Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Lokket på intercooler var for øvrig veldig lett å se at var skiftet. Det nye var ikke lakkert i VP-grønn farge.

 

Merkelig... I mitt tilfelle var lokkene grønne. Ikke mulig å se forskjell på selve lokket. Synlige spor var spukket lakk på slangeklemmer og gummislangene inn på kjøler samt spor/ riper i hex-skruene som fester lokket... -og litt søl av frostveske (konservert)..

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kan det hende at VP frykter/har mistanke om lekkasje fra kjølevannsiden inn til luftinntaket? Riktig utforming og tetning ved endelokkene er vel veldig vesentlig i så måte?

Slik lekkasje kunne kanskje forklare at motoren "blåser", men vel ikke hvorfor det skjer oftere på vestlandet? Da har kanskje kondensteorien mer for seg?

 

VP burde vel kunne svare på hvorfor de stadig bytter disse lokkene. Hadde jeg hatt VP motor med nye lokk ville jeg ikke godtatt at de bare skifter uten god forklaring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fikk forklart at dekslet på nytt lokk var av annet materiale enn original-lokket, som man hadde hatt noen lekkasjeproblemer med. (som også er blitt opplevd her på BP)

 

Sjøvannsfilteret var levert av en underleverandør (som sikkert alt annet), og hvor man hadde avdekket at kvaliteten ikke holdt spesifisert mål. Dette hadde i noen tilfeller resultert i at filteret hadde sprukket, med dertil stor vannlekkasje som naturlig er.

 

For egen del var det sjøvannsfilteret som var hovedårsaken til at jeg kontaktet VP, og så fikk informasjon om de andre sakene. Så, framstillingen om "hemmelighold", passer ihvertfall ikke for mitt VP-verksted.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Spurd før, og prøver igjen, er det noen som i kort trekk kan fortelle hva som er problemet med sjøvannsfilteret, endelokket på ladeluftkjøleren? Blir for omfattende å lese hele denne tråden og har nettopp kjøpt en ubrukt 2006 modell D-4 260....

 

Jeg anbefaler deg å lese denne rapporten fra Volvo:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry556965

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Det finnes bare et serienummer paa disse lokkene som er godkjente fra VP naa. Jeg har lagt det ut her tidligere. Vi fikk litt samme symptomer som MajorAndy. Vannet sprutet ut naar motoren kom over 2500rpm. Heldigvis er det alarm paa lensepumpa akter saa vi ble varslet foer vi hadde for mye vann i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har opplevd startproblemer når det er kaldt og lenge siden motoren har vært i gang? Min D4-225 startet ikke på alle 4 sylindere med en gang, men det virket som at den den først fikk tenning på 1., så 2., 3. og 4. sylinder før den startet. Den startet på første forsøk, men starteren måtte gå noen runder før den gikk på alle 4 syl. Har ikke opplevd dette flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, bak der et sted skal det være.

 

Finner ikke noe hull der på min D4.

Dette svaret eg fikk fra et VP verksted er interessant:

 

Sitat: Dreneringshullet befinner seg i en mellomplate mellom kjølerhuset og bakre endelokk. Hullet peker rett ut på siden mot babord. Sitat slutt.

 

Har ikke fått sjekket dette ennå

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg skal nevne det.....men har selv sett endel av nyere type kjølerinnsater VP bruker på etterkjøler....rørene i registeret er fryktelig tynne i godset og er derfor ømfintlig for tæring innvendig. Vises tydelig om innsatsen er lekk....det danner seg irr utenpå registerrørene !

 

Spesiellt rørene som kommer rett innenfor der hvor sjøvannet kommer inn.....

 

Sladrehullet i "spacer-ringen" gror fort igjen med skitt, slik at det ikke kommer vann ut om det er en lekkasje

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg skal nevne det.....men har selv sett endel av nyere type kjølerinnsater VP bruker på etterkjøler....rørene i registeret er fryktelig tynne i godset og er derfor ømfintlig for tæring innvendig. Vises tydelig om innsatsen er lekk....det danner seg irr utenpå registerrørene !

 

Spesiellt rørene som kommer rett innenfor der hvor sjøvannet kommer inn.....

 

Sladrehullet i "spacer-ringen" gror fort igjen med skitt, slik at det ikke kommer vann ut om det er en lekkasje

 

Hmmm, høres ikke bra ut :rolleyes:

 

Vil det kunne komme kondensvann ut sladrehullet (om det ikke er tett) før det er så mye vann i kjøleren at det kan følge med luften inn?

 

Består hullet av flere vinkler, eller er det rett og kan holdes åpent ved å stakes regelmessig?

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke reservedelsbok, kun Operators manual.

Noen tips om hvordan den kan skaffes?

 

Vet at du kan bestille den gjennom VP sertifiserte verksted, kan sikkert lastes ned gratis fra nettet også. Men pass på at du får den rette, ellers så kan det fort bli dyrt! Disse koster noen kroner, men etter mitt syn så kan du fort tjene de inn igjen hvis det blir brukt mye service verksted for å få gjort noe med motoren.

