Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Det jeg hadde i tankene er at både handling og fraværende handling får en konsekvens. Jeg ser for meg at en avgjørelse på et for tidlig tidspunkt blir vanskelig å håndtere i ettertid hvis man får nye elementer inn i saken.

 

Jeg tror videre at denne tråden ikke representerer båteieres generelle interesse for dysesaken, for de fleste har nok enten ikke hørt om dette eller bryr seg noe særlig om dette.

 

Hva ville man oppnå med en markedsføring av utvidet garanti? Personlig tror jeg det kan bli bensin til bålet for de som allerede sørger for at brannen ikke slukker i dag. Man ender opp med en liten kjerne som roper ulv hver gang de har fått vann på drivstofftanken.

 

Jeg har selv anbefalt bedrifter å ikke gi velmente råd over telefonen om mulige feilkilder, for det har så lett for å slå feil ut. Det er slik at hvis det velmente råd ikke stemte, så er ofte produsenten tulling for all tid og skader ryktet.

 

Vi er litt rare vi mennesker på dette området.

 

Denne saken tror jeg har akkurat passe oppmerksomhet og at blant annet Skipper Worse vil påse at folk får det de har krav på til slutt.

Link to post
Share on other sites

Ja det vil kanskje kunne få store konsekvenser for VP om de gir utvidet garanti. Denne må i såfall gjelde i alle land, ellers vil dette kunne bli brukt mot VP i rettstvist i andre land.

 

Dette er vel ikke en dysesak, men en sak som dreier seg om totalhavari på motorer til flere hundre tusener.

 

Markedsføringsmessig kan de vel oppnå å vise at de tar ansvar som produsent. Skulle forøvrig bare mangle.

 

Gode råd bør man vel kunne gi over tlf. forutsatt at man er faglig dyktig. Det handler jo om å formidle budskapet på hensiktsmessig måte.

 

Rare er den som aksepterer leverandørers uredelighet.

 

Ikke alle frekvenserer her på forumet eller har tilgang til SW`s bistand.

Link to post
Share on other sites

Dette er en meget interessant teori som samfaller med min egen. Om vedkommende har konto her inne så send meg en IM!

 

 

Hvorfor BOB ikke lenger deltar på dette forum vil du se ved å lese under tråden D-motorer på båtplassen. Tragisk at noen oppfører seg slik at de dyktigste teoretikere velger å holde seg borte fra dette forum.

Link to post
Share on other sites

Til MY LADY II.

Tre gode råd fra en som har hatt problemer uten at hele motoren har havariet.

1 Bruker motoren mye diesel. Få dysene sjekket.

2 Starter ikke motoren i rette tomgang, men må jobbe litt for og komme i rett tomgang. Få dysene sjekket.

3 Kommer det masse eksos røk når motoren starter. Få dysene sjekket

Har nå gått til anskaffelse en NMEA enhet som jeg skal montere til kartplotteren, og da har en bedre kontroll med diesel forbruket.

 

Hva slags NMEA enhet har du skaffet deg?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden fikk jeg i dag bekreftet av forhandler da jeg er i ferd med å gjennomføre en handel av ubrukt 2006 modell D-4 260 DP at denne skal ha 1:1000 forhold med 2-takts olje iblandet dieselen. Hva han vet er at etter dette ble introdusert rundt august har det ikke skjedd havari, jeg konfrontert at dette vel ikke var en varig løsning på problemet, men saken var forøvrig at det ikke fant løsning på problemet, alle D-4 motorene han hadde solgt hittil var forøvrig feilfri hittil, men opplyste også at problemene oppsto innen de 40-50 første driftstimer, skulle det skjære seg, fikk en ned ny motor uten om og menn, med ny 5 års "garanti" derfra.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden fikk jeg i dag bekreftet av forhandler da jeg er i ferd med å gjennomføre en handel av ubrukt 2006 modell C. Hva han vet er at etter dette ble introdusert rundt august har det ikke skjedd havari, jeg konfrontert at dette vel ikke var en varig løsning på problemet, men saken var forøvrig at det ikke fant løsning på problemet, alle D-4 motorene han hadde solgt hittil var forøvrig feilfri hittil, men opplyste også at problemene oppsto innen de 40-50 første driftstimer, skulle det skjære seg, fikk en ned ny motor uten om og menn, med ny 5 års "garanti" derfra.

Beklager. Det meste som sies her er ikke riktig! Det er ikke dokumentert at tilsats av totaktsolje, eller "forbreningsforbedrende middel", har redusert frekvensen av totalhavarier noe som helst. Og kan du, "SeaRaymond" forklare hvorfor totalhavari i tilfelle, slik du fremstiller det, kun oppstår innen "de første 40 - 50 driftstimene", - underforstått: ikke senere? Ser fram til en forklaring!

