Jump to content

Hvordan skal jeg feste tønner til flytebrygge


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Har planer om å bygge flytebrygge i sommer. Har kjøpt 8stk 200l tønner som er fylt med skum slik at de er synkefrie, og holder fasongen. Dette skal om jeg ikke regner feil gi en oppdrift på ca 1600 kg og burde holde på ei brygge på 2,4x5 meter.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg best skal feste dem til brygga. Tønnene har en fals oppe og nede som sikrer at ikke et eventuelt bånd skal gli av.

Jeg vurdere å bruke syrefast stålbånd eller tykt nylonbånd eller eventuelt tauverk eller bånd av den typen man bruker til lastesikring på vogntog.

Er det noen som har erfaring, tips og råd å komme med?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha benyttet syrefaste bånd, f.eks Band-It. Hvis du i tillegg lager buede utsparinger under brygga som tønnene ligger i, så burde dette bli bra. Alternativt kan du lage "U" bøyler av rundtjern, og gjenge disse i endene for feste til brygga. Men det blir jo straks mer arbeid da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lag ei treramme under brygga som passer til tønnene slik at de ligger støtt ved presset fra tyngden av brygga. Fest tønnene med billige lastestropper, ala Biltema eller IKEA. De er utstyrt med alulås, som vil irre etter en stund og garantert ikke slippe taket.

 

Det er viktig at tønnene ligger dønn i ro og at stroppene ikke utsettes for gnag.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Lagt til: Nå har vi rustfrie bånd kjøpt på Biltema, ser bra ut. Har holdt et par - tre år nå, minst.

Hvordan ser de rustfrie ut etter noen år i sjøen?

 

 

Det er viktig at tønnene ligger dønn i ro og at stroppene ikke utsettes for gnag.

 

Tenkte kanskje å kjøpe lastebånd på rull. 4 tonn bruddstyrke i 50mm bredde men er litt usikker på risikoen for gnag.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på det, men siden det er sertifiserte stropper vil jeg tro de tåler en del.

Kanskje jeg skulle bruke begge alternativene, først lastestroppe så rustfritt patentbånd som en ekstra sikring mot gnaging.

Det vil tross alt ikke komme på den helt store kostnaden. ca 14 kr pr meter for patent båndet og ca 12 kr meteren for lastestroppen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tønnene ligger jo i press, og vil vel ikke flytte på seg.

Enig. Feste tønnerne med noe billig tau. Hvis tønnerne henger fast på bryggen til den er sjøsatt, holder de seg på plass etterpå. Garanteret!!

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...