Jump to content

Ombygging av motor fra hekkagr. til gear


Mariell

Recommended Posts

Sitter her ute på jobb å lengter etter båtferie og fantaserer over hva jeg skal bruke båt$$$$ på til vinteren.

 

Funderer litt på å gå til anskaffelse av ny(brukt)motor i båten.

Hva skal til for å bygge om en motor som det tidligere har vært hekkagregat på til en med gear?

 

 

Siden 40 41 42 43 44 seien til VP mer eller mindre er samme motoren og har motorlabbene plasert likt. Så hadde det jo vært det enkleste å få tak i en brukt i samme serie som jeg har. Har en 40b.

 

Problemet er at det ikke ofte er å se en KAMD 42 eller 43 til salgs. Det som er er KAD 42/ 43. En 44 blir antaglig for dyr.

OK vet at 42 har ett frynsete rykte, men er prisen riktig så er jeg villig til å prøve den også.

 

Har ett MS4 gear i båten. 40b ble orginalt levert med MS3 gear, men etter at det havarerte så fikk jeg tak i ett brukt MS4.

Det er jo samme gearet som TAMD 41 bruker. Vil det også holde/passe på en 42/43? De er vel egentlig levert med ett HS1 gear.

 

Regner jo med å få noen kroner for 40b motoren med eller uten gear. + noen kroner for hekkagregatet som eventuelt følger med den jeg kjøper. Hvis det går å bygge dem om da.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vil tro det bare er forskjell på svinghjulskåpen (startkransdeksel) og coupleren som sitter på svinghjulet. Sånn i grove trekk i hvert fall, sikkert ikke en ukjennt opperasjon for et VP verksted. De kan sikkert gi deg svar og jobben i seg selv er sikkert enkel å gjøre selv.

Link to post
Share on other sites

Det er jo samme gearet som TAMD 41 bruker. Vil det også holde/passe på en 42/43? De er vel egentlig levert med ett HS1 gear.

 

(quote]

 

Det er riktig at de første 42 motorene ble levert med HS1 gear, men disse viste seg å være for svake og ble erstattet med et forsterket mekanisk gear med betegnelsen MS5B. Skal du over til 42 motoren må du derfor sannsynligvis også skifte gearet hvis det ikke kan modifiseres/bygges om til MS5B. HS1 gearene ble senere forsterket slik at de kunne benyttes til 42 motorene og de fleste 42 motorene har i dag hydrauliske gear i en eller annen utgave. Mine to 42 motorer har MS5B gear og disse fungerer problemfritt. Det samme gjør motorene etter 1450 timer så et dårlig rykte er ikke lett å bli kvitt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...