båtn2 Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Volvo har tatt dieselprøver fra de båtene hvor motorene har havarert, noen som vet om det er påvist vann i disse prøvene? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Los Endos Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 (redigert) Jeg har skrevet litt om dette tidligere, men det er mange sider siden. Ved opptak av min båt i høst ba jeg verkstedet spesielt om å sjekke injektorene. Det gjorde de, og den hadde altså ikke noen defekte dyser, men verkstedet fikk likevel beskjed om å bytte alle injektorene, pga en feilmelding om vann i dieselen. Injectorene ble sendt til Sverige for analyser. Kan det være et særnorsk fenomen med kondens/vann i diesel? Jeg registrerer at verkstedene bruker kondensfjerner også på dieseltanker under vinterlagring, selv om denne er full. Vil ikke en tradisjonell kondensfjerner føre til at vannet blir blandet med dieselen, og dermed "lurer" vannfiltrene? Dermed havner vannet (godt blandet med diesel) i injectorene, og kan skade disse (mindre smøring)? Jeg er ikke en teknisk person, men det var tydelig at "mitt case" fikk mye interesse hos VP. Så det er mye mulig at de nå er inne på et "vann-spor"... Redigert 6.Februar.2009 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Kan det være et særnorsk fenomen med kondens/vann i diesel? Nei Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Hva gjør Volvo Penta med denne saken? De har forsket med denne saken en god stund, får jeg håpe, og noe annet enn tilsetning i dieselen har de ikke kommet opp med. D-motoren har vært på markedet siden 2004-5? De burde klare å komme frem til en konklusjon på problemet på 4-5 år skulle jeg tro?? Eller er det ikke så stort problem for Volvo siden det er bare noen få motorer i Norge som havarerer?? Jeg har aldri hatt noe problem med min D6, men jeg synes det er skremmende at de ikke kan finne en løsning på problemet Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
båtn2 Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Jeg har skrevet litt om dette tidligere, men det er mange sider siden. Ved opptak av min båt i høst ba jeg verkstedet spesielt om å sjekke injektorene. Det gjorde de, og den hadde altså ikke noen defekte dyser, men verkstedet fikk likevel beskjed om å bytte alle injektorene, pga en feilmelding om vann i dieselen. Injectorene ble sendt til Sverige for analyser. Kan det være et særnorsk fenomen med kondens/vann i diesel? Jeg registrerer at verkstedene bruker kondensfjerner også på dieseltanker under vinterlagring, selv om denne er full. Vil ikke en tradisjonell kondensfjerner føre til at vannet blir blandet med dieselen, og dermed "lurer" vannfiltrene? Dermed havner vannet (godt blandet med diesel) i injectorene, og kan skade disse (mindre smøring)? Jeg er ikke en teknisk person, men det var tydelig at "mitt case" fikk mye interesse hos VP. Så det er mye mulig at de nå er inne på et "vann-spor"... For at en brennbar væske skal kunne antennes, må den avgi tilstrekkelig med damp, slik at konsentrasjonen av dampen på antennelsesstedet er minst lik nedre flammegrense. Den laveste temperatur til en brennbart væske, hvor antennelse kan finne sted, kalles for flammepunktet væsken (engelsk: "flash point"). Ved lavere temperaturer vil produksjonen av brennbare damper være for lav, slik at en brennbar konsentrasjon ikke oppnås. Flammepunktet svarer til nedre flammegrense for væsken, det vil si at konsentrasjonen av damp like over væsken er da lik nedre flammegrense for væsken. Når flammepunktet er nådd er det imidlertid ikke noe krav at forbrenningsreaksjonen fortsetter etter en kort antennelse av væsken. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Ben Sin Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 (redigert) Du kunne vel like godt lagt inn linken hvor teksten din var hentet fra....... Resten av oppgaven kan leses her. Kap. 3.2.3 Redigert 6.Februar.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 (redigert) Teorien til Bob høres plausibel ut. Vannansamling i intercooler som ved bevegelse i sjø etc. plutselig blir suget inn i sylinderene i litt større mengder vil kunne gi slike skader som oppstår. Men det er en ting jeg i så fall ikke skjønner... Kondensering i intercooler er ikke noe nytt fenomen. F.eks så har i allefall KAD serien et lite dreneringshull på 4-5 mm i bunnen av intercoolerene hvor evt. kondens blir blåst ut fortløpene så det ikke kan bli noen vannansamling... Er det virkelig mulig at VP i utgangspunktet har laget kjølerene på D serien uten dreneringshull?? Jeg kan vanskelig se for meg det... Men sett at det er slik.... -Vi vet jo nå at VP har byttet intercooler-endelokk på endel D motorer uten at det oppgitt noen forklaring på hvorfor. Jeg har selv opplevet det våren 2008 (post #796).. Er en mulighet for at de nye endelokkene er forsynt med et dreneringshull i bunnen? I så fall ville det vært fint om noen med D4/ D6 før 2007 som ikke har fått nye