McNeill Startet 3.Januar.2004 Del på Facebook Startet 3.Januar.2004 Til dere som har båt i Hvaler område og ikke kom dere ut for å fiske idag så gikk dere glipp av en årets sei-stim. Utrolig gøy å dra seien spesielt når den veier rundt 1kg og oppover! Var ute å fisket rundt Bommegrunna i ca 1 time uten en eneste napp. Så humøret begynte å dabbe, så ser jeg en kværning mitt ute på Lera og setter fart og dermed I løpet av 30 min !!! Det ser ut som fiskeåret 2004 blir bra. Ja, ja, så er det en torsk der på rundt kiloen også Måtte avslutte tidlig pga fotballkamp , mellom Celtic - Rangers the Old Firm! Beklager, men jeg prøvde å ta den igjennom hpphoto.com, men fikk det tydligvis ikke til! Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Trist at bilde ikke vises Pjolter Redigert 20.02 Da ser jeg bildet, flott :-) Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Vil se bilde Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
McNeill Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Vil se bildeJa, da skal bildet være mulig å se for alle! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Snadder.. Kokt torsk en dag og seifilet (Seibiff som eg kaller det) en dag.. Nam Dei så fine ut Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
McNeill Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Snadder.. Kokt torsk en dag og seifilet (Seibiff som eg kaller det) en dag.. Nam Dei så fine ut Takk, Tenkte å ha lettsaltet torsk og bruke seien i en fiskegrateng! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Huff. Begynner å bli sulten igjen.. Min far og jeg pleier å fiske en del, og vi er kjempe glad i saltet torsk og røkt fisk av forskjellige sorter.. Røkt fisk med kvit saus og gullerøtter og poteter.. Jøsses.. Nydeligt.. Det er vel best vi fortsetter matprat på matprat.no.... hehehe Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
McNeill Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 ...Min far og jeg pleier å fiske en del, og vi er kjempe glad i saltet torsk og røkt fisk av forskjellige sorter.. Det er vel best vi fortsetter matprat på matprat.no.... hehehe Det er nok noe i grenseland denne diskusjonen, men det har med havets delikatesser og fisk å gjøre. Så jeg tar skjansen! Røkter dere f.eks. sei og torsk? Hvis så er tilfelle, kald eller varm røker dere de? Høres utrolig godt ut dersom man for det til! Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Jeg har røykt mye torsk. Kald røyk. Sikkert det samme til sei. Namnam Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
McNeill Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Jeg har røykt mye torsk. Kald røyk. Sikkert det samme til sei. NamnamSikkert et noe dumt spørsmål når det kommer til kaldrøking, men jeg tar sjansen, vet du hva max temp. er for kaldrøking av fisk? Jeg kjenner noen som har en varmrøkerovn som det går ann å stille litt på tempraturen, men dersom tempraturen må være under 30oC så lar det seg ikke gjøre, selv nå på vinteren! Personlig synes jeg røkt fisk er virkeligen namnam! Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Jibb Der finnes ikke dumme spørsmål, men dumme svar. Jeg mener å huske at grensen mellem kald og varm røyk er 25 gr. Rett meg om jeg tar feil. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Vel, vet ikke hvor grensen går. Men vi laget oss et lite røke hus 70*70 cm * 2m En vanlig kule grill med et spiro ventilasjonsrør fra toppen og et par meter bortetter bakken. Fisken blir ikke varm men om grensen er på 25 grader så vet jeg sannelig ikke.. Til det andre spørsmålet ditt. Vi røyker all mulig fisk. Ikke serlig med sei da. Men torsk, lange, lyr. Det er vel det vi får mest ut av her. Det dingler en og annen brosme innom. Sei eller Pale her (Siden sei er sjeldent) er som oftest laget til stekefisk. Ellers går det en del av kamskjell som vi dykker etter. Grilles eller dampes.. Det er far som spiser.. hehe Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Sikkert mange måter å lage røykehus på. Mitt første var et gammelt kjøleskap!!!. Jeg fjernede slangen til drenering bak på skapet (fikk et lite luftehull) og grønnsakskuffen. 2 stk. fiskeboksbokse fikk mange huller av et skrujern, ble fyllt med flis (samme som brukes i kompostbinge) og boksene ble antent med varmluftpistol og plasert på en stålplate i bunden av skapet. Fisken legges på ristene, døren lukkes og 1 - 1,5 t. etter på er fisken klar. Hvis det er litt varmt i været, fyldes 2 stk 1,5 liters flasker med vatten og fryses. Legges i skapet et par timer før røyking. Sådan har jeg røykt mye torsk, lyr og laks. Laksen skal ha litt mer røyk. Ps. Flis fås billigt på Felleskjøpet. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
