Jensen_fra_Vest Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Hei! Røker en del makrell og sild (varmrøkt) selv. Av løvtre bør man også unngå bjerk, som gir en noe "skarp" smak. Best egnet er bøk og or. Bruker selv bare litt bøk- / orspon oppå brennerplaten min. Det meste av røksmaken lager jeg av ferske einerkvister som jeg hakker / klipper opp i små porsjoner og legger, litt og litt, oppå den glødende trekullen som jeg bruker til å varme ovnen med. Det gir en kjempefin einersmak! Har, av en danske, en gang fått et tips om å legge "LØPSTIKKE" (plante) på ilden - skal visst nok også gi den fine "Bornholmer smaken" spesiellt på silden! Er det noen som kan bekrefte dette, har aldri prøvd, siden jeg ikke kjenner til denne planten. Ellers så synes jeg at det vanskeligste faktisk er selve saltingen av fisken, før selve røkeprosessen. Har bommet en par ganger og fått for salt røkefisk. Spesiell silden har jeg problemer med, i så henseende. Også når det gjelder oppheng i røkeovn kan det være små problemer. Det går som regel greit når man trer en S-krok gjennom makrellens øyne siden makrellen har en stivere bruskstruktur i skallen. Men silden har lett for å falle av opphengskroken når den begynne å bli varm! Jeg har alldrig hørt om løpstikke jeg heller, og jeg dansk. Jeg har noen gange saltet for mye, og vatnet ut ETTER røykeprosessen (kaldrøykt laks) Problemet med at fisken faller av kan løses ved at du lager en rist som du legger fisken på. Jeg har kun riste i røykehuset mitt. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
jada Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Jeg har alldrig hørt om løpstikke jeg heller, og jeg dansk.Løpstikke er en krydderurt. Denne får du også tak i her i landet. Sitér dette innlegget Link to post
stover Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Noen dager til så er det rett ut på feltet her oppe og hente seg lit skikkelig SKREI!! Klarer nesten ikke å vente Bare en ting å si; Sinnsykt med en 20 kg's skrei over rekka!!! I år er det ventet mye mere stor fisk enn de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 5.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Noen dager til så er det rett ut på feltet her oppe og hente seg lit skikkelig SKREI!! Klarer nesten ikke å vente Bare en ting å si; Sinnsykt med en 20 kg's skrei over rekka!!! I år er det ventet mye mere stor fisk enn de siste årene. Jeg er misunnelig, spessielt når den største torsken som jeg har fått her i Hvaler område ligger litt i overkant av 1,5 kg. Vi er ikke så gådt vant her nede på østlandet med store fisk. Skitt fiske! Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 6.Januar.2004 Del på Facebook Svart 6.Januar.2004 Løpstikke er en krydderurt. Denne får du også tak i her i landet. Det er mange som har den i hagen, blir nesten svære busker. Kalles også Kjærlighetsurt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.