 

Alle motorer skal ha følgende bøker tilgjengelig:

 

-Operation manual>Gi informasjon om operasjon av motor, pluss lettere vedlikehold og vedlikeholdsplan.

 

-Maintenance Manual>Gi detaljert informasjon angående demontering/montering av alle komponenter av motoren.

 

-Spare Part Manual>Gir detajltegning av alle deler som er innvendig/utvendig på motoren, helt ned til hver minste skrue.

 

Det er veldig lurt og ha alle disse tre bøken. For det første så kan en enklere se hvordan alt virker/skal virke når ting er i orden, for det andre så kan en lese seg til hvordan ting skal kontrolleres evt.om overhaling er nødvendig, for så og utføre den selv. Til slutt kan du redusere kostnaden på reservedeler ved og bestille delene selv, uten og gå via den lokale VP forhandleren. Spare Part Manualen inneholder alle delenummer på motoren og det er denne VP forandlerene bruker når de bestiller delene for deg.

 

Lykke til :smiley:

 

Mvh

mask

Link to post
Share on other sites

Hmmm, høres ikke bra ut :rolleyes:

 

Vil det kunne komme kondensvann ut sladrehullet (om det ikke er tett) før det er så mye vann i kjøleren at det kan følge med luften inn?

 

Består hullet av flere vinkler, eller er det rett og kan holdes åpent ved å stakes regelmessig?

 

Dette er min mening......når motor er i drift og varm og da kaldt sjøvann inn på kjøler, dannes kondens. Men på grunn av den varmeutvikling som er under drift, vil kondenseringen fordampe.

Er det en lekkasje innvendig vil vannet kunne komme ut.

Selve sladrehullet er rett og lett å holde rent, bruk en spiralbor med fingrene og vri mot høyre, da vil møkka komme ut. Men det er jo et lite "kammer" innvendig bak spacer, det får en ikke rengjort uten å demontere endelokket.

Sladrehullet i spacer vender somregel ned, letteste vei for vannet.

Link to post
Share on other sites

Dette er min mening......når motor er i drift og varm og da kaldt sjøvann inn på kjøler, dannes kondens. Men på grunn av den varmeutvikling som er under drift, vil kondenseringen fordampe.

 

En vil ikke ha fordampning etter ladeluftkjøleren, lufta er jo nedkjølt. Det er jo nettopp dette som er grunnen til at det er laget ett dreneringshull i huset til ladeluftkjøleren, nettopp for å drenere kondens og på den måten forhindre væskeslag i sylinderen.

Link to post
Share on other sites

Vet at du kan bestille den gjennom VP sertifiserte verksted, kan sikkert lastes ned gratis fra nettet også. Men pass på at du får den rette, ellers så kan det fort bli dyrt! Disse koster noen kroner, men etter mitt syn så kan du fort tjene de inn igjen hvis det blir brukt mye service verksted for å få gjort noe med motoren.

 

Alle motorer skal ha følgende bøker tilgjengelig:

 

-Operation manual>Gi informasjon om operasjon av motor, pluss lettere vedlikehold og vedlikeholdsplan.

 

-Maintenance Manual>Gi detaljert informasjon angående demontering/montering av alle komponenter av motoren.

 

-Spare Part Manual>Gir detajltegning av alle deler som er innvendig/utvendig på motoren, helt ned til hver minste skrue.

 

Det er veldig lurt og ha alle disse tre bøken. For det første så kan en enklere se hvordan alt virker/skal virke når ting er i orden, for det andre så kan en lese seg til hvordan ting skal kontrolleres evt.om overhaling er nødvendig, for så og utføre den selv. Til slutt kan du redusere kostnaden på reservedeler ved og bestille delene selv, uten og gå via den lokale VP forhandleren. Spare Part Manualen inneholder alle delenummer på motoren og det er denne VP forandlerene bruker når de bestiller delene for deg.

 

Lykke til :smiley:

 

Mvh

mask

 

Takk :smiley:

Kommer til å skaffe meg disse to bøkene eg mangler, men må nok vente med skruingen til det ikke lenger er garanti på motoren.

Fikk fabrikkny båt med D4-225 levert i slutten av november :smiley:

Om noen kan tipse meg om nedlasting fra nettet hadde det vært fint

Link to post
Share on other sites

Dette er min mening......når motor er i drift og varm og da kaldt sjøvann inn på kjøler, dannes kondens. Men på grunn av den varmeutvikling som er under drift, vil kondenseringen fordampe.

Er det en lekkasje innvendig vil vannet kunne komme ut.

Selve sladrehullet er rett og lett å holde rent, bruk en spiralbor med fingrene og vri mot høyre, da vil møkka komme ut. Men det er jo et lite "kammer" innvendig bak spacer, det får en ikke rengjort uten å demontere endelokket.

Sladrehullet i spacer vender somregel ned, letteste vei for vannet.

 

Takk :smiley:

Om hullet er åpent, skal det da blåse luft ut av det når motoren går?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...