henningf Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Til min store fortvillelse (men tross alt bedre enn at båten går ned ) oppdaget jeg lekasje i propell akslingen ved gummipack boxen. Tror den er av merke Volvo Penta gummipack box. Kan se at det drypper litt når akslingen står stille, men dersom jeg trykker/vrir på den smale enden renner det ganske bra med vann inn. Har ikke testet hvor mye som lekker når jeg kjører. Har planlagt båtferie til over helga, dvs jeg har ikke mange dagene og jeg tror ikke det er like lett for å få satt bort jobben i disse ferietider. Så det jeg lurer på er om det er mulig selv å få smurt med fett mens den ligger på vann for å se om det hjelper. Har noe noen har forslag på hvordan dette kan gjøres. Trengs det noe spesial verktøy. Alternativt må jeg få kranbil til å løfte den opp og smøre den. Er det da bare å løsne hele pakningen og fylle opp med fett. Trengs det noe spesial verktøy. Mvh HF Quote Link to post
Grei kar Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Dette er en kjedelig sitvasjon.Har selv båten min stående på land akkurat nå av samme årsak håper å få den på vann igjen i morgen. Lekker denne type pakkboks tror jeg ikke det nytter å smøre den opp eller fylle den med fett.Har den først begynt å lekke er jeg redd du må bytte den. Det står i instruksjonsboken at den skall byttes etter 5 år. Quote Link to post
REM Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 "Kondomen" til Volvo skal ikke fylles med fett. Den er vannsmurt. Det du skal gjøre er å sørge for at vann er tilstede innvendig i belgen, helt fram mot tettingen (den som lekker) Dette gjør du ved å klemme rundt belgen etter at båten er satt på vannet. Innestengt luft vil da fise ut og bli erstattet med vann. Vanlig praksis er å trekke belgen litt tilbake når du ligger på land og smøre akslingen med et tynt lag vannfast fett. Det er alt som skal til. Har du "brent" belgen og ødelagt tetteleiet i forkant slik at den lekker, må belgen byttes. Koster under tusenlappen og er enkelt å gjøre selv når du er på land. Det er begrenset levetid på disse tetningene. Begynner den å lekke er det bare å bytte. En god volvotetning skal ikke lekke en dråpe. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Det er i hovedsak riktig som REM skriver. Dog har instruksjonen fra Volvo en litt annen vri. Volvo selger fett til denne tetningen på en tube som har en spiss. Man skal klemme på belgen og føre spissen inn i glippa. Så skal man klemme inn 1 kubikkcentimeter fett. Selv hadde jeg lekkasje etter at jeg satte på vannet en gang. Det var muligens et rusk som hadde satt seg mellom gummien og akslingen. Etter noen timer under fart var det tett. Og siden har det vært tett, dette var tilbake i år 2000. En kompis av meg i Kiel hadde denne typen tetning originalmontert i båten sin. Samme tetningen satt i da han solgte båten 19 år senere. Han hadde aldri gjort annet en å følge Volvo sin prosedyre. Prøv å klem inn litt fett som beskrevet, kjør 4- til 5 timer og se resultatet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.