 

Selvfølgelig må VP stille ny motor til disposisjon! De må nå etter tre år vite hva hva årsaken til havariene er, men velger å erstatte motorer som totalhaverer fremfor å "oppgradere/sikre" alle motorer. Å oppgradere alle motorer kan beløpe seg til størrelsesorden "milliard" kroner. Antall solgte D-motorer fram til høsten 2007 var i overkant av 40000. Koster oppgraderingen kr. 25.000,- pr. motor blir totalkostnaden 1 milliard. Dette er VP's dilemma.

Link to post
Share on other sites

De må nå etter tre år vite hva hva årsaken til havariene er, men velger å erstatte motorer som totalhaverer fremfor å "oppgradere/sikre" alle motorer.

 

Jeg begynner også å helle i denne retning. Tror heller ikke at denne saken får en endelig løsning, problemet er nok alt identifisert og blir forbedret i generasjon 2 av disse motorene. Det blir for dyrt for VP å tilbakekalle solgte enheter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kan ikke dokumentere noe som helst og beklager dersom jeg har opptredd slik (makan til irettesettelse :sad: ), tenkte bare å lufte hva forhandler forteller meg, for jeg også henviste til ting jeg leste via nettet og om den ikke skulle gjennom noen oppgraderinger før den ble tatt i bruk med tanke på potensielle problemer, hvavidt jeg har forstått er det vel D-4 og D-6 som er utsatt for denne injectorproblematikken da disse har et annen common rail system en D-3 stemmer ikke det, isåfall er vel tallet som nevnt her på 40.000 også inbefattet D-3 modellene? På en annen side skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor volvo ikke har trekkt salget av D-4 od D-6 dersom det er så stort problem som det kan føles via denne tråden, uansett blir det en D-4 på meg fra februar/mars så får vi se hva det bringer, følger opp mine erfaringer på godt og vondt på denne tråden i fremtiden. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner også å helle i denne retning. Tror heller ikke at denne saken får en endelig løsning, problemet er nok alt identifisert og blir forbedret i generasjon 2 av disse motorene. Det blir for dyrt for VP å tilbakekalle solgte enheter.

Ja, så hvis motoren tar kvelden får en tro en får ned en ny og oppgradert motor som erstattning....

Link to post
Share on other sites

På en annen side skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor volvo ikke har trekkt salget av D-4 od D-6 dersom det er så stort problem som det kan føles via denne tråden, uansett blir det en D-4 på meg fra februar/mars så får vi se hva det bringer, følger opp mine erfaringer på godt og vondt på denne tråden i fremtiden. :wink:

Det er et dilemma for Volvo Penta. Om de foretar seg noe som helst hvor de innrømmer at havariene er deres ansvar, ja da risikerer de å stå til rette for mer enn 40.000 motorer solgt i hele verden.

 

Ja, så hvis motoren tar kvelden får en tro en får ned en ny og oppgradert motor som erstattning....

Det er sannsynlig at Volvo Penta velger denne utveien. Men i Norge hvor hendelsesforløpet er kjent som det er, vil Volvo Penta måtte står til ansvar for havarier hvor kobberhylsa sprenges og kjølevannet dermed havner utenfor motoren så lenge som slike motorer er i bruk med mindre Volvo Penta tilbyr "oppgradering". Og hva da? Vil det dreie seg om 4000 motorer i Norge, eller mer enn 40.000 solgt i verden?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden fikk jeg i dag bekreftet av forhandler da jeg er i ferd med å gjennomføre en handel av ubrukt 2006 modell D-4 260 DP at denne skal ha 1:1000 forhold med 2-takts olje iblandet dieselen. Hva han vet er at etter dette ble introdusert rundt august har det ikke skjedd havari, jeg konfrontert at dette vel ikke var en varig løsning på problemet, men saken var forøvrig at det ikke fant løsning på problemet, alle D-4 motorene han hadde solgt hittil var forøvrig feilfri hittil, men opplyste også at problemene oppsto innen de 40-50 første driftstimer, skulle det skjære seg, fikk en ned ny motor uten om og menn, med ny 5 års "garanti" derfra.

 

Forunderlig at forhandleren din snakker om 2-taktsolje tiltross for at dette er kjent som smøremiddel i diesel. Tenkte samme tanke i sin tid, og fikk da beskjed av to ulike forhandlere at det skulle jeg ikke gjøre, men bruke den tilsatsen fra Satoil som VP har godkjent.

 

Dersom det skal benyttes 2-takts olje må det i alle fall brukes helsyntetisk olje, da dette er den enste av 2-taktsoljene som tåler det høye trykket/ temperaturen på CR-motorene, i følge de samme forhandlerne.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I siste Nummer av båtmagasinet så står det en artikkel om en kar med bruktimportert bav 35 med 2xD4 210.. ved import av båt/motor så er det kun 2 års motorgaranti fra VP. Båten var 2 år og TI dager.. VP dekket INGEN TING.

