Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hvis dette hullet er såpass lite, vil vel det kunne tettes relativt lett? Hvis de har brukt nye typer metaller i ladeluftkjøleren sin, som på en eller annen måte lager oksid som tetter?

Jeg synes teorien til BOB høres bedre ut enn dieselteorien pga det massive trykket som oppstår at tilogmed veivstaken er bøyd..

 

mvh

Bavaria32sport

 

Verksmesteren på mitt lokale VP verksted anbefalte å regelmessig sjekke om det blåser luft ut av det mye omtalte hullet når motoren går.

Kondensproblemene er størst når motoren går på sakte.

Er det lekkasje i kjøleren, vil det også komme saltvann ut av hullet.

Dette bør også jevnlig kontolleres :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det med at injektoren heves har jeg ikke hørt tidligere, så da er det helt klart en mulighet for at vann i sylinderen kan føre til slike skader på kobberhylsen.

 

Har du fått en full rapport fra Volvo på dette problemet Flex? Kanskje du kan maile den til meg?

 

Rapporten ligger her på forumet, under "Trøbbel med VP..." :smiley:

Under navnet: "Copper sleeves_Meeting fra Volvo Penta 2007_10_23"

Link to post
Share on other sites

Hallo folkens!

 

Har med stor interesse lest på denne tråden (ikke alt) og har gjort meg opp noen tanker om den.

 

 

Mine tanker er:

 

Hvis noe vann kommer inn i motoren (vilkårlig sylinder) fra ladeluft kjøleren (dårlig/ingen drenering)så vil dette komme på stempel toppen, er vannmengden stor nok så kan forbrenningstrykket øke dramatisk uten og forårsake deformasjon på de bevegelige deler, stempel veivstake eller veivaksel. Men trykket kan være stort nok til og virke på arealet til kobberhylse, som ligger mellom dysespissen og toppdekselet. Dette kan løfte kobberhylse med tilhørende brennstoff injektor noen hundredeler opp fra anleggsflaten, med det resultat at en mister tiltrekkingsmomentet på hylse/injektor og får en "blow-by" mellon hylse - toppdeksel og deformasjon av kobber hylsen er et faktum. Konsekvensen blir da at det er tilgang for kjølevannet og entre sylinderforingen når trykket i sylinderen er mindre enn hva kjølevannstrykket er. Nå er det en direkte kontakt mellom sylinderen og kjølevanns systemet. Ekspansjonstanket på kjølevannet vil hele tiden etterfylle motorblokka slik at når forbrenningstrykket neste gang kommer, så kan volumet i sylinderen blåse ut frostpluggen. Der er jo en sikkerhets ventil på ekspansjons tanken, men tviler på at den klarer og ta unna trykket og volumet fra en sylinder. Ved neste krossvei så kan sylinderen bli så full av vann at havari med bøyd veivstake og defekte deler i sylinder/stempel etc. ikke er til å unngå.

 

Vet noen om det ligger "hvite" avleiringer i utløpet på eksosmanifolden på motorene som har havarert? Dette er nemlig en veldig sikker indikator på at det har vært vann med i forbrenningen/eksosen. Er det noen som vet ??

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kort fortalt; ca 30 av 3000 norske solgte D4 og D6 motorer fra 2005 til i dag har feilet pga. en kopperhylse på injektor som sprekker pga. høyt trykk.

Det er solgt 35 000 av disse motorene på verdensmarkedet.

 

Feilen er altså identifisert, men VP har tilsynelatende ikke funnet forklaringen på problemet.

Link to post
Share on other sites

Vet noen om det ligger "hvite" avleiringer i utløpet på eksosmanifolden på motorene som har havarert? Dette er nemlig en veldig sikker indikator på at det har vært vann med i forbrenningen/eksosen. Er det noen som vet ??

 

Dersom du ser i båtmagasinet nr 1/2009 så er det et bilde av eksosmanifoilen til en D4-225. Her kan du se at det har vært vann i eksosen.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Kort fortalt; ca 30 av 3000 norske solgte D4 og D6 motorer fra 2005 til i dag har feilet pga. en kopperhylse på injektor som sprekker pga. høyt trykk.

Det er solgt 35 000 av disse motorene på verdensmarkedet.

Dette er omtrentlig riktig pr. 25. oktober 2007.

 

Båtmagasinet har i en artikkel sagt at ca. 30 "norske" motorer har havarert i 2008.

 

Noe å tenke på?

