Dieselboy Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Hullet som er i spaceren vil kun lede ut vann ..... Om det er et hull i selve huset til innsatsen, vil det komme kun luft ut om alt er i orden Om det oppstår kondens i kjøleren under drift, vil det nok følge med luftstrømmen inn i motoren .... Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Hullet som er i spaceren vil kun lede ut vann ..... Om det er et hull i selve huset til innsatsen, vil det komme kun luft ut om alt er i orden Om det oppstår kondens i kjøleren under drift, vil det nok følge med luftstrømmen inn i motoren .... Vil det ikke lede ut kondensvann som samler seg i bunnen på kjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Vil mene å tro at vannet vil følge med luftstrømmen.....hovedsakelig inn i motoren For å si det på en annen måte.....det er vindstille ute og det regner....regnet faller rett ned....men om det blåser....HVA SKJER MED REGNDRÅPENE ?? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Vil mene å tro at vannet vil følge med luftstrømmen.....hovedsakelig inn i motoren For å si det på en annen måte.....det er vindstille ute og det regner....regnet faller rett ned....men om det blåser....HVA SKJER MED REGNDRÅPENE ?? Ja da går de vel mer den horisontale veien skulle jeg mene. men da snur vi bare paraplyen( i dette tilfelle kalt, kjølefinner/demister), slik at vi ikke blir våt. Innsatsen til ladeluftkjøleren er konstruert slik at vannet renner ned, før det går videre til inntaks manifolden. Dette skjer ved hjelp av konstruksjonen til innsatsen (finner) og/eller det er montert inn en demister/vannfilter. Samtidig er utløpet til manifold i toppen av huset slik at vi får hjelp av tyngdekraften i tillegg. Skal ikke ha vann inn i sylinderen! Da vasker den jo bort all smøring med det resultat at en får stor slitasje på foring/ringer og stempel. Redigert 18.Februar.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Skal ikke ha vann inn i sylinderen! Da vasker den jo bort all smøring med det resultat at en får stor slitasje på foring/ringer og stempel. Etter å ha lest rapporten fra Volvo så har jeg mer og mer tro på at det er væskeslag som fører til disse skadene på motorer i Norge. Lav sjøvannstemperatur og høy luftfuktighet fører til kondensering, er drainhull i ladeluftkjøler i tillegg tett så risikerer en at vann kommer inn i sylinderene. Dette med dårlig smørning i diesel som Volvo har uttalt, kan jeg ikke skjønne kan føre til skade på stempelråden Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 VP har vel selv forsøkt å simlere dette ved å fylle sylinderen med vann om jeg husker rett fra testen. Dette vannet skapte ingen skader på motoren og ble borte fra sylindret i løpet av kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 (redigert) Dette med dårlig smørning i diesel som Volvo har uttalt, kan jeg ikke skjønne kan føre til skade på stempelråden Dersom injector skjærer seg blir den stående å lekke diesel inn i sylinder hele tiden, da injectortrykket er høyere en komprisjonstrykket, siden det er temperaturøkningen i sylinder under kompresjon som antenner dieselen for du en alvorlig feiltenning, tenningen kommer alt for tidlig, altså idet stempelet vandrer oppover, når eksplosjonen i sylinderen skjer under denne syklusen blir det en stor påkjenning på det som vil opp når det blir "sprengt" ned igjen, dette vil vel under de fleste omstendigheter føre til havari, volvoforhandler mener at en i de fleste tilfeller vil merke at dette skjer og at det kan være mulighet å avverge fullt havari dersom en er kjapp nok å stenge motoren, en vil tydlig høre at ting er i ulage når en for banking i motoren. Redigert 19.Februar.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 (redigert) Efter min mening er der kun en ting galt med Volvo og det er deres kommunikation: At denne tråd fortsætter i evighed er KUN på grund af at Volvo ikke kommunikerer klart om det, de ved (og ikke ved). Det giver anledning til et skov af hypoteser og formodninger og konspirationsteorier, der er at ligne med Kennedy-mordet. Diskussionen er i øvrigt stærkt begrænset til dette forum. Gennem et par uger har jeg været i dialoger om at sælge min båd. Der har det vist sig, at et af de stærkste kort jeg har på hånden når det gælder om at sælge er netop motoren: Alle reagerer meget positivt overfor at jeg har en D-motor i båden. Det gør den både mere værd og lettere at sælge. Faktisk siger flere, at det er rigtig godt at jeg IKKE har en KAD300 eller KAD43 i den. Så denne tråd er nok verdens største konspirationsteori i verdens mindste forum Og netop DETTE er måske grunden til at Volvo ikke siger noget...? Andy Redigert 19.Februar.