Og tro at VP vil dekke havarier utover 5 år her hjemme tror jeg er og tro på julenissen. Forbrukeren vil sitte igjen med regningen... Tragisk :nonod: Og kjøpe båt med disse motorene som nermer seg 5 år vil jo være som og spille på lotto...

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Båten var 2 år og TI dager.. VP dekket INGEN TING.

 

 

Lotto, ja du mener vel at det er forsvinnende liten mulighet for at noe går galt :smiley:

 

Greit nok at sjansen er relativt liten, men si at du har en båt med 2xD6 og at begge ryker i løpet av en sessong. Båten din er rett over 5 år eller 2 år og importert, og VP vender deg ryggen... Da koster deg deg ca. 1 mill. for nye motorer :eek:

 

Intil problemene er løst/ utvidede garantier blir gitt tror jeg båter med D4 og D6 som er 3-4 år gamle og eldre kommer til å bli sett på i bruktmarkedet slik båter med KAD 42 har blitt oppfattet.... Upopulære hos mange pga. havarier.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

At man ikke dekker noe utover garantien er ikke akkurat noe spesielt Volvo Penta fenomen. Jeg tror ingen fabrikanter ville dekket noe etter at garantien er gått ut, selv om det bare er med 10 dager. Nå var det også presisert i artikkelen at alle dysene var i orden, mao har dette havariet ingen sammenheng med hovedemnet i denne tråden.

 

Garantireglene var båteier trolig også klar over siden han tydeligvis hadde tegnet forsikring også for motorhavari.

 

Det mest tragiske i denne saken er at forsikringsselskapet ved Geir Tørmoen går imot reparasjonsmåten VP er tydelige på at må gjøres. Dette forårsaken mest sannsynlig til at denne motoren røk igjen.

 

Jeg har også en slik utvidet motor"garanti" gjennom forsikringsselskapet, men det er tydelig at man ikke kan stole på alt som kommer derfra...

Link to post
Share on other sites

At man ikke dekker noe utover garantien er ikke akkurat noe spesielt Volvo Penta fenomen. Jeg tror ingen fabrikanter ville dekket noe etter at garantien er gått ut, selv om det bare er med 10 dager. Nå var det også presisert i artikkelen at alle dysene var i orden, mao har dette havariet ingen sammenheng med hovedemnet i denne tråden.

Mulig du har rett, Los Endos, men med manglende tillit til både VP og kvaliteten på deres D-motorer er jeg overbevist om det hadde vært smart av VP å løse denne saken til eierens fordel og deretter ta saken med forsikringsselskapet - vel og merke så lenge ikke det kan dokumenteres feil bruk av eller mangelende service på motoren.

Link to post
Share on other sites

Nå sto det vel også at volvo ikke ville analysere hverken diesel eller dyser.. de var ikke intrisert.

Og forvente at VP tar garranti annsvar utover tiden sin er ikke trolig nei.. Derfor burde også folk som skal handle tenke på dette da en fort kan løpe på en utgift som knekker hele båtlivet. Volvo har klart det... uthalings taktikken fungerer.. og kundene jo de må bare bukke :nonod:

Det er jo åpenbart at disse motorene ikke holder mål.. Volvo har vel heller ikke interesse og utbedre de tildige verjoner heller.. bedre og komme med forbedret versjon uten og si noe.. :nonod:

 

Kan vel tenkes at de ikke vil forsikre slike motorer etterhvert.. de følgere med de også.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

At man ikke dekker noe utover garantien er ikke akkurat noe spesielt Volvo Penta fenomen.

 

Det har du nok dessverre rett i men det som er det spesielle her er at grunnet denne latente feilen i D4 og D6 motorene så er det mange her på forumet som har fått den forståelsen at VP vil rydde opp uansett frem til problemet er løst.

 

Det at de nå bruker en "teknikalitet" som at havariet oppstod 10 dager over garantitiden til å løpe fra sitt ansvar gjør at man bør spørre seg om ikke VP nå viser sitt sanne ansikt.

 

Tror jeg hadde valgt motorhavariforsikring på en D4 og D6 uten leverandørgaranti.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg leste artikkelen for dårlig, men jeg mener det sto ettertrykkelig at de hadde testet dysene, og funnet de i orden. Derfor ingen sammenheng med de 30-40-50 havariene vi tidligere har diskutert i denne tråden.

 

Hvorvidt de burde dekket dette på goodwill for å unngå mer negativ markedsføring er en annen diskusjon. Men i denne saken er jeg mest betenkt over forsikringsselskapet, ikke VP.

 

Men når en motor ryker utenfor garantitid, enten det er bil eller båt, blir den ikke dekket av garanti. Sånn er det bare. Når det er sagt synes jeg at VP burde utvide garantien på D serie motorene inntil årsaken til havariene er funnet. Men det spørs om de vil det, så lenge de mener at dette er et minimalt problem. Jeg mener jo at vi kan snu dette argumentet på hodet: Så lenge det er et minimalt problem, medfører det liten risiko for VP å utvide garantien ved feil på injektorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...