Jump to content

Hvor lenge holde start motoren, Volvo Penta Tamd 22p


Storet

Recommended Posts

Hei..

 

Gjorde et forsøk her en dag på båten å lurer på om dette er "lovlig" eller skadelig. For å starte båten gløder jeg i ca 7-10 sekunder for så å vir nøkkelen ett hakk til for å starte motoren, da vil den gjerne stå å harke endel.

 

Dag nr 2 prøvde jeg samme greia med glødinga men holdt på startmotoren kansjek i 5-10 sek, da virket det ikke som om motoren sto å harket. Er dette noe som vil være skadelig for starteren eller.........

 

Motor: Volvo Penta Tamd 22p

Redigert av Storet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Starteren bør ikke "holdes" etter at motoren har startet, dette pga belastningen på lageret til bendixdrevet.

Normalt vil det ha størst effekt å heller gløde lenger. (Såsant man har manuell gløding)

Er motoren unormalt tungstartet så bør du sjekke at alle glødepluggene fungerer.

 

(Husk å alltid oppgi motortype i tittelen når man har spørsmål som kan være modellavhengig. Tittelen kan redigeres innen 24t)

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor men da som original Perkins Prima på 50Hk uten turbo :cool: Så lenge glødepluggene er i orden så starter den momentant men må helst svive i et minutt eller så før den går helt rent. Om jeg prøver å gi gass med en gang skjer det omtrent ingenting før etter 10-20 sekund. Min timeteller er stoppet på 4150 timer og når den stoppet har jeg ingen aning om så den har svevet noen timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...