Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Forklaringen skulle være at når motoren er kold før start, så ligger al olien nede i bunden af motoren og derfor giver det størst udslag på oliepinden. Når motoren er varm er al olien fordelt i alle kanaler mm.

 

Blev i øvrigt overrasket over at erfare, at A-modellerne af D6'eren har et andet topstykke end de senere modeller. Det skulle betyde, at de nyere versioner (B, B2 og C) er mere bløde i gangen end A-modellerne.

 

 

Andy

 

Hva mener du med "har et andet topstykke"?

Mener du at toppen på motorene er modifisert?

Link to post
Share on other sites

Jeg talte længe med manden på Volvo Penta-standen på bådmessen i Göteborg idag. (Jeg så også efter huller i intercooleren men kunne ikke se nogle)

 

Han indrømmede (lidt presset) at han kendte til "sagerne" fra Norge men sagde, at han ikke kendte til nogle tilsvarende sager fra Sverige. Og de så altså over hundrede motorer hver år af denne type.

 

Derimod fortalte han, at der havde været flere tilfælde af havari på grund af overfyldning af motorolie. Hvis man måler olien på en varm D6 og derefter fýlder helt op til top-niveauet så risikerer man, at motoren er overfyldt med olie. Når båden så løfter næsen og vinklen ændrer sig, så piskes olien til skum inden i motoren. Noget af olien flyder derefter over og ind gennem indsugningen hvor den får motoren til at havarere (gennem overkompression?)

 

Sådan forstod jeg mekanikerens forklaring. Jeg er ikke mekaniker (eller noget der ligner) så jeg kan ikke bedømme relevansen eller rigtigheden. Men jeg tænkte at jeg ville bringe det videre i dette forum.

 

Andy

 

Hvordan kommer olje inn i innsuget dersom motoren er fylt til max på peilepinnen?

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Hvis dette hullet er såpass lite, vil vel det kunne tettes relativt lett? Hvis de har brukt nye typer metaller i ladeluftkjøleren sin, som på en eller annen måte lager oksid som tetter?

Jeg synes teorien til BOB høres bedre ut enn dieselteorien pga det massive trykket som oppstår at tilogmed veivstaken er bøyd..

 

mvh

Bavaria32sport

 

Det er alltid det svakeste punktet som ryker, men hvorfor ryker kjølekappen til brennstoffventilen? Er det ikke en anleggsflate som tetter mellom ventilen og toppdekselet? Eller er jeg inne på en annen tråd nå? :crazy:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Du må for all del ikke finne på å borre inn i kjøleren !!!!! :smash:

( Ja, du KAN borre hull dersom det ikke finnes, men: kjøleren må i alle fall åpnes og innmaten , kjølerørene, må fjernes eller sikres så disse ikke skades.) Dessuten vil du miste ladetrykk, her vil luften lekke ut under drift. I alle fall må dette gjøres i samråd med fagfolk ! :nono: Det skal faktisk ikke store lekkasjen til før effekten på motoren faller merkbart. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske at denne teorien var riktig og at hele D-problematikken kokte ned til mangel på et dreningshull i ladeluftkjøleren. Jeg har dessverre liten tro på at dette kan være årsaken.

 

Det motor-tekniske rundt teorien jeg ikke uttale meg om, men det ville være svært underlig om hele dette problemet skulle kunne løses ved å skifte et deksel. For meg er det åpenbart at dette hadde VP gjort på hele serien om dette kunne hindre havarier. Skulle teorien være riktig, blir det store spørsmålet; hvorfor skulle så ikke VP velge å skifte dette dekselet, som må anses som en bagatell mot de kostandene havarier blir?? Det kunne enkelt vært lagt inn som en en del av service-bulletiner, på samme måte som andre ting som f.eks. lokk til kjølevannsfilter.

 

På min ladeluftkjøler er det også dreneringshull.

Link to post
Share on other sites

..men det ville være svært underlig om hele dette problemet skulle kunne løses ved å skifte et deksel. For meg er det åpenbart at dette hadde VP gjort på hele serien om dette kunne hindre havarier.

Økonomi.

Hvis det koster 30 millioner (35.000 motorer x (1 time bytte til ca 800/hr+deler)) å skifte alle dekslene på alle D motorer i verden, kontra 100 motorer til 100.000 (produksjonspris) er regnestykket lett.