McNeill Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Sikkert mange måter å lage røykehus på. Mitt første var et gammelt kjøleskap!!!. Jeg fjernede slangen til drenering bak på skapet (fikk et lite luftehull) og grønnsakskuffen. 2 stk. fiskeboksbokse fikk mange huller av et skrujern, ble fyllt med flis (samme som brukes i kompostbinge) og boksene ble antent med varmluftpistol og plasert på en stålplate i bunden av skapet. Fisken legges på ristene, døren lukkes og 1 - 1,5 t. etter på er fisken klar. Hvis det er litt varmt i været, fyldes 2 stk 1,5 liters flasker med vatten og fryses. Legges i skapet et par timer før røyking. Sådan har jeg røykt mye torsk, lyr og laks. Laksen skal ha litt mer røyk. Ps. Flis fås billigt på Felleskjøpet. Dette var en helt fantastisk idée!!! Jeg regner med at dere fikk god smak på fisken også? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Prøv med flis og litt brake eller einer som det og heter Hjemme røkt vill laks er heil utroligt Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
McNeill Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Prøv med flis og litt brake eller einer som det og heter Hjemme røkt vill laks er heil utroligt Nei, nå begynner munnen min å vanne! Det er ingenting som eine røkt fisk/ kjøtt! Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Dette var en helt fantastisk idée!!! Jeg regner med at dere fikk god smak på fisken også? Der var vel litt prøving og feiling, men smaken er helt topp nu. Ikke dumt med litt brake eller einer heller, moro å prøve seg litt Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
alf Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Vær påpasselig med flisa; unngå bartreflis, da du ken få en ubehagelig tjæresmak av fisken. Dansk bøkespon (får du hos pølsemakere) er best Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Vær påpasselig med flisa; unngå bartreflis, da du ken få en ubehagelig tjæresmak av fisken. Dansk bøkespon (får du hos pølsemakere) er best Hei! Røker en del makrell og sild (varmrøkt) selv. Av løvtre bør man også unngå bjerk, som gir en noe "skarp" smak. Best egnet er bøk og or. Bruker selv bare litt bøk- / orspon oppå brennerplaten min. Det meste av røksmaken lager jeg av ferske einerkvister som jeg hakker / klipper opp i små porsjoner og legger, litt og litt, oppå den glødende trekullen som jeg bruker til å varme ovnen med. Det gir en kjempefin einersmak! Har, av en danske, en gang fått et tips om å legge "LØPSTIKKE" (plante) på ilden - skal visst nok også gi den fine "Bornholmer smaken" spesiellt på silden! Er det noen som kan bekrefte dette, har aldri prøvd, siden jeg ikke kjenner til denne planten. Ellers så synes jeg at det vanskeligste faktisk er selve saltingen av fisken, før selve røkeprosessen. Har bommet en par ganger og fått for salt røkefisk. Spesiell silden har jeg problemer med, i så henseende. Også når det gjelder oppheng i røkeovn kan det være små problemer. Det går som regel greit når man trer en S-krok gjennom makrellens øyne siden makrellen har en stivere bruskstruktur i skallen. Men silden har lett for å falle av opphengskroken når den begynne å bli varm! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
klikk Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 MÅ man salte fisken før varmrøking, eller er det bare smak og behag? Bruker selv en liten ABU røkeovn. Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 MÅ man salte fisken før varmrøking, eller er det bare smak og behag? Bruker selv en liten ABU røkeovn.Nei, man må ikke. Man kan sette fisken rett i røkeren fra havet om man vil. Noe av grunnen til at man salter er for å fremme en del smaker som noen av oss liker gådt, men som Walter_S sier så er det lett å bomme og salte for mye. Det er prøve og feile metoden som må til før man treffer det perfekte. Den beste oppskriften er den man selv lager. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Her røykøvnen for fiskeentusiasten. http://home.loopme.com/vestnes/sites/vestn...path=1105i12937 Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Nei, man må ikke. Man kan sette fisken rett i røkeren fra havet om man vil. Noe av grunnen til at man salter er for å fremme en del smaker som noen av oss liker gådt, men som Walter_S sier så er det lett å bomme og salte for mye. Det er prøve og feile metoden som må til før man treffer det perfekte. Den beste oppskriften er den man selv lager.Ja, det er vel sant! Bare tenkte at det kanskje var vanlig å "salte ned" fisken noen dager før røking eller noe slikt. Har ikke fått røkt så mye fisk enda. Har pleid å drysse litt salt over for smakens skyld, og synes det har blitt bra. Men prøvde å røke blåskjell i sommer.... du verden, det var jo en interessant opplevelse utenom det vanlige! Det smakte VELDIG røkt, for å si det sånn! Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 ... Men prøvde å røke blåskjell i sommer.... du verden, det var jo en interessant opplevelse utenom det vanlige! Det smakte VELDIG røkt, for å si det sånn! :lol: Hvor lenge røkte du dem? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Hvor lenge røkte du dem? Hmmm.... til alle var daue og gapte høyt. Og det tok sin tid. Hadde ikke lyst på rå blåskjell... De ble vel røykforgiftet tipper jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.