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Det er ikke automatisk 2 års garanti på D-motorer. Se min korrespondanse med VP: Hei , du har i utgangspunktet ett års garanti og 5 års reklamasjonsrett på din motor , hvis du tar service på din motor innen 12 måneder fra leveringsdato - og dette må da taes hos autorisert forhandler og gir oss beskjed, så vil vi legge dette inn i systemet, dette koster da bare det servicen koster, servicen er tilnærmet lik en førstegangs service Betyr det at eg da vil få 2 års garanti fra leveringsdato? du vil få en utvidet garanti på ett år Er dette en service som kommer i tillegg til anbefalte servicer? nei , eneste krav er at du må ta den hos autorisert forhandler Kan denne servicen tas i sommer, eller må den tas rett før 12 mnd. etter levering? kravet er innen 12 måneder fra leveransedato Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Efter min mening er der kun en ting galt med Volvo og det er deres kommunikation... Så denne tråd er nok verdens største konspirationsteori i verdens mindste forum Og netop DETTE er måske grunden til at Volvo ikke siger noget...? Beklager, Båtmagasinet rapporterer i overkant av 30 total havarte D-motorer for 2008 sesongen alene. Dette tallet er på nivå med summen av alle havarier i sesongen 2005, 2006 og 2007. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...0F?OpenDocument Volvo Penta har egentlig ikke kommet med noe nytt siden rapporten i oktober 2007. Volvo Penta vet sannsynligvis utmerket godt hvorfor motorene havarerer. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Det er ikke automatisk 2 års garanti på D-motorer.Se min korrespondanse med VP: Hei , du har i utgangspunktet ett års garanti og 5 års reklamasjonsrett på din motor , hvis du tar service på din motor innen 12 måneder fra leveringsdato - og dette må da taes hos autorisert forhandler og gir oss beskjed, så vil vi legge dette inn i systemet, dette koster da bare det servicen koster, servicen er tilnærmet lik en førstegangs service Betyr det at eg da vil få 2 års garanti fra leveringsdato? du vil få en utvidet garanti på ett år Er dette en service som kommer i tillegg til anbefalte servicer? nei , eneste krav er at du må ta den hos autorisert forhandler Kan denne servicen tas i sommer, eller må den tas rett før 12 mnd. etter levering? kravet er innen 12 måneder fra leveransedato Uavhengig av garantien så har du 5 års reklamasjon på motoren uansett. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
båtn2 Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Volvo Penta vet sannsynligvis utmerket godt hvorfor motorene havarerer. Noe annet ville forundre meg veldig, at de ikke har kommet frem til en konklusjon på problemet er utenkelig for meg. I disse finanskrise tider så blir det vel en stor utgift for Volvo å rette opp i problemet på de 3000 motorene som er solgt i Norge Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
båtn2 Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 VP har vel selv forsøkt å simlere dette ved å fylle sylinderen med vann om jeg husker rett fra testen. Dette vannet skapte ingen skader på motoren og ble borte fra sylindret i løpet av kort tid. Dersom du sikter til testen i rapporten så fylte de ikke sylinderen med vann, de fylte en viss mengde vann på toppen av stempelet før de startet motoren. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
MajorAndy Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Beklager, Båtmagasinet rapporterer i overkant av 30 total havarte D-motorer for 2008 sesongen alene. Dette tallet er på nivå med summen av alle havarier i sesongen 2005, 2006 og 2007. Misforstå mig ikke. Jeg benægter ikke at der er motorer, der havarerer. Men havarier er ikke et problem i sig selv. Det er måde, disse håndteres på, der er problemet. Og al diskussion ville forstumme hvis Volvo ville: 1) Erkende problemet 2) Finde løsningen 3) Sikre ejerene 4) Kommunikere punkt 1,2 og 3 I stedet opnår Volvo nu det modsatte: At der (i dette snævre forum) bruges endeløse timer på at teoretisere over mulige og umulige forklaringer og at der (i dette forum) danner sig en sikker tro på at Volvo har opfyldt punkt 1 og 2 - men at de to sidste punkter mangler. Men fakta er, at vi