spill for galleriet! På større båter er det alltid dren fra luftreceiver og kommer det vann må maskinist heve ladeluft temperaturen. Har faktisk vert borti problematikken ganske nylig i forbindelse med HAM tester!(HAM: Humid Air Motor)

Link to post
Share on other sites

Der tenker jeg BOB traff spikern :smash: Virker som en høyst plausibel årsak. BOB har blitt hånet og spottet av de fleste. Men teoriene hans er grundige og velformulert så jeg tviler på at BOB er en amatør mekaniker.

 

Skal bli spennende om VP løser dette ved re design av cooler.. Det hadde jo vært topp og en flott julepresang til alle båtvenner :flag:

Og ha dren fra coooler er vanlig og måtte gjøre på lastebiler (spesielt scania som jeg kjenner til) siden de fyller Intercooleren med olje over tid.. løsning hos scania er enkel.. Bor et 6mm hull i bunn av kjøleren så drenerer den seg selv.. Ikke akkuratt samme problem siden detter dreier seg om kondensvann men dog..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Iallefall virker disse teoriene for meg mer seriøse enn Volvo Penta sin russerdieselteori... :lol::wink:

 

 

Enig, akkurat dieselteorien er vell den eneste teorien der det finnes håndfaste bevis, riktignok mot teorien. Etter omfattende testing av dieselkvaliteter i det ganske land har VP selv uttalt at de ikke har funnet diesel med dårligere smøreevne enn det motorene er foreskrevet å skal ha.

 

Teorien til BOB har jeg ikke lest før men synes den virker meget interessant. Håper bra VP ikke har kjørt seg så fast i dieselsporet at de glemmer å feilsøke og analysere problemet like bredt (og med åpent sinn) som BOB her gjør.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Virkeligheten er at VP ikke har offentligjort noen forklaring eller noen strategi for hvordan de vil håndtere evt. problemer på motorer eldre enn fem år.

Det interessante er at de fleste motorer har gått mellom 100 og 200 timer ved havari.

 

Ikke for å ødelegge julefreden og -gleden og dreie dette over til personbiler, men siden D3 er hentet fra bil, kan det nå være greit å vite dette ut fra et sikkerhetsmessig aspekt: :wink:

Det må være annen SW på D3 motoren enn D5 motoren vil jeg tro. Annet bruksmønster, annen type belastning over tid.

Yanmars BY serie kommer fra BMW - så det er ikke noe unikt å ha en bilmotor i båt.

 

Teorien til BOB er interessant. Det kan også stemme overens med VP's tanker om at det er eksterne forhold som forårsaker havariene.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg hendelsesforløpet, men antar vi at det oppstår et overtrykk i en sylinder (f.eks grunnet vann/kondens) som medfører skade på stempel og gir forbrenningstrykk ut via injector som igjen sprenger kobberhylsa og presser ut frostplugger - så vil motoren fortsette og gå i noen sekunder uten kjøling og med en defekt sylinder som vil gi uforbrent diesel og/eller olje ut i eksos.

 

Dette kan forårsake røyken – bare en tanke :smiley:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hmmm...interessant teori om ladeluftkøleren.

 

Jeg noterer mig at Volvo-værkstedet faktisk udskiftede dele i min D6-310 da de havde den på service. Det var intercooleren, der skulle have et nyt dæksel - ifølge Volvo, der havde en såkaldt kampagne på dette område. Der var diskussion om flere ting på min Volvo og ikke alt fik jeg dækket gratis. Men intercooler-dækslet var en at de ting, der IKKE var nogen problemer med.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Eg får ikkje heilt til å skjøne at BOB's teori er riktig. Eg har sjølv jobba på eit VP verksted og har også bytta en D6 som har fått totalhavari på grunn av dette såkalte "dyseproblemet".

Eg kan forklare at det som skjedde var at føreren av båten gjekk i vanlig marsjfart og plutselig fekk alarm på dysene. Han stoppa motoren for å gå bak og sjekke, han klarte ikkje å sjå noko visuell feil på motoren, så han starta opp igjen. Når han då kom opp i plan igjen, så fekk han tilbake alarmen og plutselig hørde han eit smell, han slakka ned motoren og gjekk bak for å sjekke, då flaut det med kjølevæske i motorrommet. Han måtte sjølv stoppe motoren og han sa at den gjekk heilt normalt på tomgong, så alle sylinderane må ha vore inntakt.

