Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Å ha en god forsikring er vel tingen her, med motorhavari inkludert.

Mange tenker kun på premien, men det lønner seg å lese gjennom hva slags betingelser man har når en eventuell skade skjer.

Selv har jeg Gjensidige, og er fornøyd med det.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Å ha en god forsikring er vel tingen her, med motorhavari inkludert.

Mange tenker kun på premien, men det lønner seg å lese gjennom hva slags betingelser man har når en eventuell skade skjer.

Selv har jeg Gjensidige, og er fornøyd med det.

Kommer uansett til å ha motorhavari forsikring i Gjensidige på min D4-225 når den blir eldre enn 5 år.

Link to post
Share on other sites

Her er hva jeg fant på gjensidges sider om motorskade forsikring.

sitat:

Motorskade

 

Tilbys for båter med innenbordsmotor, også seilbåter med innenbordsmotor

Alle plutselige og uforutsette skader dekkes for motorer opp til 15 år

Avskrivning med fem prosent av motorens verdi per år fra motoren er ny. Maks 50 prosent avskrivning. sitat slutt.

 

Dette vil si da at etter at motorens 5 års garranti har utløpt så dekker forsikringen opp til 75% verdi for så og synke med 5% hvert år..

Dette står ikke helt i stil med de faktiske kostnader man blir kan bli påført ved et total havari av en D4-D6. men det hjelper jo :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dette vil si da at etter at motorens 5 års garranti har utløpt så dekker forsikringen opp til 75% verdi for så og synke med 5% hvert år..

Dette står ikke helt i stil med de faktiske kostnader man blir kan bli påført ved et total havari av en D4-D6. men det hjelper jo :smiley:

 

 

Bare husk på hvis du kjøper en ny båt til en million, har den i 5 år, og totalskader båten, så får du jo ikke ny båt av forsikringselskapet.

Du får markedsprisen, eller evt. hva en tilsvarende båt koster å anskaffe. Der er vel dette det er tatt utgangspunkt i når det gjelder motorer også, dvs. verdien på en 5 år gammel motor er ikke som nypris.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Sant det men delene koster akkuratt det samme... de synker ikke med 5% :smiley: og hvis man ser på priser på brukte motorer så synker ikke de nevneverdig. Men klart det er bedre enn ingenting.. selskapene løper risiko de også..

en stor risiko spør du meg.. så de må jo få inn kronene.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Sant det men delene koster akkuratt det samme... de synker ikke med 5% :smiley: og hvis man ser på priser på brukte motorer så synker ikke de nevneverdig. Men klart det er bedre enn ingenting.. selskapene løper risiko de også..

en stor risiko spør du meg.. så de må jo få inn kronene.

 

Det er uansett bedre å ha motorhavari forsikring ved et evnt. havari, eller å ikke ha det :wink:

Link to post
Share on other sites

Men dette er jo løsningen på hele sagen:

 

 

Volvo skal "overtales" til at stille en billig forsikring til rådighed for alle D-seriens brugere. Selve forsikringen sker gennem et separat selskab - men Volvo forhandler betingelserne og er dermed også i stand til at afgive et realistisk bud til selskabet på risikoen.

 

Forsikringen gælder udelukkende den pågældende fejltype - altså totalhavari som en følge af injektorfejl. Volvo skaffer forsikringen BILLIGT - og alle D6-ejere tilbydes den til en relativt lav pris. Snip snap snude - "end of discussion". Alle D6-ejere er glade, deres investering er sikker og denne tråd synker tilbage i glemslen.

 

Var det ikke noget for en rask advokat at forhandle på plads?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Nå sto det vel også at volvo ikke ville analysere hverken diesel eller dyser.. de var ikke intrisert.

 

Hvor har du dette fra? Det står da vitterlig at "det ikke kan påvises feil på de aktuelle injektorene". Volvo har med andre ord undersøkt dette. Og i og med at det ikke er påvist skader på disse er det ikke nødvendig å analysere dieselen heller. (Jfr påstanden om sammenhengen mellom injektorfeil og dieselkvalitet.) Når du kjører så hardt mot Volvo som du gjør bør du være sikker på at du siterer riktig.

 

Båteieren som blir omtalt opplever et sant helvete her. Han befinner seg mellom barken og veden, eller motorprodusent og forsikringsselskap. Man kan diskutere hvor "snille" Volvo bør være, men de synes å ha sitt på det tørre med hensyn til garanti og tidsfrister. Forsikringsselskapet ville jeg imidlertid byttet på flekken. Tøft å tvinge gjennom en reparasjon i strid med produsentens anbefalinger, og så se at samme motor ryker igjen med en gang. Da er ikke forsikringen mye verd!

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Bare husk på hvis du kjøper en ny båt til en million, har den i 5 år, og totalskader båten, så får du jo ikke ny båt av forsikringselskapet.

Du får markedsprisen, eller evt. hva en tilsvarende båt koster å anskaffe. Der er vel dette det er tatt utgangspunkt i når det gjelder motorer også, dvs. verdien på en 5 år gammel motor er ikke som nypris.

Det kommer an på hva slags forsikring du har. Velger man annet enn de norske selskapene så er det det høyeste av markedsverdi og en fastsatt forsikringssum som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Legger meg flat :fishing: skjelte litt under lesingen.. Men det faktum at det har blitt nærmest en selvfølge at VP fikser disse problemene utover evt reklamasjonstid viser jo denne saken at ikke er tilfelle.. det er vel flere tråder her hvor folk har forespurt akkkurat dette og det hele har blitt bagatalisert.. Det skal man ikke gjøre..