endelokk kan sjekke om det er et lite hull i bunnen av intercooler/ lokk. -Og at noen med D4 og D6 2008 og nyere, samt de med eldre motorer som har byttet endelokk kan sjekke om det er et hull i bunnen av lokket (fremsiden av kjøleren). Vær obs på at motoren din kan ha fått nytt endelokk uten din viten på service hos VP. Dette ser du i så fall på at lakken er sprukket på de 2 store slangene og slangeklemmer som går inn på kjøleren i forkant. Etterkjøleren på D4 og D6 sitter på motorens venstre side ganske langt bak oppe på siden... Skulle sjekket selv, men har ikke tilgang på D motor for tiden... Redigert 7.Februar.2009 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SeaRaymond Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Har nettopp tatt i bruk en 2006 modell D-4 260, denne har garantert ikke hatt noen oppgraderinger siden produksjon april 2006, motoren har 12 timer på telleren nå (tatt i bruk nå i januar), skal sjekke i morgen eller mandag hvorvidt det er "hull" i spyleluftkjøler eller ei! Flott motor forresten som jeg liker bedre å bedre (vant med bensiner i fritidsbåt) Så for jeg krysse fingrene for mange problemfrie år på sjøen Trolig evig optimist i forhold til inntrykkene rundt D-motorene her inne Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 I så fall ville det vært fint om noen med D4/ D6 før 2007 som ikke har fått nye endelokk kan sjekke om det er et lite hull i bunnen av intercooler/ lokk.-Og at noen med D4 og D6 2008 og nyere, samt de med eldre motorer som har byttet endelokk kan sjekke om det er et hull i bunnen av lokket (fremsiden av kjøleren). Har akkurat vært ombord for å sjekke dette: Jeg har 2 D6-350, skiftet etter havari i september 2007. Det er et ganske stort sprang på motornummrene; ene motoren starter på 13xxxx og den andre på 16xxxx. Ingen av motorene har noe drenering i fremre kant av intercooleren. Imidlertid; i bakre kant er det en drenslange, men den tror jeg er til for å tømme for sjøvann når anode skal skiftes. Motorene har forøvrig gått 180 timer. Hadde en litt artig episode for noen uker siden. Jeg sier til kona at nå har motorene rundet 170 timer. På dette timetallet havarerte den ene av motorene i 2007. Bank i "dashbordet"! Det går vel omtrent 20 sek så begynner alarmen å ule og rødt lys på panelet og "warning". Man blir jo litt stuss som naturlig er, men det varte bare 10 sek omtrent, før jeg bare måtte le. Når kona så at jeg lo, så lo vi godt noen minutter mens, den anre motoren fikk gå. Når vi var ferdig å le så er det jo naturlig at man tar seg en tur i motorrommet. Som jeg skjønte, ingen sammenlignbar situasjon med 2007. Startet opp, kjørte videre og ingen nye alarmer på denne turen, men på senere turer dukker alarmen opp igjen. Leser i instr.boka får å se mulige feilkilder. Jeg leser bl.a: "drivstoff trykk for lavt". Aha, kan det være så enkelt som tette drivstoff filtre? Yepp, det var det. På service i 2008 hadde de ikke skiftet diesel filtrene. Tenker at dette kan være greit å vite for flere. Ha i allefall med reserve filtre. Glem ikke filtertang. Klarte ikke å skru mine av med hendene og måtte ut på lånemarkedet. Har nå kjøpt en som ligger ombord. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 tette drivstoffilter etter 170 timer?? da ville jeg tatt en rensk i tankene dine. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
båtn2 Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Skiftet du diesel forfilter også? Dette gikk tett på min motor. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Targa 23.1 Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Har akkurat vært ombord for å sjekke dette: Jeg har 2 D6-350, skiftet etter havari i september 2007. Det er et ganske stort sprang på motornummrene; ene motoren starter på 13xxxx og den andre på 16xxxx. Ingen av motorene har noe drenering i fremre kant av intercooleren. Imidlertid; i bakre kant er det en drenslange, men den tror jeg er til for å tømme for sjøvann når anode skal skiftes. Motorene har forøvrig gått 180 timer. På min D4-225 er den slangen for å drenere ferskvann fra varmeveksler og blokka. Sitat: Loosen the hose (1) mounted on the intercooler and connect to the drain cock (2) on the heatexchanger. Open the cock (2). Let all the coolant run out into a container. Etc, etc Sitat slutt Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 tette drivstoffilter etter 170 timer?? da ville jeg tatt en rensk i tankene dine. Tror nok tankene er rene. Kjøpte båten fra fabrikk i 2007. På min D4-225 er den slangen for å drenere ferskvann fra varmeveksler Det kan du ha rett i. Som jeg nevnte så "tror jeg" at det var det den skulle benyttes til. Skiftet du diesel forfilter også? Dette gikk tett på min motor. Jeg skiftet alle filtre på begge motorer. Sannsynligvis var det bare forfiltret som var tett hos meg også, men det var jo like greit å få det gjort komplett. Forøvrig var alle filtre lette å skifte. Lufting også for den saks skyld. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Har akkurat vært ombord for å sjekke dette: Fant du ut om det er noe drenerings hull i underkant av kjøler eller endelokk? 3-5 mm stort hull i godset et sted. Kan være vanskelig og oppdage uten lykt... Slangen er for å drenere sjøvannsiden av intercooler. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