 

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Blir jo betenkt når man ser bildene flex har lagt ut.Samtidig har jo kombinasjonen turbo,ladeluftkjøler vært brukt siden slutten av 70 tallet nettopp av volvo og andre merker på nesten alle modeller av lastebiler.Da er det underlig at dette blir et problem først nå.Meg bekjent er ikke dette et problem på lastebiler. :confused:

Link to post
Share on other sites

lastebiler har ikke hatt slike problem nei (etter hva jeg kjenner til) Men de har problemer med store annsammlinger av olje(fra turbo og veivhuslufting) i kjøleren med detrtil tap av kjøleeffekt. Løsningen på scania vet jeg er nettopp og bore et hull 5-6 mm i bunn av kjøler slik at den drenerer dette ut selv. Ikke så miljøvennlig men..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

men det ville være svært underlig om hele dette problemet skulle kunne løses ved å skifte et deksel. For meg er det åpenbart at dette hadde VP gjort på hele serien om dette kunne hindre havarier.

 

 

Økonomi.

Hvis det koster 30 millioner (35.000 motorer x (1 time bytte til ca 800/hr+deler)) å skifte alle dekslene på alle D motorer i verden, kontra 100 motorer til 100.000 (produksjonspris) er regnestykket lett.

 

Jeg har lest teorien om kondensansamling i ladeluftkjøler med stor interesse, men må her si meg enig med Swande i diskusjonen over (og det har ikke skjedd ofte i denne tråden :wink: )

Dersom det er så enkelt at drenering av ladeluftkjøleren ville løst problemene og VP vet om dette så skulle en tro at de uansett ville utbedret motorene solgt i Norge evt i nordlige strøk der kondensproblemet er størst. Dette er tross alt et begrenset antall motorer og en begrenset kostnad.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Kan dreneringshullet på ladeluftkjøler ha tettet seg igjen med saltavleiringer ved at det har vært mye salt i luften som er blitt trekt inn i motoren, sjøsprøyt rundt luftinntaket? Tror ikke det går så lang tid og fylle opp ladeluftkjøleren med vann, hvis dreneringen er tett. Synest ikke at en skal vrake BOB's teori helt enda.

Link to post
Share on other sites

Blir jo betenkt når man ser bildene flex har lagt ut.Samtidig har jo kombinasjonen turbo,ladeluftkjøler vært brukt siden slutten av 70 tallet nettopp av volvo og andre merker på nesten alle modeller av lastebiler.Da er det underlig at dette blir et problem først nå.Meg bekjent er ikke dette et problem på lastebiler. :confused:

 

volvo sine større lastebiler har dreneringsplugg i intercooleren, denne skal skrues ut ved klargjøringsservice på markeder der risk for frysing forekommer.

men har aldri opplelvd at dette er et problem.

i praksis blir denne pluggen kun brukt til event. drenere olje ved turbohavari.

Link to post
Share on other sites

Kan dreneringshullet på ladeluftkjøler ha tettet seg igjen med saltavleiringer ved at det har vært mye salt i luften som er blitt trekt inn i motoren, sjøsprøyt rundt luftinntaket? Tror ikke det går så lang tid og fylle opp ladeluftkjøleren med vann, hvis dreneringen er tett. Synest ikke at en skal vrake BOB's teori helt enda.

 

Tror ikke drens-hullet vil tette seg - En har et overtrykk på ~2 bar.

Link to post
Share on other sites

Hvis det i tillegg er sjøvanns lekkasje inne i ladeluftkjøleren, ja da mener jeg at teorien til BOB er enda mer sannsynlig. For nå skal det kondenserte vannet fra kjøleren+lekkasje vannet fra kjøleren dreneres ut via det samme drainhullet som i utgangspunktet er konstruert for å fjerne kondensvannet. Hvis tilførsel av vann er mer enn hva drainhullet kan ta unna, ja da stiger nivået inne i kjøleren.

 

 

Flex:

Fikk ikke med meg at du hadde forandret teksten din over bildet.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lokket som det har vært snakk om ble byttet fordi det kunne lekke sjøvann. (som en her på BP har opplevd). Det var snakk om en "produksjonsfeil" (dårlig konstruksjon / materialvalg). Derfor har VP byttet disse uten kostnad for kundene. Ble selv satt på sporet av denne svakhet her på BP, og kontaktet VP, og som gjorde dette for meg. De tok også og skiftet sjøvannsfilter og sjekket noen hydraulikkslanger på drevet, grunnet mulige svakheter, også dette kostnadsfritt.

 

Vet ikke når problemet med lokket ble avdekket, men det må vel ha vært i 2007, kanskje til og med før. I og med at motorer levert av nyere dato har havarert, kan lokket neppe ha vært problemet, da disse har vært utstyrt med et skikkelig lokk.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Flex:

Fikk ikke med meg at du hadde forandret teksten din over bildet.

 

Min feil - var litt snar med headingen. :blush:

 

En ting jeg glemte ved svar til deg, Luften som blir sugd inn passerer luftfilteret. Det meste av saltet som følger med lufta inn, vil bli stoppet av filteret.

 

Testen som var vist på bildet fra VP, var tilsetting av vann:

 

vanntest.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...