 

Eg kan bare ikkje sjå før meg at det vil kondensere seg så mykje vann inne i ladeluftkjøleren. Når motoren går,så er det nærmest storm inn i den, og vann som vil bli kondensert vil bli ført inn i sylinderen med ein gang, vannet vil ikkje klare å falle ned i bunnen på ladeluftkjøleren. Inne i sylinderen er temperaturen ekstremt høg, så når ei vanndråpe kjem inn, så vil den fordampe momentant. Om det så fall skulle komt så mykje vann inn i sylinderen, så ville sylinderforinga rivne, eller toppen bli knust. Eg har aldri hørt at det skjer, og eg kan ikkje tru at vann i sylinderen forårsaker bare den rivne hylsa til dysa.

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer mig at Volvo-værkstedet faktisk udskiftede dele i min D6-310 da de havde den på service. Det var intercooleren, der skulle have et nyt dæksel - ifølge Volvo, der havde en såkaldt kampagne på dette område.

 

Det samme opplevde jeg i våres, beskrevet i denne posten tidligere i tråden.

 

Servicemannen fra VP kom for å bytte propeller pga. kavitasjon samt utvendige hydraulikkslanger til styresylinderene på drevet som avtalt.

Han byttet også lokket på fremsiden av intercooleren uten at det var avtalt eller at det hadde blitt diskutert på forhånd.

 

Han visste heller ikke grunnen når jeg spurte. Han hadde bare beskjed om å bytte....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Synes det hadde vært interessant å få flere motorkyndige til å vurdere denne teorien om ladeluftkjøleren. Bellen har en en del interessante kritiske merkander som kunne vært interessant å få andre med tilsvarende motorkompetanse til å vurdere.

 

Hvorfor arbeide med å utvide garantier, når sjansen for havari er så liten???

Du snakker med to tunger i denne saken, synes jeg... :crazy:

 

I en unyansert verden er det nok ikke lett å skjønne, men det er så enkelt at de 0,5 - 1% som får disse problemene, så er de så alvorlige at det er grunn til å jobbe for utvidede garantier. Men to tanker i hode er ikke lett for oss mannfolk :wink:

Link to post
Share on other sites

VP sier vel i dette møtereferatet at det ikke er noen spesifikk sylinder som sprenger hylsa. Jeg synes fortsatt dette dieselsporet er interessant, fant frem et gammelt innlegg som viser en høyst uoffisiell kartlegging av havari vs. raffineri. Jeg vil tør ikke gjette på fordelingen av båter i landet, men vil nok anta at det er flere VP motorer mellom kristiansand og svenskegrensa enn det er i Troms f.eks. Statistisk blir dette interessant.

 

En opptelling av havariene som referert på batliv.com som vel er klippet fra dette VP referatet som ligger her på BP en plass. Viser at fordelingen er

 

3 havari i "Slagentangens område"

29 havari i "Mongstads område"

 

Ser også at denne BOB har lansert en teori om vann som også er interessant, skulle tro at BOB har peiling og det skulle forundre meg om vi ikke har sett han tidligere i denne tråden på BP under et annet navn.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

En utvidet garanti er ikke bare det heller. Dessverre vil da produsenten ofte bli mer beheftet med ting som ikke har noe med ”dysesaken” å gjøre i flere år etterpå.

 

Det er jo fritt opp til produsenten å legge inn krav/begrensinger i en slik utvidet garanti. Vedrørende krav så har disse en begrensing gjennom EØSavtalen/EU-direktiv men litt kan dog styres via "krav". Begrensning i en slik utvidet garanti kan være at den kun dekker havari som skyldes sprengte hylser, kjøleststem osv.

 

Muligheten til å opptre redelig og troverdig er der selv for VP. Bare viljen er tilstede. Noe som Pr. dato synes å være fraværende. :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...