Hva min tillit til Vp angår så er denne lik null.. Jeg håper jeg blir overrasket :smiley:

 

Dette har et så stort økonomisk aspekt, at jeg håper det lar seg gjøre med en god løsning for de som blir rammet.

 

Jeg håper løsningen på det hele ligger i BOB sine teorier med kondensering i kjøleren.. da får vi ikke slike havarier i fremtiden..

At denne D4 har fått skjæring er jo ikke noe nytt.. dette har hendt både 30-40 serien til vp samt at yanmar også har hatt tilfeller av dette.

Håper denne karen kommer minnelig ut av det..

Men en ting jeg stusset over.. hva i alle dager kommer denne tæringen på manifoilen av?? snodig.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ang. han i BM og VP: Hvis båten ble kjøpt fra et EU-land (jeg husker ikke hvorifra det var) så kan han faktisk gå på Volvo Penta etter reglene om direktekrav i forbrukerkjøpsdirektivet (som vår Forbrukerkjøpslov bygger på). Var båten kjøpt utenfor EU, har han neppe slik rett. Synd men that's life.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser også at denne BOB har lansert en teori om vann som også er interessant, skulle tro at BOB har peiling og det skulle forundre meg om vi ikke har sett han tidligere i denne tråden på BP under et annet navn.

 

- anders m.

 

Som D6 eier er jeg selvfølgelig nyskjerrig på om noen har en fornuftig teori ang. problemene med dysene. Det var litt vel mange innlegg å bla gjennom i denne debatten, men dersom noen har tid så hadde det vært fint å fått en oppdatering i denne saken. Om Volvo har kommet frem til en løsning på problemet? Teorien med vann, hva er det den går ut på?

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Ta for eksempel VP D serien. Kjøpe flett ny motor som må ha dieseltilsetning for ikke å havarere.

 

Min mening om VP D problematikken er at en motor som MÅ ha tilsetning for å ikke ryke, i utgangspunktet ikke skulle ha vært på markedet. Joda, vet godt at mange av D motorene funker helt fint, Mange av dem i samme havn som meg, men det råder rimelig stor usikkerhet rundt dette. Hjelper lite at VP garanterer ny motor på kort tid, hvis man ligger uten framdrift i ruskevær.

 

For å ikke svare på dette temaet om Volvo Penta D-serie i tråden "Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna", hvor disse to sitatene er hentet fra, gjør jeg det her. Volvo Penta D4 og D6(og forsåvidt D3) MÅ IKKE ha tilsatt drivstofforbedrer i dieselen, men Volvo Penta anbefaler det. Det viser seg likevel at motorer i D4- og D6-serien havarerer likevel, til tross for slik tilsetning.

Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere; Jeg har sett denne tråden, men det er ikke jeg som har startet den. Identen som startet tråden er "Svening", og ikke "Svenning"

 

Sorry ... tykkleif.... eller som vi sier her borte ... SKIP (Seat Keyboard Interface Problem) og "ID ten T" error ( I D 1 0 T )

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Gjengir her litt fra inlegg på båtmagasinets forum. Jeg tror flere bør ta ad nota det BOB her gjør vurderinger av.

Dato: 04.02.2009

Forfatter: BOB

E-post:

Tittel: Re: Garanti D4 maskiner

 

 

Det som burde bekymre denne promille mannen er alle de motorene som kan være skadet. Om jeg skulle kjøpe en slik motor ville jeg ha tatt av deksel til ladeluft kjøler. Om her var spor av aluminiums oksid ville jeg ha ansett at faren for at motoren hadde trekt inn vann så stor at jeg hadde enten forlangt kompresjons klaring sjekket eller skippet kjøp. Det som står i rapporten er at noen av de andre sylindrene hadde tegn på skader de også. Ekspanded sleeve må vel bety at her er det en kobberhylse som nesten er sprengt!Det kan bety at sylinderen har fått vannslag men ikke nok til at den har sprengt kobberhylsa! Sansynligvis er veivstake bøyd og stempel deformert. Er dette skjedd vil man ikke merke noe særlig bortsett fra at kompresjons klaring er øket. Kompresjons trykk er selvfølgelig lavere også!

! Se side 9 i rapport: Deformed connection at cyl with expanded sleeve!

Motor no 6014440 hadde en kobberhylse som var blåst og en som var utvidet! Begge stakene var bøyd! Det er svært lite sansynlig at den som var utvidet har komt etter "havariet" til den som har sprengt! At den har havarert samtidig er også svært usansynlig! Det er all grunn til å tro at dette har skjedd først men ingen feil er indikert. Motoren har kjørt videre til neste havari der kobberhylsa er sprengt! Hvor mange motorer som er i samme situasjon kan man jo bare spekulere i! Jeg ville ha vert bekymret om jeg eide eller skulle kjøpe en slik!

 

Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av å strø salt i såret og hadde vel holdt slike tanker for meg selv om ikke det hadde vert for slike som promille mannen på båtplassen.no Å komme her å spre løyner annonymt bør han holde seg for god til!

 

 

Her er en komentar til fra annen inlegger.

Meget mye fornuft i det du her fremlegger BOB. Jeg har selv vært borti motorhavari hvor havariet skjedde flere år etter vannslag. Ved demontering av denne motoren var det tydelig ut fra struktur ol. på bruddstedet på veivstaken at den hadde vært skadet/bøyd i lang tid før det endte med utmattelsesbrudd.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...