flex Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Hei sap_2000. Kan du vise på bilde hvor dreneringen er? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Måtte løpe ut og ta bilde. Er dette dreneringen dere prater om? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Evita IV Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Det skal vist være en drenering på motsatt side, i fremkant av kjøleren. Kunne ikke finne noe på min motor. Jeg har i tillegg en gjennomsiktig gummislage fra dreneringa (til høyre på bildet) Til venstre er jo Zinken. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Hei sap_2000. Kan du vise på bilde hvor dreneringen er? Nei. Jeg vet ikke om det er drenering eller ikke. Det er det vi prøver å finne ut Men en evt. drenering må være et sted under kjøleren eller i bunnen av et av endelokkene om VP har kommet med modifikasjon som ettermonteres... Finnes det ikke noe dren hull, er Bob's teori meget interessant Er dette dreneringen dere prater om? Nei. Den til høyre i bildet er til å tappe av saltvann ved fare for frost (for de som ikke vinterkonserverer med frostveske). Den til høyre i bildet er sinkpluggen (som med fordel bør inspiseres/ byttes årlig) Det jeg snakker om, er et lite hull 3-5 mm stort hull uten noen for for plugg som vil drenere evt. kondens som oppstår i luftdelen av intercooleren med komprimert varm luft fra turboen som skal kjøles ned før den går til sylindrene. Meget forenklet, med forbehold om feil går Bob's teori går ut på at kjølerene er så effektive at ved visse forhold/ kombinasjoner av luft og vanntemp vil det kondensere i luftdelen av kjøleren og etter hvert danne seg en betydelig mengde vann i bunnen av kjøleren. Dette vannet vil etterhvert bli med luften inn i sylinderene i små konstante mengder som ikke gjør noen skade. Blir det derimot bevegelser i form av sjøgang/ sving/ akselerasjon etc, vil en betydelig vannmengde kunne suges inn i sylindren(e) på brøkdelen av et sekund. Vann er som kjent ikke så lett og komprimere, så trykket blir da så stort (mange hundre bar) at hylsene på dysene sprekker og veivstaker bøyes som har vært påvist på flere av de havarerte motorene. Dette hvis det ikke er dreneringshull i kjøleren.. Et lite dren hull som alltid er åpent (slik som på KAD motorene), ville gjort vannansamling umulig - (min mening) Jeg skjønner i så fall ikke hvordan VP kunne designe en kjøler til D serien uten drenering, når det tidligere har hatt det på KAD serien... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Her kan det lastes ned brukerhåndbøker fra Volvo Penta siden http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...tion_search.htm Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Bunnen av huset er det laveste punktet på kjøleren. så et dreneringshull burde vært der og ikke i endelokket. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Ribtjenester Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Har ikke noe her jeg heller som jeg kan se. Motoren er en 06 d4. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
hifo Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Det jeg snakker om, er et lite hull 3-5 mm stort hull uten noen for for plugg som vil drenere evt. kondens som oppstår i luftdelen av intercooleren med komprimert varm luft fra turboen som skal kjøles ned før den går til sylindrene.. jeg har en ettermontert bowmann intercooler på min uten slik drenering.. skjønner ikke hvordan det kan samle seg vann der. luften som går i gjennom er da rimlig varm , og da vil vannet fordampe og bli med luften inn i sylindrene.. men ser problemet ved myye småkjøring da... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BEG Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Skal ikke sette spørsmålstegn ved teorien om kondens i intercooleren, har ikke kompetanse på dette området. Men; så vidt vi vet er det (nesten) bare i Norge man har opplevd disse havarier. Tar man i betraktning at både Danmark og Sverige har forholdsvis samme sommerklima, hvorfor skal da dette skje hos oss og knapt andre steder? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
malin1 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 D-6 motorene har et dreneringhull i underkant av ladeluftkjøleren noe bakenfor midten. Dette hullet er ca 3-4 mm stort. Man må bøye seg skikkelig ned og bruke lommelykt for å finne det. Har ikke sjekket på D-4 motorer men antar at det er det samme. Lykke til med letingen. Kanskje man skulle bruke en streng eller lignende for å sjekke at hullet er åpent siden det er såpass lite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.