ikke har set et tilfælde af havari som ikke er blevet hurtigt og resolut udbedret af Volvo. Og at vi ikke aner hvad der vil ske hvis en D-serie-motor med udløbet garanti havarerer. Så alle her gætter. Ikke bare på mulige årsager men også på Volvos mulige reaktioner i tilfælde af at en (norsk) fem år gammel motor skulle havarere. Denne optagethed af hypoteser i stedet for af fakta er det reelle problem. Og det kunne Volvo stoppe i morgen hvis de ville. Andy Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 havarier er ikke et problem i sig selv. Det er måde, disse håndteres på, der er problemet. Og al diskussion ville forstumme hvis Volvo ville: 1) Erkende problemet 2) Finde løsningen 3) Sikre ejerene Dette er jeg helt enig med deg i... På grunn av disse hendelser har Volvo fått mange urolige kunder. Hadde Volvo gått ut med hva som var problemet og løsningen så hadde vi ikke behøvd å diskutere dette her på båtplassen. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Windy37GM Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 VP har vel selv forsøkt å simlere dette ved å fylle sylinderen med vann om jeg husker rett fra testen. Dette vannet skapte ingen skader på motoren og ble borte fra sylindret i løpet av kort tid. de sprutet vel vann inn i luftinntaket? Og det blir finfordelt før det treffer sylindrene.. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Targa 23.1 Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Uavhengig av garantien så har du 5 års reklamasjon på motoren uansett. Har fått bekreftet fra Volvo at uansett er det Kjøpsloven som gjelder, utvidet garanti eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Var på båtmessa på søndag. Gikk på Volvo standen for å prøve å få ut noe nytt informasjon angående injectorene på D4 og D6. Da kunne den unge dealeren fortelle at Bosch og Volvo har kommet med nye injectorer for 2-3 mnd siden, som var montert på de nye modellene. Og i forhold til forlenget garanti ansvar, så jobbet de med dette. Er det noen som vet noe mer om dette, eller er det bare sprøyt mon tro? Mvh Lang panne Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Er det ingen på baatplassen.no som har noen flere\nye opplysninger?? Redigert 17.Mars.2009 av lang panne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Har fått bekreftet fra Volvo at uansett er det Kjøpsloven som gjelder, utvidet garanti eller ikke. Wow, betyr at det VP har tenkt å innrette seg etter loven . Spøk til side, åpner kjøpsloven for at denne type feil (kjent) gir forbrukeren rettigheter også utover reklamasjonsfristen på 5 år? Redigert 17.Mars.2009 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Tviler jeg på.... . Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Wow, betyr at det VP har tenkt å innrette seg etter loven . Ikke overraskende, ja. Da vil vi antagelig til sommeren se de første D-eierene som blir "fucked" om de får et havari akurrat slik som KAD 42 eierene i sin tid ble... Dette gjelder de som har kjøpt båt eller motor i Norge. De med importert båt/ motor har kroken på døra etter 2 år slik som ble omtalt i båtmagasinet i høst om han med importert Bav som havari på 2 x D4. Har du dobbelt installasjon av D6 og har maks uflaks, ryker du på 1 mill i verste fall Redigert 17.Mars.2009 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Thorlyn Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Som forventet dette og god grunn til og styre unna fram til hele saken er avklart.. Noe den aldrig vil bli annet enn at nye motorer blir oppgradert og man vil finne nye dele nummer hos VP. Akkurat som man ser når man bestiller deler til for eks KAD 42.. Det som er tragisk er at disse havarer totalt og ny blokk, topp må kjøpes.. Hadde det hvert som for eks KAD serien hvor man kan kjøpe løse stempler og foringer så hadde man sluppet og ryke på HK avgift også.. Tragisk men forventet. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Targa 23.1 Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Hullet som er i spaceren vil kun lede ut vann ..... Om det er et hull i selve huset til innsatsen, vil det komme kun luft ut om alt er i orden Om det oppstår kondens i kjøleren under drift, vil det nok følge med luftstrømmen inn i motoren .... Her bilde av hullet på min 2008 mod D4-225A-C Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Her bilde av hullet på min 2008 mod D4-225A-C. Denne gang er det riktig vei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.