Link to post
Share on other sites

Ble fortalt av servicemannen for en båtprodusent her på vestlandet at det ikke hadde vært et eneste havari på d-6 436 hk. Disse motorene er vel i utgangspunktet veldig like. Ser man på bilder av motorene så ser det ut til at denne har en annen ladeluftkjøler når man ser den fra utsiden. Kan det tenkes at en annen konstruksjon av denne motvirker eventuelle kondens problemer Volvo har hatt med d-6 serien. Er klar over at denne motoren er nyere og solgt i et mindre antall men synest likevel det er interresant betraktning. Er det noen som vet om kjøleren på 346 hk er av en annen konstruksjon innvendig eller.

Link to post
Share on other sites

Kondensproblemene er størst når motoren går på sakte.

Mener at det ene havariet som stod beskrevet i Båtmagasinet skjedde under pådrag, altså "opp i plan". Et smell og røyk. Hvis det har ansamlet seg vann i ladeluftkjøler, båten går opp i plan (var det enm Windy?) og får en heeelt anderledes vinkel, vann inn og vips: havari.

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke.

De byttet lokk på eget iniativ for meg i fjor på 2 x D6 350 fra 2006. Skulle egentlig ordne nye propellere og styrslanger på drev (garanti), men når han kom, hadde han med seg disse endelokkene. Hadde jeg ikke vært der, ville jeg ikke visst at de var byttet... Bortsett fra litt søl av vann/ frostveske ( fra konservering) var det ingen spor etter byttet.

 

Må si jeg stusser litt på at VP er så aktive med å bytte disse lokkene helt uoppfordret, og gjerne uten et ord om kunden ikke er tilstede... Spessielt hvis grunnen til bytte er noen drypp i motorrommet, når vi vet at f. eks lokkene på sjøvannsfilteret som er en kjent sak, og en del til noen hundrelapper som kunden enkelt kan bytte selv ikke blir byttet. Først når man har vannspruten stående ut i rommet får man byttet disse(om man er innenfor garanti)...

Og dysene som heller ikke byttes før det er sikre indikasjoner på at noe er feil byttes uoppfordret, selv om det kanskje kunne forhindret havari til mange hundre tusen???

 

Men disse intercooler lokkene byttes altså på VP's iniativ, gjerne uten at kunden vet om det... Selv på motorer som ikke har lekket så mye som en dråpe ned i kjølsvinnet sender de ut mekanikker for å bytte de... Det er bra service, det... :rolleyes:

 

Lurer på om VP egentlig er litt mer bekymret for lekkasje på innsiden av dette lokket... De legger hvertfall uvanlig mye i å preventere litt vann i kjølsvinnet?? Se på tegningen av kjøleren, så ser man at en lekkasje på innside absolutt ikke er ønskelig...

Det er nevnt tidligere i tråden at det ikke er erfart havari på D6 435.. Er ikke en av forskjellene på 435 og resten av D6 at 435 har en annen (større?) type etterkjøler??

Bare en tanke jeg har, altså :fishing:

 

 

kjoeler.jpg

 

kjoeler1.jpg

 

kjoeler2.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

.....

Må si jeg stusser litt på at VP er så aktive med å bytte disse lokkene helt uoppfordret, og gjerne uten et ord om kunden ikke er tilstede... Spessielt hvis grunnen til bytte er noen drypp i motorrommet, når vi vet at f. eks lokkene på sjøvannsfilteret som er en kjent sak, og en del til noen hundrelapper som kunden enkelt kan bytte selv ikke blir byttet. Først når man har vannspruten stående ut i rommet får man byttet disse(om man er innenfor garanti)...

Og dysene som heller ikke byttes før det er sikre indikasjoner på at noe er feil byttes uoppfordret, selv om det kanskje kunne forhindret havari til mange hundre tusen???

...

Kjenner meg ikke igjen her. Tok kontakt med mitt VP-verksted i fjor og sa jeg hadde hørt at det var funnet noen svakheter, som vistnok burde utbedres. (D6-350 fra 2005). Verkstedet informerte om lokk på intercooler, slanger til drevet og sjøvannsfilteret. Slanger ble funnet ok, det andre ble skiftet kostnadsfritt for meg. De skiftet hele sjøvannfilteret, ikke bare lokket. Lokket på intercooler var for øvrig veldig lett å se at var skiftet. Det nye var ikke lakkert i VP-grønn farge.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...